Geld gezocht - Seizoen 2025

Klopt, wel raar dat hij wel spaarde in een gemengd fonds maar geen gewone spaarrekening had.

Er kon misschien nog meer ingegaan worden op het pensioen zelf en hoeveel je nodig hebt om erna comfortabel te leven. Deze man was er tijdens zijn carrière misschien iets te gerust omdat hij 'toch een pensioen van de overheid' heeft.
Er zijn dan ook veel mensen die vinden dat hun pensioen hun volledige rusthuisfactuur zou moeten afdekken... ik denk dat veel mensen daar helemaal niet bij stilstaan dat dat eigenlijk helemaal niet zo is in praktijk en vooral niet goed beseffen wat het verschil tussen beiden is. Google spreekt van bedragen van €2100-2400 excl. supplementen. Reken dus maar snel €2500-2750/maand voor een rusthuis denk ik dan? Zelfs met €2064/maand pensioen geeft dat toch een aanzienlijk maandelijks tekort.

In een typische middenklasse situatie is dat vaak niet echt een probleem: huis wordt verpatst en een deel van dat geld kan gebruikt worden om dat tekort op te vangen. Voor de working class die vaak geen eigendom bezitten maar huren is dat vaak veel minder het geval. Als je geen assets hebt die je kan liquideren heb je een probleem.

Met een pensioen van €2064 zal het maandelijks tekort ook wel relatief beperkt blijven denk ik? Ik ben niet thuis in het old-timer wereldje maar die Citroën Traction Avant leekt toch wel nog een mooie waarde te hebben? Daarmee zal hij waarschijnlijk toch wel 1,5-2 jaar kunnen bufferen? De Vlaming zit gemiddeld 3 jaar in een rusthuis denk ik en ik denk dat onzen John nu ook niet de meest gezonde levensstijl had. De statistische kans dat die mens wreed oud wordt/lang in een rusthuis zit lijkt mij eerder beperkt... maar het kan natuurlijk. Daarvoor bestaan er dan kinderen/het OCMW om die put te vullen.

Wat ik vooral beangstigend vond is het feit dat de man €6k in (gelukkig renteloze) schulden zat en letterlijk €0 buffer had, hij had zelfs geen spaarrekening met honderd euro op of iets dergelijks. En misschien ook wel het feit dat de man eigenlijk nog een heel mooi pensioen had... als je heel je leven onder PC200 oid gewerkt hebt kom je denk ik niet eens in de buurt van dat bedrag? :unsure:

De John heeft om de een of andere reden nooit een spaarpotje aangelegd en waarschijnlijk zijn uitgaven ook nooit aangepast aan zijn pensioen.
Verder moet hij nog huren (want daar spraken ze over) en dan gaat het wel hard met je pensioen. Mijn (PC200) pensioen is in wezen een halvering van mijn loon en bij mijn vrouw zal gaat er ook heel wat af (al is het verschil daar veel kleiner). In wezen wordt ons loon op het moment dat we gepensioneerd zijn zowat gehalveerd en moet je zelf nog een wagen kopen ook.
Als het huis dan niet betaald en in orde is, dan doet elke grote kost daaraan bvb pijn.

Was wel een betere aflevering, want er zijn genoeg mensen (op pensioen) met deze problemen, vooral waar nog wat geld te rapen valt (Telecom/energie/stomme garantie/hulp programma's) enzo. Eindelijk ook iets wat ik al jaren in mijn vriendenkring tracht bij te brengen, wil je een GSM, koop die dan en niet per maand, die GSM betaal je dubbel en dik.
Digitalisering is een mooie zaak als je er mee overweg kan, maar het feit dat zo een mensen niet gewoon een bvb energiewinkel kunnen binnenstappen voor zo een dingen is dan weer minder. En bij de gemiddelde telecomwinkel worden ze uitgeperst en een te dure GSM aangesmeerd, liefst per maand natuurlijk.

