Groep E (Oekraïne, Slovakije, BELGIË, Roemenië)

Ik ben persoonlijk niet de grootste voetbalkenner, maar als vierjarige zat ik al naar het WK in Mexico te kijken, en als achtjarige was ik al bewust aan het supporteren voor het WK van 1990 dus kheb onze duivels wel altijd actief gevolgd.

Met het risico om als oude zak te klinken: vroeger was het simpeler en leuker. We wisten dat we niet veel voorstelden, in bijna iedere wedstrijd waren we underdog, en we hadden een ploeg die doorgaans vocht als een leeuw. Technisch stelden we niet veel voor, maar er was een overvloed aan vechtlust en samenhang. De supporters wisten het, de pers wist het en de spelers wisten het, dus het was veel gemakkelijker om fier te zijn op onze Rode Duivels dan nu.

Daar tegenover staat onze 'gouden generatie', en dat vind ik persoonlijk een van de meest frustrerende supporterservaringen. Er is een overvloed aan technische kwaliteiten, topspelers in topclubs en bij momenten geweldig voetbal, maar het is zo wisselvallig geworden dat het om gek van te worden is. Zeker omdat je absoluut weet dat het beter kan. Er is bijna geen consistentie, behalve dat we telkens trainers aannemen met vreemde ideeën. Ook de mentaliteit van de spelersgroep geeft altijd de indruk dat ze eigenlijk niet samen willen zijn, geen zin hebben om te spelen en dat er onderliggende frustraties zijn. Ligt dat aan de spelers, aan de trainer, ik weet het niet maar tis alleszins een bron van ergernis geworden.

Bij de spelers is de frustratie van het spel ook duidelijk en duidelijker geworden, en zeker bij onze zogezegde sterkhouders zoals KDB en Lukaku : zuchten, blazen, armen molenwieken, schouders ophalen, roepen en tieren, wijzen ...

Het is maar een gok, maar volgens mij waren die laatste vijf minuten totale antivoetbal de spreekwoordelijke druppel in een emmer vol frustratie, en die aanwezige fans waren een uiting van wat vele denken : "hoe the fuck is het nu mogelijk zeg..." Dat spelers zoals KDB dan liever de tunnel induiken zegt toch ook weer genoeg.

Hein zei gisteren dat er spelers waren die zegden dat ze bij vertrek in het hotel nog niet wisten wie er speelde en hoe ze gingen spelen?
Is dat dan om een schokeffect te creëren bij bepaalde spelers? Of is dat omdat Tedesco denkt dat hij God is en dat hij en enkel hij de belangrijkste pion in het team is?
Ik kon dat de eerste keer de spelers dat zeiden echt niet geloven, maar als je ze ziet spelen tegen Slovakije en Oekraïne, ben ik toch geneigd om dat te geloven ... Onbegrijpelijk.
Het geluk is sinds 2021 sowieso wel een beetje op geloof ik. Sinds dat toernooi (toen nog veel mazzel tegen de Denen en Portugezen) alleen maar ellende.
Heeft niets met geluk te maken, maar met het afzwaaien van de gouden generatie en met eerst een trainer die zich vastklampte aan namen en niet keek naar vorm en nu een trainer die zowaar nog slechter is.

Die soort supporters komen om te feesten, zich te verkleden en zich vol te zuipen.
Dat ze dat niet thuis doen geeft alleen maar aan dat we in een maatschappij leven met veel mensen die geld teveel hebben.

Waar waren ze toen België laag stond op de rankings?
Schei toch uit. Ge begrijpt er echt geen hol van, opnieuw.

Ik vind het eigenlijk vreemd dat niemand iets zegt over Oekraine. Die moesten winnen om te kunnen doorgaan. Maar als je dan de veldbezetting ziet, dan parkeren die toch ook gewoon de bus? En wij hebben het altijd al moeilijk gehad tegen dit soort van ingesteldheid, dat is niets nieuws.

