Golden Oldies: must-see TV uit den ouden tijd

Squidward

Redacteur
Als ik alles wil bijbenen wat ik door omstandigheden en excuses over de laatste nog maar tien jaar gemist heb, ik moet er een full time hobby of part-time onbetaalde job van maken.

Vroeger met maar enkele zenders was het niet altijd slechter, niet altijd beter maar was een ‘must see’ televisiemoment wel breder. Iedereen had maar beperkt keuze. Als we terug gaan in de archieven van vóór 2000 (om te tonen hoe onwerkelijk dat cijfer is, mijn eerste instinct was ‘1970’ om er achter te komen dat, nee, het jaar 2000 kon al dienen), wat zijn jullie ‘historische’ parels, de dingen die de moeite zijn om op te zoeken?

Voor mij:
Shogun, met Toshiro Mifune en Richard Chamberlain. Wij bekeken dat als gezin en ik was er helemaal weg van. Paar jaar terug herbekeken en het doorstond de tand des tijds.

Thriller, een anthologie reeks van op zich staande thrillers uit de jaren zeventig. Ik heb die dan toevallig op DVD gevonden en de sfeer van veel van die aflevering is zo onder-je-vel-kruipend creepy, ook een aantal bekende gezichten te zien en slechts een enkele hier en daar die wat flauwtjes is. Zeker een aanrader voor fans van die impending sense of doom. Zeker een aanrader punt eigenlijk.

Magnum, P.I. Is misschien niet hoogdravend maar ben deze nu helemaal aan het herbekijken en is in feite toch wel een sterke serie. De Vietnam-achtergrond die toen nog heel dichtbij zat, Magnum met een sterk moreel compas zonder zeemzoet te zijn en een afwisseling van komische stukken (de vele broers van Higgins) en meer thriller of emotie. Is imo beter verouderd dan bijvoorbeeld Miami Vice.

The Persuaders met Roger Moore en Tony Curtis. Maar 24 afleveringen en 1 seizoen maar ik vind deze leuk. Moore en Curtis spelen prachtig op elkaar af en de zaken zijn interessant genoeg. Jammer dat Curtis niet meer wou of misschien net positief, ik twijfel.

De Kolderbrigade De eerste keer kijken - als kind weliswaar - tranen van het lachen. Er zijn maar zes - dacht ik - afleveringen dus het heeft de kans niet om afgezaagd te worden. Voor mij komisch goud.
 
Uit m'n kindertijd:

Op nummer 1 zonder twijfel: Merlina

Verder de 'ruigere' reeksen van toen:
- A-team
- Airwolf
- Knight Rider

Alles wat Hugo Matthysen geschreven heeft:
- Kulderzipken
- Zingaburia
- Dag Sinterklaas: als je alle Vlaamse kinderen kan leren dat het paard van De Sint 'Slecht Weer Vandaag' heet, ben je ene grote meneer :)

Ik ben geboren midden jaren '70 en dus in de jaren '80 opgegroeid met (vooral Nederlandse) series zoals:
- Familie Knots
- Bassie en Adriaan
- De poppenkraam
- Oma Fladder
- De Max Laadvermogen Show
- Achterwerk In De Kast
- Meneer Cactus
- ...
Benieuwd of iemand die nog kent 🙃

Och, als ik er over nadenk, kan ik uren doorgaan...
Wat was TV toen nog 'simpel'...
Liegebeest, Het sprookjestheater, Carolientje met haar bootje, Prikballon, ...
 
Ik was grote fan van Sledge Hammer. Misschien niet echt heel groot qua acteerprestaties maar ik heb er goed met gelachen .
Tales from the Crypt: mijn eerste afleveringen gezien op een zwart wit TV wat eigenlijk bijdroeg tot de sfeer
Married with Children: legendary
X-files: tja dat was toen gewoon de serie die je moest gezien hebben.
 
Uit m'n kindertijd:

Op nummer 1 zonder twijfel: Merlina

Verder de 'ruigere' reeksen van toen:
- A-team
- Airwolf
- Knight Rider

Alles wat Hugo Matthysen geschreven heeft:
- Kulderzipken
- Zingaburia
- Dag Sinterklaas: als je alle Vlaamse kinderen kan leren dat het paard van De Sint 'Slecht Weer Vandaag' heet, ben je ene grote meneer :)

Ik ben geboren midden jaren '70 en dus in de jaren '80 opgegroeid met (vooral Nederlandse) series zoals:
- Familie Knots
- Bassie en Adriaan
- De poppenkraam
- Oma Fladder
- De Max Laadvermogen Show
- Achterwerk In De Kast
- Meneer Cactus
- ...
Benieuwd of iemand die nog kent 🙃

Och, als ik er over nadenk, kan ik uren doorgaan...
Wat was TV toen nog 'simpel'...
Liegebeest, Het sprookjestheater, Carolientje met haar bootje, Prikballon, ...
Dit is de derde ronde

Liegebeest zag ik ook graag.
Als kind echter niet veel tv gezien. Meestal ging tv pas op om 19.00 voor het nieuws (eerst op franse post en dan brt). En dan was het alles wat m'n vader graag zag.
 
Cheers en de bijhorende spinn off Frasier.
Met gemak mijn all time favo sitcom.

En ik ben al weken weer alles van Chris Van den Durpel aan het verslinden. Puur qua edge zal Urbanus wel de grootste komiek blijven dat Vlaanderen al heeft voortgebracht, maar Chris mag er toch schoon naast staan voor mijn part.
 
