Geld gezocht - Seizoen 2025

Dat stuk met die deuren bij de VDAB, jongens toch. Meneer veranderd 3x op 3 jaar van Job maar hij is wel stipt, een teamplayer, zelfstandig,… Hij wilt niet werken en heeft helemaal niets dat hem ligt.

Allebei gewoon lui. Zij zal heel haar leven haar kinderen als excuses gebruiken om niet voltijds te werken. Tegen dat het kind dat ze nu hebben naar school moet zal ze zwanger zijn van de 2de en begint de cyclus opnieuw.

Dat hij op het einde niet naar de politie zal geweest zijn omdat zij niet wil dat hij dat doet. Want haar leven is zo zwaar en ze wilt dat hij s’avonds thuis is voor de kinderen.. Hopeloos.

Al mijn vakantiegeld+eindejaarspremie gaat naar mijn KI, verzekeringen, verkeerstaks, etc. Komt bijna gelijk uit. Dat mag je niet als extra's meetellen. Ik zet dat gewoon opzij om alle jaarlijkse klotebetalingen te doen.
Dat zijn geen extra's en dat zijn geen klotebetalingen. Die inkomsten en uitgaven weet je al een jaar op voorhand.

Tip: alle vaste uitgaven die je hebt op een jaar (ook die klotebetalingen) optellen en delen door 12. Dat is het bedrag dat je maandelijks op een aparte rekening zet om die vaste uitgaven te betalen. Vanaf nu heb je ook geen "dure" maanden meer want het geld staat al klaar op die rekening.

Extra's zijn onverwachte inkomsten: onverwachte dikke cheque met nieuwjaar, lotto gewonnen, spullen 2de hands verkocht, ...

En moest het toch lukken dat ze straks hun inleg bij elkaar gekrabbeld hebben binnen een paar jaar. No way dat die samen genoeg gaan verdienen om 250k te mogen lenen. Trouwen 250k? Dan haar heb je geen deftig huis voor eh. Dan heb je een zeer basic, te renoveren huis waar de kosten niet te overzien zijn.

Dat zijn geen extra's en dat zijn geen klotebetalingen. Die inkomsten en uitgaven weet je al een jaar op voorhand.

Tip: alle vaste uitgaven die je hebt op een jaar (ook die klotebetalingen) optellen en delen door 12. Dat is het bedrag dat je maandelijks op een aparte rekening zet om die vaste uitgaven te betalen. Vanaf nu heb je ook geen "dure" maanden meer want het geld staat al klaar op die rekening.

Extra's zijn onverwachte inkomsten: onverwachte dikke cheque met nieuwjaar, lotto gewonnen, spullen 2de hands verkocht, ...
Meer dan 1000 euro aan KI elk jaar en een paar honderd euro verkeerstaks, dat zijn toch de ergerlijkste dingen om te betalen altijd. Ziekenkas+zorgkas+eventuele extra ziekenkas verzekeringen is ook honderden euro's per jaar. Dat je daar je 'bonussen' als eindejaarspremie en vakantiegeld aan moet opsouperen is toch vreselijk 😆

Meer dan 1000 euro aan KI elk jaar en een paar honderd euro verkeerstaks, dat zijn toch de ergerlijkste dingen om te betalen altijd. Ziekenkas+zorgkas+eventuele extra ziekenkas verzekeringen is ook honderden euro's per jaar. Dat je daar je 'bonussen' als eindejaarspremie en vakantiegeld aan moet opsouperen is toch vreselijk 😆
Maar waarom maak je het verschil tussen bonussen en eindejaarspremies en de rest van het loon? Nu doe je alsof die rekeningen extra pijnlijk zijn omdat je er jouw vakantiegeld voor moet gebruiken. Geld is geld. of dat nu van loon of van iets anders komt maakt toch helemaal niet uit?

Tel gewoon al die vaste uitgaven op, deel door 12, zet dat bedrag maandelijks op een rekening en betaal de rekeningen wanneer ze komen vanaf die rekening.

En als het voor jou dan toch zo uitmaakt, dan kan je vanaf dan jouw vakantiegeld gebruiken om effectief op vakantie te gaan ;)

Robin en Jonah.Een gezin zoals er duizenden zijn die niet rondkomen met hun gezamenlijk inkomen.
Weer een gebrek aan uitgaven,namelijk de huur van het huis word niet vermeld.
Nu was het meer een aflevering van finetunen.
Zij werkt maar 16 uur,maar nergens komt een voorstel van flexijobben.
Hij heeft een probleem van job behoud waarvan de oorzaak niet word vermeld.
Ik had het gevoel dat werken voor hun een hele opgave is.
Hoe die later zelf een eigen huis gaan kunnen kopen is mij een raadsel voor een budget van 250K.
Een gezin zoals er duizenden zijn... Lijkt me een zware onderschatting. De groep paycheck-to-paycheck survivors lijkt me sterk te groeien in België.

