Hellsdinner

Crew Member
hayao-miyazaki-anime.gif

The man, the myth, the legend.
Co-founder en de man die we het meest associeren met de wonderbaarlijke Studio Ghibli.

Geboren op 5 Januari, 1941. Zijn vader was directeur van een bedrijf dat het roer van fighter planes maakte.
Als baby werd hij al snel geconfronteerd met de verschrikkingen van de Tweede Wereldoorlog, al vluchtende van stad tot stad nadat ze gebombardeerd werden door Geallieerde vliegtuigen. Zijn moeder zou na de oorlog jarenlang lijden onder tuberculose. Veel van Miyazaki's jeugd zal terugkomen in zijn meest persoonlijke film: The Wind Rises.

In 1985 opent hij Studio Ghibli and the rest is history.

Miyazaki heeft geen hoge dunk van de huidige Anime industrie. Animators zijn tegenwoordig te onrealistisch in hun weergave van mensen.
Hij laat zich ook geregeld uit over de Japanse politiek. Zo gaf hij kritiek over Shinzo Abe's ontkenning van Japan's militaire agressie tijdens WO2 en dat Japan beter met bescheidenheid grote spijt hun fouten accepteren zoals met name de oorlogsmisdaden in China en het bestaan van de "Comfort Women"uit Korea. Nadat "The Wind Rises" uitkwam werd hij nog Anti Japans en extreem links genoemd door enkele online criticasters.

De thema's in Miyazaki's werk zijn vaak: Milieubewustheid, pacifisme/anti-war, feminisme, liefde en familie. Deze zijn aanwezig in de meeste van zijn films op verschillende manieren.

Hij heeft 1 Oscar gewonnen voor Spirited Away en nominaties voor Howl's Moving Castle en The Wind Rises.

Feature films

 
Iets wat ik heel sterk vind aan Miyazaki's werk is dat er eigenlijk geen enkele slechte film tussenzit.
Het kan zijn dat bepaalde films je minder liggen, maar ik zou er geen enkele slecht durven noemen.

Een ranking geven vind ik zeer moeilijk maar 3 films die speciaal zijn voor mij:

- My Neighbor Totoro:
De film die voor mij het best dat gevoel als kind waar je in de velden en bossen speelde en een hele wereld met avonturen kon creëeren puur met je fantasie.

- Kiki's Delivery Service:
Deze voor het eerst gezien toen ik pas naar Vietnam vertrokken was als pas afgestudeerde student die aan het werk leven begint en het raakte echt wel een snaar. Ik herkende mezelf in hoe Kiki het verhuizen naar een nieuwe stad, en een job, verteerde en heb geregeld een traantje moeten laten. De main theme doet me altijd wat weemoedig worden.

- The Wind Rises:
Zoals reeds gezegd, de film die ons de beste inkijk geeft in de persoon Hayao Miyazaki. De oorlog zien vanuit het oogpunt van onze nederige vliegtuig ontwerper, de droom van een prachtig vliegtuig ontwerpen, de romance die lijdt en het uiteindelijk afgrijzen van het gebruik van het vliegtuig waar je zo lang op hebt gezwoegd als wapen van vernietiging.
 
Topper! Als kind geen enkele van gezien en ik ben hem eigenlijk maar op latere leeftijd beginnen ontdekken. Het mooie er van is dat de films voor zowel jong als oud zijn.
Drie er van heb ik nog niet gezien...The Castle of Cagliostro, The Wind Rises en How Do You Live?
Spirited Away is mijn favoriet en wordt gevolgd door Howl's Moving Castle en My Neighbor Totoro.
 
Spirited Away was mijn eerste van hem en vind ik zijn beste. Cagliostro is een 2de favoriete, heerlijke actie-adventure in James Bond/Indiana Jones stijl. Ook heel goed: Nausicaa en Princess Mononoke, waar Cameron bij die laatste de mosterd gehaald heeft voor zijn eco boodschapje in Avatar.
Howl's Moving Castle vond ik zijn minste. De rest nog niet gezien dus nog veel werk te doen.
 
