Herfst en winter 2023/24

Hoewel ik zeker van sneeuw hou, zal het woensdag toch weer dikke miserie zijn. Moet sowieso op de baan zijn en er wordt 10cm sneeuw voorspeld. Aangezien ons Belgenland daar helemaal niet op voorzien is, zal de situatie daar weer verschrikkelijk zijn: zowel gevaarlijk als enorme files. Als je van thuis uit kan werken of verlof hebt, is het wel allemaal heel plezant natuurlijk

Ik moet woensdag ook naar kantoor. Aan het twijfelen om nog eens de trein te pakken. Hoewel ik me afvraag of dat ook geen miserie gaat zijn. In 2013 sneeuwde het ook eens heel erg en toen stonden er in Mechelen op het station 2 treinen. Al de rest foetsie.

Is allemaal nog niet zeker hoor, de meeste runs vanavond laten geen sneeuw meer zien voor Vlaanderen op woensdag, gewoon een droge dag. GFS laat wel nog een 5-10cm zien dus het is nog geen uitgemaakte zaak al lijkt het wel zuidelijker uit te vallen dan eerst gedacht.

UKMHDOPNL12_54_26.png

Ik moet woensdag ook naar kantoor. Aan het twijfelen om nog eens de trein te pakken. Hoewel ik me afvraag of dat ook geen miserie gaat zijn. In 2013 sneeuwde het ook eens heel erg en toen stonden er in Mechelen op het station 2 treinen. Al de rest foetsie.
Sneeuw betekent problemen op de weg EN op het spoor dusja....je bent gewoon gescheten langs elke kant.

Kan zijn dat het ook wel meevalt, en het kan zijn dat het een grote chaos is. Als je kunt van thuis werken is dat natuurlijk de zekerste optie.
Vooral de avondspits kan een probleem worden.

Voor hier voorspellen ze een 3-4 cm, maar geen 10cm. Die 10cm+ zal vooral voor Wallonië worden, en dan is het nog mogelijk dat het ijzel gaat zijn hoe zuidelijker je zit.

ECMWF geeft de sneeuwzone net iets noordelijker dan UKMO en GFS.
Ik denk dat er pakweg ten noorden van de E17 weinig tot niets gaat vallen.
Daaronder 5 tot 15cm accumulatie tegen woensdagavond

Die sensatiezucht is toch wat, gisteren zelfs op VRT artikels over de 10 cm sneeuw in Vlaanderen en si en la. Vandaag:

Het lijkt wel alsof het weer moeilijk te voorspellen is.

Het is ook extreem moeilijk te voorspellen deze setting.
Koude en warmere lucht botsen op neerslagveld dat 50/100 km inneemt. Dat is quasi niks in weertermen en op midlange termijn lastig te voorspellen. Elke run geeft nog steeds een ander beeld en dat zal nog 24u duren. En dan nog gaat de werkelijkheid anders uitpakken. We balanceren in Vlaanderen op het randje. Hoe Zuidelijker, hoe meer 'zekerheid'.

Uiteraard is de sensatie alom aanwezig in de pers. Zonder berichtgeving zou er ook een pak kritiek komen. Beter nu informeren dan achteraf.

bon, ik hoop toch nog eens op een sneeuwtapijtje van een centimeter of 10 en vooral op de bijhorende totale stilte wanneer alle omgevingsgeluiden verdwijnen. Dan past valt het op hoe veel "lawaai" je wel niet hebt van een autosnelweg/ringweg die 4 kilometer in vogelvlucht verwijderd ligt.

Zelfs heel Vlaanderen is in feite niks, 60-70km en je gaat van noord naar zuid. Dat valt binnen de foutmarge van de weermodellen.

Hopelijk een cm of 5 toch, want de voorbije winters hebben nog niet veel voorgesteld qua sneeuw. Oost België heeft denk ik een mooi laagje sneeuw gekregen, hier is het nog juist niks geweest, buiten eens een dun laagje dat er tijdelijk lag in december. En hopelijk wordt het morgen dan wat minder dan 3°C :)

Zelfs heel Vlaanderen is in feite niks, 60-70km en je gaat van noord naar zuid. Dat valt binnen de foutmarge van de weermodellen.

Hopelijk een cm of 5 toch, want de voorbije winters hebben nog niet veel voorgesteld qua sneeuw. Oost België heeft denk ik een mooi laagje sneeuw gekregen, hier is het nog juist niks geweest, buiten eens een dun laagje dat er tijdelijk lag in december. En hopelijk wordt het morgen dan wat minder dan 3°C :)
Hier ligt er meer dan genoeg. Hoeft niks bij te vallen bah

IMG-0908.jpg

Modellen van 06h, 12h gaan terug Noordelijker. benieuwd naar de volgende runs. Vlaanderen lijkt dan toch mee in de dans te springen.

(S)nowcasten. Enige optie.

Terug
Bovenaan