Herfst & winter 2024/25

Moest gisterenmiddag in Luik zijn... Vertrokken in BXL met 6°C en dichte mist, ter hoogte van Sint Truiden klaarde het mooi op, en in Luik stralende zon en een aangename temperatuur.

Zaterdag zou een zonnige dag worden, maar dat is ook alweer aangepast op de site van het KMI.

Zal wss weer niks van komen. Zonder overdrijven, ik heb de zon al een dikke week niet meer gezien. Zelfs niet een klein beetje.

Constant dikke bewolking. Het enige positieve is weinig wind en neerslag.

Nog maar eens een dagje grijs.

Dan denk je: yes, eindelijk gedaan met dat natte weer door die constante stroom van lage druk (zoals @Guglielmo het zo mooi noemde 'de Noord-Atlantische depressietrein), maar dan krijg je in de plaats dit.

De herfst begon veelbelovend, maar is weer heel Belgisch geworden. Ben eens benieuwd naar het aantal uren zon in Ukkel.
Zijn we niet nog steeds records aan het breken op vlak van somberheid?

Blijkbaar is het in het oosten en zuid-oosten wel al een paar dagen zonnig, zeer frustrerend...

Zaterdag zou een zonnige dag worden, maar dat is ook alweer aangepast op de site van het KMI.

Zal wss weer niks van komen. Zonder overdrijven, ik heb de zon al een dikke week niet meer gezien. Zelfs niet een klein beetje.

Constant dikke bewolking. Het enige positieve is weinig wind en neerslag.
Ja, dan heb ik eigenlijk liever afwisselend 1 dag regen en 1 zonnige dag. Dit grijze weer is ook maar ééntonig en deprimerend.

Probleem is dat we nu constant aanvoer van zachte en vochtige lucht krijgen vanover de Middellandse Zee. Samen met al het bodemvocht zit je dus constant met mist en stratusbewolking.

Begin deze week mooie periodes met zon, maar vandaag een zeer eentonige grijze dag geworden. Foert. Ik heb morgen verlof en ik ga het bos in. Grijs weer of niet.

De herfst begon veelbelovend, maar is weer heel Belgisch geworden. Ben eens benieuwd naar het aantal uren zon in Ukkel.
Zijn we niet nog steeds records aan het breken op vlak van somberheid?
Zal sowieso een heel somber jaar worden. 8 van de voorbije 10 maanden waren al te somber, deze maand is ook goed op weg, en dan rest enkel nog december, de maand met de minste zon. En bij de 2 maanden die niet te somber waren zat dan ook nog eens januari. We zouden inderdaad eens moeten nagaan hoe het zit qua records inzake, heb dat nog niet echt bekeken met dat de focus tot vorige maand altijd op dat ander record was.

Dat het zo somber is, is natuurlijk mee het gevolg van de vele neerslag die we gehad hebben hier en in onze regio. Daarnaast ook pech dat de wind net uit een richting blijft komen waar ze al dat vocht kan meebrengen. Daarom dat regen ook wel "the gift that keeps giving" is.

November is sowieso onze mistmaand bij uitstek, al tijdens de Franse Revolutie werd dat in onze regio in een of andere almanak opgeschreven. Maar toch nog even herinneren waar we vorig jaar aan toe waren. November 2023 was niet alleen ook heel somber (37 uur!), ze was ook nog eens extreem nat met bijna het dubbele van de normale neerslag in Ukkel. Regen, regen en regen hadden we exact een jaar geleden, naast evenveel tinten grijs als nu. De regen bleef maar komen. De beste getuigen zijn de mensen die rond de Ijzer wonen, die toen wekenlang overstroomde (en geen klein beetje). Maar ook andere gebieden, bv rond de Leie, hadden prijs. Ze kussen daar nu waarschijnlijk hun pollekes dat ze er dit jaar geen herhaling krijgen, het sombere weer zullen ze er wel bijnemen.

Zelf ben ik de laatste 7 dagen buiten geweest, fietsen en wandelen, en ik heb geen enkele keer naar het weerbericht of de radar moeten kijken of het wel een goed moment was of niet. Het weer was dan ook elke dag hetzelfde. Wat een luxe vergeleken met de vorige maanden. Natuurlijk, die zon mag wel eens gaan terugkomen, want die heb ik in die 7 dagen ook niet gezien. Maar nog altijd veel liever dit dan wat we een jaar geleden hadden.