Als ik ze iet wat objectief zou moeten rangschikken zou het er zo uit zien:
  1. Spirited Away: Is gewoon een heel complete animatiefilm, prachtige animatie, prachtige soundtrack, een mooi verhaal.
  2. Princess Mononoke: Voelt bijna als een griekse epic aan.
  3. Howl's Moving Castle: Voelt echt aan alsof je naar een fantasy boek dat voor je ogen tot leven komt bent aan het kijken.
  4. The Wind Rises: Zoals reeds gezegd, een heel compleet verhaal, iets meer volwassen, zou deze niet meteen met je kleuter bekijken.
  5. Nausicaa: Anti war feminisme op zijn best.
  6. Kiki's Delivery Service: Low stakes, short but sweet.
  7. My neighbor Totoro: Dit is echt de meest "kinderfilm" onder de films die ik heb gezien van Miyazaki. Dat zorgt ervoor dat ik hem hier op de laatste plaats zet.
Nu, Totoro zou ik persoonlijk nog steeds een 4/5 geven, dus ik heb echt nog geen slechte film van Miyazaki gezien.
Heb er wel nog een aantal te zien, met name: Cagliostro, Castle in the Sky, Ponyo, Porco Rosso en How Do You Live maar die is nog niet uit in de cinema.
 
SeaofDecay.jpg


Negen films gezien, Cagliostro en Porco Rosso moet ik nog zien.

1. Nausicaä of the Valley of the Wind (1984): 9/10
Een van de meest sfeervolle animes die ik al gezien heb. Mooi verhaal, met een zeer sterk tweede deel vooral ook. Qua animatie wel te zien dat het een jaren '80 film is, maar dat maakt mij niet uit. En qua thema een beetje een voorloper van Mononoke.

2. Kiki's Delivery Service (1989): 9/10
Zeer sterke coming of age anime. Heeft zo een "nothing happens but the vibes" gevoel, maar boeit anderzijds ook wel. Ingetogen en het werkt gewoon voor mij.

3. Castle in the Sky (1986): 8/10
In de stijl van de andere jaren '80 films. De wereld hier geschept vind ik boeiend en heel mooi om naar te kijken.

4. My Neighbor Totoro (1988): 8/10
Iets meer voor kindjes, maar waar Kiki's Delivery Service de ultieme coming-of-age film, is dit meer de ultieme kinder of kleuterfilm. Heel sfeervol, kan het optimisme enorm waarderen in deze film, en wederom een heel sterke "nothing happens but the vibes" feeling. Sterk contrast met Grave of the Fireflies uit hetzelfde jaar van Takahata.

5. Princess Mononoke (1997): 8/10
Een van de meer volwassen films, met als thema/rode draad wederom het milieu. Opnieuw sterk, maar ik geef nog net de voorkeur aan andere films.

6. Howl's Moving Castle (2004): 8/10
Er gebeurt vanalles en nog wat in deze film, en ik zou hem misschien eens moeten terugzien. Zeer sterke personages ook, en een toffe wereld die wederom voor mij werkt. Misschien net ietsje te veel of te veel gericht op chaos en fantasie voor mijn smaak, maar zeker een goede film.

7. Spirited Away (2001): 7/10
Deze is de eerste anime die ik zag en heb hem nog nooit herzien. Anime is een wat acquired taste, dus ik was hier niet zo onder de indruk van dan bij animes die ik nadien heb gezien, voor de simpele reden dat het mijn eerste was. Net zoals Howl's Moving Castle en Mononoke misschien een tikkeltje te druk en chaotisch voor mij. Een herziening kan hier wel wonderen doen, denk ik, en dit is de film waar ik het minst mij van herinner.

