Album of the week Gorky - Boterhammen (1992)

Mij valt het vooral op hoeveel mensen Gorki echt niet goed vonden of vinden! En dat verbaast mij, ik ben daar al van kindsbeen af fan van en ik dacht iedereen met mij :unsure:

Gorki meerdere keren live gezien en dat was keer op keer een avontuur, liet een grote indruk na op mijn puberbrein.

Ik zat in bad toen ik hoorde dat Luc De Vos stierf en ik was er niet goed van. Ik stuurde dat naar mijn toenmalige vriendin en die zei "meh, zo'n overhypte loser" en toen wist ik al dat het niets werd met haar. Uiteindelijk nog 6 jaar volgehouden en een kind mee verwekt, verdikke toch.

Soiitttt, het album waarmee het voor mij begonnen is, is Het Beste Van Gorki: Live
 
Mij valt het vooral op hoeveel mensen Gorki echt niet goed vonden of vinden! En dat verbaast mij, ik ben daar al van kindsbeen af fan van en ik dacht iedereen met mij :unsure:

Gorki meerdere keren live gezien en dat was keer op keer een avontuur, liet een grote indruk na op mijn puberbrein.

Ik zat in bad toen ik hoorde dat Luc De Vos stierf en ik was er niet goed van. Ik stuurde dat naar mijn toenmalige vriendin en die zei "meh, zo'n overhypte loser" en toen wist ik al dat het niets werd met haar. Uiteindelijk nog 6 jaar volgehouden en een kind mee verwekt, verdikke toch.

Soiitttt, het album waarmee het voor mij begonnen is, is Het Beste Van Gorki: Live
Wtf das ondertussen al 8 jaar geleden
 
Ik heb allicht al hele epistels geschreven over Mia, zeker in de context van hun positie in De Tijdloze maar eigenlijk is dat toch een enorm goed nummer. Ik denk dat het "hate it or love it" gehalte van Gorki vooral komt door Luc zelf, hij trekt nogal de aandacht naar zich toe en die man ligt je of ligt je niet.

Dat gezegd zijnde, ik vind het een puik album.
 
Ik dacht dat Gorki hun discografie wel meer gekend was bij het grote publiek (buiten Mia en Piranha). Boterhammen moet een van de eerste albums zijn geweest op mp3-speler en sowieso een van de weinige Nederlandstalige albums die ik luisterde. Net als @utred zag ik Luc De Vos en consoorten ook aan het werk op Sint-Jacobs op de Gentse Feesten en zo zal ik ze dan ook altijd herinneren.

Dit album luistert heel aangenaam en brengt altijd een zekere rust in huis. Persoonlijk vind ik Joeri nog steeds hun beste single. De thematiek en emotie die daarin zit, spreekt mij zo hard aan. Zoals hier ook al beschreven staat: de teksten lijken op het eerste zicht simplistisch, maar er zit altijd een soort van donkere verborgen laag achter.

Goeie keuze voor AOTW! Nu ga ik een boterhammeke eten zie.
 
Ik heb het ook enkele keren opgelegd. Dat melancholische spreekt mij wel aan en apprecieer ik zeer. Maar over het algemeen is dit helaas niks voor mij.
 
Beter dan ik had verwacht.
Kort genoeg voor meerdere keren te draaien en doorgaans geen fan van Vlaamse stemmen, maar hij bekoorde me wel door gans het album.
Kerel heeft echt zo'n stem, die je op de uitvaartdienst van je Vlaams-gezinde grootouder kan laten zingen.
De Rik was idd om niet aan te horen.
 
We hadden dit album thuis toen ik klein was dus voor mij heeft het veel nostalgie! En persoonlijk wel fan van het instrumentale (die mondharmonica in De Redder :love2:)
En Eisen van de Romantiek is toch een prachtig nummer... top!
 
