Geldige redenen om geen bijzitter te moeten zijn

@Monkytiger ik wil wel, maar alleen als teller of voorzitter.
Maar daar ben ik blijkbaar uitgesloten voor (geen magistraat of advocaat of leraar, ingenieur,…).
Goed nieuws: je mag je wel opgeven als vrijwilliger in telbureaus.
Ik twijfel of ik het zelf ga doen de volgende keer, voor deze keer ben ik te laat. Ik vind het trouwens helemaal niet correct of netjes om smalend te doen over mensen die ertegenop kijken. Het is gewoon een beslag leggen op je vrije tijd die je anders zelf zou invullen. Dat wil ook niet zeggen dat ik de dramatiek aan de andere kant begrijp. Soms moet ik dingen tegen mijn zin doen, en dan is dat kak. En dat is het.

Langs de andere kant moet je het toch ook wel zo bekijken: als schoorvoetend een bolletje gaan inkleuren om de 4 jaar de limiet is, dan mag je ook maar beperkt klagen over wat de politiek al dan niet doet. Het is geen systeem waarbij het '1 bolletje kleuren en klaar' is, want dan krijg je een uitwas van een politieke klasse die niets meer te maken heeft met de mensen.

Er worden hier gratis democratische verkiezingen georganiseerd waarbij elke burger mag laten horen hoe hij het verder wil zien gaan. Iets waar veel andere landen maar van kunnen dromen. En daar moet je alleen maar 2x in 12 jaar een halve dag tijd voor geven.

Godverdomme!!!!!!!

Ik heb het ook vlaggen, opgeroepen als bijzitter telbureau.

15 jaar 3 op 4 weekends gewerkt, nu 1e jaar niet meer. Ik weet hier godverdomme thuis al niet wat eerst doen en dan mag ik daar mijne dag gaan verschijten

Mijn vrouw wordt 2 weken ervoor geopereerd aan haar enkel, dat is dus wss een maand dat volledig het huishouden, kinderen, honden, boodschappen,... allemaal op mijn schouders gaat vallen. Bovenop alles wat nu al op "mijn boterham" ligt.
Ik heb speciaal daarvoor op m'n werk kunnen regelen dat ik tijdelijk volledig mag telewerken daarvoor.
Ik zit nu al mentaal en fysiek in het donkeroranje. Ik kan dat er echt niet bijnemen.

Ik moet de voorzitster onmiddellijk op de hoogte brengen in geval van "wettelijke verhindering". Maar er staat niets van contactgegevens bij, geen telefoonnummer, geen mailadres. Niets.
Hoe the fuck kan ik dan iets laten weten?

En ook, wat kan ik in godsnaam als bewijs geven?
Verslag van huisarts van m'n burn-out/depressie?
Briefje vragen aan het ziekenhuis dat mijn aanwezigheid thuis vereist is voor m'n vrouw? En dit een paar weken voor de operatie? Die gaan dat graag geven....

En alle zeveraars hier die zeggen dat het niet zo erg is, burgerplicht, blah blah blah... Fuck you!!!!!

Ook echt vreselijk dat er niks van contactgegevens opstaan. Hier geweigerd omdat zowel mijn vriendin (zij gaat wel) als mezelf zijn opgeroepen en wij geen netwerk hebben om een babysit te voorzien voor onze 2 kinderen.
Ik heb dan maar bewijs van ten laste doorgestuurd en na hun reply verder duiden... 🤷
Ik vind het wel vreemd dat ze ouderparen oproepen om te gaan bijzitten, zeker als het gaat om dertigers met kleine kinderen.

Het laatste dat je wil is toch dat een stemming geregeld wordt door langdurig werklozen die niet capabel zijn om te werken? Dat zal daar allemaal nogal vlotjes gaan zeg. Idem bvb. vluchtelingen die amper Nederlands spreken. Bejaarden die koffieklets houden en met moeite de lijsten kunnen lezen en voor wie daar een halve dag op een stoel gaan zitten fysiek mogelijk ook al niet evident is, ...

