Herfst en winter 2023/24

Gezien de verwachte tamelijk grote regionale verschillen, warme oproep voor wie post over over actuele weersituaties in termen van 'hier dit' of 'hier dat' om te specifiëren wat je met 'hier' bedoelt. 😊

65a6da6dc2eed.png

Hmm...

Ik ben het winterse type maar voor mij hoeft er morgen liever geen sneeuw te vallen:
-Best niet in de auto kruipen omdat iedereen hier liever op afgesleten zomerbanden blijft rijden, ofwel hebben ze de stuurmanskunsten van een dronken otter. Sommigen zelf een combinatie van de twee.
-Als fietser is sneeuw gewoon kut, want 'de wegen ruimen' in Vlaanderen is synoniem voor alles op het fietspad duwen waar je dan door hopen zwarte smurrie mag ploeteren.
-Openbaar vervoer functioneert goed bij droog windstil weer en temperaturen rond de 15 graden. Wijk je daarvan af, dan gaat de kwaliteit van de dienstverlening steil naar beneden.
-Hoera, weekdag. Vertrekken naar het werk wanneer het nog donker is en terug thuiskomen wanneer het terug donker is, en dus enkel sneeuwmiserie en geen sneeuwpret voor de gemiddelde mens.

Enfin, ik ben morgen toevallig thuis dus voor mij komt het deze ene keer goed uit, maar das nu eens gewoon toeval. Als er effectief sneeuw valt zal ik mijn crampons voor de loopschoenen moeten bovenhalen.

0-E0-C3451-AEE8-4-FC7-8-C7-E-F273-C8-AEB762.png
Mijn betere betrouwbare "buienradar" die ik gebruik
Wel ver genoeg in de tijd scrollen dan :) Op die kaarten zit de buienlijn een stuk noordelijker in elk geval en zou het hier nonstop sneeuwen van 11u voormiddag tot 3u 's nachts. Wel lichte neerslag.

Scherm-afbeelding-2024-01-16-om-22-45-00.png

Laatst bewerkt:
Ik volg nog altijd de meest betrouwbare sneeuwradar, Google Maps Traffic

je ziet zo waar het aan het sneeuwen is :laugh:

XKSKGf3.png

Sneeuwt het al ergens? In regio Aalst nog geen sneeuw op dit moment.

In Noord-Frankrijk, Duitsland, Luxemburg zal het ijzel of deels ijzel zijn, en dat zal problematisch zijn met de voorspelde hoeveelheden van >20mm zal dat serieuze schade aanrichten aan bomen en infrastructuur als dat daadwerkelijk allemaal ijzel is.

Ik zie nog geen facebookposts over sneeuwvlokken. Ook een indicator dat het nog niet aan het sneeuwen is.

Ik begrijp dat het weer moeilijk te voorspellen is, maar de VRT-weerdienst mag wel eens nadenken over hun communicatie vind ik.

Op 3 dagen tijd zijn we gegaan van "massaal veel sneeuw verwacht in heel het land op woensdag OMG", naar "nee oeps helemaal geen sneeuw verwacht haha" naar "ah lol toch 5-10 cm dus hier is een liveblog"

Terug
Bovenaan