Laatst bewerkt:
DWuEahR.png

Warempel, het is volgens KMI zonnig!
Vast wel, maar alleszins niet hier. Deze week letterlijk nog geen minuut zon gezien hier in het centrum van het land tussen Brussel en Antwerpen. :sop:

Ik ben in elk geval al zeer blij, dat de baan eindelijk eens wat meer droog ligt.

Ik hou ook wel van dichte mist, is lekker gezellig tijdens het sporten, al heb ik wel gemerkt dat ik een van de weinige ben met die mening.

Geen klachten over het weer, zolang de regen weg blijft ben ik tevreden.

Ik ben in elk geval al zeer blij, dat de baan eindelijk eens wat meer droog ligt.

Ik hou ook wel van dichte mist, is lekker gezellig tijdens het sporten, al heb ik wel gemerkt dat ik een van de weinige ben met die mening.

Geen klachten over het weer, zolang de regen weg blijft ben ik tevreden.
Same here. De laatste keer dat de zon hier geschenen heeft, was afgelopen zondagnamiddag (3/nov) (nagekeken op de app van mijn zonnepanelen).
Grijs dus, maar het is tenminste droog, dus ik ben content. Je kan buiten komen, je kan door het bos lopen zonder enkeldiep in de modder te komen, je kan de fiets nemen...
Na dat jaar vol regen is een mens al wat sneller tevreden hé :)

Vandaag helemaal naar de Hoge Venen gereden voor een wandeling in de hoop van wat zon te hebben.

Nog tot 15u moeten wachten, maar dat uurtje in de zon was het eigenlijk wel waard :coolbrows:

edit: ik voeg wat bewijslast toe! (trouwens, na 5 minuten autosnelweg vanaf Eupen zat het weer potdicht)
IMG-5779.jpg

IMG-5781.jpg

Laatst bewerkt:
Als de zon er dan toch doorkomt is de herfst toch wel het mooiste seizoen bij uitstek, misschien zeer nipt op de hielen gevolgd door de lente.

Ziet ernaar uit dat we op het einde van de week weer volop in de westcirculatie terugkomen en op de route van de depressietrein, en de regen lijkt meteen wraak te willen nemen om zolang de toegang ontzegd te zijn tot ons grondgebied, met zomaar weer eens 50 mm op 1 week (kan/zal nog bijgesteld worden natuurlijk). Het zal doen terugdenken aan november vorig jaar hoe de dagen momenteel ingekleurd worden: compleet somber en rondtollende depressies die bui na bui gaan dumpen, en regelmatig harde wind ook. Daar gaat de prille droogte die we opgebouwd hebben weer opnieuw naar nul.

Dan toch geen einde van het vorige vastgeroeste patroon, maar gewoon een langere pauze, en het patroon gaat gewoon weer rustig verder na 2 jaar en 2 maanden?

De dromen van een echte winter mogen we dan ook weer opbergen vrees ik. Met het vastgeroeste patroon zijn 15 graden + stormwind op oudejaarsavond perfect mogelijk. Was ook te mooi om waar te zijn: een oude winter in het nieuwe klimaat, het kan gewoon niet meer.

Laatst bewerkt:
Ziet ernaar uit dat we op het einde van de week weer volop in de westcirculatie terugkomen en op de route van de depressietrein, en de regen lijkt meteen wraak te willen nemen om zolang de toegang ontzegd te zijn tot ons grondgebied, met zomaar weer eens 50 mm op 1 week (kan/zal nog bijgesteld worden natuurlijk). Het zal doen terugdenken aan november vorig jaar hoe de dagen momenteel ingekleurd worden: compleet somber en rondtollende depressies die bui na bui gaan dumpen, en regelmatig harde wind ook. Daar gaat de prille droogte die we opgebouwd hebben weer opnieuw naar nul.

Dan toch geen einde van het vorige vastgeroeste patroon, maar gewoon een langere pauze, en het patroon gaat gewoon weer rustig verder na 2 jaar en 2 maanden?

De dromen van een echte winter mogen we dan ook weer opbergen vrees ik. Met het vastgeroeste patroon zijn 15 graden + stormwind op oudejaarsavond perfect mogelijk. Was ook te mooi om waar te zijn: een oude winter in het nieuwe klimaat, het kan gewoon niet meer.

"wraak", "vastgeroest patroon", "te mooi om waar te zijn", ik heb de woorden haast gemist de afgelopen 2 weken :clap:

Terug
Bovenaan