Ik werk fulltime en na die fulltime job wacht er nog een fulltime job (kinders en huishouden). Er zal altijd wel iemand zijn die minder werkt of minder gezinsleven/huishouden/whatever heeft dan u en misschien meer tijd over heeft om te gaan bijzitten.

Tis ook niet mijn favoriete bezigheid maar om de vijf jaar een halve dag van een mensenleven, wat een drama zeg.

Waarom zouden mensen die opgeroepen worden, en daar tegen hun zin gaan zitten, beter werk leveren dan die werklozen?

Kzou toch ook doen alsof ik ni kan lezen, tellen of schrijven.

En tis ni omdat je het niet begrijpt dat mensen het erg vinden dat je er geen begrip kan voor hebben.

Dag is al 1 punt waarom ik daar ni wil gaan zitten.

Waarom zouden mensen die opgeroepen worden, en daar tegen hun zin gaan zitten, beter werk leveren dan die werklozen?

Dan mag je naar huis gaan en krijg je een boete die hetzelfde is als niet komen.

Ja, volgens mij kan dat best. Ga naar je huisarts en leg hem de situatie uit. Die kan inschatten of het echt een probleem voor je zou kunnen zijn, en dan is het een medische reden. Dat is niets verzinnen om eronderuit te raken, als de arts in dit geval het een probleem vindt, hè.

Dit was trouwens mijn brief de vorige keer:
image1.jpeg

Ik weet niet meer of dat uiteindelijk een tweede brief was na de eerste kennisgeving, maar de contactinformatie is uiteindelijk gewoon je gemeente. Ik denk dat het logisch is dat niet iedereen z'n voorzitter zomaar kan beginnen mailen, zou ook niet heel fijn zijn voor die (Chinese) vrijwilliger :)

Da dacht ik wel, dan ben ik wel gewoon subtiel en veel verstrooid
Sympa. Je vergeet wel dat de overige leden van het bureau (voorzitter inclusief) daar ook gewoon zitten omdat ze opgeroepen werden én dat je door contrair te doen de dag alleen maar onaangenamer (en mogelijk veel langer) gaat maken maken dan nodig is...

Voor zij die nu niet opgeroepen werden: in oktober herkansing é!

Da dacht ik wel, dan ben ik wel gewoon subtiel en veel verstrooid
Hetzelfde, hoor. Of je doet het zo subtiel dat je eigenlijk gewoon je werk aan het doen bent, of je doet het niet subtiel genoeg waardoor je ook gewoon weer buitenvliegt en een boete krijgt. De voorzitter heeft dat rap wel door ;)

Mja, maar nu even contrair doen...ik vermoed dat je geen 70 uur per week werkt omdat je anders als single niet rondkomt. Dus is jouw vrije tijd, die je zelf grotendeels hebt opgegeven voor het geld, dan meer waar dan die van een ander? Je gaat me niet zeggen dat je met zo'n werkuren eens geen maandag recup kan nemen ook.

Allezja, op dit forum wordt altijd met veel plezier de rekening gemaakt van wie onderaan de sociale ladder staat, maar dat riedeltje van "ik werk veel dus is mag meer" vind ik toch maar speciaal.
Sinds wanneer gaat het leven om rondkomen?
Dat zijn keuzes die ieder voor zich moet maken, als ik enkel wou rondkomen dan zou ik ook graag werkloos zijn, maar ik haal graag meer uit het leven.
Heus niet alle werklozen staan onderaan de sociale ladder en/of zijn niet capabel om te werken.
Ik zeg niet dat ik meer mag, maar mijn bijdrage aan de maatschappij is er reeds door te werken, dus ja die vrije tijd die er dan nog overschiet is denk ik wel meer waard dan iemand die een hele dag ligt te profiteren.

En single zijn wil ook zeggen dat je het hele huishouden wel alleen mag doen ook nog, of ik nu alleen ben of met twee, de was moet gedaan worden, er moet eten staan, het huis moet proper zijn, de tuin moet onderhouden worden, ...

