Herfst & winter 2024/25

De komende 14 dagen geven ze relatief zonnig uit, maar na vandaag is de positiviteit over die voorspelling toch ook weer weg.

Ze zullen zich wel weer indekken door een zonnige weerfoto te tonen ingestuurd door enen uit de Limburg met bijhorende commentaar 'Grote delen van het land konden vandaag genieten van...bla bla bla'

Ze zullen zich wel weer indekken door een zonnige weerfoto te tonen ingestuurd door enen uit de Limburg met bijhorende commentaar 'Grote delen van het land konden vandaag genieten van...bla bla bla'

Als je dit geschreven hebt vóór het weerbericht op 1 zo net: proficiat!

Mooie foto van het zonnetje in Genk. En dan even zeggen wat voor weer we vandaag gehad hebben. Dat kan ik ook trouwens, wtf. Leg anders eens uit waarom jullie voorspelling er zo hard langs zat.

Wat een kutvoorspelling van het KMI. Dan heb je eens een ander weerpatroon, zijn ze nog slechter met hun voorspellingen.
Ik ga het niet goedpraten want het KMI zat er idd grondig naast, het is enkel wel zo dat dit heel moeilijke voorspellingen zijn. Gaat het mist zijn of niet (zelf zag ik alle parameters voor dichte mist, maar is er uiteindelijk toch niet gekomen). Gaat de bewolking oplossen of niet is nog ene die zeer moeilijk in te schatten is op voorhand. Een van de redenen is ook weer dat record aan vocht (hierboven nog aangehaald) waardoor er geen referentie is inzake die parameter.

Nu, zoals ik zei, dat praat het niet goed. Het KMI zijn professionals en krijgen genoeg geld, dus eigenlijk zou de vorige paragraaf zelf geen rol mogen spelen. Ze zouden wel eens wat aan interne retrospectie doen en nagaan waarom de kwaliteit van hun voorspellingen lijkt te minderen.

Inzake VRT vind ik ook dat de huidige format van weerbericht vrij waardeloos is. Sinds Frank Deboosere (jaja, sympathieke man misschien, maar als regent (leerkracht middelbaar) geen enkele opleiding inzake) is het eigenlijk bergaf gegaan. Als je vergelijkt met de duiding die er vroeger was met de voorganger Armand Pien is het toch een wereld van verschil (en nee, zo oud ben ik niet, maar op YT vind je wel nog filmpjes). Geen foto's van zon die in jouw regio niet te zien was, wel "bewegende weerbeelden."

Laatst bewerkt:
@Guglielmo hebben we wel duiding nodig ? Mij boeit dat niet echt (gezien men er toch al te vaak naastzit qua voorspelling) en al helemaal niet om het weer te duiden van wat is geweest die dag.

Idd, Frank DB is geen universitair geschoolde weerman, maar moet dat? Hij vertelt het toch ook maar alleen? Zet daar iemand anders en de voorspellingen zullen niet beter zijn vermoed ik, alleen de uitleg errond wel, maar die boeit toch niet?

4 of 5 korte kaartjes met uitleg van de komende dagen is voldoende. En als men het niet weet, dat men het gewoon zegt.

4 of 5 korte kaartjes met uitleg van de komende dagen is voldoende. En als men het niet weet, dat men het gewoon zegt.
Een beetje zoals dit dan (Weather Channel Local on the 8s)? Gereduceerd tot een minuut, volledig computer gegenereerd, geen weerman meer.

Tbh, als ik het zo bekijk zit er niet minder info dan een gemiddelde FDB-stijl weerpraatje, misschien zelfs meer detail.

Laatst bewerkt:
Dit vooral, ze zouden zowiezo veel meer in de voorwaardelijke wijs moeten spreken.
Inderdaad, kwestie van geen verkeerde verwachtingen te scheppen bij de mensen. Dan zijn er ook geen teleurstellingen als het grijs blijft.

Nuja, het is wel droog, je kunt buiten dingen doen zonder constant naar buienradar te moeten kijken :-)

Sinds Frank Deboosere (jaja, sympathieke man misschien, maar als regent (leerkracht middelbaar) geen enkele opleiding inzake) is het eigenlijk bergaf gegaan.
Niks tegen Frank Deboosere, waarschijnlijk één van de meest sympathieke en down to earth TV-figuren, en dan nog één met een retro jaren 90 style website vol interessante weetjes.

De man zijn job was niet op universitair niveau weerfenomenen verklaren. Zijn job was de weersvoorspelling brengen op een manier die begrijpbaar is voor een héél brede groep mensen.

Inzake VRT vind ik ook dat de huidige format van weerbericht vrij waardeloos is. Sinds Frank Deboosere (jaja, sympathieke man misschien, maar als regent (leerkracht middelbaar) geen enkele opleiding inzake) is het eigenlijk bergaf gegaan. Als je vergelijkt met de duiding die er vroeger was met de voorganger Armand Pien is het toch een wereld van verschil (en nee, zo oud ben ik niet, maar op YT vind je wel nog filmpjes). Geen foto's van zon die in jouw regio niet te zien was, wel "bewegende weerbeelden."
Daarom heb je toch het KMI normaalgezien, waar wel mensen met een opleiding zitten? Lijkt me dat een leerkracht eigenlijk een goede achtergrond is om zaken die uit een wiskundig model komen te gaan presenteren op niveau van de leek. Wat is eigenlijk de "opleiding inzake" van de posters hier die vinden dat het bergaf gaat?

Het KMI publiceert trouwens geregeld vacatures, hier een die net gesloten is: https://www.meteo.be/nl/info/nieuwsoverzicht/research-assistant-sw1-acm2-at-rmi

Daarnet op het radionieuws nog horen dat we temperaturen tot 15 graden gaan halen. Checkt de thermometer, 6,4°C om 12u30 😄

Terug
Bovenaan