Heb jij al een digitale meter?

?

• ja

Stemmen: 268 69,6%
  • nee

Stemmen: 117 30,4%

• Totaal aantal stemmers
    385

"
Naar aanleiding van het arrest van het Grondwettelijk Hof, plaatsen we op dit moment geen digitale meters bij eigenaars van zonnepanelen, in dienst genomen voor 2021.
Bij klanten waarbij de zonnepanelen bijna 15 jaar in gebruik zijn, zijn we wel verplicht een digitale meter te installeren voordat je installatie 15 jaar in dienst is.
Let op: Mocht je meerdere zonnepaneleninstallaties hebben, dan houden we altijd rekening met de leeftijd van de oudste installatie.

Wil je toch een digitale meter? Dat kan, dan komen we speciaal bij je langs. De plaatsing is gratis.
"
Uw panelen liggen er bijna 15 jaar en bijgevolg ben je dus verplicht.

Ga hier nog es een lans breken voor de digitale teller.

Mijn jaarcijfers via de Fluvius kwartierwaarden es door de vreg v test gedraaid. Ik heb een redelijk hoog zelfverbruik van de zonnepanelen (77,24% wegens grote quasi permanent aanstaande grootverbruikers (warmtepomp huis, warmtepomp zwembad, elektrische auto))

Totale stroomnood in ons huis: 12292 kwh per jaar. (8815 afname -1024 injectie + 4500 productie)

Afrekening Basicfix met mijn cijfers en digitale meter

gPVU1CA.png

- injectie

X573Jta.png

Grand total: 2656,97 euro.

Moest ik nu nog een analoge meter gehad hebben dan kwam ik met mijn Basicfix uit op:

LxFBG1l.png

Wat ons brengt op 77,33 euro voordeel voor de analoge meter. We zijn er bijna, ik moet gewoon nog die 1000kwh zelf opsoeperen :laugh:

MAAR:

Ik heb ook mijn kwartierwaarden door de functie gedraaid die een dynamisch tarief berekenen (wat niet mogelijk is met een analoge meter) en dan komen we tot deze cijfers: overduidelijk een voordeel voor de digitale meter in mijn geval.

Engie Dynamic:

n4HX87a.png

9VWCH6f.png

Grand Total: 2114,32

Als mijn nieuwe zonnepanelen er zijn schakel ik met 100% zekerheid over op een dynamisch tarief.

Ge zit een duur vast tarief te vergelijken met een variabel dynamisch tarief. Doe ook eens de vergelijking met een standaard variabel tarief voor die periode. Denk niet dat het verschil de moeite gaat zijn voor de risico's van een dynamisch tarief.

Met meer panelen gaat ge juist nog verder reduceren in de goedkope uren en gaat de gemiddelde kWh prijs waarschijnlijk hoger liggen.

Voor de rest is het inderdaad uw hoog zelfverbruik dat u redt voor de digitale meter. Maar zelfs met een extreem hoge eigen consumptie betaalt ge net iets meer per jaar.

Ge zit een duur vast tarief te vergelijken met een variabel dynamisch tarief. Doe ook eens de vergelijking met een standaard variabel tarief voor die periode. Denk niet dat het verschil de moeite gaat zijn voor de risico's van een dynamisch tarief.

Met meer panelen gaat ge juist nog verder reduceren in de goedkope uren en gaat de gemiddelde kWh prijs waarschijnlijk hoger liggen.

Voor de rest is het inderdaad uw hoog zelfverbruik dat u redt voor de digitale meter. Maar zelfs met een extreem hoge eigen consumptie betaalt ge net iets meer per jaar.

Zelfs met analoog was ik in deze dure energietijden nog altijd voor een vast gegaan.

Een comfyflex is nog altijd 2.526,57 euro. Dynamisch is nog altijd veel goedkoper.

Zelfs met analoog was ik in deze dure energietijden nog altijd voor een vast gegaan.

Een comfyflex is nog altijd 2.526,57 euro. Dynamisch is nog altijd veel goedkoper.

Je weet pas het jaar erop of het effectief goedkoper is. De conclusie die ik zie is dat je 500€ voordeel op jaarbasis doet wanneer je het risico volledig bij uw zelf legt. Een dynamisch variabel tarief wil zeggen dat als de prijzen pieken en jij verbruikt op dat moment specifiek elektriciteit dat je dan door uw neus gaat betalen. Al wordt een groot stuk van de meerprijs door het eigen verbruik natuurlijk getemperd.

Als je een batterij hebt kan je dat risico nemen. Maar met 500€ voordeel een batterijinstallatie van 10k terugverdienen... dat is een terugverdientermijn van 20 jaar. Zelfs een batterijinstallatie van 5k is nog altijd 10 jaar. Als je een installatie van 2500€ voorziet (kleine batterij 3 kwh), dan zou het 5 jaar zijn.

Al is de berekening niet 100% correct aangezien de voordelen van het nog hogere eigenverbruik er dan niet bijgeteld wordt.

