Giro d'Italia 2026

Geen Belgische kandidaten voor een klassement. Geen spankracht tussen de klassementrijders. En voor een zoveelste getelefoneerde massasprint zet ik de TV niet meer op.

Het zal wachten zijn op de Tour en hopen dat Evenepoel en Lipowitz en Seixas goed zijn. Anders zal het daar ook rap boeken toe zijn, dwz Pogacar en Del Toro kunnen dan de prijzen onder zichzelf verdelen.

Maar allé, ondertussen heeft Vingegaard toch maar mooi zijn laatste GT binnen. En dan ook nog eens 5 overwinningen. Weinig tegenstand of niet, dat is toch een ferme prestatie.

3 rondes gereden dit seizoen en alledrie gewonnen, dat is niet slecht. Ok, Pogacar nog niet tegengekomen, maar toch. Nu afwachten wat hij in de Tour nog kan brengen.

Dat zou ik niet zeggen.
Hij beseft ook wel dat hij geen enkele “waardige” tegenstand hier had. En de tour is nog altijd het hoofddoel als ronderenner, zeker van zijn kaliber.
Heeft wel Parijs-Nice, Catalonië én Giro afgevinkt van zijn lijstje dit seizoen al... als hij straks naar de Tour gaat en hij wordt daar op zijn waarde geklopt door een buitenaardse Pogacar dan moet je nog altijd gewoon stellen dat je het maximale uit je seizoen gehaald hebt.

100% ontspannen zal het niet zijn, want de Tour blijft wel het hoofddoel inderdaad maar het lijkt mij toch net iets fijner van met een Giro incl. 5 ritten op zak naar die Tour te trekken dan met een paar losse ritjes en een WT rittenkoers ofzoiets.

Heeft wel Parijs-Nice, Catalonië én Giro afgevinkt van zijn lijstje dit seizoen al... als hij straks naar de Tour gaat en hij wordt daar op zijn waarde geklopt door een buitenaardse Pogacar dan moet je nog altijd gewoon stellen dat je het maximale uit je seizoen gehaald hebt.

100% ontspannen zal het niet zijn, want de Tour blijft wel het hoofddoel inderdaad maar het lijkt mij toch net iets fijner van met een Giro incl. 5 ritten op zak naar die Tour te trekken dan met een paar losse ritjes en een WT rittenkoers ofzoiets.

Dat hij al een mooi seizoen gereden heeft dat staat vast.
Op rondevlak zijn er zeker geen 5 beter. Maar wederom al zijn koersen die hij pakt is tegen een minder niveau.
Allez gewoon cru gezegd zonder de enige die op zijn niveau is in dat werk. En dat is gewoon iets waar je niet omheen kan.

Bij Pogacar heb ik toch meer het gevoel dat hij uit zijn comfortzone komt en tegen mannen in duel moet gaan. Zeker niet altijd, en hij steekt er gewoon zo goed als op elk terrein bovenuit.
Maar een duel of alvast een wedstrijd bekampen tegen MVDP en Evenepoel is toch nog iets anders dan een P-N tegen DFM en Kevin Vauqelin of een Giro tegen Jai Hindley.

Ik kan mij niet van het idee ontdoen dat Vingegaard en Visma bewust Pogacar een beetje proberen te ontlopen.
Wat hun goed recht is natuurlijk.
Maar het grote duel zal wederom in de Tour plaatsvinden. Waar beide heren echt niet zonder stress naartoe gaan. Vingegaard heeft daar ook al tweemaal gewonnen, ook tegen Pogacar.

Een zekerheid is wel dat Pogacar het selecte groepje van alle GT’s gewonnen gaat vervoegen.

Op rondevlak zijn er zeker geen 5 beter. Maar wederom al zijn koersen die hij pakt is tegen een minder niveau.
Allez gewoon cru gezegd zonder de enige die op zijn niveau is in dat werk. En dat is gewoon iets waar je niet omheen kan.

Bij Pogacar heb ik toch meer het gevoel dat hij uit zijn comfortzone komt en tegen mannen in duel moet gaan. Zeker niet altijd, en hij steekt er gewoon zo goed als op elk terrein bovenuit.
Maar een duel of alvast een wedstrijd bekampen tegen MVDP en Evenepoel is toch nog iets anders dan een P-N tegen DFM en Kevin Vauqelin of een Giro tegen Jai Hindley.

Ik kan mij niet van het idee ontdoen dat Vingegaard en Visma bewust Pogacar een beetje proberen te ontlopen.
Maar het grote duel zal wederom in de Tour plaatsvinden. Waar beide heren echt niet zonder stress naartoe gaan. Vingegaard heeft daar ook al tweemaal gewonnen, ook tegen Pogacar.

Een zekerheid is wel dat Pogacar het selecte groepje van alle GT’s gewonnen gaat vervoegen.
Dat kan ergens ook moeilijk anders ook met Pogacar zijn programma, die heeft 5 eendagskoersen gereden, waar Vingegaard per definitie niks te zoeken heeft, en de combi Romandië-Giro wordt al lang niet meer wordt gemaakt. Dat die 2 elkaar ontwijken tot de Tour is niet echt vreemd dan.

