Hebben jullie nog gordijnen?

Gelijkvloers appartement met tuin. Overal verticale lamellen. Voor inkijk + lichtinval aangezien onze woonkamer zuidgericht is. Zie het in onze nieuwe woonwijk ook minder en minder, vooral niet op de verdiepen. En het is eerlijk gezegd ook reteduur.

Ik snap die "trend" ook niet goed. Tegenwoordig zijn nieuwbouw met zoveel glas gemaakt dat het bijna serres zijn met inderdaad superveel inkijk. Misschien kicken die daar op.
Rijhuisje hier. Aan alle gewone ramen glasgordijnen om inkijk te breken. Aan mijn schuifraam dat bijna de complete breedte van het huis overbrugt een deftig overgordijn. Vooral om de zon wat buiten te houden. De zon zit hier van 13u tot ´s avonds binnen te schijnen. Als ze te fel is gaan ze dicht voor bvb tv. Had deze ook gekocht om de warmte buiten te houden, ookal zit ik met hoogrendementsglas 1.0 dat blijft een serre-effect. Ook met dat gordijn. Later heb ik dan een cheape oplossing langs buiten gehangen met een zeer goed resultaat qua warmte maar waarmee het licht tenminste nog binnengeraakt. Camouflagenet aan een staalkabel als gordijn opgehangen.

Hebben jullie dan geen last van het zonlicht in de ochtend in je slaapkamer?
Wij hebben nieuwbouw met gordijnen, modern interieur. En al m'n vrienden met nieuwbouw hebben ook gordijnen. Idem voor de nieuwbouw in de omgeving die ik zie.
Nooit geweten dat de trend anders zou zijn, iedereen die het niet had zei dat ze nog aan het sparen waren voor gordijnen.

Hebben jullie dan geen last van het zonlicht in de ochtend in je slaapkamer?
Wij hebben nieuwbouw met gordijnen, modern interieur. En al m'n vrienden met nieuwbouw hebben ook gordijnen. Idem voor de nieuwbouw in de omgeving die ik zie.
Nooit geweten dat de trend anders zou zijn, iedereen die het niet had zei dat ze nog aan het sparen waren voor gordijnen.
Geen gordijnen, wél rolluiken. 😁

Nieuwbouw woning en enkel gordijnen op de slaapkamers.
Grote ramen achter is geen inkijken, maar wilt de vriendin wel lamellen (eerder decoratie en voor het uitzicht)

En aan de voorkant strategisch goed geplaatste ramen, hoog en vrij smal dus het moet al een hele grote zijn om binnen te kijken en met zijn neus aan de venster staan;

Boven overal zo'n witte, gespannen 'gordijnen'. Beetje zoals Amerikaanse gordijnen maar je kan ze niet optrekken. Hangt beneden en boven op een rail met Velcro. Heel clean, geen idee hoe dat heet. Beneden idem, maar dan enkel de voor- en zijkant.

En overal rolluiken. Met 1 druk op de knop van m'n afstandbediening gaat het hele huis in lockdown. :coolbrows:

Gordijnen passen zelden mooi bij een modern interieur. Dan moet je naar rolgordijnen, maar als uw woning daar initieel niet op voorzien is (en dat is wel wat gedoe), dan is dat ook niet echt mooi.

En... Gordijnen zijn duur.
Hoezo zijn rol/vouwgordijnen een gedoe? Das maar een railtje aan je muur of plafond vijzen he...

Nieuwbouw hier, en na 1maand intussen al overal vouwgordijnen. Slaapkamers sowieso, beneden voor inkijk en gezelligheid. Ook geen hol te zien van de tv in de vooravond anders als er zon is 😝.

Op maat laten maken via webshop (veneta) en eigenlijk wel tevreden van. Voor een groot schuifraam (2,4 op 2,4) was het ergens 700 dus zeker niet extreem duur... Slaapkamers paar 100€ per raam

Gordijnen zijn voor mij een absolute must, ik wil niet dat wildvreemden hier kunnen binnenkijken. En hier is sowieso al weinig inkijk mogelijk :unsure:

Hoezo zijn rol/vouwgordijnen een gedoe? Das maar een railtje aan je muur of plafond vijzen he...

Nieuwbouw hier, en na 1maand intussen al overal vouwgordijnen. Slaapkamers sowieso, beneden voor inkijk en gezelligheid. Ook geen hol te zien van de tv in de vooravond anders als er zon is 😝.

Op maat laten maken via webshop (veneta) en eigenlijk wel tevreden van. Voor een groot schuifraam (2,4 op 2,4) was het ergens 700 dus zeker niet extreem duur... Slaapkamers paar 100€ per raam
Gezellig zo elke dag aan al die kabeltjes moeten trekken om ze op en neer te doen..

Gezellig zo elke dag aan al die kabeltjes moeten trekken om ze op en neer te doen..
Das een keuze die je maakt he... Rolstoors waren sowieso geen optie, en screens zijn te duur en daarmee verduister je geen slaapkamer.

