Geldige redenen om geen bijzitter te moeten zijn

Los van alle andere redenen..

Als ze de mensen eens normaal zouden vergoeden zou er al een pak minder geklaagd worden..

Maar een schamele 25€ voor een zondag op te offeren terwijl parlementairen, ... belachelijk veel geld scheppen en dan nog een belachelijk hoge uittredingsvergoeding krijgen is gewoon wraakroepend.

Toen ik in shiften werkte verdiende ik op een zondag 35-40€/u netto. Dat is dus 280-320€ voor een shift. Dat is meer dan het tienvoudige.

Geef de mensen gewoon 25€/u netto en er gaan er al een pak minder oplossingen gaan zoeken om niet te moeten gaan bijzitten.

ik zou het anders doen, laat het gewoon door vrijwilligers doen? Blijkbaar genoeg mensen die het willen doen omdat het hun 'burgerplicht' is.

En ipv een geldige reden, gewoon kunnen aankruisen van 'ik kan niet'
 
Hier nog altijd geen reactie op mijn weigering. Moet je daar eigenlijk per se reactie op krijgen als in een goedkeuring of weigering, want ik heb het eigenlijk ook niet als vraag gesteld maar gewoon gezegd dat ik niet kan.
 
ik zou het anders doen, laat het gewoon door vrijwilligers doen? Blijkbaar genoeg mensen die het willen doen omdat het hun 'burgerplicht' is.

En ipv een geldige reden, gewoon kunnen aankruisen van 'ik kan niet'
Awel dat is ook mijn gedacht afgaande op de reacties hier :)
Echter ben ik ervan overtuigd dat er niet genoeg "vrijwilligers" zouden zijn.

Alez toch bij ons niet, tis hier net de drukste kermisdag van het jaar.
In een boerendorp waar 1x per jaar de meerderheid al van van smorgens 7 uur staan te pintelieren. :biglaugh:
Grote jaarmarkt/rommelmarkt die al start om 6 uur in de ochtend, de stempost is dan nog eens er midden in, zal hier leutig worden das een feit. :rofl:
 
Denkt gij echt dat ambtenaren gelinkt zijn aan wie er aant regeren is?
Bij een vergelijkend examen doet een schepencollege niet meer dan akte nemen van het verslag en de eerste persoon op de werfreserve aanstellen. Daar zit niks politiek meer aan tegenwoordig. Voor veel functies hebben ze ook onvoldoende kandidaten om daar nog politieke spelletjes rond te spelen.

En het personeel dat er al werkt? Ik zou niet weten waarom die aan fraude zouden meewerken. In het slechtste geval misschien ergens een kabinetsmedewerker of ergens in een boerengat waar maar twee man en een paardenkop werkt. Maar dan nog zit je niet alleen in dat telbureau.
Gemeentepolitiek is toch een niveau waar volgens mij veel mensen vragen gaan hebben bij gemeenteambtenaren die de stemmen tellen. Dat is ook een niveau dat wel vaker voor vriendjespolitiek in het nieuws komt.

En vanuit hetzelfde principe is dat voor de andere niveau's toch ook niet ok denk ik. Uiteindelijk is dat ook waar de vaste benoeming vandaan komt: bescherming tegen invloed van de politiek.
 
Gemeentepolitiek is toch een niveau waar volgens mij veel mensen vragen gaan hebben bij gemeenteambtenaren die de stemmen tellen. Dat is ook een niveau dat wel vaker voor vriendjespolitiek in het nieuws komt.

En vanuit hetzelfde principe is dat voor de andere niveau's toch ook niet ok denk ik. Uiteindelijk is dat ook waar de vaste benoeming vandaan komt: bescherming tegen invloed van de politiek.

Kunt altijd er oor kiezen om het niveau te kiezen waar de verkiezingen niet over gaan. En spreekt ge uzelf dan niet tegen met die laatste zin? Vaste benoeming zodat er bescherming is tegen de invloed van politiek maar dan niet onpartijdig genoeg om stemmen te kunnen tellen?
 
Kunt altijd er oor kiezen om het niveau te kiezen waar de verkiezingen niet over gaan. En spreekt ge uzelf dan niet tegen met die laatste zin? Vaste benoeming zodat er bescherming is tegen de invloed van politiek maar dan niet onpartijdig genoeg om stemmen te kunnen tellen?
Het is niet omdat je u kan onttrekken van de politieke druk , dat je daarom immuun bent voor fraude, chantage of omgekocht te worden wat de andere reden is om niet enkel u te baseren op een lijstje van de usual suspects. En random medelandgenoten uit te nodigen voor die functie uit te voeren.
 
