Herfst & winter 2024/25

Zonneuren zijn zwaar ondermaats voor deze maand, maar op éen of andere manier kan mij dat weinig boeien. Het zijn dan ook de korste dagen van het jaar, dus ergens te verwachten. Veel belangrijker is dat de moeson uitblijft zoals vorig jaar is geweest.

In december gaat zo’n koud winterzonnetje dat laag aan de hemel staat en die dan nogeens vroeg in de namiddag achter de horizon verdwijnt, het verschil niet maken.

In december gaat zo’n koud winterzonnetje dat laag aan de hemel staat en die dan nogeens vroeg in de namiddag achter de horizon verdwijnt, het verschil niet maken.
Goh je zegt dat, herinner mij decemberdagen met vlotjes 8-9 kw aan zon-output. Twee van zo'n dagen voldoende om de PHEV-batterij vol te pompen.

Ik zie overigens op het satellietbeeld dat wie (veel) geluk heeft straks zowaar een (korte) opklaring mag verwachten, klein open strookje dat van NO naar ZW trekt.

Zonneuren zijn zwaar ondermaats voor deze maand, maar op éen of andere manier kan mij dat weinig boeien. Het zijn dan ook de korste dagen van het jaar, dus ergens te verwachten. Veel belangrijker is dat de moeson uitblijft zoals vorig jaar is geweest.
Volledig akkoord, met de bemerking dat we het gebrek aan zonlicht al meer dan een jaar lang zeker niet mogen normaliseren (niet dat ik zeg dat je dat doet, het is enkel een bijvermelding) want dit is echt wel heel triest temeer het ook nog eens komt bovenop records aan neerslag.

We zien daarbij zeker de laatste jaren dat de winters aan sneltempo somberder (en daardoor ook warmer) worden, en het maakt bijna niet meer uit van waar de wind komt. Wind komt van over de oceaan (zuid/west) = warme oceaan = bewolkt. Wind komt noord = warme Noordzee = bewolkt. Wind komt oost (niet lang geleden garantie op zon/kou) = warme Oostzee = bewolkt. Enkel zuidoost kan nog wat zon opleveren eigenlijk als er geen mega-hogedruk is (en we gaan morgen meteen kunnen testen hoe goed het dan nog lukt).

Maar zelf ervaar ik het, praktisch althans, ook als veel minder storend dan moesson of storm. Gebrek aan zon gaat itt die anderen uw dag niet bepalen, enkel uw humeur. Het jammere is wel dat het buiten echt helemaal niet meer opdroogt zonder zon. Al een paar droge dagen gehad nu, maar alles blijft compleet nat staan.
Veel verschil gaat december niet maken voor je opbrengst over heel je jaar gezien.
Ben eens benieuwd of we het record lage zonnestraling alsnog gaan breken dit jaar. Leek er met de initiele voorspellingen voor de eerste helft van december niet op, maar uiteindelijk zal deze periode (alweer) een pak somberder eindigen dan verwacht.

Het record aan lage zonuren gaan we niet meer breken. We zullen er wel niet ver van eindigen. Dat record staat op 1998 (net als het record van lage zonnestraling).

Laatst bewerkt:
Inderdaad, vroeger was Oostenwind garantie op koud en zonnig weer, maar vorige maand hebben we ook gemerkt dat dit helemaal niet meer het geval is. En de kans dat we vandaag de zon zien, is ook weer miniem (ondanks de voorspellingen).

De voorbije dagen was het toch wel merkelijk wat kouder met die oostenwind, zonniger idd niet. Als ik dat dan zo zie op de voorspellingen is het vanaf zaterdag een (zuid-)westenwind waardoor de temperaturen toch merkbaar wat hoger liggen en weer meer kans op regen ook.

Hier daarstraks rond 9u was het 2°C. En hoewel er op KMI maar 1 Bft staat, vond ik het tijdens de wandeling toch een vrij voelbare, gure wind.

Laatst bewerkt:
Satellietbeeld says no.
Er komen wel wat opklaringen aan vanaf het zuiden maar binnen dik 2 uur is het alweer donker dus heel veel gaan we er niet meer aan hebben.
Enkel een extra koude avond/nacht.

Jammer want het lijkt hier zeer nipt. Ik zie hier en daar zo een klein beetje blauw verschijnen.

Zal inderdaad te laat komen. Ach ja, ik ga over 2 weken op vakantie naar een (vrij zeker) zonnige bestemming. Het zal goed doen.

Zal inderdaad te laat komen. Ach ja, ik ga over 2 weken op vakantie naar een (vrij zeker) zonnige bestemming. Het zal goed doen.
Ben ook serieus aan't overwegen in januari/februari een weekje Tenerife ofzo te boeken, want dit houd ik niet vol tot in april/mei hoor. Als er zelfs op de dagen dat ze "vollenbak zon" beloven geen straaltje te bespeuren valt... 🙈 En we zijn nog geeneens half december!

Het valt toch nog mee, het is droog weer.
Maar ik denk dat we met al dat grijs en droog weer toch gaan worden afgestraft binnenkort met moessonregen.

Conclusie: de voorspellingen waren correct, er zijn opklaringen :rofl: (helaas zijn ze tegen zonsopgang weer verdwenen)

December is sowieso de maand die het minste zonuren scoort, gezien de kortste dag (dagen) erin vallen. Maar desondanks scoort een normale december toch nog altijd 48 uur en 35 minuten zon.

Maar momenteel zitten we bijna aan de helft van de maand, en we hebben niet meer dan 6 uur (!) gescoord. Dit is echt extreem somber en absoluut niet normaal.

Trouwens, ook vorige december 2023 was triest en haalde niet eens de helft van de normale zonuren. En ook de decembers van 2022, 2021 en 2020 waren allen te somber. Gezien het tekort deze maand praktisch al niet meer recht te zetten is, zullen we dus al aan 5 te sombere decembers op rij zitten. En 2024 zal dan weer eindigen met maar liefst 10 te sombere maanden, naast een absoluut neerslagrecord.

Zo'n extreem somber weer is niet zonder gevolgen. Er is een link met SAD (depressies), het leidt tot Vitamine-D deficiëntie, het leidt tot nog meer fysische en psychische klachten, en ziekteverlof. Langdurig extreem somber weer heeft een negatieve impact op de productiviteit van onze economie.

Er zijn ook gevolgen voor energie: opbrengst uit zonnepanelen valt grotendeels weg, terwijl verlichting vroeger aan moet en pas later uit kan. Dat wordt wel gecompenseerd omdat somber weer ook tot warmer weer leidt (minder verwarming) maar ik denk dat het verlies aan opbrengst nu wel groter geworden is dan de compensatie door wat warmer weer.

Ik vraag me ook af hoeveel plaatsen er op de wereld zijn, onder de arctische cirkel althans, waar ze de voorbije 2 weken 6 uur zon of minder geregistreerd hebben. Ik heb zo'n gevoel dat het er echt niet veel zijn.

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan