Herfst & winter 2024/25

't is erg, maar ik heb wel niet hetzelfde gevoel als vorig jaar. Waar het nu al 3 maanden continu aan het regenen was. Sowieso is het voor het weer niet de mooiste periode van het jaar.

De voorbije 3 dagen waren prima qua weer. Veel zon op donderdag en vrijdag met af en toe een bui, en vandaag droog met wel veel hoge bewolking maar het was toch vrij licht. Veel beter weer dan in december met die grijze soep.

Voor de fans van koud weer komen er mogelijks mooie dagen aan. Vanaf volgende week vrijdag vorstdagen met temperaturen tot -9°C. Uiteraard kan er nog veel veranderen tegen dat we zo ver zijn.

Ik zag voor hier -10 staan voor maandag 13 januari maar ik zou er nog niet te veel waarde aan hechten zolang het >5 dagen vooruit is

Die -7 minima (min of meer) en -2 maxima voor volgend weekend is ondertussen al aangepast naar -3 en +2C overdag. Het weerbericht kan alle kanten uit op 5-7 dagen of zelfs 1 tot 2 dagen.

Sneeuw is begonnen en er ligt hier toch al een dikke cm. Komt precies ook wel vlot uit de lucht. Als ik buienradar mag geloven, krijgen we tegen morgen 7u nog een 10 tal cm/l neerslag. Het gaat dus vooral afhangen of de temperatuur net boven of onder de 0 komt.
Had het nu geweest op een dag dat we thuis zijn, ging ik hopen op de laag sneeuw, maar het is morgen werkedag, dus ik hoop dan weer op net te warm en regen. :lol:

De sneeuw die vannacht valt gaat sowieso niet lang blijven liggen, tegen de middag voorspellen ze al 10 graden.
Idd, maar om 8u moeten we de baan op. Tegen dan zou het al warm genoeg moeten zijn om weg te smelten, maar gezien de temperaturen die ze geven zo net rond 0 liggen vannacht, kan 1 graad meer of minder toch een verschil maken op de weg.
Nu, buiten afwachten is er niets aan te doen. Ik heb ook liever een dichtgesneeuwde weg dan zo een glibberig gedoe van smeltende sneeuw.

Idd, maar om 8u moeten we de baan op. Tegen dan zou het al warm genoeg moeten zijn om weg te smelten, maar gezien de temperaturen die ze geven zo net rond 0 liggen vannacht, kan 1 graad meer of minder toch een verschil maken op de weg.
Nu, buiten afwachten is er niets aan te doen. Ik heb ook liever een dichtgesneeuwde weg dan zo een glibberig gedoe van smeltende sneeuw.
Om 8 uur zou je in West Vlaanderen al zeer ruim boven het vriespunt moeten zitten, graadje of 8. Ik verwacht geen problemen voor je rit.

Hier is het gewoon aan het regenen nu. Geen sneeuw of winterse neerslag te zien.
Temperatuur 0.3°C, nog even wachten om naar buiten te gaan. Ben wel blij dat de temperatuur snel gaat stijgen de komende uren, ijzel is zowat het ergste wat er is.

Hier lag ook wat sneeuw deze ochtend, ondertussen al weg door de regen. Woensdag/donderdag wel nieuwe kansen op sneeuw, maar is nog te ver weg om al met zekerheid te zeggen, kan ook weer regen zijn of gewoon droog blijven.

Intussen gaan de helft van alle meetpunten al vlotjes boven de 20mm neerslag over de voorbije 24u en we zijn er nog niet vanaf...
De velden liggen er verzopen bij want de bodem is nu echt wel oververzadigd.
Er moet echt hoogdringend een langere drogere periode komen of anders zal het bij de eerste de beste "waterbom light" weer dik prijs zijn.
Deze periode zit er nu precies wel aan te komen na donderdag maar het blijft in dit 'nieuwe normaal' altijd afwachten hoe het uitdraait...

Terug
Bovenaan