Flexi kan niet in haar geval, enkel bij 4/5e tewerkstelling. Systeem van flexi is al zot genoeg.

Ik vond het een interessante aflevering waarin wordt aangetoond dat een gezin rechthouden met één lagere middenklassejob onmogelijk is geworden. Volgens mijn vader kon de facteur vroeger met zijn wedde een heel gezin onderhouden.

Maar waarom maak je het verschil tussen bonussen en eindejaarspremies en de rest van het loon? Nu doe je alsof die rekeningen extra pijnlijk zijn omdat je er jouw vakantiegeld voor moet gebruiken. Geld is geld. of dat nu van loon of van iets anders komt maakt toch helemaal niet uit?

Tel gewoon al die vaste uitgaven op, deel door 12, zet dat bedrag maandelijks op een rekening en betaal de rekeningen wanneer ze komen vanaf die rekening.

En als het voor jou dan toch zo uitmaakt, dan kan je vanaf dan jouw vakantiegeld gebruiken om effectief op vakantie te gaan ;)
Ik hou een lijstje bij van inkomsten die jaarlijks komen en uitgaven die jaarlijks moeten en maak zo de som. Dagelijks leven is dan gewoon met mijn loon en wat daarvan overblijft is om te sparen, reizen,...

En moest het toch lukken dat ze straks hun inleg bij elkaar gekrabbeld hebben binnen een paar jaar. No way dat die samen genoeg gaan verdienen om 250k te mogen lenen. Trouwen 250k? Dan haar heb je geen deftig huis voor eh. Dan heb je een zeer basic, te renoveren huis waar de kosten niet te overzien zijn.
Die gaan wat blijven sparen tot ze een sociale woning kunnen kopen. Met een sociale lening....

https://www.vlaamswoningfonds.be/onze-diensten/vlaamse-woonlening/simulatie-vlaamse-woonlening

Zou me niet verbazen moesten die al op de wachtlijst staan. Hun enige spaardoel is dan ook om het bedrag voor de notariskosten en registratierechten bij elkaar te schrapen. Verder blijven die rustig huren tot hun plekje op de lijst van de sociale woningen beschikbaar komt. Dan zal het weer van paycheck naar paycheck zijn. Zo kunnen ze een rustig en kalm leven leiden, in het teken van de kindjes met voetbal als enige vorm van ontspanning.

Eénmaal de sociale woning geregeld is dan hebben ze een financieel zorgeloos leven zolang ze het wat sober houden (en daar leek het wel op).

Het was gisteren eens een echt gezin dat niet rondkomt, maar het was wat tenenkrullend:
- Promo's zijn slecht... Euh nee, op lange termijn zijn die goed, we doen dat ook. Dat afwasmiddel 2 jaar in de kast staat boeit niks. Ale, 5 potten mayonaise is ook niet niks, maar denk aan haar postuur te zien dat het er wel snel doorgaat...
- De voetbal, ge moogt ook iets hebben... Euh nee, zolang je te kort komt mag je enkel gaan werken en het hoogst nodige doen. Dat is ambetant, maar toen ik zo jong was kon ik ook niks doen zolang ik mijn shit niet bij elkaar had om een (bescheiden) appartement kon kopen met voldoende inleg (dus max 80% lenen). Maar dat hebben ze dan wel aangepakt door als vrijwilliger te gaan werken voor de match.
- De wil om te werken was er zo goed als niet, enkel het onthaalmoeder gedeelte omdat dat van thuis uit kon. Maar dat is nogal lastig als je huurt natuurlijk. Ik zou het als verhuurder ook niet toestaan, sowieso omdat je dan belastingen op huur kan afdragen ervoor.
- Kind hebben zonder ooit stil te staan of je dat financieel aankunt. Zeker vandaag de dag zijn de kosten niet om te lachen en die kosten stijgen snel naarmate ze ouder worden.

3500 excl vakantiegeld en eindejaar lijkt me eigenlijk genoeg voor een gezin van 3, mits je goed plant en alle overbodige dingen schrapt. Sparen voor een huis op de privemarkt zal wel lastig worden.

Ben wel wat in de war, ik dacht dat ze vakantiegeld en eindejaar altijd meenamen in het maandbudget. Maar dat blijkt dan niet zo, of ze doen niet altijd hetzelfde. 5000/12 is toch 400+ euro per maand. Wel goed dat ze dat onmiddelijk sparen.
Blijf het onvermogen om inkomsten en uitgaven op te lijsten van mensen niet snappen. Optellen en aftrekken leer je in de basisschool, zo moeilijk is dat niet. Al zagen ze beide er niet al te snugger uit...

Kerel van KRCG biedt een gratis abo aan + wat catering in ruil voor wat helpen op de parking:
"Goh ja, daar gaan we toch nog eens moeten over nadenken" ipv daar direct enthousiast op te springen.
WTF gast?? 🫣
"Politie, ja, 's nachts werken en geen weekends en geen feestdagen meer samen"
Ja LOL alsof die elk weekend en elke feestdag werken...
En hoewel ze ze nu veel binnen laten die vroeger geen kans hadden gemaakt, ben ik vrij zeker dat hij sowieso toch nooit door de selecties was geraakt.

Kerel van KRCG biedt een gratis abo aan + wat catering in ruil voor wat helpen op de parking:
"Goh ja, daar gaan we toch nog eens moeten over nadenken" ipv daar direct enthousiast op te springen.
WTF gast?? 🫣
Is zo'n typische mentaliteit die ik ook bij sommige van mijn collega's in die leeftijdscategorie bemerk.
Veel klagen en zagen, maar tegelijk elke mogelijke oplossing ook onmiddellijk afschrijven. Liefst dan nog met zo vaag mogelijke argumenten. Nee nee, veel liever blijven zeuren dat het toch allemaal zo moeilijk is.

We moeten natuurlijk altijd opletten met vooroordelen, maar holy shit, als dit geen schoolvoorbeeld is van mensen die op de rand leven... Hun opmerkingen zoals @Au79 aanhaalde spreken boekdelen.

WTF gast?? 🫣
En hoewel ze ze nu veel binnen laten die vroeger geen kans hadden gemaakt, ben ik vrij zeker dat hij sowieso toch nooit door de selecties was geraakt.
Ik vond dat echt pijnlijk. Die 2 zijn gewoon LUI.

Dat voorstel van Genk was echt perfect voor hun/hem. Begint die direct te zagen dat ze met 3 zijn. Ja ,want die baby is er nu niet als het voetbal is, enkel nu ge ook op voorhand even op de parking moet staan. :unsure:

We moeten natuurlijk altijd opletten met vooroordelen, maar holy shit, als dit geen schoolvoorbeeld is van mensen die op de rand leven... Hun opmerkingen zoals @Au79 aanhaalde spreken boekdelen.

Mbt tot werken van de vrouw toch ook. Die kleine is 2,5 jaar, die kan elk moment naar school en dan kan je zeker meer dan 16h werken. Vooral als je financiele situatie dat vereist en je aan de uitgaven weinig wilt doen.

Moest dat mijn vrouw zijn, die vloog er onmiddelijk uit.

Mbt tot werken van de vrouw toch ook. Die kleine is 2,5 jaar, die kan elk moment naar school en dan kan je zeker meer dan 16h werken. Vooral als je financiele situatie dat vereist en je aan de uitgaven weinig wilt doen.

Die vrouw is gewoon het schoolvoorbeeld van een vrouw die te lui is om te werken en het kind als excuus gebruikt.

Mijn vrouw begon met werken twee maand na de bevalling van onze dochter nadat ze haar nieuwe studies had afgerond. Het was de eerste sollicitatie waarbij ze kon beginnen. Ze had de keus om het niet aan te nemen of te beginnen. Ze is dus begonnen. Ze had niet echt andere keuzes want ze was niet-EU en de jobs lagen niet voor het rapen.

Nu voor onze zoon kan ze gelukkig wel het volle moederschapsverlof opnemen en we hebben een crèche gevonden.

Ik kan dat lui zijn ook wel ergens begrijpen. Ik zit soms ook met het interne conflict van vooruitgaan of de gemakkelijk weg bewandelen. Zoals nu met de switch naar meer ondernemerschap. Als freelancer heb ik het niet slecht, maar ik wil ook vooruit, dus leg ik het mezelf op om uit mijn comfort zone te stappen.