En das gewoon zo'n bolletjes ketting, duurt 10 seconden om op te trekken 🙄.
Beneden zijn ze trouwens gewoon lichtdoorlatend dus privacy maar niet donker

Das een keuze die je maakt he... Rolstoors waren sowieso geen optie, en screens zijn te duur en daarmee verduister je geen slaapkamer.

Je hebt vouwgordijnen met motor ook he ;)
Maarja dat kost uiteraard wat meer

Het is maar als er elke dag aan een andere kabel getrokken wordt dat je geen geklaag hoort. FFS, dat de mensen hangen in hun huis wat ze willen en als dat dan extra "werk" met zich mee brengt is dat hun zaak.

Waarom zouden screens geen kamer kunnen verduisteren ? Wij hebben in de tijd verduisterende screens gekozen voor de slaapkamers aan de zuidkant. De kamer is volledig donker.

We hebben een goedkoop wit plissé gordijntje van de hubo puur om aan het raam aan de straatkant wat privacy te hebben. En deze is met 3 kabeltjes waar er een plastic stopje op zit om te remmen.

Dat systeem zou ik zeker niet overal willen. Maar gewoon een ketting die rond gaat en dan gordijn op en neer, geen last van.

Alleen als ik nog wil maffen en de vriendin is wakker en beslist dat alles omhoog moet, is het een hels lawaai :angry:

Waarom zouden screens geen kamer kunnen verduisteren ? Wij hebben in de tijd verduisterende screens gekozen voor de slaapkamers aan de zuidkant. De kamer is volledig donker.
Voor zover ik wist was dat enkel om de zon wat buiten te houden maar niet volledig donker, my mistake dus. Zal wel een serieus pak meer kosten voor bv 3 slaapkamers (4 ramen in ons geval) vergeleken met gordijnen langs binnen.

Schone gordijnen zijn toch essentiëel in een huiselijke omgeving? Bij ons sowieso nodig omdat de leefruimte zuid-west gericht is.

i-HfxkgLX-XL.jpg

DSCF3515-X2.jpg

In de kamers hebben we overal dit systeem:

i-gr32K3H-XL.jpg

Hier op sommige plaatsen gordijnen, meeste plaatsen ook rolluiken en op sommige plaatsen van die rolgordijntjes.
Aan de schuifraam achteraan staan ook nog gordijnen op de planning, ik vind dat bijdragen aan de gezelligheid.

Voor zover ik wist was dat enkel om de zon wat buiten te houden maar niet volledig donker, my mistake dus. Zal wel een serieus pak meer kosten voor bv 3 slaapkamers (4 ramen in ons geval) vergeleken met gordijnen langs binnen.
Ik weet niet of dat "een pak" meer is. Wij hebben screens laten steken op 5 ramen en dat was eigenlijk overal ~€1k/screen, die in onze slaapkamer is verduisterend maar dat kwam op hetzelfde neer. Ja, gordijnen zullen een stukje goedkoper zijn maar die screen heeft wel een dubbel functie: naast die verduistering zijn ze ook nog zonwerend, dat kan je van een gordijn niet zeggen. Enfin, het helpt wel een beetje maar bij zonnewering is het vooral zaak van de zon uit u glas te houden, daar slaag een gordijn niet in.

Ik weet zeker dat er bij ons in de (niebouw)wijk nen helen hoop mensen zijn die spijt hebben dat ze die investering in die screens niet gedaan hebben.

Ik weet niet of dat "een pak" meer is. Wij hebben screens laten steken op 5 ramen en dat was eigenlijk overal ~€1k/screen, die in onze slaapkamer is verduisterend maar dat kwam op hetzelfde neer. Ja, gordijnen zullen een stukje goedkoper zijn maar die screen heeft wel een dubbel functie: naast die verduistering zijn ze ook nog zonwerend, dat kan je van een gordijn niet zeggen. Enfin, het helpt wel een beetje maar bij zonnewering is het vooral zaak van de zon uit u glas te houden, daar slaag een gordijn niet in.

Ik weet zeker dat er bij ons in de (niebouw)wijk nen helen hoop mensen zijn die spijt hebben dat ze die investering in die screens niet gedaan hebben.
Bij onze sleutel op de deur was het nog een redelijke meerkost om overal elektriciteit te voorzien voor screens, we hebben overwogen om het te voorzien voor later eventueel.

Maar dan uiteindelijk beslist om een airco te zetten. In combinatie met die verduisterende vouwgordijnen valt het wel mee om alles doenbaar te houden qua temperatuur

Bij onze sleutel op de deur was het nog een redelijke meerkost om overal elektriciteit te voorzien voor screens, we hebben overwogen om het te voorzien voor later eventueel.

Maar dan uiteindelijk beslist om een airco te zetten. In combinatie met die verduisterende vouwgordijnen valt het wel mee om alles doenbaar te houden qua temperatuur
Je hebt gelijk, dat ben ik compleet vergeten meerekenen omdat ik de elektriciteit zelf gedaan heb. Het is inderdaad wel meer dan de €1000 van die screen alleen natuurlijk.

Terug
Bovenaan