Herfst & winter 2024/25

Die losstaande mistbanken zijn her en der verspreid over het land. Gisteren in de regio Limburg een stukje gaan rijden en was het op een bepaald moment helder en zonnig, geen wolkje aan de lucht om dan ineens letterlijk 2min later in een mistbank terecht te komen waar je slechts 5 meter ver kon zien. Je zag ineens auto's in de remmen gaan, knipperlichten aanzetten om dan een kwartier in de file te staan. Half uurtje later, terug helder en mooie zonsondergang.

Ondertussen 15u gepasseerd, het steekt hier nog steeds volledig dicht in hardnekkige lage bewolking en volgens sensor buiten 8,9C.
Als de zon toch nog is zou willen komen piepen dan is het de moment want binnen 2 uur zonsondergang.
Hoe zit het met die voorspelde zon KMI? Houden ze die misschien gegijzeld in Mol?

Doet er mij aan denken dat het weer die tijd van het jaar is om vitamine D supplement te nemen. :sop:

Regio Leuven was het op de middag plots heel kort aan het opentrekken, maar het zit ondertussen weer potdicht.

yr.no zit er ook volledig naast trouwens

Toch maar ff de gordijnen dicht gedaan met al die zon op m'n scherm. Verschrikkelijk.

Edit: even naar buiten gegaan
xRzDx2b.jpeg

Laatst bewerkt:
Ik zie hier stilaan wat blauwe lucht.

Heerlijk, dan kan het nog eens extra hard afkoelen alvorens het weer volledig dicht trekt tot morgen zo'n uur voor zonsondergang :shutup:

Ik zie hier stilaan wat blauwe lucht.

Heerlijk, dan kan het nog eens extra hard afkoelen alvorens het weer volledig dicht trekt tot morgen zo'n uur voor zonsondergang :shutup:
In de winter wanneer er sneeuw ligt kan dat ideaal zijn natuurlijk. Overdag mist zodat het kwik onder 0 blijft en 's nachts stevige vrieskou :)

Zonneschijn als er sneeuw ligt geeft toch zo'n dubbel gevoel, van de ene kant goed om wat zonlicht te zien, anderzijds is het niet zo leuk als de sneeuw daardoor smelt.

Centrum van het land, vandaag van heel de dag geen zon gezien. Gisteren ook pas vrij laat zon.Ondertussen zo'n dikke mist dat je geen hand voor uw ogen meer ziet.

Ik hoor Bram Verbruggen nog zeggen: we zijn vertrokken voor een zeer zonnige zondag en daarna nóg enkele mooie zonnige dagen. Dat is toch niet meer serieus :unsure:

Zonneschijn blijkt sterk plaatsgebonden te zijn. Met de geringe wind heb je pech als er een paar wolken boven je blijven hangen, want dan zit je daar de rest van de dag mee opgescheept. B Verbruggen had het beter verwoord met 'hier en daar zonneschijn' maar eigenlijk valt die mens weinig te verwijten.

Zonneschijn blijkt sterk plaatsgebonden te zijn. Met de geringe wind heb je pech als er een paar wolken boven je blijven hangen, want dan zit je daar de rest van de dag mee opgescheept. B Verbruggen had het beter verwoord met 'hier en daar zonneschijn' maar eigenlijk valt die mens weinig te verwijten.
Ik ben daar niet mee akkoord. Da's gewoon een best-case scenario dat hij brengt en geen "weerbericht". ECMWF ziet het al dagen opklaren en zit er veel meer naast dan op. Dit terwijl verschillende regionale modellen al dagen laten zien dat het niet of amper zal opklaren. Maar daar wordt niet over gepiept, enkel de goed-nieuws show komt aan bod.
Ik heb het hier eerder al gezegd, je zit met een aanvoer van heel vochtige lucht in de onderste luchtlagen en dan is de kans op nevel, mist en laaghangende bewolking in Laag- en Midden-België gewoon veel en veel groter dan zonneschijn, hoge druk of niet. Ja, het zal hier en daar en in de hoger gelegen gebieden en waar er iets meer wind is vaker dan elders opklaren, als je heel veel geluk hebt op uw plaats zelfs een paar uur, maar da's nog iets helemaal anders dan 'enkele zonnige dagen' in een algemeen weerbericht.

Wat is eigenlijk de "opleiding inzake" van de posters hier die vinden dat het bergaf gaat?
Ik heb nu niet gezegd dat het bergaf gaat (want het is eenvoudigweg nooit top geweest), maar om op de vraag te antwoorden: in mijn PPL-opleiding was Meteorologie één van de verplichte cursussen en die ging best al vrij ver, wat ook nodig is want je moet de METARs kunnen lezen en interpreteren. Daarna heb ik puur uit interesse nog een vervolgcursus meteorologie gevolgd. Maar geen ambitie om bij KMI te werken whatsoever.

Centrum van het land, vandaag van heel de dag geen zon gezien. Gisteren ook pas vrij laat zon.Ondertussen zo'n dikke mist dat je geen hand voor uw ogen meer ziet.

Ik hoor Bram Verbruggen nog zeggen: we zijn vertrokken voor een zeer zonnige zondag en daarna nóg enkele mooie zonnige dagen. Dat is toch niet meer serieus :unsure:

Ik moest net door die dikke mist met de fiets. Zelden meegemaakt precies op de fiets :unsure:

Maar ik moet toegeven dat ik er eigenlijk van genoten heb. Kleine wegjes, met wat verspreide straatverlichting en die mist erbij, het had iets magisch :smile:

"If life gives you lemons, make lemonade"

Amai frustrerend vandaag in Leuven. De opklaringen kwamen vlakbij, zowaar even blauwe lucht gezien en dan weer direct grijzer dan grijs. En eens zonsondergang meteen zeer dichte mist.

Maar ik moet toegeven dat ik er eigenlijk van genoten heb. Kleine wegjes, met wat verspreide straatverlichting en die mist erbij, het had iets magisch :smile:
Hier ook. Praktisch gezien is mist, dichte mist, zeer vervelend, vooral voor alles wat met verkeer van alles soort te maken heeft.

Maar het is inderdaad ook zo mooi, ik heb er ook van genoten.

Inzake:
* Mist kan een heel lokaal fenomeen zijn. Met op korte afstand grote verschillen.
* We krijgen steeds minder en minder mist (schonere lucht, opwarming, meer voorkomen van anti-mist omstandigheden in de mistmaanden)
* Het is al lang geleden dat we echt mist gehad hebben, laat staan meerdere dagen na elkaar. Onder het (hopelijk) vorige vastgeroeste regime, waarin er van stabiliteit nauwelijks sprake was, kon mist allesbehalve makkelijk vormen.
* Al van ten tijde van de Franse Republiek werd november bij ons "de nevelmaand" genoemd. Elke november heeft mist gehad. Zelfs die van vorig jaar, zij het dan heel weinig en pas heel laat in de maand met dat koudeprikje. De reden is vooral dat er in november bijna altijd een hogedrukgebied ontstaat, dat is nu ook het geval.

Terug
Bovenaan