Gewone wagens die 2.5 ton mogen trekken?

Bramstep

Active member
Crowdfunder FE
Hi allen,

Mijn vriendin is op dit moment haar BE rijbewijs aan het halen omdat ze graag haar eigen paard(en) wil vervoeren.
Aangezien ze met 2 volwassen paarden tergelijkertijd op stap wil kunnen gaan zullen wij dus ook een voertuig nodig hebben die een goeie 2.5 ton mag trekken.

Een paardentrailer is al snel 900kg en elk paard gemiddeld 750kg = 2400kg te trekken --> vandaar de 2.5 ton eis.

Waar lopen we op dit moment tegen aan:
Vriendin krijgt binnenkort een nieuwe bedrijfswagen en er is geen vast budget of eisen. Klein bedrijf en de optie staat dus open om een wagen van het werk te krijgen die 2.5 ton kan/mag trekken. Enige wat niet mag is een camionet.

Ik ging dus wat zoeken naar auto's waarvoor dit mogelijk is maar op dit moment kwam ik vooral uit op:
  • pickup trucks die zeer prijzig zijn + iets minder klassevol voor het bedrijf
  • camionetten die versterkt zijn (camionet mag niet)
  • personenwagens van verschillende merken maar dan in vierwielaandrijving. Hoewel er geen vast budget is voor de wagen gaan deze waarschijnlijk te hoog zijn.
Ik zoek dus wat tips van wagens die relatief goedkoop zijn maar toch een goeie 2.5 ton mogen trekken. Eigenlijk dus een 'wolf in schaapskleren' onder de personenwagens.
Of deze wagen dan geleased wordt of gekocht is dan weer later te bekijken. Wat we op dit moment willen doen is een lijst van mogelijke voertuigen opstellen om dit dan door te spelen naar de baas en te kijken of iets kan overeen gekomen worden.

Indien de mogelijkheid er niet in bestaat om dit via het werk te verkrijgen zullen wij een oude tweedehands krachtpatser zoeken a la genre volkswagen touareg van rond jaartal 2002 bijvoorbeeld in lichte vracht of een camionet die 2.5ton mag trekken, maar dit is voor later. Eerst eens kijken hoe ver we geraken met de bedrijfswagen optie.

Alvast bedankt!
 
Zeer weinig wagens mogen 2,5 ton of meer trekken, zelfs suv’s.
ge zit dan quasi altijd bij echte 4x4’s of idd camionetten. Nu tis niet dat het niet kan, mijn broer trok een van met 2 paarden in met een Peugeot 406. Heeft wel geen jaar geduurd eer hij een ouder discovery kocht omdat het zo huilen met de met de pet op was.
Uw werkgever moet ook goed zot zijn om hier in mee te gaan, dat zijn wagens waar de fiscaliteit een ramp van is.

koop u een fatsoenlijke occasie lichte vracht ala Land Rover discovery, Range Rover, cayenne, Touareg, hilux, land cruiser, etc.. en be done with it. Iets met wat leeftijd vind ge gerust in de 5 a 10k range
De kost van dat voertuig is ivgl de kost van 2 paarden ook maar een druppel op de hete plaat
 
Een GLE is geen “gewone wagen” :)
Zelfs bv een Subaru Forester mag maar 1900kg trekken
 
Camionet mag niet voor de status, maar zou nen Vito of zo, V-klasse dan Niet mogen? Is toch qua "status" trapje hoger dan een gewone camionet
 
Dit ga je volgens mij niet vinden, een bmw 5 reeks touring bijv, een wagen die zelf rond de 1,8ton zit en daarmee toch bij de grotere gewone wagens hoort, mag maar 2 ton trekken.
Ik denk dat je het richting de suv of zoals Brecht zegt, iets in genre van Vito gaat moeten zoeken om aan die 2,5 ton te geraken.
 