Ik zeg niet dat ik meer mag, maar mijn bijdrage aan de maatschappij is er reeds door te werken, dus ja die vrije tijd die er dan nog overschiet is denk ik wel meer waard dan iemand die een hele dag ligt te profiteren.
Dat stuk spreekt zich toch wel wat tegen he, ik zeg niet dat ik meer mag, maar mijn vrije tijd is wel meer waard.

(Pas op voor mij prima om werklozen daar en masse te laten zitten bij de verkiezingen hoor, zolang er één eindcontroleur is waar men zeker van is dat die capabel is, maar ik volg Sylverscythe wel in zijn bericht).

Dat stuk spreekt zich toch wel wat tegen he, ik zeg niet dat ik meer mag, maar mijn vrije tijd is wel meer waard.

(Pas op voor mij prima om werklozen daar en masse te laten zitten bij de verkiezingen hoor, zolang er één eindcontroleur is waar men zeker van is dat die capabel is, maar ik volg Sylverscythe wel in zijn bericht).
Waard zijn en meer mogen is toch een verschil?
Iemand die 24/24 7/7 'vrij' is om te doen en laten wat hij wil is toch net wat anders dan iemand die enkele uren of 1 dag per week vrije tijd heeft.
Is dat beperkter aantal uur vrije tijd dan niet meer waard?
Ik mag kiezen om zoveel te werken net zoals iemand mag kiezen om dat niet te doen, daar heb ik geen probleem mee maar dan moet je niet afkomen dat de vrije tijd gelijk is.

Mijn jongste deed dat ook toen hij wat had uitgespookt, hij kon plots zogezegd niet meer verstaanbaar praten. Hij was toen 4 jaar.
En single zijn wil ook zeggen dat je het hele huishouden wel alleen mag doen ook nog, of ik nu alleen ben of met twee, de was moet gedaan worden, er moet eten staan, het huis moet proper zijn, de tuin moet onderhouden worden, ...
Idem, plus twee kinders 🤷‍♂️

Hetzelfde, hoor. Of je doet het zo subtiel dat je eigenlijk gewoon je werk aan het doen bent, of je doet het niet subtiel genoeg waardoor je ook gewoon weer buitenvliegt en een boete krijgt. De voorzitter heeft dat rap wel door ;)

Ze zouden beter daar eens een programma punt van maken in de politiek.

Nee ik lig wakker van da mensen met een hoofddoek een openbare functie bekleden.

Daar is wel begrip voor dat mensen hun daar aan storen, want da komde in elke stemtest tegen.

Maar mensen die hun kostbaren tijd ni willen opofferen, die moete we straffen.
Die zijn ni sollidair. Of geen besef van "burgerplicht"
Alles draaid om geld, maar mensen gewoon deftig vergoeden, dat kan dan weer niet.

Ge word dan blijkbaar nog ies gestraft da ge kunt lezen en schrijven.
Dan zit er maar een ding op, Stinken, zo hard stinken da ze u ni willen

Aangezien het de overheid is, waarom geen eigen werknemers daarvoor inzetten? hiermee bedoel ik ambtenaren en leerkrachten. Net zoals ons bedrijf heel af en toe verwacht om iets in het weekend te doen, kan dit toch voor hen eens om de 4 jaar?

Of ben ik hier mis?

Briefje vragen aan het ziekenhuis dat mijn aanwezigheid thuis vereist is voor m'n vrouw? En dit een paar weken voor de operatie? Die gaan dat graag geven....
Ja, naar de huisarts gaan en situatie uitleggen, als die daar mee akkoord is gaat die u een briefje geven dat je owv medische redenen niet kan gaan

Ik denk dat je wat perspectief verliest. Je kiest ervoor om 6 op 7 (en eigenlijk 7 op 7) te werken, voor jezelf, zodat je zelf meer geld hebt. 6 of 7 op 7 werken doe je niet voor het welzijn van de maatschappij he. Dat is gewoon een keuze die je zelf hebt gemaakt voor jezelf. Dat een oproep tot bijzitter er nu bijkomt kan gebeuren, da's externe pech. Als je opeens last krijgt van water in je kelder of je wordt langs achter aangereden heb je evengoed pech. Dit is tenminste nog iets productiefs. Als 1 (ver op voorhand) aangekondige zondag verliezen genoeg is om precies heel uw leven / mentale gezondheid volledig naar de zak te helpen is er toch wel meer mis in je leven dan die ene zondag, dan sta je toch gewoon heel fragiel in het leven? Idem voor @Waelvis .