Enkel in de laatste 10 minuten gaat Oekraine vol voor de aanval en dan zie je toch ook langs onze kant de ruimte komen. Maar op dat moment zou het gek zijn om ook nog vol voor de aanval te gaan, want als je 1 goal binnenkrijgt ben je uitgeschakeld. Dus ik kan perfect die non-corner op het einde begrijpen. Degenen die dit afbreken, ontbreken een beetje realisme denk ik.

Dit gezegd zijnde, ik heb ook niet echt genoten van de match gisteren. Spannend was het wel.

Vanaf nu krijg je ook een nieuw tornooi hè. Het is niet meer hinken op 2 gedachten. Het is winnen of uitgeschakeld zijn. En hoe mooi zou het niet zijn om eindelijk eens revanche te nemen op Frankrijk voor 2018?

En dat gelul over de gemakkelijke helft van de tabel? Alsof een 1/8 finale tegen Nederland een walk in the park zou zijn.
Zei ik gisteren ook al. Oekraïne leek een 0-0 ook wel prima te vinden, ondanks hun goede kansen, maar echt vol ervoor gaan vond ik het ook niet.

Ben ik nu werkelijk de enige die content was dat ze in die blessuretijd de match "volwassen" probeerden uit te spelen en niet meer vol voor de aanval gingen, wat in het verleden al vaker is misgelopen? Akkoord, de rest van de match mocht beter/scherper, maar veel ruimte was/kwam er ook niet, had verwacht dat Oekraïne toch iets meer op zoek ging gaan naar die goal..

Wat mij ook opviel bij de rust is de manier waarop het panel (Sonck etc) het met elkaar eens was over kinderlijk eenvoudige taktische aanpassingen die nodig waren. Er zijn altijd wel wat mensen daar die tijdens de rust hun zegje over taktiek willen doen maar nu had ik echt de indruk dat ze daar met opengevallen mond aan het reageren waren op wat ze op het veld zagen. Ik snap dan ook niet dat een KDB nu zijn mond niet open doet, terwijl hij in Qatar als lievelingetje van taktisch genie Guardiola precies na elke match kritiek op de taktiek en spelers had. Waarom zwijgt die nu ineens.
Valt inderdaad op ja. Ik ben wel blij dat analisten en pers dit keer niet slaafs aan de lippen hangen van onze bondscoach, hopelijk doet dat bij de bond toch een paar ogen open gaan ... al is een nieuwe coach met de trackrecord van onze bond absoluut geen garantie dat die het beter gaat doen dan Tedesco natuurlijk. Maar slechter kan het toch niet worden.

Ben ik nu werkelijk de enige die content was dat ze in die blessuretijd de match "volwassen" probeerden uit te spelen en niet meer vol voor de aanval gingen, wat in het verleden al vaker is misgelopen? Akkoord, de rest van de match mocht beter/scherper, maar veel ruimte was/kwam er ook niet, had verwacht dat Oekraïne toch iets meer op zoek ging gaan naar die goal..
Op dat moment hoopte ik ook dat de bal nog één keer voor de goal werd gebracht voor nog een laatste kans, maar achteraf gezien vond ik het een logische keuze. Het is niet op dat moment dat je de wedstrijd niet wint, dat gebeurde in die 90 minuten daarvoor.

Het was ergens wel symbolisch voor de wedstrijd van de RD natuurlijk. De angst om te verliezen zat er de hele match in, niet enkel die laatste 2 minuten.

Valt inderdaad op ja. Ik ben wel blij dat analisten en pers dit keer niet slaafs aan de lippen hangen van onze bondscoach, hopelijk doet dat bij de bond toch een paar ogen open gaan ... al is een nieuwe coach met de trackrecord van onze bond absoluut geen garantie dat die het beter gaat doen dan Tedesco natuurlijk. Maar slechter kan het toch niet worden.
Uh, tuurlijk wel? Ons niet plaatsen voor het volgende toernooi bijvoorbeeld 🤡

Dat is precies het misverstand. Vooral bij veel supporters.
Je speelt dus niet tegen janneke en mieke. Echt niet.
We zijn intrinsiek kwalitatief nauwelijks beter dan onze poule tegenstanders. Als we al beter zijn.
Gewoon knap gekwalificeerd.
De jaren '00 hebben gebeld, ze willen u ingesteldheid terug.