Geen enkele wagen die 3.5 ton mag trekken is een gewone wagen he. Maar het is een wagen die dicht in de buurt komt van een gewone wagen.
Gewone wagen als in “ne sedan of break”. Een top-level suv of 4x4 met dikke V6 of V8 zal door de band wel 3ton+ mogen trekken
Enige uitzondering daarop zijn hybrids, daar moet ge echt uitkijken of het kan.
 
Standaard wagen zal je echt niet vinden die 2,5 ton mag trekken.

standaard auto krijgt max 1500kilo geremd op de papieren.
kale 4x4 pick up? Pak goedkoper dan je zou denken. (Weet niet of je werkgever zit te wachten op het verbruik echter)

ik rij zeer veel met een aanhanger, en mij wilde men een Vw Tiguan aansmeren na 1 rit heb ik die netjes terug op de parking gezet.

controleer de gewichten toch eens, mischien een aanhanger van 700kilo + 2 paarden van 450 kilo elk. Dan zit je maar op 1600kilo. (En ben je met 100kilo overladen uiteindelijk redelijk in orde)
kan me moeilijk voorstellen dat zon beest 750kilo weegt.
 
Standaard wagen zal je echt niet vinden die 2,5 ton mag trekken.

standaard auto krijgt max 1500kilo geremd op de papieren.
kale 4x4 pick up? Pak goedkoper dan je zou denken. (Weet niet of je werkgever zit te wachten op het verbruik echter)

ik rij zeer veel met een aanhanger, en mij wilde men een Vw Tiguan aansmeren na 1 rit heb ik die netjes terug op de parking gezet.

controleer de gewichten toch eens, mischien een aanhanger van 700kilo + 2 paarden van 450 kilo elk. Dan zit je maar op 1600kilo. (En ben je met 100kilo overladen uiteindelijk redelijk in orde)
kan me moeilijk voorstellen dat zon beest 750kilo weegt.
Heel wat gewone auto's gaan boven de 1500kg hoor.

Nieuwe V60 zonder awd mag am 2000lg trellen.
 
Als eerst: hartelijk dank voor de vele reacties!


Zeer weinig wagens mogen 2,5 ton of meer trekken, zelfs suv’s.
ge zit dan quasi altijd bij echte 4x4’s of idd camionetten. Nu tis niet dat het niet kan, mijn broer trok een van met 2 paarden in met een Peugeot 406. Heeft wel geen jaar geduurd eer hij een ouder discovery kocht omdat het zo huilen met de met de pet op was.
Uw werkgever moet ook goed zot zijn om hier in mee te gaan, dat zijn wagens waar de fiscaliteit een ramp van is.

koop u een fatsoenlijke occasie lichte vracht ala Land Rover discovery, Range Rover, cayenne, Touareg, hilux, land cruiser, etc.. en be done with it. Iets met wat leeftijd vind ge gerust in de 5 a 10k range
De kost van dat voertuig is ivgl de kost van 2 paarden ook maar een druppel op de hete plaat
Indien het via het werk niet lukt zal een goedkopere occassie in die range inderdaad de optie worden. En het is eerder de emmer water op de hete plaat hoor; zo duur zijn onze paardjes niet :D

Camionet mag niet voor de status, maar zou nen Vito of zo, V-klasse dan Niet mogen? Is toch qua "status" trapje hoger dan een gewone camionet
Zal ik zeker meenemen in het lijstje met voorstellen. Bedankt!
Standaard wagen zal je echt niet vinden die 2,5 ton mag trekken.

standaard auto krijgt max 1500kilo geremd op de papieren.
kale 4x4 pick up? Pak goedkoper dan je zou denken. (Weet niet of je werkgever zit te wachten op het verbruik echter)

ik rij zeer veel met een aanhanger, en mij wilde men een Vw Tiguan aansmeren na 1 rit heb ik die netjes terug op de parking gezet.

controleer de gewichten toch eens, mischien een aanhanger van 700kilo + 2 paarden van 450 kilo elk. Dan zit je maar op 1600kilo. (En ben je met 100kilo overladen uiteindelijk redelijk in orde)
kan me moeilijk voorstellen dat zon beest 750kilo weegt.
1600 kilo wordt hem echt wel niet helaas. Tweepaardstrailer weegt vlotjes 900kg en ons huidige paard is bijna 3 jaar oud en weegt al 650kg (het is een redelijk groot beest ja :p).
Als we zelf iets moeten aankopen ga ik zeker eens kijken in het genre pick-ups zonder veel boe of ba van snufjes!
 
Skoda Kodiaq kan ook 2000kg trekken (geremd). Zal misschien wel op't randje zijn.

Bestaan er geen "lichtgewicht" trailers?
 
Skoda Kodiaq kan ook 2000kg trekken (geremd). Zal misschien wel op't randje zijn.

Bestaan er geen "lichtgewicht" trailers?
Indien 2 ton volstaat is dat inderdaad een goeie optie. Alleen denk ik niet dat 2 ton zal volstaan. Na wat rondzoeken bestaat er ook trailer van 650kg maar dat is een heel beperkt aanbod. Een normale 2 paardstrailer is een goeie 800kg en meer. Dus dan gaan we iets te veel over de limiet.

Ook denk ik dat, als het een auto via het werk is, we strikt alle regels moeten volgen in verband met verzekering etc. Maar het is mij ook wel duidelijk dat een 'gewone' auto simpelweg geen 2500kg mag trekken.
 
Standaard wagen zal je echt niet vinden die 2,5 ton mag trekken.

standaard auto krijgt max 1500kilo geremd op de papieren.
kale 4x4 pick up? Pak goedkoper dan je zou denken. (Weet niet of je werkgever zit te wachten op het verbruik echter)

ik rij zeer veel met een aanhanger, en mij wilde men een Vw Tiguan aansmeren na 1 rit heb ik die netjes terug op de parking gezet.

controleer de gewichten toch eens, mischien een aanhanger van 700kilo + 2 paarden van 450 kilo elk. Dan zit je maar op 1600kilo. (En ben je met 100kilo overladen uiteindelijk redelijk in orde)
kan me moeilijk voorstellen dat zon beest 750kilo weegt.
450kg? Wishful thinking hoor. Tenzij ge met grote pony's aant rijden zijt. Pakt dat ne fatsoenlijke volbloed rond de 550kg weegt en ne warmbloed 650 a 700kg.
Tenzij ge enkel met Arabieren rijdt, dat zijn de superleggera's van de sportpaarden met een goeie 400kg gemiddeld.

Vergeet ook niet dat ge naast die 2 dieren ook nog zadels, kleding, accesoires, verzorgingsmiddellen, dekens, etc... moet mee sleuren in die trailer.
 
Indien de mogelijkheid er niet in bestaat om dit via het werk te verkrijgen zullen wij een oude tweedehands krachtpatser zoeken a la genre volkswagen touareg van rond jaartal 2002 bijvoorbeeld in lichte vracht of een camionet die 2.5ton mag trekken, maar dit is voor later. Eerst eens kijken hoe ver we geraken met de bedrijfswagen optie.

Ben je in dit geval niet beter af met een camionette omgebouwd voor paardentransport?
Die zijn meestal rijbewijs B voor 2 paarden. En ik vraag mij ook af of er een groot verschil zou zijn in aankoopkost van zoiets tweedehands tegenover oude krachtpatser + paardentrailer
 
Ben je in dit geval niet beter af met een camionette omgebouwd voor paardentransport?
Die zijn meestal rijbewijs B voor 2 paarden. En ik vraag mij ook af of er een groot verschil zou zijn in aankoopkost van zoiets tweedehands tegenover oude krachtpatser + paardentrailer
Dat dachten wij eerst ook, maar deze hebben in het beste geval een laadvermogen van 1200kg. Elk paar mag dus max 600kg wegen en daar zitten wij al over.

Ook is zo'n paardencamionet voor B-rijbewijs een 'niche marktje' en vragen ze goed door daarop. Lijkt mij dus niet direct een goeie oplossing (voor nu).
 
Terug
Bovenaan