Vond de uitleg over de verschillende spaarmethodes wel cringy, voor John is het duidelijk dat een spaarrekening zowat het beste en makkelijkst werkbaar. Die 30 euro/maand beleggingen zet met de kosten die erbij komen (want dat zal wel met de huisbank Argenta zijn) wss weinig zoden aan de dijk.

Volgens mij werd John voor dat telecomabonnement wss opgebeld door een medewerker van Orange die hem zei dat hij het nodig had maar in zijn verbruik bleek duidelijk van niet. Ik krijg ook telefoons van energieleveranciers, het contract loopt af en zou het niet fantastisch zijn dat je ontzorgt wordt van onderhoud van de ketel en een 24/7 hulplijn met zeer concurrentiële tarieven. Dat blijkt dan eigenlijk veel duurder uit te komen op het einde van de rit.

Maar dat aspect lijkt meer iets voor het programma WinWin.

Het "hoe sparen" gedeelte leek me ook meer voor de kijker dan John te zijn.

De John heeft om de een of andere reden nooit een spaarpotje aangelegd en waarschijnlijk zijn uitgaven ook nooit aangepast aan zijn pensioen.
Verder moet hij nog huren (want daar spraken ze over) en dan gaat het wel hard met je pensioen. Mijn (PC200) pensioen is in wezen een halvering van mijn loon en bij mijn vrouw zal gaat er ook heel wat af (al is het verschil daar veel kleiner). In wezen wordt ons loon op het moment dat we gepensioneerd zijn zowat gehalveerd en moet je zelf nog een wagen kopen ook.
Als het huis dan niet betaald en in orde is, dan doet elke grote kost daaraan bvb pijn.

Was wel een betere aflevering, want er zijn genoeg mensen (op pensioen) met deze problemen, vooral waar nog wat geld te rapen valt (Telecom/energie/stomme garantie/hulp programma's) enzo. Eindelijk ook iets wat ik al jaren in mijn vriendenkring tracht bij te brengen, wil je een GSM, koop die dan en niet per maand, die GSM betaal je dubbel en dik.
Digitalisering is een mooie zaak als je er mee overweg kan, maar het feit dat zo een mensen niet gewoon een bvb energiewinkel kunnen binnenstappen voor zo een dingen is dan weer minder. En bij de gemiddelde telecomwinkel worden ze uitgeperst en een te dure GSM aangesmeerd, liefst per maand natuurlijk.

Vond de uitleg over de verschillende spaarmethodes wel cringy, voor John is het duidelijk dat een spaarrekening zowat het beste en makkelijkst werkbaar. Die 30 euro/maand beleggingen zet met de kosten die erbij komen (want dat zal wel met de huisbank Argenta zijn) wss weinig zoden aan de dijk.
Die uitleg over de verschillende spaarmethodes is dan ook niet voor John bedoeld maar voor de kijkers.
Maar het blijft dom dat ze dat doen in het bijzijn van die man. Doe dan een uiteenzetting tussen die expert en Kamal.

Stond toch op een O plaat?
Enkel op de ene:
c8nOcvJ.png

Toen hij zijn nieuwe nummerplaat op den 2pk opvees kon je zien dat ze begon met "2-" door de blur; dus nope, die is niet als Oldtimer ingeschreven. Als hij oud genoeg is, geniet hij wel van verminderde BIV & VKB; dat staat los van de O-plaat.

Maar je zou ondertussen al moeten beseffen dat jouw situatie niet de gemiddelde situatie is en dat je van de rest niet veel weet... Dus waarom blijf je naar jouw situatie kijken en die projecteren?