8. Ponyo (2009): 7/10
Minder mijn ding, ook wel erg gericht op de kleintjes wederom. Goed en sterk geanimeerd maar ik mis de sfeer een beetje van de andere Ghibli films (allez we zijn dan al erg streng maar zijn oeuvre is indrukwekkend). Mooi geanimeerd, dat zeker.

9. The Wind Rises (2013): 6/10
Deze vond ik het minst boeiend, het is een meer persoonlijke film van Miyazaki rond iemand die gepassioneerd is rond het vliegen. Voelt als het ware eigenlijk semi-autobiografisch aan in zekere zin ook al is het wellicht niet op hem gebaseerd (maar metaforisch dan weer wel). Maar deze film had te weinig de magie en had voor mij het minst boeiende verhaal, simpelweg omdat meer persoonlijke films volgens mij te persoonlijk zijn waardoor ze dan een minder breder doelgroep kunnen aanspreken, en is ook minder op maat voor de jeugd.
 
Laatst bewerkt:
Hayao en Studio Ghibli :love:

Wilt nu lukken dat ik de manga's van Nausicaa daarnet nog in m'n handen had tijdens opruimen van de zolder. Samen met Totoro en Spirited Away mijn favoriete Miyazaki's. Deze films herbekijk ik ook relatief veel. Ik zou eigenlijk Mononoke eens moeten herbekijken, dat is zeer lang geleden en waarschijnlijk onderschat ik hem wat.

De sfeer die Miyazaki kan creëren in z'n films is echt ongezien, dat is trouwens ook het mooie aan animatie. Je hebt echt alles in de hand, je acteurs en de set zijn 100% naar jouw idee gemaakt en een grootmeester als Miyazaki haalt daar dus het onderste mee uit de kan. Pixar kan in de buurt komen met hun toppers maar eigenlijk mag je ze niet vergelijken.
 
Miyazaki volg ik al sinds 2000, een tijd geleden de kans gekregen om met onze kindjes in de cinema te gaan naar Tonari no Totoro, magisch voor hen! De taal barrière ben ik al lang over, de magische elementen in zijn films blijven hangen.

Aanrader voor wie nog geen kennis maakte met anime :clap:
 
Op zolder joh, de manga's zijn eigenlijk nog eens zoveel beter dan de animé, moet ge toch uitpakken met in een leefruimte :p

Zou een hele hoop nog eens opnieuw moeten bekijken voor een echte ranking, maar Porco Rosso, Spirited Away en Kiki vermoedelijke de 3 favorieten en zeker al het meest herbekeken.

Mononoke lang niet kunnen smaken, maar plots was er dan wel die klik.
 
Ik denk dat mijn favoriet nog steeds Castle in the Sky is. Deels omdat het de eerste Ghibli film was die ik zag, maar het is ook gewoon zo een fijne rit met de skypirates, Laputa zelf, de muziek en de schattige band tussen Sheeta en Pazu. Leuk avontuur met mooie/interessante beelden. Goed voor een gezellig avondje.

Tevens moet het ook gezegd worden dat ik vroeger de dvd's steeds keek op een cheap CRT-tvke van 55cm diagonaal. Om ze nu te zien op een modern, groot scherm... Ik moet nog altijd een oled tv in huis halen, maar de prachtige kleuren en beelden van deze films zullen dan een zeer goede reden zijn om ze opnieuw te zien. :love:
 
Miyazaki doet voor mij een beetje voor anime wat de Malazan boekenreeks doet voor fantasy. Een eenzaam genie dat toont wat er mogelijk is in een genre en mij daardoor al ontelbaar veel bagger heeft doen kijken/lezen in de hoop iets te vinden dat in de buurt komt.
Uit een genre dat aan elkaar hangt van de idiote, saaie, irritante en soms rondout degoutante tropes haalt hij de enkele dingen die wel kunnen werken eruit en maakt er magie mee.