Ffs man, dat jij weigert in te zien dat wij intrinsiek beter zijn dan die 3 ploegen en dat het verschil puur aan de tactiek en de mentaliteit van de coach (en spelers die daar in meegaan) ligt gaat er bij mij niet in.

Wat we gisteren zagen van zowel de coach als KDB was een kind dat doorheen het jaar 80% haalt en dan met een eindrapport van 51% boos is dat het geen snoepje krijgt want "ik ben wel geslaagd he!". Niet meer, niet minder.

Ja we zijn gekwalificeerd, ja we mogen daar blij om zijn, maar eender welke speler en coach zou ook eens voor de spiegel mogen gaan staan en kijken naar wat er beter kan. Je hebt net tegen 3 "kleine" teams gespeeld, nu is het tegen de grote jongens. Met die mentaliteit van gisteren kan je beter vandaag nog u vlieger naar huis boeken want je gaat op u kloten krijgen dat het geen naam heeft.

Tja, je gaat een pad in met Frankrijk, Portugal en Spanje. In feite zou je juist het niet voor de winst spelen van gisteren kunnen beschouwen als zelfmoord.

Vanuit tactisch punt begrijp ik volledig waarom een coach die instructies zou geven, en objectief gezien is het mss wel een correcte beslissing ... maar emotioneel gezien was dat eigenlijk ongezien voor onze RD, werd de timing -na deze belabberde wedstrijd- niet in dank afgenomen en was bovendien de frustratie tijdens de wedstrijd door slechte tactiek en idiote wissels al 90 mins aan het opkoken. Zeker omdat men nergens in de reguliere 90 mins de indruk gaf dat winnen belangrijk was.

Ik heb wel begrip voor die situatie op het einde aan de cornerpaal, 't is dan al lang duidelijk geworden dat je zelf niet gaat scoren en dan wil je inderdaad vermijden dat je het deksel nog op de neus krijgt. Maar het blijft wel dieptriest dat je op zo'n manier moet gaan spelen tegen godbetert Oekraïne.

Volgens mij is die tweede zin waar het is misgelopen in de 'tactiek' van Tedesco. Die ging er van in het begin van de match vanuit dat Oekraïne zou komen, omdat die moesten winnen, en dat hij er vanuit ging dat de Oekraïeners zo wel ruimte zouden laten vallen waar wij dan van zouden kunnen profiteren. Hij onderschat onze verdediging en overschat onze aanval. Hij ging er tegen Slovakije en Oekraïne vanuit dat we zonder defensief te spelen zouden verliezen, en dat onze aanvallers sterk genoeg zijn om zonder ondersteuning het verschil te maken. Nu, ik heb het al gezegd, dat je zo aan een match begint, tot daaraan toe. Maar het werd héél erg snel duidelijk dat Oekraïne met dezelfde ingesteldheid op het veld stond als wij. Dan moet je je aanpassen. Maar Tedesco was verlamd door de verwachting dat de Oekraïeners zouden komen. Uiteindelijk heeft hij 80 minuten moeten wachten om 'gelijk' te krijgen, maar heb je wel 80 minuten verspild om de kwalificatie en eventuele groepswinst veilig te stellen. Zelfs tegen Slovakije waar we direct op achterstand komen, wachtte hij meer dan een uur om zijn defensieve spel af te gooien. Dan ben je gewoon geen goede coach.

Net het topic doorploegd vanaf de matchstart gisteren.
En no offence, maar wat een bende weners, niet-supporters & salonanalisten zit hier bijeen zeg
:wtf:

En wat de fluitende "supporters" ter plaatse betreft:

Tot slot: De Duivels krijgen op 3 wedstrijden slechts 1 doelpunt tegen, en dat was er dan nog 1 in geschenkverpakking.
Dat kan dus slechter.
Dus we krijgen 1 doelpunt tegen in 3 matchen en daar moeten we content over zijn? Aub zeg... we maken er ook maar 2 in 3 matchen, in deze groep...