Alleenstaande en 3 (?) kinderen. Zelfs toen hij nog werkte, zal er niet veel spaarvermogen geweest zijn. Hij is al 8j gepensioneerd, toen was de situatie anders dan nu. Verder werkte hij bij de spoorwegen waar de pensioensregeling niet te vergelijken is met PC200; zoals ook expliciet gezegd in de aflevering. En het loon toen hij nog werkte zal ook een pak lager gelegen hebben dan wat jij hebt (omdat het hoger pensioen zoals bij ambtenaren eigenlijk uitgesteld loon is...). Dit is bv treinbestuurder:
u5Egr3q.png

Hij gaat ook nooit een bedrijfswagen gehad hebben, dus geen idee waarom je dat aspect van jouw situatie aanhaalt? Zijn privé-camionette was ook al 22j oud, dus die heeft hij niet opeens moeten aankopen.

Is wel vermeld, was iets van een 260€/maand.
Dan heb ik dat toch gemist, stond ook niet zichtbaar in zijn app. Wel dit:
WhxUcC7.png

Waardoor we ook direct zijn huur weten ;)

Het enige wat wel gezegd werd, was "Je komt 4 maanden tekort, gelukkig heb je dit zelf opgelost door een flexi-job aan te pakken. Want als je die niet zou hebben, zou je 10 maanden op een jaar €271 per maand tekort komen.". Het is heel slecht uitgelegd, maar hoe ik het versta: die flexi-job vangt 6x €271 op of dus €135,5/maand.

Toen hij zijn nieuwe nummerplaat op den 2pk opvees kon je zien dat ze begon met "2-" door de blur; dus nope, die is niet als Oldtimer ingeschreven. Als hij oud genoeg is, geniet hij wel van verminderde BIV & VKB; dat staat los van de O-plaat.
Klopt, maar zonder O-plaat heb je toch geen autoverzekering van 95 euro/jaar? (te zien vanaf de 36e minuut)

Horeca stond al in een afzonderlijke categorie

Carnaval
Auto's
Café

Cash afhaling

Als je cash op die manier inderdaad in een aparte categorie onderbrengt, zou je bijna al uitgaven vermoeden die niet gedeeld mogen worden zoals sommigen hier insinueerden.

Ik "log" mijn cash-uitgaven gewoon alsof het digitale betalingen zijn in mijn huishoud-Excel, anders is dat toch een volkomen zinloze categorie en nog belangrijker: kloppen je andere categorieën ook niet...

Nu goed, ik had vorig jaar een foutenmarge (op jaarbasis) in mijn uitgaven van een paar honderd euro die ik niet correct heb thuisgebracht, maar dat is het verhaal van vele kleintjes maken één groot. Niet van uitgaven te verstoppen.
Eén verklaring bleek alvast dat afronden van digitale betalingen naar de spaarrekening te zijn, dus het is zelfs niet allemaal verloren geld. Heb ook een spaarpot met muntjes.

@the_fox, 3600€ als startloon en 4400€ na 10 jaar is wel een gemiddeld loon dan? Dan moet ge toch ook eens buitenkomen ze. De mediaan en gemiddelden zeggen iets anders.

Ik zeg alleen dat bij oensioen je loon omlaag gaat, dat is voor bijna iedereen zo, ook voor ambtenaren met hun ‘uitgesteld’ loon. Hoeveel personen kent gij dan die meer pensioen hebben dan dat ze loon hadden?

De een of andere reden dat hij nooit gespaard heeft, dat kunnen zijn 2-3 kinderen zijn, al was er toch ene die nogal anders… gekleurd was.

Feit blijft dat hij zich nooit aangepast heeft aan zijn pensioen en duidelijk voor het programma nog veel onnodig geld op deed. 3000€ schulden maken op vakantie (in 2 keer eh, je kan na de eerste keer al kiezen van dat niet te doen). Verder nog eens 3000€ voor een auto die je niet nodig hebt, en daar zijn dan ook nog kosten aan geweest wss. Maar ik weet niks natuurlijk :).

Laatst bewerkt:
@the_fox, 3600€ als startloon en 4400€ na 10 jaar is wel een gemiddeld loon dan? Dan moet ge toch ook eens buitenkomen ze. De mediaan en gemiddelden zeggen iets anders.