Ik ben niet altijd even goed mee maar zelfs zijn minste is nog steeds genietbaar door de prachtige stijl

Quasi perfect
1) Spirited Away
2) Porco Rosso
3) The Wind Rises
Ponyo loves ham
4) Cagliostro
5) Mononoke
6) Ponyo
Coole robots
7) Castle In The Sky
Fantastische kinderfilms maar zelf voel ik het niet echt
8) Totoro
9) Kiki
wat
10)Howl's moving castle
11) Nausicaa
 
Ik ben ook fan en normaal gezien heb ik weinig tot niks met japanse tekenfilms, manga en anime, op enkele populaire uitzonderingen na. Ergens zou ik wel kinderen willen hebben om ze de Ghibli tekenfilms te leren kennen. Maar da's misschien niet genoeg reden om alle andere bullshit van kinderen hebben erbij te nemen.

Ik ben dit jaar begonnen met een hoop van zijn films te herbekijken en dat is echt enorm ontspannend. Ik kijk vooral naar de films van Miyazaki voor de vibes eigenlijk, het verhaal is meestal niet zo speciaal (ondanks dat ze thematisch wel rijk zijn) en de stakes zijn vaak nogal laag. Er gebeuren veel speciale, fantasierijke dingen maar over het algemeen vind ik dat zijn werk altijd vrij kalm is omdat het tempo laag ligt, zeker als je westerse films gewoon bent. Ik voel me altijd heel melancholisch naar mijn eigen jeugd als ik een van zijn films bekijk. Miyazaki begrijpt de innerlijke wereld van kinderen heel goed en zet ze niet gewoon neer als kleine, beetje domme varianten van volwassenen.

Veel van zijn films vind ik ook beter bij een tweede kijkbeurt, misschien omdat mijn verwachtingen vroeger iets te hoog lagen doordat de films van Studio Ghibli aangeduid werden als sommige van de beste animatiefilms ooit. Kiki's Delivery Service en Porco Rosso vond ik onlangs veel beter dan de eerste keer. Spirited Away en Princess Mononoke vond ik wel meteen bij mijn eerste keer fantastisch, net zoals The Wind Rises, waarschijnlijk zijn meest volwassen film.

Spirited Away
The Wind Rises
Princess Mononoke
Porco Rosso
My Neighbor Totoro
Kiki's Delivery Service
Castle In The Sky
Ponyo
Nausicaa Valley of the Wind
Howl's Moving Castle

Alles na Kiki heb ik te lang geleden gezien en ga ik nog eens herbekijken de komende tijd. Howl's Moving Castle was mijn eerste Ghibli geloof ik. Castle Cagliostro nog niet gezien.

O en voor wie nog niet veel van hem gezien heeft: heel veel Ghibli films staan op Netflix!
 
Bij threads als deze wacht ik altijd tot @FlyingHorseman zijn eerste effort post doet. Daar staat toch alles in wat ik ook vind. Alleen is mijn lijstje wat korter want heb niet even veel gezien.

1. Nausicaa Valley of the Wind
2. The Wind Rises
3. Princess Mononoke
4. Howl's Moving Castle
5. My Neighbour Tototro
 
Heb je het over anime?
Jep (al zou je over fantasy eigenlijk grotendeels hetzelfde kunnen zeggen :p ). Waarmee ik zeker niet wil zeggen dat er geen goede anime is, maar wel dat die imo meestal goed is ondanks het feit dat het anime is.




Ik denk dat ik misschien eens een rewatch moet doen van Nausicaa, als ik zie hoe hoog velen die plaatsen!
 
Is intussen wel al lang geleden, het zou kunnen dat ik er nu anders over denk. Maar ik weet wel dat ik niet zo diep onder de indruk was van Spirited Away en Mononoke. Goede films, dat is duidelijk, maar ik vond het in beide gevallen wat van het goede teveel.
 
Terug
Bovenaan