Index en anciënniteit zijn een factor.
Al is leerkracht een verzamelterm. Ook daar is er verschil tussen (betaling op bachelor / masterniveau tot zelfs hoogleraar als je aan de universiteit / hogeschool werkt). Bij die laatste denk ik vb aan
@Chauffagist die dat vroeger deed.
Uiteindelijk geldt eenzelfde principe voor de ambtenaren. Een koppel van 2 ambtenaren op masterniveau heeft ook een zeer respectabel loon. Maar dan moet je natuurlijk bijeen blijven (wat ook een uitdaging is). En zijn er andere vormen van koppels dan 2 ambtenaren of ambtenaren op masterniveau (je hebt er ook op bachelorniveau of een andere permutatie zoals vb cipiers of...).
Als een nettoloon van 1900 - 2000€ tegenwoordig zowat het voltijdse basisloon is wat je minstens kan verwachten zoals dit vb 15 jaar geleden eerder 1250€ was (aanname). Als je nog in dat referentiepatroon zit dan is een conclusie van amai dat is veel geld snel gemaakt.
Maar ik ben akkoord dat een hoge school leerkracht met wat jaren ervaring en anciënniteit op de teller niet slecht verdient. Ik zie mij het desondanks toch nog niet doen

.
Die opstoot aan inflatie die we in het verleden gehad hebben (21 en 22 dacht ik met 9% en 12%) heeft er zo goed als 20% bijgedaan. Zowel aan het loon als aan de belastingschijven. Iemand met 5k bruto nu houdt logischerwijze meer over dan iemand met 5k bruto 5 jaar geleden.
Iemand die destijds 5k bruto had had na die 2 jaar inflatie 6k bruto.
5k bruto is nu 3051€ netto. 6k bruto is 3467€ netto.
Maar het referentiepatroon is nu eenmaal voor veel mensen in het verleden opgebouwd.