Ik zeg alleen dat bij oensioen je loon omlaag gaat, dat is voor bijna iedereen zo, ook voor ambtenaren met hun ‘uitgesteld’ loon. Hoeveel personen kent gij dan die meer pensioen hebben dan dat ze loon hadden?

De een of andere reden dat hij nooit gespaard heeft, dat kunnen zijn 2-3 kinderen zijn, al was er toch ene die nogal anders… gekleurd was.

Feit blijft dat hij zich nooit aangepast heeft aan zijn pensioen en duidelijk voor het programma nog veel onnodig geld op deed. 3000€ schulden maken op vakantie (in 2 keer eh, je kan na de eerste keer al kiezen van dat niet te doen). Verder nog eens 3000€ voor een auto die je niet nodig hebt, en daar zijn dan ook nog kosten aan geweest wss. Maar ik weet niks natuurlijk :).

Ik ken effectief één persoon die meer pensioen had dan loon de laatste jaren van haar carrière.

Maar dergelijke uitzonderingsregimes met behoud van alle rechten uit een voltijdse naar een deeltijdse job waren er wel voor babyboomers maar zullen er voor onze generatie uiteraard niet meer zijn.

Ik dacht dat ze op het einde zeiden dat hij extra dagen was gaan werken waardoor er nog eens 260€ extra per maand binnen kwam.
Er stond "meer inkomsten uit flexijob: +242 (/maand) (vanaf 43e minuut).
Die 260€ zelf herinner ik mij ook niet, er komt dan ook zoveel op je af, maar ik ga daarvoor de ganse aflevering niet terug bekijken.

Het maakt ook niet uit, John flexijobt niet meer:
"Het flexiwerk is er niet meer. “Het werd fysiek te belastend. Maar zelfs zonder dat inkomen, kom ik elke maand perfect rond. ...”"
https://www.nieuwsblad.be/regio/ant...-besparen-ik-had-een-meevaller/124728139.html (achter de betaalmuur)

Hij zou dus ook zonder problemen met een O-plaat op z'n 2pk kunnen rondrijden.

Voor wie zich afvraagt, wat is die meevaller nu:
"Ik heb kennissen in Spanje. Het koppel moest vorige zomer om medische redenen terugkeren naar België. Omdat ze geen oppas vonden voor hun katjes zat ik vorige zomer lange tijd in Spanje."

Waardoor we ook direct zijn huur weten ;)

Het enige wat wel gezegd werd, was "Je komt 4 maanden tekort, gelukkig heb je dit zelf opgelost door een flexi-job aan te pakken. Want als je die niet zou hebben, zou je 10 maanden op een jaar €271 per maand tekort komen.". Het is heel slecht uitgelegd, maar hoe ik het versta: die flexi-job vangt 6x €271 op of dus €135,5/maand.
Goed gespot die huur: €625 is wel echt goedkoop, helemaal als dat incl. de huur van zijn garage(s) voor zijn old-timers zou zijn, dat weten we niet. :unsure:

€135/maand uit flexi-job is 9u aan €15/u, das 2u/week oid? Doen mensen überhaupt de moeite om voor 2u/week iemand aan te nemen? Op het einde van de aflevering heeft hij ook €242/maand extra uit zijn flexi-job, dat zou dan een ~3-voud zijn van wat hij oorspronkelijk had? :unsure:

Ik begrijp u redenering en ik zou het eerlijk gezegd ook zo berekenen maar ik weet niet of ze het effectief zo bedoelen. Heel de redenering was nogal flou om het zacht uit te drukken.