Kunt altijd er oor kiezen om het niveau te kiezen waar de verkiezingen niet over gaan. En spreekt ge uzelf dan niet tegen met die laatste zin? Vaste benoeming zodat er bescherming is tegen de invloed van politiek maar dan niet onpartijdig genoeg om stemmen te kunnen tellen?
Wat ik bedoelde is dat dit systeem bestond omdat men zich wou beschermen tegen politieke inmening, want dat risico is er altijd. Bij zoiets belangrijk als verkiezingen zou het dan toch vreemd zijn om dit door mensen die rekenschap moeten afleggen aan de politiek te laten tellen, niet? In de gemeente hier hadden we enkele jaren terug een incident rond een directeur van een gemeenteschool waarvan zogezegd een schandaal uitlekte (waar weinig van aan was), waarna er meteen iemand klaarstond als vervanging die toevallig goede vrienden was met de burgemeester. Uiteindelijk bleek de man onschuldig en bleef die aan, maar zowat iedereen zag dat als manoeuvre om een lastig iemand te vervangen door een politieke medestander.

Allez, heel het idee erachter lijkt me dat iedereen opgeroepen kan worden om neutraliteit te garanderen. In tijden dat de democratie onder druk staat zou ik dat toch zo laten.
 
Laatst bewerkt:
Het is niet omdat je u kan onttrekken van de politieke druk , dat je daarom immuun bent voor fraude, chantage of omgekocht te worden wat de andere reden is om niet enkel u te baseren op een lijstje van de usual suspects. En random medelandgenoten uit te nodigen voor die functie uit te voeren.

Maar dat geldt toch voor iedereen? Vanaf geweten is wie de telbureaus gaat bemannen, is er kans op omkoping/fraude, ongeacht of dat Maria van burgerzaken, Geert van Fod Mobiliteit, Joris de consultant of Gerard van aan den band in de koekenfabriek is.
 
Ik ben geregistreerd als “bediende adm. werk openbare diensten” volgens Mijn Dossier. Ik ben nochtans ambtenaar en dat heb ik twee jaar geleden al doorgegeven maar hebben ze nooit aangepast. DAN NIET HE
 
Ik ben geregistreerd als “bediende adm. werk openbare diensten” volgens Mijn Dossier. Ik ben nochtans ambtenaar en dat heb ik twee jaar geleden al doorgegeven maar hebben ze nooit aangepast. DAN NIET HE
Je moet kijken bij "mijn gegevens" en dan het tabblad "Verkiezingen". Bij mij staat daar:
  • Toestand: "Voorzitter in een stembureau, of voorzitter/bijzitter in een stemopnemingsbureau"
  • Categorie: "art.95,par.4,3lid,cat.6(Ambt.)"
 
Je moet kijken bij "mijn gegevens" en dan het tabblad "Verkiezingen". Bij mij staat daar:
  • Toestand: "Voorzitter in een stembureau, of voorzitter/bijzitter in een stemopnemingsbureau"
  • Categorie: "art.95,par.4,3lid,cat.6(Ambt.)"
Bij mij staat er overal “geen informatie”.
 
ik heb change, was opgeroepen maar ik vertrek op 09/06 op reis.
dus ik heb een geldige reden om niet te moeten zitten.

zal dan maar zorgen dat ik bij de verkiezingen in oktober ook op reis ben, was toch nog van plan in het najaar een citytrip in te plannen komt goed uit.
 
Tot wanneer kan je opgeroepen worden? Ik wil voor vaderdag een uitstap doen met het gezin. Vandaag kreeg er nog iemand een brief in zijn ebox...ook vrij laat vind ik.
 
Tot wanneer kan je opgeroepen worden? Ik wil voor vaderdag een uitstap doen met het gezin. Vandaag kreeg er nog iemand een brief in zijn ebox...ook vrij laat vind ik.
Hangt af van hoeveel mensen weigeren denk ik, ik heb vandaag ook mijn oproepingsbrief ontvangen, opnieuw voorzitter van een telbureau. Dat na een pauze van 5-6 jaar.
 
Bah...

Arts die m'n vrouw gaat opereren weigert een attest op te stellen dat m'n aanwezigheid thuis vereist is. :wallbash: :wallbash: :wallbash:
 
ik zou het anders doen, laat het gewoon door vrijwilligers doen? Blijkbaar genoeg mensen die het willen doen omdat het hun 'burgerplicht' is.

En ipv een geldige reden, gewoon kunnen aankruisen van 'ik kan niet'
Het niet erg vinden om het 1 dag te doen indien je uitgeloot wordt, betekent toch niet dat je automatisch vrijwilliger wil zijn?

Ik zou mij geen vrijwilliger stellen, maar toen ik bij de vorige verkiezingen moest gaan bijzitten heb ik er ook geen slaap voor gelaten.

Mocht ook wel naar huis omdat we met teveel waren :unsure:
 
Vandaag postbode aan de deur met brief om te gaan bijzitten.
Ik moet normaal gaan werken met de vroege, is dat eigenlijk een reden om niet te gaan werken?
 
Vandaag postbode aan de deur met brief om te gaan bijzitten.
Ik moet normaal gaan werken met de vroege, is dat eigenlijk een reden om niet te gaan werken?
Nee, denk het niet, maar gaan werken is een reden om niet te moeten bijzitten. (mits attest van de werkgever)
 
  • Leuk
Waarderingen: 515
Als voorzitter van een telbureau moet je een secretaris aanduiden.
Moet dat iemand 'extern' zijn of is dat gewoon één van de bijzitters die je de dag zelf kan aanduiden?
 
Terug
Bovenaan