Geldige redenen om geen bijzitter te moeten zijn

Als voorzitter van een telbureau moet je een secretaris aanduiden.
Moet dat iemand 'extern' zijn of is dat gewoon één van de bijzitters die je de dag zelf kan aanduiden?

Je mag iemand aanduiden gedomicilieerd in je kieskring (provinciaal voor de verkiezingen nu). Voordeel van iemand zelf te kunnen aanduiden is dat je die persoon vanzelfsprekend kent, kunt inschatten, vertrouwt en makkelijker wat kunt delegeren. Mijn secretaris is al 5 keer dezelfde wat wel maakt dat er toch tenminste twee zijn die weten met wat ze eigenlijk bezig zijn en de vormplegingen wat kennen.

Als je niemand vindt / aanduidt dan kun je bij start telbureau naar ik vermoed wel een van je bijzitters bombarderen tot secretaris maar dat vraag je best eens na bij vrederechter.

edit: nog eens nagelezen in de FAQ https://verkiezingen.fgov.be/medewerkers/faq

Ik vind geen secretaris om aan te wijzen. Wat moet ik nu doen?

Als u geen secretaris vindt om aan te duiden, kunt u een van de plaatsvervangende bijzitters aanduiden.

Laatst bewerkt:
Wat een joke is dit weer. Heb dezelfde dag toen ik de brief ontving digitaal geantwoord dat ik niet kan komen als bijzitter. Nooit reactie gekregen en nu sturen ze me de brief nog eens aangetekend op. Ik heb digitaal gereageerd en heb een screenshot genomen van de bevestiging (want natuurlijk sturen ze geen bevestiging van je antwoord via email), dus heb alleszins bewijs als ze me voor de politierechter laten komen wegens "geen reactie".

Ik net een aangetekende brief gekregen om ook te gaan bijzitten.
a) wel heel erg laat toch?
b) om 7u daar zijn, om 16u gedaan :wtf: toch ook ne lange dag

tzal niet met volle goesting zijn, maar soit.

Wat een joke is dit weer. Heb dezelfde dag toen ik de brief ontving digitaal geantwoord dat ik niet kan komen als bijzitter. Nooit reactie gekregen en nu sturen ze me de brief nog eens aangetekend op. Ik heb digitaal gereageerd en heb een screenshot genomen van de bevestiging (want natuurlijk sturen ze geen bevestiging van je antwoord via email), dus heb alleszins bewijs als ze me voor de politierechter laten komen wegens "geen reactie".
E-box gecontroleerd ?
Het antwoord op mijn vrouw haar digitaal antwoord is enkel in de ebox toegekomen en geen email.
Terwijl ze anders altijd een mail krijgt dat er een nieuw e-box bericht is.

Boeten kunnen oplopen van 400-1600 euro.
In tegenstelling tot wat BG denkt is dat voor veel mensen veel geld. :unsure:
Langs de andere kant: als de arts weigert te schrijven dat je om medische redenen thuis moet blijven, is het misschien niet zo dat je om medische redenen thuis moet blijven.

Vandaag nog maar eens een brief geschreven voor een van de medewerkers... Dat is nu wel heel laat op de mensen nog op te roepen vind ik persoonlijk.

Asking for a friend , de avond ervoor moet je naar een trouwfeest, de volgende ochtend bijzitter , is dat een geldige reden om niet te gaan bijzitten ?

Wanneer komen de stembiljetten eigenlijk ?
Ik vertrek 1/6 naar het buitenland voor een maand en om me uit te schrijven moet ik met het stembiljet langs de gemeente.

Hopelijk komt dat nog op tijd dan (al is niet stemmen niet vervolgd dus als het niet op tijd is dan is het maar zo)

Wanneer komen de stembiljetten eigenlijk ?
Ik vertrek 1/6 naar het buitenland voor een maand en om me uit te schrijven moet ik met het stembiljet langs de gemeente.

Hopelijk komt dat nog op tijd dan (al is niet stemmen niet vervolgd dus als het niet op tijd is dan is het maar zo)
Hier vandaag aangekomen.

E-box gecontroleerd ?
Het antwoord op mijn vrouw haar digitaal antwoord is enkel in de ebox toegekomen en geen email.
Terwijl ze anders altijd een mail krijgt dat er een nieuw e-box bericht is.
Bedankt voor de tip, maar ik gebruik geen Ebox en wil die ook niet graag activeren. Ondertussen heb ik na m'n tweede digitale antwoord reactie per email gehad dat m'n afwezigheid gewettigd is en ze excuseerden zich dat het eerste antwoord niet toegekomen is bij hen wegens technische problemen. Alles is gelukkig in orde nu.

Blijf gewoon thuis en betaal de eventuele boete? Of regel via de huisarts een attest?

