Herfst & winter 2024/25

De voorbije 11 dagen heeft de zon welgeteld 4 minuten geschenen, echt ongezien.

Ziet er ook niet naar uit dat het vandaag anders zou zijn. al is het wel lichter nu dan deze ochtend.
Morgen zou de zon er toch wat meer moeten doorkomen, we zien het wel.

De son heeft hier zonet in mijn scherm geschenen.
Ik wou de zonnewering late zakken, maar kon het niet over mijn hart krijgen :p

Op de laatste 12 dagen hebben ze in Ukkel in totaal 17 minuten zon gemeten. Zou het een record zijn?

Het is jammer want tijdens deze kortste dagen van het jaar (morgen is de winterzonnewende) kunnen de zonsopgangen en zonsondergangen heel mooi zijn tov een wolkenloze hemel. Daarnaast zou een gebrek aan wolken de dag niet nog korter maken dan ze nu al is. Maar helaas. Keer op keer denk je dat de winter nu wel eens anders zal uitdraaien in ons officieel "variabel" klimaat. Keer op keer pakt ze telkens toch weer hetzelfde uit.

Prachtige ochtend vandaag. Fris, zonnig en weinig wind 👌. Ervan geprofiteerd en dan maar extra lange wandeling gemaakt.

Ondertussen weer voorbij precies, een half dagje hebben we gekregen.

edit: namiddag toch terug opklaringen
heb er van genoten

Laatst bewerkt:
Vandaag is het officieel de kortste dag. Binnen een uurtje, straks om 10u20, gebeurt de winterzonnewende en is het gedaan met het korten van de dagen, en worden ze weer langer. De eerste stap richting de zomer en het einde van de grijze kwelling. Desondanks zal de zon tot nieuwjaar elke dag toch nog wat later opkomen (8u42 vandaag, 8u45 op 1 januari). Maar ze zal vanaf morgen wel telkens later ondergaan. Omdat de winst van het later ondergaan vanaf morgen al elke dag groter is dan het verlies door het nog later opkomen, worden de dagen toch nog ietsje langer de komende week.

Na wat zon gisteren, staan we aan het begin van alweer een nieuwe donkere periode, met voor de komende 3 dagen minder dan 1 uur zon verwacht in Ukkel, en weeral 15 mm neerslag erbij.

Zoals het er nu naar uitziet komen we in de laatste week van het jaar weer onder invloed van hogedruk en zou volgens de modellen een en ander droger en zonniger moeten verlopen. Natuurlijk, inzake "zonniger" weten we ondertussen al wat de waarde daarvan is. Nu, een oudejaarsavond die eens NIET stormachtig is met 15 graden zou al een hele verbetering zijn tov de laatste jaren.

Laatst bewerkt:
Wow, mijn weer app zegt van vrijdag 27 dec tot dinsdag 31 dec continu volle zon, geen wolk. Al jaren niet meer gezien op een weer app voor Belgie

Hogedruk + wind uit de "juiste" richting (de enige richting waar geen warm water zit)

Het zou ongetwijfeld voor heel veel mensen flink deugd doen, net in zo'n week waar velen vrijaf hebben.

Hopelijk komt het ook effectief zo uit.

Het is hier zowaar aan het onweren met bliksem en hagel. Op enkele minuten tijd ook van een heldere ochtendhemel terug naar nacht gegaan.

Is't al terug zomer?

Was juist op tijd klaar met het kuisen van mijn fietsen, alweer een volgende vlaag. En het zijn typische Noordzeebuien met hagel bij.
Ze staan dan toch min of meer proper voor met de dagen.

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan