Herfst en winter 2023/24

Ik begrijp dat het weer moeilijk te voorspellen is, maar de VRT-weerdienst mag wel eens nadenken over hun communicatie vind ik.

Op 3 dagen tijd zijn we gegaan van "massaal veel sneeuw verwacht in heel het land op woensdag OMG", naar "nee oeps helemaal geen sneeuw verwacht haha" naar "ah lol toch 5-10 cm dus hier is een liveblog"
Het voelt aan alsof het komkommertijd is en de sneeuwval de krantenkoppen domineert omdat er niets anders te vertellen valt, maar het is helemaal geen komkommertijd en alles staat op ontploffen. :unsure:

Ik begrijp dat het weer moeilijk te voorspellen is, maar de VRT-weerdienst mag wel eens nadenken over hun communicatie vind ik.

Op 3 dagen tijd zijn we gegaan van "massaal veel sneeuw verwacht in heel het land op woensdag OMG", naar "nee oeps helemaal geen sneeuw verwacht haha" naar "ah lol toch 5-10 cm dus hier is een liveblog"
Of mensen moeten gewoon eens gaan beseffen dat het weer voorspellen geen exacte wetenschap is en dat je daar ook geen groter belang moet aan hechten dan een voorspelling.

De VRT / het KMI heeft daar toch altijd vrij genuanceerd over gecommuniceerd denk ik? Het zijn vooral de (sociale) sensatiemedia die het allemaal opblazen.

Regio Oudenaarde momenteel volledig (wit)bewolkt, nog geen neerslag. Ik hoop vooral dat het morgenvroeg wat gaat meevallen op de baan.

Sorry, maar maandag sprak men nog over een "sneeuwbom" vandaag.
De VRT artikels zijn helaas verdwenen (de VRT update gewoon telkens hetzelfde artikel), dus kan het niet meer linken.

Alleen dit is er nog:

Ze zeggen het in ieder geval zelf ook
De weersvoorspelling voor deze week is al een aantal keren drastisch veranderd.

Ik heb het over de communicatie, niet de voorspelling. Eerst het woord "sneeuwbom" gebruiken, een dag later "geen sneeuw", en dan vandaag toch 10 cm aankondigen. Ik vraag gewoon wat meer nuance in de berichtgeving als ze niet zeker zijn.

Ik geef @JorisBlack wel gelijk hoor, er was wel degelijk een artikel dat over 10 cm sneeuw sprak als zekerheid in de titel. Misschien dat er enige nuance in het artikel stond, maar van de VRT verwacht ik toch dat men minder voor de clicks gaat met de titels. Wij weten hier dat het allemaal moeilijk te voorspellen is, maar ik kan me inbeelden dat bij velen dat toch in het verkeerde keelgat schiet.

Ter hunner verdediging, België is ook wel een lastig weer-land.
De weermannen/vrouwen kijken ook naar computermodellen net als wij. Maar als die voor een relatief kleine oppervlakte als België dagen na elkaar en run na run een andere uitkomst geven over iets wat op zich al vrij onvoorspelbaar is als sneeuw, ja dan wordt het moeilijk natuurlijk.

Het voorspellen op basis van modellen is verre van perfect en dat zal het ook nooit zijn denk ik maar het is toch al een heel stuk beter dan in de tijd van Armand Pien.

Ter hunner verdediging, België is ook wel een lastig weer-land.
De weermannen/vrouwen kijken ook naar computermodellen net als wij. Maar als die voor een relatief kleine oppervlakte als België dagen na elkaar en run na run een andere uitkomst geven over iets wat op zich al vrij onvoorspelbaar is als sneeuw, ja dan wordt het moeilijk natuurlijk.

Het voorspellen op basis van modellen is verre van perfect en dat zal het ook nooit zijn denk ik maar het is toch al een heel stuk beter dan in de tijd van Armand Pien.
Natuurlijk, ik neem die mensen niets kwalijk hoor. De journalist die op basis daarvan een redelijk alarmistisch artikel schrijft, dat zou misschien anders kunnen.

Laatst bewerkt:
Hier in Brussel sinds een klein half uurtje kleine vlokjes. Blijft liggen op de best geïsoleerde daken, maar de grote meerderheid smelt direct weg.

Ik geef @JorisBlack wel gelijk hoor, er was wel degelijk een artikel dat over 10 cm sneeuw sprak als zekerheid in de titel. Misschien dat er enige nuance in het artikel stond, maar van de VRT verwacht ik toch dat men minder voor de clicks gaat met de titels. Wij weten hier dat het allemaal moeilijk te voorspellen is, maar ik kan me inbeelden dat bij velen dat toch in het verkeerde keelgat schiet.
Ik denk dat we vooral kunnen besluiten dat ook de VRT niet meer het neutrale genuanceerde nieuwsmedium van weleer is.

Aan de oostkust voorlopig nog niets.
De sneeuwzone heeft zo te zien ook de neiging om tegelijk met de progressie naar het oosten ook weer wat zuidelijker te gaan

Terug
Bovenaan