Herfst & winter 2024/25

Ja, het valt op dat de voorspellingen nog nooit zo veel verkeerd zijn geweest dan de laatste tijd ...
Misschien zijn de globale patronen wel juist, maar de situatie aan de grond niet.
Vandaag zaten er zo af en toe wat gaten in de mist, al was het bij momenten en plaatselijk dichte mist.
Heel plaatselijk kon je de schijf van de zon waarnemen door de mist.

Toch zalig weertje ze, 500 tinten grijs.
Mag hier niet te negatief zijn anders wordt er hier geklaagd over de klagers.

Absoluut topweer en ik geniet echt van de uren zon die we krijgen.

Gisteren bijna 600 kilometer met de wagen gereden en dat was toch ongeveer 550 kilometer in redelijk dichte tot heel dichte mist. Alvast niets van opklaringen te vinden in noordelijke richting. Nu wel een straalblauwe hemel.

Hier in Limburg is ze ook plots. Is best snel opgeklaard ineens.
Nu schijnt ze in mn ogen terwijl ik in de zetel zit te lezen. Maar ik vertik het de gordijn ervoor te doen nu ze es daar is.

Hier in Limburg is ze ook plots. Is best snel opgeklaard ineens.
Nu schijnt ze in mn ogen terwijl ik in de zetel zit te lezen. Maar ik vertik het de gordijn ervoor te doen nu ze es daar is.
Ging inderdaad vrij snel. Was wel leuk om te zien hoe de zonnestralen aan het vechten waren om door de dichte mistbanken te komen en daar (voor een keer :unsure: ) in slaagde.

Zeg nu nog eens dat zon geen deugd doet na 7 dagen niets dan grijs donkerte en mist en miezer, gewoon het licht alleen al in huis. Kzen den bos in :)

Laatst bewerkt:
Amai, als ik het hier lees zit ik aan de verkeerde kant van Vlaanderen.
Hier in Antwerpen nog steeds mist en nevel. Heel af en toe zie ik de zonneschijf doorheen de mist, maar het wil maar niet opklaren :help:

Ook nog steeds aan het vriezen. Toch maar een boswandeling maken straks, het kan nog altijd slechter (regen).

Ik dacht dat Putin finaal zijn nukes gegooid had maar het was de zon. De wandelschoenen eens aangetrokken en door de velden gegaan. Genieten!
Huis van 20.5°C naar 22°C...

Hier in Antwerpen nog steeds mist en nevel. Heel af en toe zie ik de zonneschijf doorheen de mist, maar het wil maar niet opklaren :help:
Enkele kilometers konden een wereld van verschil maken.

Met de fiets vertrokken uit Leuven, al van 's ochtends had je hier volle bak zon. In de buurt van Mechelen begon er soms wat mist te hangen, tot ik geen 50m ver meer kon zien en de gevoelstemperatuur natuurlijk een immense duik nam. Zo rap mogelijk terug richting de kanten van Zemst uitgefietst en onder een staalblauwe hemel huiswaarts gekeerd.

Enkele kilometers konden een wereld van verschil maken.

Met de fiets vertrokken uit Leuven, al van 's ochtends had je hier volle bak zon. In de buurt van Mechelen begon er soms wat mist te hangen, tot ik geen 50m ver meer kon zien en de gevoelstemperatuur natuurlijk een immense duik nam. Zo rap mogelijk terug richting de kanten van Zemst uitgefietst en onder een staalblauwe hemel huiswaarts gekeerd.

Hier is het nu terug volledig mistig, zichtbaarheid serieus minder en zonneschijf is niet meer te zien.

Spijtig want vrienden stuurden foto's door van Leuven en Limburg en daar is het stralende hemel.

Maar goed, dat is het weer natuurlijk, kan plaatselijk zeer verschillen zoals je zei.

Blijkt dat er veel depressieve mensen in deze thread posten:
“Volgens wetenschappelijk onderzoek heeft zonlicht globaal gezien nauwelijks of geen rechtstreeks positief effect op ons gevoel”, zegt de professor, al zijn “sommige mensen er wel veel gevoeliger voor dan anderen. Depressieve mensen functioneren cognitief duidelijk minder goed bij weinig zonlicht. Dat betekent dat vooral hun concentratie- en herinneringsvermogen dan minder goed werkt.
En zoals ik eerder ook al zei is het voor een groot deel de mindset:
Al is het deugddoende gevoel dat we krijgen door de zon volgens Demyttenaere toch vooral een gevolg van onze eigen gedragsverandering: we gaan buiten, doen het wat rustiger aan, genieten van het moment en hebben meer sociale contacten. “Die factoren spelen op hun beurt een veel grotere rol in hoe we ons voelen.”
Blijf dus niet binnen zitten gelijk een huismus als het weer wat minder is en je zal je veel beter voelen.