@the_fox, 3600€ als startloon en 4400€ na 10 jaar is wel een gemiddeld loon dan?
Nee, en dat beweer ik ook nergens. Dit was een voorbeeld van een job bij de vroegere werkgever van de persoon uit het programma (het huidig loon, niet van toen hij er werkte)...
Verder werkte hij bij de spoorwegen waar de pensioensregeling niet te vergelijken is met PC200; zoals ook expliciet gezegd in de aflevering. En het loon toen hij nog werkte zal ook een pak lager gelegen hebben dan wat jij hebt (omdat het hoger pensioen zoals bij ambtenaren eigenlijk uitgesteld loon is...). Dit is bv treinbestuurder:

Dat is niet wat je zei. Je zei dat het bij jullie gehalveerd zou zijn + dat je nog privé een wagen zou moeten aankopen. Daar reageerde ik op ==>
In wezen wordt ons loon op het moment dat we gepensioneerd zijn zowat gehalveerd en moet je zelf nog een wagen kopen ook.

al was er toch ene die nogal anders… gekleurd was
Je bedoelt deze?
vGRq3C4.jpeg

Je beseft dat adoptie bestaat?

Op het einde van de aflevering heeft hij ook €242/maand extra uit zijn flexi-job, dat zou dan een ~3-voud zijn van wat hij oorspronkelijk had? :unsure:
Ze zeiden er dan ook bij dat hij meer ging flexi-jobben dat voor meer inkomen zorgde 🤷‍♂️
Maarja, ik vind de berekeningen en uitleg in dit programma ook heel flou. Soms vind je dingen die niet expliciet gezegd worden (zoals die huur) maar ze geven nooit een deftig beeld.

Klopt, maar zonder O-plaat heb je toch geen autoverzekering van 95 euro/jaar? (te zien vanaf de 36e minuut)
Dat was ook voor dat die ingeschreven was want toen had hij nog geen plaat en was hij niet in rijklare staat. Dus geen idee hoe ze bij die €95 kwamen dat ze op het raam van de camionette schreven.

De olifant in de kamer was het huurbedrag dat het benodigde geld opslorpt om normaal royaal te kunnen pensioneren. (en dan was die huur ook al lang niet meer geïndexeerd volgens mij)

waarschijnlijk te confronterend om uit te leggen, en op zijn leeftijd is dit nu ook niet meer oplosbaar.
Een stuk eigen vastgoed. (al is het een studio van 50m²) blijkt toch steeds een meerwaarde.

Nee, en dat beweer ik ook nergens. Dit was een voorbeeld van een job bij de vroegere werkgever van de persoon uit het programma (het huidig loon, niet van toen hij er werkte)...

Het bracht dus eigenlijk niks bij en is totaal niet relevant? Waarom haal jij irrelevante dingen erbij?
Als voorbeeld dat een ambtenaar een hoger pensioen heeft (door uitgesteld loon) omdat die weinig verdient door de loopbaan. Niet dus, want een ambtenaar van de werkgever want John voor werkt heeft ook een goed loon EN een goed pensioen. En met deze bedragen is het loon wel meer als het pensioen.
Of is dat nu zo en vroeger niet? Hoe moet ik dat dan weten vanaf een flyer die jij erbij trekt?

Dat is niet wat je zei. Je zei dat het bij jullie gehalveerd zou zijn + dat je nog privé een wagen zou moeten aankopen. Daar reageerde ik op ==>
Dat was een duiding waarom mogelijks John zijn leven financieel moeilijk is. Pensioen (minder inkomen) icm blijvende uitgaven (huur) en geld weggooien op andere zaken zoals telecom. Dat jij je concentreert op het verkeerde ligt toch aan jezelf. John zal heus niet meer pensioen hebben dan dat hij inkomen had, zeker niet inflatie gecorrigeerd. Uitgesteld loon of niet.
Die lopen, ook bij ambtenaren, niet dik rond. Of hoeveel ken jij er?

Je bedoelt deze?
vGRq3C4.jpeg

Je beseft dat adoptie bestaat?

Die ja en natuurlijk ken ik adoptie, niet slim om te doen als je geen spaarcapaciteit hebt en op je tandvlees zit. Waarom zou ge een kind adopteren dat je verstandelijk (kan nog geen inkomsten/uitgaven beheren, liever minder eten dan een stuk ijzer van de hand te doen) als financieel niet deftig kunt ondersteunen? Dat is helemaal de wereld op zijn kop.

Terug
Bovenaan