Dat zijn ook vooral keuzes en keuzes kun je niet maken zonder twee dingen: kennis en geld.Dat is ook kennis en vaardigheden. Mijn vrouw is kok en die kijkt gewoon wat haar op het moment aanstaat in de koelkast en kookt iets. Dat gaat snel want die is geoefend. Het idee van een "weekmenu" vindt ze belachelijk want waarom moet je zoiets simpel nu plannen.
Als je daarentegen amper kookt heb je enkele recepten die je kan maken, bepaalde ingrediënten waar je niets mee kan, duurt alles langer, enz. Dan kiezen mensen ook sneller voor de gemakkelijke oplossing. Op dat vlak gaan we de VS achterna waar veel mensen nooit koken en overleven op afhaalmaaltijden. Die ook doorgaans helemaal niet gezond zijn.
Voor jouw manier moet je altijd iets in de ijskast hebben staan, en altijd genoeg om iets te maken (of snel iets extra gaan halen nog). Bij mensen die iets minder geld hebben, is het belangrijker om geen overschot te hebben en op voorhand goed te weten wat alles gaat kosten. Mensen die iets minder kennis hebben, weten niet dat je kunt besparen met een weekmenu of kunnen de ijskast niet leeg koken omdat ze niet weten hoe.
Ik heb de indruk dat mensen -niet jij- nogal overschatten hoeveel van beide veel mensen hebben. Zowel algemene kennis, economische geletterdheid, als geld. En dat is heus niet altijd zo simpel als 'eigen schuld'.
Dat is helemaal niet hetzelfde, want is gewoon toegelaten en logisch.Ik ken er zelfs die een ziekteuitkering krijgen en daarnaast flexijobben. Een beetje zoals vroeger doppen + in het zwart werken maar dan de moderne versie![]()
, maar Elsy mag op haar 55ste nog best gezien worden, er zijn er veel andere van die leeftijd...