En de reden van "ik ben single dus ik heb het druk dus ik kan niet mee als bijzitter" is ook onzin he. Ik run ook mijn huishouden alleen, je hebt niet eens kinderen, hoeveel werk kan het zijn? Opnieuw, zit je leven zodanig fragiel in elkaar dat het een totaal drama is als je één zondag niet kan invullen zoals je zelf wil?

Aangezien het de overheid is, waarom geen eigen werknemers daarvoor inzetten? hiermee bedoel ik ambtenaren en leerkrachten. Net zoals ons bedrijf heel af en toe verwacht om iets in het weekend te doen, kan dit toch voor hen eens om de 4 jaar?

Of ben ik hier mis?

Als je het topic had gelezen zie dat zulke mensen grotere kans maken om opgeroepen te worden 😅

Maar als de overheid dat doet, dan zullen ze hun personeel ook correct moeten vergoeden: extra loon of verlof ten compensatie aangezien dit dan over een extra dienstprestaties zou gaan dan.

Waard zijn en meer mogen is toch een verschil?
Iemand die 24/24 7/7 'vrij' is om te doen en laten wat hij wil is toch net wat anders dan iemand die enkele uren of 1 dag per week vrije tijd heeft.
Is dat beperkter aantal uur vrije tijd dan niet meer waard?
Ik mag kiezen om zoveel te werken net zoals iemand mag kiezen om dat niet te doen, daar heb ik geen probleem mee maar dan moet je niet afkomen dat de vrije tijd gelijk is.
Bwa, mijn vrije tijd is meer waard dus ik mag het normaal vinden dat ik daar niet hoef gaan bijzitten, voorzitten, tellen, is toch eigenlijk zeggen ik werk veel dus ik mag verwachten dat ik niet wordt opgeroepen aka ik mag/kan meer dan een ander op dat vlak, imo.

Iedereen is voor mij vrij om heel veel te werken of nauwelijks (maar wel pro werkloosheidsvergoeding beperken in tijd etc, niet werken prima maar zorg dan dat je na x aantal tijd zelf rondkomt) maar of jou vrije tijd dan meer waard is omdat je zelf de keuze maakt om veel te werken, een keuze die ik begrijp daar niet van, of nog 'straffer' zeggen ik kan niet komen bijzitten/voorzitten/tellen want ik werk veel, het is aan een ander om dat op te lossen, nee daar volg ik niet in.

Er zijn relatief weinig redenen om niet te kunnen komen helpen tijdens een verkiezingsdag als je opgeroepen wordt imo, een lang op voorhand geplande reis is daar echt voor mij het maximum, uiteraard ziektes, vergevorderde zwangerschap, ... en al dat soort zaken wel. Maar verder, weinig redenen om niet te kunnen, imo.

Maar goed, misschien spreek ik anders als ik wel is word opgeroepen, voorlopig ben ik nog maagd op dat vlak.

Laatst bewerkt:
Als je het topic had gelezen zie dat zulke mensen grotere kans maken om opgeroepen te worden 😅

Maar als de overheid dat doet, dan zullen ze hun personeel ook correct moeten vergoeden: extra loon of verlof ten compensatie aangezien dit dan over een extra dienstprestaties zou gaan dan.

Kan zijn dat ik me vergis, maar ambtenaren krijgen daar toch ook compensatie voor als ze opgeroepen worden? If yes, extra reden om dat uniek door hen te laten uitvoeren. De rest krijgt daar immers een aalmoes voor.

Terug
Bovenaan