Schone plaat. Ik heb niet veel met Gorki om eerlijk te zijn. Behalve de platgespeelde hits; Mia is mooi maar al oh zo veel keer gehoord en Lieve kleine Piranha is leuk maar niet meer dan dat. Ooit was ik een soldaat is wel prachtnummer maar dat hoor je een pak minder dan de twee eerstgenoemde. Dat was altijd wat te weinig om me over de streep te trekken om meer Gorki op te zetten.

Bij deze dus gedaan en onder de indruk. Het begint met het baslijntje dat Ik word oud af trapt en stopt met de harmonica en strijkers op het eind van Geef al je geld aan de arme kinderen. Hoewel het soms wat simpel lijkt, zit genoeg interessants in. De extra instrumenten, mondharmonica en strijkers bijvoorbeeld, geven de nummers wat meer diepgang. Maar wereldschokkend wordt het nooit. De teksten zijn soms ook wat simpel maar mij stoort het nooit. Luc De Vos had misschien niet de beste stem maar wel een heel unieke sound, die voor iets extra's zorgde.

Alle delen apart zijn niet zo waanzinnig imo maar als je alles samen gooit krijg je een geweldige plaat. Een typisch "het geheel is groter dan de som der delen" voorbeeld. Er hangt ook zo'n melancholisch sfeertje over een groot deel van die nummers en dat is misschien nog wat me het meest aanspreekt. Favoriete nummer: Ik word oud, Boze Wolven en Ooit was ik een soldaat.
 
Doet mij eigenlijk niks. Muzikaal is het nog wel ok maar teveel vantzelfde, geen megafan van Luc zen stem. En de teksten ja, voor mij is Mia eerder poetisch proberen te doen en rond de pot draaien in plaats van poezie en dat is blijkbaar ook zo met de rest van de nummers
 
Ik ben onder de indruk. Als het over Nederlandstalige muziek gaat ben ik sowieso biased, ik vind het geen aangename taal om naar te luisteren of ik ken te weinig echt goede bands in die taal. Dit was een heel aangename luisterbeurt en ik zal het wel nog een paar keer opzetten. Muzikaal vakmanschap, jammer dat ik ze nooit live heb gezien.

Los daarvan was ik langer fan van Luc De Vos, ferme muzieksmaak en mooie mens.
 
Luc De Vos, ik kan me er niemand bij voorstellen.
mooie, herkenbare stem, maar meer dan dat is het niet in mijn oren.
Ook lichtjes slaapverwekkend (wederom deels omdat ik te weinig heb geslapen, maar het album helpt hier niet), maar wel rustgevend ondanks de teksten.
 
Goed album, weinig op aan te merken alleen totaal geen fan van deze versie van "Soms vraagt een mens zich af".
Fijn om nog eens Gorki beluisterd te hebben, merci voor deze AOTW.
 
Gemengde gevoelens toen ik dit album zag verschijnen. Nooit fan geweest van Gorki en Luc De Vos. Terwijl het me vroeger gewoon koud liet, is er toch enige aversie beginnen opborrelen de laatste jaren. Zeker toen ze De Vos in Gent ( waar ik woon) ineens begonnen te verafgoden na zijn dood. Mia dat wordt gezongen in de Ghelamco ( waar ik ook niets mee heb), een plein naar hem genoemd, nu die megagrote muurschildering, ...

Toch vond ik het een toffe keuze omdat ik nu verplicht was om eens een volledig album te luisteren.

Al bij al is mijn mening niet echt veranderd. Of het moet zijn dat Gorki meer is dan De Vos.
Zijn zang staat misschien wel bol van de tragiek en emotie, maar ik vind ze niet aangenaam. Zijn 'geforceerde' manier van hoger (willen) zingen klinkt zeurderig.
Bij de 2de luisterbeurt heb ik de muziek eens los van de zang en teksten proberen beluisteren en dan hoor ik wel wat mooie dingen.
De instrumentatie zoals de harmonica en viool zijn zeker geslaagd. Beste nummer vind ik 'De Redder'.
 