Voor mij is het sop de kolen niet waard en ik persoonlijk behoud gewoon mijn vast tarief. Ook indien ik uw verbruik zou hebben.

"
Naar aanleiding van het arrest van het Grondwettelijk Hof, plaatsen we op dit moment geen digitale meters bij eigenaars van zonnepanelen, in dienst genomen voor 2021.
Bij klanten waarbij de zonnepanelen bijna 15 jaar in gebruik zijn, zijn we wel verplicht een digitale meter te installeren voordat je installatie 15 jaar in dienst is.
Let op: Mocht je meerdere zonnepaneleninstallaties hebben, dan houden we altijd rekening met de leeftijd van de oudste installatie.

Wil je toch een digitale meter? Dat kan, dan komen we speciaal bij je langs. De plaatsing is gratis.
"

Zonnepanelen laten leggen in 2020 en ik sta nog niet in de planning.

Dus neen ik heb nog geen digitale meter.

Je weet pas het jaar erop of het effectief goedkoper is. De conclusie die ik zie is dat je 500€ voordeel op jaarbasis doet wanneer je het risico volledig bij uw zelf legt. Een dynamisch variabel tarief wil zeggen dat als de prijzen pieken en jij verbruikt op dat moment specifiek elektriciteit dat je dan door uw neus gaat betalen. Al wordt een groot stuk van de meerprijs door het eigen verbruik natuurlijk getemperd.

Als je een batterij hebt kan je dat risico nemen. Maar met 500€ voordeel een batterijinstallatie van 10k terugverdienen... dat is een terugverdientermijn van 20 jaar. Zelfs een batterijinstallatie van 5k is nog altijd 10 jaar. Als je een installatie van 2500€ voorziet (kleine batterij 3 kwh), dan zou het 5 jaar zijn.

Al is de berekening niet 100% correct aangezien de voordelen van het nog hogere eigenverbruik er dan niet bijgeteld wordt.

Voor mij is het sop de kolen niet waard en ik persoonlijk behoud gewoon mijn vast tarief. Ook indien ik uw verbruik zou hebben.

We doen sowieso eerst nog es de berekening na 1 jaar de extra 5915 wp aan panelen.

Toen deze thread gestart was, was het nog 50/50

nu zie ik toch al 57 % die ene heeft.

Ik bereid me ook voor. Vraag is, bij plaatsing, wat vraag ik dan best? Nog steeds 2 voudig (dag en nacht tarief),
of vraag ik best 1 meter ?

Het is toch zo, dat ze bij plaatsing, dat dan zo kunnen instellen hé.

Wat denken jullie dat het interessantst is, als je geen electrisch voertuig hebt, geen wasmachine laat draaien snachts, en gewoon vooral electriek verbruikt tussen 17 en 22.00 uur tijdens de week? (en wat PC overdag als ik aant thuiswerken ben)

Hier komen ze vandaag installeren. Ttz, moest al klaar zijn maar installateur merkte ineens dat hij zijn protective gear vergeten was bij vorige klant en heeft hier nu alles laten liggen en moet terugkomen :p.
Trouwens ook wel kafka: we moesten eerst nog onze waterkraan laten vervangen omdat die niet meer afsloot. Dat is 2 weken geleden gebeurd en installateur maakte toen van de gelegenheid gebruik om direct al een digitale meter te plaatsen. Vandaag hoor ik van Fluvius installateur dat hij die al zal vervangen door een van een nieuwere generatie...

Laatst bewerkt:
Ik bereid me ook voor. Vraag is, bij plaatsing, wat vraag ik dan best? Nog steeds 2 voudig (dag en nacht tarief),
of vraag ik best 1 meter ?
Het is toch zo, dat ze bij plaatsing, dat dan zo kunnen instellen hé.
Wat denken jullie dat het interessantst is, als je geen electrisch voertuig hebt, geen wasmachine laat draaien snachts, en gewoon vooral electriek verbruikt tussen 17 en 22.00 uur tijdens de week? (en wat PC overdag als ik aant thuiswerken ben)

Volgens mij maakt dat qua meter niets uit. Het is bij de dooorsturing van het verbruik naar de leverancier dat ze het opsplitsen in piek en dal. Allez, zo heb ik het toch begrepen van de info van Engie. Dus ik denk niet dat je het op de display van de meter kan zien hoeveel piek en hoeveel dal, maar ik kan mis zijn. Ik zal het vanavond weten te zeggen :).

Hier heb ik een speciaal 'Drive' contract gericht op EV rijders. Is gelijk tweevoudig tarief, maar met nog een groter verschil tussen dag en nacht zodat de EV opladen in dal-uren nog goedkoper is. Piek is welliswaar duurder dan, maar het dalverbruik is wel een pak groter door de EV.

Volgens mij maakt dat qua meter niets uit. Het is bij de dooorsturing van het verbruik naar de leverancier dat ze het opsplitsen in piek en dal.
Ja je hebt gelijk.