Zoals ik zeg, ik kan aannemen dat je een tijdje thuis blijft en al zeker als dat financieel kan. Maar als dat kind 2,5 jaar is en je gezond bent is er geen excuus om in deze maatschappij thuis te blijven. En als je dat wel wilt doen is dat ook goed, maar moet je daar naar leven.

Ik ben nog maar net beginnen kijken... maar gaan ze die jongen echt een job bij de politie voorstellen? Op het eerste zicht lijkt hij daar echt niet geschikt voor. Als ik zo'n agent voor me krijg... ik heb nu nog redelijk veel respect voor de autoriteiten, maar er zijn andere burgers ook, en dan weet ik niet hoe hij daar op gaat reageren. Dat knipperen met z'n ogen, heel onzeker trekje rond z'n mond... Van een politieagent verwacht ik toch iets meer vastberadenheid. Dan lijkt postbode me toch de geschiktere job voor dit profiel.

Ik ben nog maar net beginnen kijken... maar gaan ze die jongen echt een job bij de politie voorstellen? Op het eerste zicht lijkt hij daar echt niet geschikt voor. Als ik zo'n agent voor me krijg... ik heb nu nog redelijk veel respect voor de autoriteiten, maar er zijn andere burgers ook, en dan weet ik niet hoe hij daar op gaat reageren. Dat knipperen met z'n ogen, heel onzeker trekje rond z'n mond... Van een politieagent verwacht ik toch iets meer vastberadenheid. Dan lijkt postbode me toch de geschiktere job voor dit profiel.
Die kerel heeft uiteraard niet het profiel om politieagent te worden.
Dat wordt er gewoon ingestoken omdat het 'moet'.

Ge merkt in veel afleveringen dat er dingen gepromoot worden die geen nut hebben voor de kandidaten, gewoon om die zaken toch maar in the picture te zetten.

Ik heb het bijna afgezet omdat ik me er zo aan ergerde.
Zij is gewoon een luie fakke die haar kind misbruikt om niet te moeten gaan werken. Het staat erop geschreven dat er niks in zit. Ofja neen, ze had plots ook een extra job gevonden. Enquetes invullen, had ik dat geweten dat je daar rijk mee kon worden. Ik wist dat ik ergens iets verkeerd deed in mijn leven.

En iets zegt me dat hij ook zo is, maar wel wil gaan werken. Maar laat ons eerlijk te zijn, tegen dat je bij BPost je C4 krijgt is het toch ook omdat je het goed uitgehangen hebt. Nu, ik zou allesinds mijn carriere niet laten afhangen van haar om daar thuis bij te zitten. En wat klaagt ze zelfs dat hij bij de politie zou gaan. In 3 dagen kun je je uren gedaan hebben, dus tijd genoeg om samen nog dagen te lanterfanten in de week.
Dat hij inderdaad plots weg moest bij Bpost als postbode deed bij mij toch ook een hele reeks alarmbellen afgaan... ze zitten ook daar met een mega vergrijzingsgolf. Die gaan echt gene gast van 24 buitenkuisen als die semi-capabel is lijkt mij. Dat hij er dan meteen aan toevoegde dat het zijn 3de job was op een jaar tijd sprak boekdelen. Kan mij iets voorstellen dat hij de vraag heeft gekregen om de krantenronde erbij te nemen (wat vroeger beginnen is) en dat hij daar minder dan enthousiast op gereageerd heeft of iets in die trend en dat ze dan gedacht hebben "no thanks".

Nu wil ik langs de andere kant ook weer niet té streng zijn. Ik was in mijn vroege twintigerjaren ook niet meteen super gemotiveerd, dat kan op zich nog wel veranderen maar dan gaat hij het daar thuis toch moeten aftrappen vrees ik want die vrouw is met alle respect 100% dead weight. Ik had bv wel het gevoel dat er toch wat motivatie was voor die job bij de politie (los van het feit of hij capabel is of niet) maar als je weet dat je motivatie vooral in opflakkeringen komt en je hebt daar dan ondertussen ook nog iemand naast je zitten die je constant naar beneden trekt en elke van die opflakkeringen vakkundig de kiem in smoort dan geraak je nooit uit die mindset.

Heel dat stuk van VDAB is gewoon erin gezet omdat ze dat er dit seizoen moeten inzetten met bijhorende reclame voor bijvoorbeeld de politie.

Ge merkt in veel afleveringen dat er dingen gepromoot worden die geen nut hebben voor de kandidaten, dat is gewoon om die zaken in the picture te zetten.
CM heeft alleszins niet gesponsord, dat was duidelijk :laugh:

Terug
Bovenaan