Blijkt dat er veel depressieve mensen in deze thread posten:
Ik denk dat we ons beter baseren op
de referentie, zijnde DSM-5 (waarin SAD 100% erkend wordt als trigger) en publicaties in medische tijdschriften (
als deze), dan wat een
enkele professor komt beweren in Het Nieuwsblad, waarvan je geen idee hebt hoe zijn/haar woorden weer vervormd zijn, al deels omdat de journalist die het artikel schrijft geen enkel idee/achtergrond heeft van waar het over gaat.
Wat de journalist waarschijnlijk verkeerd begrepen/verdraaid heeft, is dat SAD niet als afzonderlijk gecatalogeerde depressie wordt aanzien, maar eerder als een "klassieke" depressie (of bipolaire disorder) waarbij het gebrek aan zonlicht een trigger is. Er zijn daarbij een deel mensen die ook tijdens de zomermaanden last kunnen hebben van diezelfde depressie (uitgelokt door andere triggers dan). Maar er zijn ook andere mensen bij wie de depressie
alleen optreedt bij langere periodes met weinig zonlicht, en die dus buiten de winter geen last hebben. Maar ofwel was de journalist dan al niet meer aan het opletten, ofwel was dat te veel tekst/uitleg en is dat geschrapt uit het artikel.
Verder, zoals ik al heb aangehaald, is er in onze maatschappij en ook andere prestatiegerichte maatschappijen een duidelijke druk om SAD af te schrijven of onder de mat te schuiven, gezien de impact op de (on)beschikbaarheid van werknemers anders wel eens heel groot zou kunnen zijn, en dat in de maanden dat de quota gehaald moeten worden! Een beetje gelijkaardig aan hoe we van mensen met een actieve infectieziekte (verkoudheid, griep, etc) ook verwachten dat ze tijdens de besmettelijke fase op hun werk komen opdagen om de een of andere reden. Sommige artsen, m.i. wel een sterke minderheid, gaan ook mee in dat prestatiegericht gedoe. Waarmee ik niet beweer dat dat voor de prof in kwestie ook zo is want het artikel is zo onbetrouwbaar als iets, maar desondanks levert het (helaas) wel weer nieuwe munitie op voor werkgevers om werknemers met SAD niet serieus te nemen. En dan krijgen ze een burn-out he.