Ik heb daar geen 1600€ voor over... Het is hier wel BG, maar ik spendeer dat geld liever aan andere zaken...

En huisarts, met welke reden dan? Burn-out, depressie,... Ik ben momenteel niet (meer, of nog niet terug) in behandeling. En ik wil ook niet "profiteren" van m'n huisarts om me daarvoor een attest te laten schrijven. Want gewoon gaan werken lukt, dusjah...

Langs de andere kant: als de arts weigert te schrijven dat je om medische redenen thuis moet blijven, is het misschien niet zo dat je om medische redenen thuis moet blijven.
Ik had aan de arts een attest gevraagd dat m'n aanwezigheid thuis vereist is om te zorgen voor een "ziek" familielid.

Vorige week vrijdag is m'n vrouw geopereerd geweest aan haar enkel.
De arts waarbij ze op controle geweest was voor de operatie (ijzerwerk eruit halen na een 37-dubbele enkelbreuk vorig jaar) zei dat ze toch zeker 3 weken met krukken moest lopen en heel voorzichtig moest zijn.
Daarom dat ik dus gedurende die periode ook thuis wou/moest zijn. Aangezien we met 2 grote honden zitten waarvan 1e toen voor die breuk gezorgd had door haar omver te lopen. Ik heb op m'n werk toestemming gekregen om gedurende die periode volledig te telewerken.

Die arts is 2 maand geleden op pensioen gegaan en de arts die haar nu geopereerd heeft, en aan wie ik dus voor dat attest gevraagd had, zei dat die 3 weken niet nodig is. Ze mag gewoon stappen, zelfs zonder krukken. Gewoon niet over haar pijngrens gaan.

Dusjah, het is wel nog met tegenzin, maar ik zal maar gewoon gaan en er het beste van proberen maken.
En stiekem hopen dat we met genoeg zijn en ik terug naar huis mag

Asking for a friend , de avond ervoor moet je naar een trouwfeest, de volgende ochtend bijzitter , is dat een geldige reden om niet te gaan bijzitten ?
Ik heb de dag voor de verkiezingen een vrijgezellenfeest, maar 't zal wel met een katerke stemmen worden. Gelukkig geen bijzitter. :p

Al jullie gebeden zijn verhoord. Mijn schoonbroer heeft als aangeduide bijzitters onder andere: 3 werklozen, 2 studenten en een boer. De vrouw naast hem (blijkbaar moeten voorzitters ook naar een soort opleiding) heeft alleen maar werklozen als bijzitter.
De voorzitters zelf zijn er echter niet zo tevreden mee…

Als ambtenaar hebben wij een oproep gekregen of we niet konden gaan bijzitten omdat er in sommige locaties te weinig volk was. Voor Limburg was dit het geval in tongeren. Had dit voor mijn woonplaats geweest had ik mij wel kandidaat gesteld.

Nu beperk ik hey tot gewoon gaan stemmen :)

Men zal helemaal opvrolijken, eens men door heeft dat hun zorgen gebaseerd zijn op vooroordelen, en dat studenten & werklozen de burgerplicht ook hoog in het vaandel dragen.

Gaat denk ik niet over enthousiasme maar over nauwkeurigheid. Tis een telbureau.

Enfin, tis de tweede keer dat hij voorzitter moet zijn. De eerste keer heeft hij vooral last gehad van de politiek waarnemers. Zaten constant te babbelen en te storen.

Gaat denk ik niet over enthousiasme maar over nauwkeurigheid. Tis een telbureau.

Enfin, tis de tweede keer dat hij voorzitter moet zijn. De eerste keer heeft hij vooral last gehad van de politiek waarnemers. Zaten constant te babbelen en te storen.
ben je zeker dat het voor een telbureau is? want daar gebruiken ze normaal een andere lijst om uit te selecteren, eentje waar studenten of werklozen niet opstaan. (allé werkloos kan wel nog vermoed ik als ze daarvoor dan het juiste beroep hadden)

Helemaal zeker. Vorige keer vond mijn schoonbroer het best ok maar nu zitten ze met een baby in huis. En met een telbureau weet je nooit wanneer je thuisraakt.

Dit is toch raar... waarom zijn werklozen onnauwkeurig :confused:

Dit is toch raar... waarom zijn werklozen onnauwkeurig :confused:

Werklozen zijn gemiddeld gezien lager opgeleid. Dus het scholingsniveau van de gemiddelde werkloze is lager dan dat van een gemiddelde werknemer. En er is een correlatie tussen scholingsniveau en intellectuele capaciteit.

Of anders: moest jij voorzitter zijn van een telbureau, heb je dan liever 5 werklozen die tellen of een boekhouder, drie leraars en een ambtenaar? Eerlijk antwoorden.

Terug
Bovenaan