Ik heb ook nooit veel met Gorki/y gehad, ik ken de hitjes uiteraard wel, maar ik heb er nog nooit een volledig album van beluisterd. Mia was ik ondertussen ook al gewoon beu gehoord en daar was ik nu ook niet onmiddellijk fan van. Ik luister ook sowieso niet veel naar nederlandstalige muziek, dus ik was wel benieuwd om deze eens te beluisteren.
Maar dit was eigenlijk nog best een aangename luisterbeurt, Luc de Vos heeft best nog wel een aangename stem om naar te luisteren, veel emotie inderdaad. De extra instrumenten zoals de harmonica en de strijkers zijn echt wel een meerwaarde en geven meer diepte aan de nummers.
Dus ik vond het eigenlijk nog best wel een interessante kennismaking.
Beste nummer voor mij 'De Redder'
Minste nummer voor mij 'Soms vraagt een mens zich af'
 
Een van de weinige AOTW's die ik al ken :crazy:
Veel meer dan wat er hierboven al geschreven is kan ik er niet meer over zeggen.
Altijd wel fan geweest van de groep en toch ook het geluk gehad om ze een paar keer live te zien met als uitschieter een try-out in het lokale jeugdhuis waar 50 man binnen kon. Luc die dan van het podium kwam en tussen het publiek stond te spelen :love:
 
Bon, deze had ik nog niet gedaan ondanks dat ik het album al kende. Het deed er mij in 1 keer aan denken dat ik bij Ramses Shaffy uit de vorige reeks ook nog geen commentaar had gegeven (excuses @willydrama). Dus bij deze hebben we dat eerst even recht getrokken!!!

Ik hoor best wel graag NL muziek, maar heb nooit speciaal iets voor noch tegen Gorki en Luc gehad. Het hele melancholische aspect spreekt mij direct aan, maar het is met momenten toch echt TE simpel ... mooi hoor ... maar simpel.
Muzikaal stelt het jammer genoeg weinig voor, al is het net genoeg om de (meestal) mooie teksten en typische delivery van Luc te ondersteunen. Van kleins af aan luister ik al geen radio, dus ik ben al de "hits" zoals Mia gelukkig nog niet strontbeu gehoord.

All in all over dit album: De helft topnummers, de andere helft "meh", geen stinkers, beetje zagerig, ... dat is ook zowat hoe ik Gorki ken. Er is imo betere NL muziek te vinden (zie mijn post over Ramses), maar dit is zeker bovengemiddeld.


The great (= stonden al lang in mijne Spotify):
  • De redder: beter, "wat" complexer, melanchilische zang, betere tekst
  • Boze wolven
  • Mia
  • Geef al je geld aan de arme kinderen: mooi, mooie tekst, mooie instrumenten

The meh:
  • Ik word oud: meh
  • Eisen van romantiek: Beetje TE zagerig om goed te zijn
  • Ooit was ik een soldaat
  • Soms vraagt een mens zich af


Steeds dat licht melancholische en nostalgische gevoel.
het is gewoon een soort van "Vlaamse melacholie" op klank gezet voor mij
Dit vat zowat de hele appeal van Gorki samen voor mij. Het is jammer dat het niet ondersteund kan worden door een creatievere aanpak, muziek, of teksten.
 
Deze plaat is opgenomen tijdens Boterhammen in het park festival in het Warrandepark in Brussel, en ik was daar bij!
Er staan maar twee 'nieuwe' nummers op: Ik word oud en ooit was ik een soldaat, al de rest staat op het debut album van Gorky.
live was Gorky veel beter dan op hun platen, en ik heb in die periode zowat elk optreden van hun gezien in Brabant en Oost-Vlaanderen.
Ik heb heeel veel goede herinneringen die verbonden zijn aan het album Gorky en aan dit album!

Noordkaap is al vernoemd geweest, en die vond ik op plaat sterker dan live, ik vond het verschrikkelijk hoe Meuris zijn eigen nummers verkrachtte op het podium. Maar nu, zoveel jaren later, zijn het de eerste drie platen van Noordkaap die ik veel meer draai, en Gorky staat hier bijna nooit meer op.
 
Terug
Bovenaan