Geldige redenen om geen bijzitter te moeten zijn

Ik ben op 1 mei officieel verhuisd (domicilie, identiteitskaart, wijkagent, ...) en het vorige huis staat leeg en te koop. Ik ging nog eens de brievenbus leegmaken en daar blijkt al 2 maal oproep voor bijzitter in te zitten. Ik werd op geen enkele andere manier gecontacteerd en ondertussen kreeg ik mijn gewone stembrief (en ook andere officiële post zoals belastingsbrief) mooi op mijn nieuw adres. Duidelijk niet mijn fout dus maar in welke mate moet ik nog mijn post op vorig adres checken kort na verhuis en zal dit een geldige reden zijn om morgen niet op te dagen? Ik ben hier echt in mijn recht maar heb geen zin in gerecht en potentiële €1000 boete.

Ik ben op 1 mei officieel verhuisd (domicilie, identiteitskaart, wijkagent, ...) en het vorige huis staat leeg en te koop. Ik ging nog eens de brievenbus leegmaken en daar blijkt al 2 maal oproep voor bijzitter in te zitten. Ik werd op geen enkele andere manier gecontacteerd en ondertussen kreeg ik mijn gewone stembrief (en ook andere officiële post zoals belastingsbrief) mooi op mijn nieuw adres. Duidelijk niet mijn fout dus maar in welke mate moet ik nog mijn post op vorig adres checken kort na verhuis en zal dit een geldige reden zijn om morgen niet op te dagen? Ik ben hier echt in mijn recht maar heb geen zin in gerecht en potentiële €1000 boete.
Niet aangetekend dus nooit gekregen denk ik dan.

Het rijksregister heeft de adresgegevens van de kiezers eind april doorgegeven, dus op je oud adres. Bij het opmaken van de kiesbrieven gebeurt later wel een adresupdate zodat je kiesbrief op je nieuw adres toekomt, maar de brief voor de bijzitter zal de gemeente daarvoor al uitgestuurd hebben.

Ik vrees dus dat je hiervoor niet in je recht ben voor een potentiële boete.

Die vertraging is toch hun probleem? Ik heb bewijs van domicilie en adreswijziging meer dan een week voor de datum op de eerste oproepingsbrief. Er kan toch niet verwacht worden dat iedereen na een verhuis zijn oude bus blijft checken, zeker in mijn geval zonder nieuwe bewoner die mij een seintje kan geven. En waarom bellen ze dan niet, een mailtje, even checken bij de gemeente, de politie? Ze hebben gedurende een hele maand geen ruk gedaan om na te gaan waarom ik niet gereageerd heb.

Laatst bewerkt:
Die vertraging is toch hun probleem? Ik heb bewijs van domicilie en adreswijziging meer dan een week voor de datum op de eerste oproepingsbrief. Er kan toch niet verwacht worden dat iedereen na een verhuis zijn oude bus blijft checken, zeker in mijn geval zonder nieuwe bewoner die mij een seintje kan geven. En waarom bellen ze dan niet, een mailtje, even checken bij de gemeente, de politie? Ze hebben gedurende een hele maand geen ruk gedaan om na te gaan waarom ik niet gereageerd heb.
Omdat de mensen die wel opdagen ook niet reageren waarschijnlijk?

Je kan ook de post laten doorsturen naar je huidig adres?

Die vertraging is inderdaad hun probleem, niet het jouwe. Jij woont officieel vanaf 1 mei elders, aan hen om dat naar het correcte adres te sturen. Het gaat per slot van rekening maar over iets dat tot hun kerntaken behoort…

Ik had ook 'sjans', 14 van de 15 komen opdagen dus was het papierke trekken.

Gelukkig had ik al gezien dat ze rechts vooraan een lege had gestoken. :oi22:

Ook mogen beschikken 😊
Er was genoeg volk en heb mogen beschikken om dat ik vorige keer al heb moeten gaan. De voorzitter heeft wel gewoon op alfabet mensen laten blijven 😬 niet echt zo'n eerlijke manier.