De enige redenen dat we máár één goal binnnen krijgen is omdat Casteels meer dan zijn werk deed maar vooral, en dit kan je toch niet voldoende onderstrepen: omdat we tegen Janneke & Mieke gespeeld hebben. Als je dit soort kansen weggeeft tegen niet per sé een topland maar een land met gewoon al een goeie spits zoals Polen met Lewandowski bv dan krijg je der gewoon 5-6-7 rond u oren in die 3 matchen.

Nee, sorry, dit heeft niks met successupporters, niet supporters, weners en salonanalisten te maken, totáál niet. Je kan als voetballiefhebber toch niet naar die matchen tegen Slovakije en Oekranië gekeken hebben en gedacht "this is fine"??? Zelfs onze 2de helft tegen Roemenië was ook redelijk bagger, daar komen we vooral goed weg omdat we na 2 minuten al voor staan.

Dat dachten we na Martinez ook... en moest Wilmots de lat niet zo vreselijk laag gelegd hebben had Martinez ook daar misschien nog wel onder gekund.

Alle analyses ter zijde, wat mij het meest frustreert is dat er gewoon geen tactiek is/lijkt te zijn.Er wordt maar wat gedaan en je moet maar hopen dat het goed komt.
Je hebt nooit het gevoel dat ze een match in handen hebben en gaan winnen. Er is altijd het gevoel dat ze het uit handen kunnen geven. Zelfs tegen Roemenië had ik dat gevoel ondanks dat ze daar voor staan.

Ja awel, ik was echt lastig gisteren, door de manier van spelen heel de match, de wissels, ... maar ik kan nu wel relativeren waarom we die laatste minuten zo spelen. Never forget die 4-4 tegen Oostenrijk he.

Dat dachten we na Martinez ook... en moest Wilmots de lat niet zo vreselijk laag gelegd hebben had Martinez ook daar misschien nog wel onder gekund.
Wilmots was barslecht, maar die kan nog zeggen dat hij ons twee keer naar een kwartfinale heeft gebracht op een groot toernooi. Martinez heeft ons naar een derde plaats op een WK gebracht. Je kan van beiden zeggen dat het meer ondanks de trainer was dan dankzij, en dat klopt voor een groot deel ook. Maar Tedesco zijn trackrecord op een groot toernooi is nu een 8ste finale met een verlies tegen Slovakije en een gelijkspel tegen Oekraïne, met amper 2 goals gescoord, en het verbannen van de beste keeper ter wereld uit je ploeg.

Enfin, ik zeg het, misschien was dit allemaal een meesterplan van Tedesco om Frankrijk ons waanzinnig te laten onderschatten en tonen we vanaf dan ons ware gelaat als winnaars, maar als de voetbalwetten nog een beetje gelden en zeker als we spelen met de ingesteldheid zoals tegen Slovakije en Oekraïne vliegen we maandag naar huis. Dan is hij er in geslaagd om het gewoon nog slechter te doen dan Wilmots in zijn eerste toernooi. En ben je na een nieuwe teleurstelling niet alleen Courtois maar ook Lukaku en De Bruyne kwijt. Dus neen, dan denk ik niet dat je veel slechter kan doen.

Eerste deel van de 2e helft had ik wel het gevoel dat ze de match in handen hadden en was er wel wat druk. Eindelijk kwamen de backs hoger mee en speelde Tielemans hoger. Oekraine kwam er toen gewoon niet uit,

Maar dan vond Tedesco het blijkbaar welletjes en bracht hij Mangala. En de match kantelde weer.

Na Spanje (clean sheet) hebben we samen met Engeland en Frankrijk de beste verdediging (slechts 1 tegendoelpunt) :cheer:

Als het goed is mag het ook gezegd worden hè?

Ik heb er een nachtje over geslapen en ik ben nog steeds gefrustreerd maar wel minder passioneel.

Hein zijn analyse is er bonk op. De spelers zijn met de verkeerde taktiek, ingesteldheid (draw is genoeg) en voorbereiding op het gras gekomen. Tedesco was veel te nerveus over randzaken.