Maar voor onze situatie, en een doorsnee gezin ook wel denk ik, wat is dan het best? dag/nacht, of 1voudig tarief?

Zonder injectie zou dynamisch voor mij goedkoper zijn. Heb de simulatie al gedaan.
Dynamisch zal altijd goedkoper zijn als je offpeak kunt verbruiken met grote verbruikers want de variabele tarieven zitten iets boven het gemiddelde van de dynamische prijzen.

Tijdens de avond ga je iets meer betalen voor uw inductie vuur en TV kijken, maar dat wordt dit goed gemaakt door een EV die 's nachts of 's middags laadt, een warmtepomp die 's nachts het meest verbruikt, een zwembad dat buiten de pieken verwarmd wordt, ...

Ja je hebt gelijk.

Maar voor onze situatie, en een doorsnee gezin ook wel denk ik, wat is dan het best? dag/nacht, of 1voudig tarief?

Je kan altijd eens simuleren op de V-Test he: https://vtest.vreg.be/ . Ik vraag me trouwens wel af nu, of je met een digitale meter dan vrij kunt overschakelen van enkelvoudig naar dag/nacht of omgekeerd. Heb zelf de VTest eigenlijk nog niet gedaan met enkelvoudig tarief, al zal het in mijn geval gegarandeerd veel goedkoper zijn met dag/nacht vanwege het hoge nachtverbruik (dubbele van dag).

Ondertussen zijn ze hier klaar, en je kan wel degelijk nog op de meter afzonderlijk piek en dal bekijken (alsook totaal verbruik).

Je kan altijd eens simuleren op de V-Test he: https://vtest.vreg.be/ . Ik vraag me trouwens wel af nu, of je met een digitale meter dan vrij kunt overschakelen van enkelvoudig naar dag/nacht of omgekeerd. Heb zelf de VTest eigenlijk nog niet gedaan met enkelvoudig tarief, al zal het in mijn geval gegarandeerd veel goedkoper zijn met dag/nacht vanwege het hoge nachtverbruik (dubbele van dag).

Ondertussen zijn ze hier klaar, en je kan wel degelijk nog op de meter afzonderlijk piek en dal bekijken (alsook totaal verbruik).
Je kan vrij overschakelen, er is echter een administratieve kost van 16€ of zo.

Voorlopig staan we nog niet in de planningschecker van Fluvius dus als hier toch een brief in de bus komt beschouw ik dat als fake!

Gaan ze nu toch eerst bij zonnepaneeleigenaars zetten? Dacht eerst bij de andere?

Voorlopig staan we nog niet in de planningschecker van Fluvius dus als hier toch een brief in de bus komt beschouw ik dat als fake!

Gaan ze nu toch eerst bij zonnepaneeleigenaars zetten? Dacht eerst bij de andere?

Ze veranderen nog es van gedacht. As usual. Rechtszekerheid 0 in dit land.

Kan je eigenlijk online live de meter checken, of heb je daar zo een aparte monitor via de P1 poort voor nodig ? Installateur zei iets van een Fluvius app, maar die lijkt onbestaande. Op website van Fluvius kan ik wel verbruik per kwartier zien, maar da's precies enkel voor vorige dagen, niet de dag zelf.

Kan je eigenlijk online live de meter checken, of heb je daar zo een aparte monitor via de P1 poort voor nodig ? Installateur zei iets van een Fluvius app, maar die lijkt onbestaande. Op website van Fluvius kan ik wel verbruik per kwartier zien, maar da's precies enkel voor vorige dagen, niet de dag zelf.
Live is enkel via de P1-poort. via de fluvius app/site is het altijd van minstens 1 dag vertraging.

Ik ben nog steeds op zoek naar diegene die mijn moeder gaat uitleggen dat ze moet wassen wanneer de zon schijnt, weet iemand of Fluvius daar een helpdesk ofzo voor heeft?

Indien je live verbruik wil zien, laat je dan ook niet verleiden door crap solutions van energieleveranciers, maar pak ineens een HomeWizard Wi-Fi P1 Meter. Heeft een lokale (gratis) API voor integraties allerhande, maar ook een gratis app waar je basics kan zien. Betalen voor een abonnement kan om uitgebreidere diensten te krijgen.

Integreert tegenwoordig ook met dingen als afwasmachines enzo, hoewel ik niet zeker ben waar je exact allemaal dat abonnement moet afsluiten.

Ik gebruik gewoon de basisversie. de Homewizard lokale API ga ik gebruiken om met de API van de laadkabel te babbelen en dat ding wat automatisch te laten regelen. Oftewel met zelf geschreven code die ik nog uit mijn mouw ga moeten schudden, ofwel iets als HomeAssistant of gewoon evcc. Maar tijd en goesting zit altijd in de weg om zo'n zaken eens te regelen...

Terug
Bovenaan