Ik stond helemaal bovenaan. "Aprella moest vorige keer al, jullie vinden dat niet erg dat we haar laten gaan hé?" En niet-mand had daar bezwaar mee dus ja. Mijn dag is weer goed.

Bij een ander kiesbureau op dezelfde locatie ging een moeder wel een sanctie krijgen omdat ze haar kinderen had meegenomen omdat ze geen oppas had gevonden 😅

Mensen die ooit al moeten tellen hebben, kan/mag je daar met een hoofdtelefoon, of oortjes zitten?

Zou de saaiheid, lawaai,... wel draaglijker maken voor mij ;)

Wij waren met 9 bijzitters waarvan 4 mochten vertrekken. Was ook met lotje trek ma ik ben vrijwillig gebleven , er waren ook mensen met kinderen etc. Vrij druk in de voormiddag maar nu is het wat stilgevallen.

Juij!

We waren met 8, en er moesten 4 blijven.
Vrouw van de voorzitter, haar zus, een nicht en iemand die ze kenden wilden gerust blijven.

Waelvisje snel weggezwommen in de massa voor ze zich konden bedenken.

Want we zouden daar in totaal met bijna 100 man in een schoolrefter gezeten hebben. Na een uur zouden ze mij mogen oprapen hebben.

Grappig wel, alle 8 hadden we dezelfde familienaam. En ik kende niemand van de anderen..

8 bijzitters opgeroepen.
3 ruim op tijd.
2 net niet/net wel te laat.
3 niet komen opdagen. Waarvan eentje die na een uur alsnog boven water gekomen is. :v

Zelf uiteindelijk vrijwillig gebleven.
Viel allemaal reuze mee eigenlijk.

Bij ons waren er twee die geen woord Nederlands konden in een Vlaamse gemeente en die mochten vertrekken. Beetje omgekeerde wereld maar enfin. Maar 't viel al bij al wel mee. Bij ons had iedereen gelijkaardige leeftijd en da's wel fijn.

Ook mogen beschikken 😊
Er was genoeg volk en heb mogen beschikken om dat ik vorige keer al heb moeten gaan. De voorzitter heeft wel gewoon op alfabet mensen laten blijven 😬 niet echt zo'n eerlijke manier.

Hier was het ook alfabetisch maar vanaf de letter m, blijkbaar waren dat de instructies. Vind dat ook niet zo bijster random.
Ze hebben mij gelukkig wel laten gaan (had attest van mijn arts, vonden ze niet voldoende toen ik het indiende op voorhand maar gezien er nu kandidaten genoeg waren wast ok).
Er is ook eentje naar huis gestuurd omdat ze geen nederlands sprak (wel engels) dus das ook makkelijk :D.

Ik zou dat op zich wel graag eens doen (als het fysiek beter gaat) maar dan enkel als ge weet dat ge nog op een schappelijk uur naar huis kunt. Kheb de indruk dat het in mijn kanton toch allemaal veel en/of traag is (gisteren rond 21u was volgens VRT nog maar 30% geteld federaal en 51% vlaams; niet echt bemoedigend)

Nooit meer volgens de vriendin, wat een prehistorische bedoening ook van de uitleg die ik heb gehoord.

13.30 van thuis uit vertrekken om daar op tijd te zijn 14.00
pas om 16.30 mogen beginnen met tellen
2000 brieven later om 20:00 klaar.
pas om 21:00 mogen beschikken naar huis.

Bij ons (tellers) zijn alle bijzitters gebleven terwijl er eigenlijk drie naar huis mochten. Dus met 9 om te tellen. Drie bussen Vlaams parlement geteld (dikke 3000 stembiljetten) en om 19u klaar.
Werkt gewoon veel vlotter zo: Kleine kans om naar huis te mogen vs. gegarandeerd sneller klaar, dan is de keuze rap gemaakt. Was nog een toffe bende, zat een oud collega bij.

Terug
Bovenaan