Je kan het overigens ook omdraaien, ontwijken andere renners Vingegaard ook niet waar mogelijk? Ik vind het nog steeds vreemd hoe Red Bull in Parijs-Nice Dani Martinez uitspeelde als kopman terwijl zowel Remco als Lipo niet eens in competitie kwamen terwijl ondertussen dan ook nog de Tirreno door ging om ze dan nadien tegelijk uit te spelen in Catalonië. In Catalonië was de tegenstand overigens best ok: met Lipo, Onley & Gall stonden daar de 3de, 4de & 5de van de Tour aan de start + de 3de van de Tour 2024 + met oa Carapaz & Hindley en O'Connor toch nog een pak ander mooi volk. Dat den helft daarvan niet thuis gaf, tja...

Ik weet ook niet of we de volgende jaren in het voorjaar nog iets anders gaat zien dan nu tbh... ik zie Pogacar niet nog al te veel rittenkoersen rijden als hij zijn geld ook kan verdienen met 5 daguitstappen in het voorjaar, wetende dat hij dat ook gewoon het liefste doet en dat los van de grote rondes publicitair het meest interessant is.

Dat toppers elkaar ontlopen in rittenkoersen tot begin Juli is toch ook bijna eerder standaard dan een uitzondering. Afgezien dat ik Vingegaard een absolute dweil vind vanwege zijn super conservatieve manier van koersen, maakt het Vingego toch ook zijn rekening niet dat niemand de Giro wilt rijden. De Giro/triplete kunnen ze hem alvast niet meer afpakken, onafhankelijk of ie binnen paar weken weer de duimen moet leggen.

Ik vind het eerder bizar dat de rest niet meedoet? Weet niet of het echt een motivatie is voor de Sloveen, maar als ie Merckx van de tabellen wilt rijden qua GT overwinningen (11), dan heeft ie wel nog wat werk :crazy:

Wat ik helemaal niet snap is Remco zijn voorbereiding, geen enkele koersdag meer tot de Tour, buiten BK wrs, dan heb je toch werkelijk niks referentie :x Kerel is 26 en heeft, door omstandigheden, nog steeds geen 2 GTs uitgereden in een jaar. Had toch altijd moeten starten deze Giro? :s (Tenzij ze bij Bora al meer weten en cijfers aangeven dat zijn lichaam meerdaagse belasting niet meer aankan als voordien)

Laatst bewerkt:
Wat ik helemaal niet snap is Remco zijn voorbereiding, geen enkele koersdag meer tot de Tour, buiten BK wrs, dan heb je toch werkelijk niks referentie :s Kerel is 26 en heeft, door omstandigheden, nog steeds geen 2 GTs uitgereden in een jaar. Had toch altijd moeten starten deze Giro? (Tenzij ze bij Bora al meer weten en cijfers aangeven dat zijn lichaam meerdaagse belasting niet meer aankan als voordien)
De vraag is of ze die referentie wel willen natuurlijk. Zijn Dauphiné was in 2024 van zeer bedenkelijk niveau maar bleek nadien niet relevant voor de Tour waar hij wel afgetekend best of the rest was.

De vraag is of ze die referentie wel willen natuurlijk. Zijn Dauphiné was in 2024 van zeer bedenkelijk niveau maar bleek nadien niet relevant voor de Tour waar hij wel afgetekend best of the rest was.

Sinds zijn BePost accident, heeft Remco toch geen enkele referentie meer dat ie überhaupt terug op TdF ’24 niveau kan acteren (qua rittenkoersen).

Ik kan me niet van de indruk ontdoen dat die cijfers weldegelijk bekend zijn intern, maar dat ze gewoon, waarschijnlijk tegen beter weten in, hopen dat ie door meer training en minder competitie, misschien toch terug een higher gear kan vinden en opnieuw kan aanknopen bij zijn vroeger niveau..

Maar ik heb daar echt zwaar mijn twijfels bij na dit voorjaar tbh, die val was de val teveel lijkt me :frown:

Laatst bewerkt:
Hij reed de RVV dit jaar dus de Giro kon dan niet. Je moet ergens keuzes maken en dit jaar was de keuze duidelijk alles op de Tour en daardoor ook ruimte voor een breder voorjaar. Nu de RVV een dikke meevaller was denk ik niet dat we hem de komende jaren in de Giro zullen zien de combinatie voorjaar-Tour lijkt me een pak aannemelijker.

En weinig rijden veel trainen is toch gewoon hoe renners koersen tegenwoordig. Pogacar reed 5 koersen dit voorjaar die heeft niks van tussendoortjes gedaan of wedstrijd ritme op gedaan. Dat is gewoon hoe ze het tegenwoordig doen.

Gall is de 5e van de Tour van vorig jaar en Hindley is een ex-Giro winnaar die ook al eens 2e werd dit is dus zijn 3e podium daar in Italie. Dat is gewoon de tegenstand die je kan/mag verwachten in een Giro.

Vergelijkbare onderwerpen

D
  • Opiniepeiling Opiniepeiling
29 30 31
Reacties
616
Weergaven
42K
Terug
Bovenaan