Ik verwijt het de coach, Tedesco kan het niet aan (begin al te zingen zoals bij “in de gloria” 🤣)
Maar ja de bond die die aanstelt mag toch ook even nadenken. Franky Vercouteren zit daar toch exact om dit te vermijden?

Enfin, winnen van Frankrijk en alles is vergeven natuurlijk

Dus we krijgen 1 doelpunt tegen in 3 matchen en daar moeten we content over zijn? Aub zeg... we maken er ook maar 2 in 3 matchen, in deze groep...

De enige redenen dat we máár één goal binnnen krijgen is omdat Casteels meer dan zijn werk deed maar vooral, en dit kan je toch niet voldoende onderstrepen: omdat we tegen Janneke & Mieke gespeeld hebben. Als je dit soort kansen weggeeft tegen niet per sé een topland maar een land met gewoon al een goeie spits zoals Polen met Lewandowski bv dan krijg je der gewoon 5-6-7 rond u oren in die 3 matchen.

Nee, sorry, dit heeft niks met successupporters, niet supporters, weners en salonanalisten te maken, totáál niet. Je kan als voetballiefhebber toch niet naar die matchen tegen Slovakije en Oekranië gekeken hebben en gedacht "this is fine"??? Zelfs onze 2de helft tegen Roemenië was ook redelijk bagger, daar komen we vooral goed weg omdat we na 2 minuten al voor staan.

Martinez was weldgelijk een beduidend betere coach dan Wilmots. Hij had op zijn minst een tactisch stramien, vrij aanvallend, Hazard en KDB konden plots wel samenspelen, alleen begon het naar het einde toe meer en meer fout te lopen bij zijn selectie- en spelerskeuzes. Hij had ten laatste in 2021 al moeten afzwaaien.

Tedesco heeft dan toch weer meer die ontreddering, die stuurloosheid van een Wilmots in hem. Nu, die mens zal tactisch wel iets kunnen (daar waar Wilmots en Borkelmans tactiek maar niks vonden) doch heeft niet de stressbestendigheid om dat effectief te brengen op de momenten die er toe doen. Straalt ook af op de spelers. Men loopt / past achteruit, schuwt de duels (behalve Onana, die blijft zichzelf). Zelfs Lukaku en De Bruyne lijken, na al die wedstrijden op het hoogste niveau, het noorden wat kwijt.

Normaal zou ik zeggen: dit Frankrijk is te pakken, met een Mbappé die wellicht nog geen 100% kan zijn. Dembele, Thuram, Griezmann, da's allemaal mooi en goed, maar zij zijn in de verste verte niet zo bepalend. Dan geloof ik als team meer in Portugal, toch qua aanval.
Maar Tedesco straalt overgave uit. exact het omgekeerde van wat een underdog nodig heeft.

Laatst bewerkt:
en het verbannen van de beste keeper ter wereld uit je ploeg.
En ben je na een nieuwe teleurstelling niet alleen Courtois maar ook Lukaku en De Bruyne kwijt.
De enige die Courtois heeft verbannen is toch Courtois zelf zeker? Kan best zijn dat Tedesco een slechte people manager is enzovoorts en dat slecht heeft aangepakt, maar Courtois kan zich daar nog altijd gewoon over zetten natuurlijk, in plaats van het kleine kind uit te hangen. Als hij dan toch zo'n winnaarsmentaliteit en drive heeft dan had hij er toch gewoon bij willen zijn, nee? Opnieuw: die bijna verafgoding van Courtois, alsof hij niets fout kan doen, begrijp ik echt niet. Die zijn kleine kantjes en 'egoproblemen' zijn ondertussen toch echt wel vrij publiek?

Ook het (mogelijke) stoppen van oudere spelers nu al aan hem toeschrijven vind ik nogal vreemd. KDB is 32 en begint meer en meer last te hebben met zijn lichaam. Dat die op zijn 34 niet meer wil meedoen aan een WK zou echt niet zo vreemd zijn.

Enfin, akkoord hoor, dat Tedesco het absoluut niet is, en ik wil heel die Courtois/Tedesco discussie niet opnieuw starten, maar je moet hem nu ook niet met alle zonden van Israël beladen vind ik.

Terug
Bovenaan