Bron: https://m.nieuwsblad.be/cnt/dmf20241228_95243261

Ook nog steeds aan het vriezen. Toch maar een boswandeling maken straks, het kan nog altijd slechter (regen).
Tiens, ik heb toch veel zon gehad in Antwerpen :tongue: Ben maar eens lekker gaan wandelen langs de Schelde en in de Hobokense polder.

Tiens, ik heb toch veel zon gehad in Antwerpen :tongue: Ben maar eens lekker gaan wandelen langs de Schelde en in de Hobokense polder.

Boechout, de hele dag mistig, tussen 12-14u af en toe de zon erdoor, maar daarna terug dichte mist.
Ik heb nog getwijfeld om naar het Middelheim te gaan, was mss een goed idee geweest dan als het in Hoboken zo zonnig was.
Vijgen na Pasen :crazy:

Toch ook een uur zon gezien hier in de Westhoek. Van een mistige -2 naar een zonovergoten +1 op een uur tijd. Om na dat uur te gaan naar een hele dag dikke mist bij 0 graden. Tof.

Blijkt dat er veel depressieve mensen in deze thread posten:
Ik denk dat we ons beter baseren op de referentie, zijnde DSM-5 (waarin SAD 100% erkend wordt als trigger) en publicaties in medische tijdschriften (als deze), dan wat een enkele professor komt beweren in Het Nieuwsblad, waarvan je geen idee hebt hoe zijn/haar woorden weer vervormd zijn, al deels omdat de journalist die het artikel schrijft geen enkel idee/achtergrond heeft van waar het over gaat.

Wat de journalist waarschijnlijk verkeerd begrepen/verdraaid heeft, is dat SAD niet als afzonderlijk gecatalogeerde depressie wordt aanzien, maar eerder als een "klassieke" depressie (of bipolaire disorder) waarbij het gebrek aan zonlicht een trigger is. Er zijn daarbij een deel mensen die ook tijdens de zomermaanden last kunnen hebben van diezelfde depressie (uitgelokt door andere triggers dan). Maar er zijn ook andere mensen bij wie de depressie alleen optreedt bij langere periodes met weinig zonlicht, en die dus buiten de winter geen last hebben. Maar ofwel was de journalist dan al niet meer aan het opletten, ofwel was dat te veel tekst/uitleg en is dat geschrapt uit het artikel.

Verder, zoals ik al heb aangehaald, is er in onze maatschappij en ook andere prestatiegerichte maatschappijen een duidelijke druk om SAD af te schrijven of onder de mat te schuiven, gezien de impact op de (on)beschikbaarheid van werknemers anders wel eens heel groot zou kunnen zijn, en dat in de maanden dat de quota gehaald moeten worden! Een beetje gelijkaardig aan hoe we van mensen met een actieve infectieziekte (verkoudheid, griep, etc) ook verwachten dat ze tijdens de besmettelijke fase op hun werk komen opdagen om de een of andere reden. Sommige artsen, m.i. wel een sterke minderheid, gaan ook mee in dat prestatiegericht gedoe. Waarmee ik niet beweer dat dat voor de prof in kwestie ook zo is want het artikel is zo onbetrouwbaar als iets, maar desondanks levert het (helaas) wel weer nieuwe munitie op voor werkgevers om werknemers met SAD niet serieus te nemen. En dan krijgen ze een burn-out he.

Laatst bewerkt:
In other news:
* algemene verslechtering van de voorspellingen
* geen zon meer de rest van het jaar
* traditionele oudejaarsstorm nog aangesterkt, we kunnen weer vanalles afgelasten
* een deel van de atmosferische rivier lijkt ons toch weer te kunnen bereiken op 1-2 januari, met een dump van > 20 mm onnodige neerslag in Ukkel, en hoe noordelijker hoe meer (> 25 mm in Antwerpen).
* daarna mogelijks terugkeer naar hogedruk en kouder weer

In other news:
* algemene verslechtering van de voorspellingen
* geen zon meer de rest van het jaar
* traditionele oudejaarsstorm nog aangesterkt, we kunnen weer vanalles afgelasten
* een deel van de atmosferische rivier lijkt ons toch weer te kunnen bereiken op 1-2 januari, met een dump van > 20 mm onnodige neerslag in Ukkel, en hoe noordelijker hoe meer (> 25 mm in Antwerpen).
* daarna mogelijks terugkeer naar hogedruk en kouder weer
Ben je van papier en suiker? Elke keer dat er een druppel valt of de wind waait eens wat en je begint alles af te lasten.

Terug
Bovenaan