Beverly Hills, 90210 ook nog zot van geweest.
Matlock was iets wat mijn vader regelmatig opzette, maar voor zover ik me herinner was dat ook nog wel goed. Die zou ik nog eens moeten opzoeken en bekijken
 
Laatst bewerkt:
Zijn er al een hele hoop leuke vermeld. Ik zou zelf nog Seinfeld toevoegen (1989)

en als we nog verder terug gaan naar de echte golden oldies;



Beiden verkrijgbaar in Full HD en nog altijd fantastisch.
 
Beatle star Galactica (de eerste reeks en film )
Ling Chung en zijn rovers
Star Trek
V inderdaad veel te vroeg gestopt
dan die reeks sic-fi maar meer op zijn western en Fenix schip … Firefly
Fantasy Iland
The love Boat
Man van Atlantis
Buck Rogers
Blue Thunder
dan nog van die duikboot met “levend weefsel” (die van bleu thunder was de kapitein daarvan ) denk dat het sea quest was
Above and beyond



en dan wat hier meestal al vernoemd is en wat ik nog vergeten ben . ;)
 
Laatst bewerkt:
Cheers en de bijhorende spinn off Frasier.
Met gemak mijn all time favo sitcom.

En ik ben al weken weer alles van Chris Van den Durpel aan het verslinden. Puur qua edge zal Urbanus wel de grootste komiek blijven dat Vlaanderen al heeft voortgebracht, maar Chris mag er toch schoon naast staan voor mijn part.

Frasier is S-tier tv. Ik zou u repkes geven als het nog kon. 😥

Niles en Daphne hun ontluikende romance is mogelijks mijn favoriete tv-romance. :love:

Dat gezegd zijnde: Twin Peaks blijft een van men favoriete series en Dale Cooper is een van men grootste tv-helden. Ge kunt zeggen wat ge wilt over het uitgerokken seizoen 2 en seizoen 3 dat een beetje te artsy-fartsy werd, maar ik kan het nog altijd opzetten en er diep in opgaan.

"See you in 26 years!"

Ik was een van de zeldzame kwiepen die een gat in de lucht sprong toen ze het aankondigden.

... en vervolgens me zeer gekwetst voelde toen Dale een wandelende plant leek te zijn. :(
 
Effe mijn bibliotheek quoten die ik 3 jaar geleden uit nostalgische redenen heb opgebouwd :

A team
Miami Vice
Macguyver
Magnum PI
Knight Rider
Lois and Clarck
Stargate
Jag
Inspector Barnaby (midsomer murders)
NCIS (al denk ik dat dit ietsie pietsie later was)
Columbo
Bewitched
Xena
Boston Legal
Monk
Friends
Texas rangers
Battlestar Galactica (niet de oudste generatie)
Dark Angel

Degene waar ik ze niet in mijn bibliotheek heb zitten
Renegade --> ben er nog altijd naar op zoek...
Jake and the Fatman -> idem
Baantjer (kijk die af en toe nog wel eens op youtube)
Hercules
Highlander the series
Star trek the next generation
Deep space nine
Dragonball Z
Allo Allo
Buffy / Angel
Charmed
Fresh prince of Bell Air
X Files
That 70's
Full House
Malcom in the middle
Die met urkle...
step by step
.
.
.

Al denk ik dat er een paar te recent zijn... maar is een beetje moeilijk voor dat cut-off punt exact te definiëren. Want heb er ook nog andere die ik evengoed nostalgisch super vind zoals eureka, Warehouse 13, Smallville, Castle, Bones,... en oudere waar mijn geheugen mij in de steek laat (zoals step by step maar gelijkaardig...).


PS: voor de nostalgie :
al is het wel wat gedateerd. Maar fun om dat even tegen te komen.
 
Laatst bewerkt:
Ik zie hier nog (schandalig) weinig Britse comedy staan
Fawlty Towers
Allo Allo
You Rang M'Lord
Keeping Up Appearences
Blackadder (vanaf reeks 2 natuurlijk).
Legendarisch :love:. Mijn inner monologue is soms een aanschakeling van quotes uit die reeksen (Monty Python ook niet vergeten!). Elke ochtend op het werk moet ik mij inhouden om niet binnen te vallen met 'Good moaning!' ("I was just pissing by and I thought I would poop in"). Om maar te zwijgen van "It is I" en "I'll tell this only once".

 
Cheers en de bijhorende spinn off Frasier.
Met gemak mijn all time favo sitcom.

En ik ben al weken weer alles van Chris Van den Durpel aan het verslinden. Puur qua edge zal Urbanus wel de grootste komiek blijven dat Vlaanderen al heeft voortgebracht, maar Chris mag er toch schoon naast staan voor mijn part.
Frasier, yes deze zomer nog eens volledig opnieuw gezien, geniaal gewoon.
Kijk toch wel uit naar het vervolg binnenkort op Paramount + alleen jammer dat het zonder Niles is
 
Kung fu the legend continues

bijna vergeten, ook nog naar op zoek :(

Doogie HOWSEEEERRRRRR MD
Boy meets world... topanga...
The nanny...

postbus X
Gaston en Leo
Bompa Lawijt
en nog zo'n paar van datzelfde genre

...
3rd rock from the sun
Sabrina teenage witch
Ally Mcbeal
Teenage mutant ninja turtles
Ducktales
The west wing
Sopranos en misschien ook the wire en Sons of Anarchy

hhmm ik heb heel veel tv series gekeken zo te zien...
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan