Gemeentelijke fusies

Fusies van gemeenten?

  • Enkel nog "supergemeentes"

    Stemmen: 17 21,8%
  • Fusies per 2-5-tal gemeentes

    Stemmen: 27 34,6%
  • Hooguit de kleintjes laten fusioneren

    Stemmen: 20 25,6%
  • Geen fusies!

    Stemmen: 12 15,4%
  • Andere optie (zie topic)

    Stemmen: 2 2,6%

  • Totaal aantal stemmers
    78
Wat heeft een gemiddelde gemeente nu van identeit, zeg. Misschien zijn er iconische uitzondering maar de typische Vlaamse gemeente is er toch een van dertien in een dozijn.
Ik denk eerlijk dat de meeste, zeker die kleine, gemeentes voor een groot deel een "negatieve" identiteit hebben. Hun X-zijn is grotendeels bepaald door niet van Y te zijn en niet zozeer door iets unieks of speciaals aan X.

Ik merk dat hier zelfs, in een "stad" van 60000+ waar ge u tov andere inwoners toch ook nog altijd verwacht wordt voor te stellen als zijnde van een bepaalde (oorspronkelijke) wijk/parochie
 
Ik denk eerlijk dat de meeste, zeker die kleine, gemeentes voor een groot deel een "negatieve" identiteit hebben. Hun X-zijn is grotendeels bepaald door niet van Y te zijn en niet zozeer door iets unieks of speciaals aan X.

Ik merk dat hier zelfs, in een "stad" van 60000+ waar ge u tov andere inwoners toch ook nog altijd verwacht wordt voor te stellen als zijnde van een bepaalde (oorspronkelijke) wijk/parochie
Ik weet niet of dat algemene kerktorenmentaliteit is of iets Belgisch/Vlaams, maar hier in een gemeente van 17500 man merk je dat ook, zeker bij wat oudere mensen (maar dan spreek je dus over mensen van 50-60 die toch niet zo oud zijn). Deelgemeente X is niet de hoofdgemeente, en in die mensen hun hoofd is dat een soort van aparte cultuur ofzo. Heel vreemd eigenlijk want dat zijn dus afstanden die je gewoon te voet of met de fiets makkelijk doet.

Een buitenstaander kan dat niet vatten. Mijn vrouw vond het al vreemd dat ik me niet gewoon voorstelde als een Brusselaar, want ik woon uiteindelijk in een "buitenwijk". Maar in ons hoofd is dat de rand en zijn wij heel andere mensen, zie ook onze bestuursniveau's.
 
Ik werk zelf voor een gemeente (& OCMW) van een goeie 30 000 inwoners. Qua werking is dat best wel ok, er is voldoende marge om het ruime takenpakket van een gemeente te dragen en het blijft nog steeds heel nabij, al zit het op bepaalde vlakken wel tegen de ondergrens. Uit bevragingen komt heel vaak naar voor dat die nabijheid voor veel mensen best wel belangrijk is. Een gemeente doet veel meer dan identiteitskaarten uiteiken en een bibliotheek openhouden.

Zelf woon ik in een gemeente van een 10 000 inwoners en dat is een heel ander verhaal. Dat het er een pak amateuristischer aan toegaat valt mij echt op, ook wel omdat ik zelf in de sector werk. Dat is vooral een kwestie van een te ruim takenpakket met te weinig personeel. Een fusie met de buurgemeente zou ons op een goeie 30 000 inwoners brengen en zou mij persoonlijk niet storen omdat ik heel mijn jeugd in die buurgemeente heb gewoond. Het zou voor beide gemeenten een meerwaarde zijn om wat groter te worden al zou er ongetwijfeld een hoop tegenkanting komen omdat je hier met die boerengatmentaliteit zit.
De gemeente waar jij werkt en diegene waar ik woon hebben enkele jaren geleden wat verkennende gesprekken gehad voor een fusie. Toevallig beiden van cd&v signatuur. Die fusie is er niet gekomen omwile van "onze eigenheid". :sarcastic: Onofficieel gaat het gewoon om het feit dat wij een 9000 inwoners hebben en dus bitter weinig te zeggen zouden hebben (ergo onze huidige politiekers die hun post zien geschrapt worden). Terwijl ik geen verschil zie in beleid tussen beiden. Persoonlijk zou ik een fusie een goede zaak vinden en ook de evidentste (gelijke politiezone, woongebieden die redelijk dicht bij elkaar liggen. ..) maar jammer genoeg wil men niet fuseren en als de fusie er komt oppert men om te fuseren met een gemeente die eigenlijk paalt aan 1 deelgemeente waardoor die deelgemeente toch wel pal in het midden van de nieuwe gemeente zou komen te liggen zeker (en waar toevallig ook onze burgemeester woont). Als men gaat fuseren zou ik dat toch graag zien dat dit verplicht wordt vanuit de vlaamse overheid en dat men daar een onafhankelijke studiedienst opsteekt om te beslissen wie met wie gaat fuseren adh duidelijke metrics ipv het huidige "wij van partij x willen samen met de buren van partij y want dat zijn onze vriendjes. Men vergeet in dit verhaal wel dat dit iets is dat in de toekomst ook blijft en dat de beleidspersonen ook zullen wijzigen. Nu zie je gewoon teveel metrics die gaan over hoe de politiek hun macht kunnen houden ipv het welzijn van de bevolking en efficiëntie.
 
Het probleem met referenda is natuurlijk dat er dan vaak campagne gevoerd wordt met een hoop emotionele argumenten of bangmakerij. Zeker in het geval van een kleinere gemeente die met een grotere kan fuseren zal dat nogal snel uitgespeeld worden als een gevecht van David tegen Goliath om de eigenheid te bewaren, of zoiets wollig.

Dat blijft echt lang plakken. De gemeente waar ik woon is in 1977 gefuseerd.
De oudere inwoners van de kleinere deelgemeenten hebben het daar nog altijd moeilijk mee. Mijn vriendin werkt voor de gemeente en merkt dat echt wanneer ze in de deelgemeente aan't werk is en contact met die (oudere) inwoners heeft.

Let it go, da's bijna 50 jaar geleden :)
 
Dat blijft echt lang plakken. De gemeente waar ik woon is in 1977 gefuseerd.
De politiek houdt dat ook graag in stand. Hier moeten de postjes mooi verdeeld worden tussen de deelgemeenten, elke deelgemeente heeft nog zijn eigen gemeentehuis met dienstverlening, bibliotheek, sporthallen, ... Handig voor de inwoners hé dat dat allemaal zo nabij is maar het kost allemaal veel geld voor een gemeente waar de centra ochere 5 km uit elkaar liggen. Om nog maar te zwijgen over de kerktorenmentaliteit waarbij een andere deelgemeente precies een no-go zone is. Als buitenstaander snap ik dat allemaal niet zo goed.
 
Ik zou eerder opteren om gemeentes te behouden zoals ze zijn maar gewoon gemeente "zones" te maken om samen te werken op gebied van politie, brandweer, ...
Je moet verder denken he, als je meerdere gemeentes bijeenpakt ga je ook lokale sportclubs en dergelijke misschien wat te niet doen, iets wat net drempelverlagend is voor jongeren uit een gemeente/buurt om samen hun favoriete sport uit te oefenen.
 
Ik zou eerder opteren om gemeentes te behouden zoals ze zijn maar gewoon gemeente "zones" te maken om samen te werken op gebied van politie, brandweer, ...
Je moet verder denken he, als je meerdere gemeentes bijeenpakt ga je ook lokale sportclubs en dergelijke misschien wat te niet doen, iets wat net drempelverlagend is voor jongeren uit een gemeente/buurt om samen hun favoriete sport uit te oefenen.
Ik zie wel niet waarom een sportclub zou ophouden met bestaan als die in gemeente A+B ligt en niet in A? Tenzij er natuurlijk minder subsidies zouden uitgedeeld worden.
 
Ik zie wel niet waarom een sportclub zou ophouden met bestaan als die in gemeente A+B ligt en niet in A? Tenzij er natuurlijk minder subsidies zouden uitgedeeld worden.
Dat laatste he. Ik zeg maar iets, als Herentals en Olen fuseren, Herentals is een stad met meer inwoners en heeft zelf 2 voetbalclubs, de kans bestaat dan toch dat zoiets op termijn gebeurt?
Ik zeg niet dat die clubs ophouden te bestaan, maar de kans dat zoiets de werking beïnvloedt is er toch wel.
 
Dat laatste he. Ik zeg maar iets, als Herentals en Olen fuseren, Herentals is een stad met meer inwoners en heeft zelf 2 voetbalclubs, de kans bestaat dan toch dat zoiets op termijn gebeurt?
Ik zeg niet dat die clubs ophouden te bestaan, maar de kans dat zoiets de werking beïnvloedt is er toch wel.
Hoeft toch niet perse zo te zijn. Bvb in Kortrijk heeft Kortrijk 3 voetbalploegen en in de deelgemeentes van Kortrijk zijn er nog minstens 3 waar ik weet van heb. En die krijgen allemaal de nodige subsidies van "tstad"
 
Dat laatste he. Ik zeg maar iets, als Herentals en Olen fuseren, Herentals is een stad met meer inwoners en heeft zelf 2 voetbalclubs, de kans bestaat dan toch dat zoiets op termijn gebeurt?
Ik zeg niet dat die clubs ophouden te bestaan, maar de kans dat zoiets de werking beïnvloedt is er toch wel.
Ja daar volg ik wel in, maar zoiets moet dan natuurlijk tegengegaan worden. En dat kan ook in een fusiegemeente denk ik. Hier hebben de deelgemeentes ook (minder wel) sportclubs.
 
Ja daar volg ik wel in, maar zoiets moet dan natuurlijk tegengegaan worden. En dat kan ook in een fusiegemeente denk ik. Hier hebben de deelgemeentes ook (minder wel) sportclubs.
Dit is natuurlijk ook deel gelinkt aan het aantal inwoners. Meestal heeft een hoofdgemeente meer inwoners en dus ook meer faciliteiten/budgetten hiervoor. Maar als dat allemaal deftig geregeld is, hoeft dat geen impact te hebben om de kwaliteit van de sportclubs in de deelgemeentes
 
Grotere gemeentes zou op zich moeten leiden tot een grotere pot subsidies om te verdelen. Grofweg worden de twee originele subsidiepotten samengevoegd tot een grote pot. Dus an sich heeft dat niet meteen invloed op de voetbalclubs lijkt me. Tenzij er politieke keuzes gemaakt worden maar dat staat dan los van die fusies.
 
Mijn suggestie:

De 2000 en nog wat gemeentes en parochies in ere herstellen. Een kleine lokale gemeenschap is een belangrijke basis voor een menselijke dienstverlening en een vatbare vorm van lokale democratie. Administratieve efficiëntie is overrated.

Vervolgens supergemeentes creëren die een twintig- tot dertigtal kleine gemeentes verzamelen in een soort samenwerkingsverbond met een aantal belangrijke bevoegdheden overgeheveld zoals controle op de begroting, ruimtelijke ordening en meer.

De provincies afschaffen en hun bevoegdheden overhevelen naar die 'supergemeentes'.

En hopelijk kan dat in één grote beweging gebeuren zoals de fusiegolf van de jaren 70. Die vrijwillige fusies zijn een en al miserie.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan