BlackTeaTrader
Member
December is sowieso de maand die het minste zonuren scoort, gezien de kortste dag (dagen) erin vallen. Maar desondanks scoort een normale december toch nog altijd 48 uur en 35 minuten zon.
Maar momenteel zitten we bijna aan de helft van de maand, en we hebben niet meer dan 6 uur (!) gescoord. Dit is echt extreem somber en absoluut niet normaal.
Trouwens, ook vorige december 2023 was triest en haalde niet eens de helft van de normale zonuren. En ook de decembers van 2022, 2021 en 2020 waren allen te somber. Gezien het tekort deze maand praktisch al niet meer recht te zetten is, zullen we dus al aan 5 te sombere decembers op rij zitten. En 2024 zal dan weer eindigen met maar liefst 10 te sombere maanden, naast een absoluut neerslagrecord.
Zo'n extreem somber weer is niet zonder gevolgen. Er is een link met SAD (depressies), het leidt tot Vitamine-D deficiëntie, het leidt tot nog meer fysische en psychische klachten, en ziekteverlof. Langdurig extreem somber weer heeft een negatieve impact op de productiviteit van onze economie.
Er zijn ook gevolgen voor energie: opbrengst uit zonnepanelen valt grotendeels weg, terwijl verlichting vroeger aan moet en pas later uit kan. Dat wordt wel gecompenseerd omdat somber weer ook tot warmer weer leidt (minder verwarming) maar ik denk dat het verlies aan opbrengst nu wel groter geworden is dan de compensatie door wat warmer weer.
Ik vraag me ook af hoeveel plaatsen er op de wereld zijn, onder de arctische cirkel althans, waar ze de voorbije 2 weken 6 uur zon of minder geregistreerd hebben. Ik heb zo'n gevoel dat het er echt niet veel zijn.
Ik ben blij om terug je negatieve zelf te zien, de laatste paar weken waren je posts opvallend positief

Alle gekheid op een stokje, het is inderdaad triest gesteld met december totnutoe. Bizar slecht eigenlijk.