Geld gezocht - Seizoen 2025

Dat is ook kennis en vaardigheden. Mijn vrouw is kok en die kijkt gewoon wat haar op het moment aanstaat in de koelkast en kookt iets. Dat gaat snel want die is geoefend. Het idee van een "weekmenu" vindt ze belachelijk want waarom moet je zoiets simpel nu plannen.

Als je daarentegen amper kookt heb je enkele recepten die je kan maken, bepaalde ingrediënten waar je niets mee kan, duurt alles langer, enz. Dan kiezen mensen ook sneller voor de gemakkelijke oplossing. Op dat vlak gaan we de VS achterna waar veel mensen nooit koken en overleven op afhaalmaaltijden. Die ook doorgaans helemaal niet gezond zijn.
Dat zijn ook vooral keuzes en keuzes kun je niet maken zonder twee dingen: kennis en geld.
Voor jouw manier moet je altijd iets in de ijskast hebben staan, en altijd genoeg om iets te maken (of snel iets extra gaan halen nog). Bij mensen die iets minder geld hebben, is het belangrijker om geen overschot te hebben en op voorhand goed te weten wat alles gaat kosten. Mensen die iets minder kennis hebben, weten niet dat je kunt besparen met een weekmenu of kunnen de ijskast niet leeg koken omdat ze niet weten hoe.

Ik heb de indruk dat mensen -niet jij- nogal overschatten hoeveel van beide veel mensen hebben. Zowel algemene kennis, economische geletterdheid, als geld. En dat is heus niet altijd zo simpel als 'eigen schuld'.

Ik ken er zelfs die een ziekteuitkering krijgen en daarnaast flexijobben. Een beetje zoals vroeger doppen + in het zwart werken maar dan de moderne versie 👏
Dat is helemaal niet hetzelfde, want is gewoon toegelaten en logisch.

Dat zijn ook vooral keuzes en keuzes kun je niet maken zonder twee dingen: kennis en geld.
Voor jouw manier moet je altijd iets in de ijskast hebben staan, en altijd genoeg om iets te maken (of snel iets extra gaan halen nog). Bij mensen die iets minder geld hebben, is het belangrijker om geen overschot te hebben en op voorhand goed te weten wat alles gaat kosten. Mensen die iets minder kennis hebben, weten niet dat je kunt besparen met een weekmenu of kunnen de ijskast niet leeg koken omdat ze niet weten hoe.

Ik heb de indruk dat mensen -niet jij- nogal overschatten hoeveel van beide veel mensen hebben. Zowel algemene kennis, economische geletterdheid, als geld. En dat is heus niet altijd zo simpel als 'eigen schuld'.
Op zich is het bijna nooit zo simpel als "eigen schuld" gezien we allemaal producten zijn van onze omgeving en opvoeding.

Mijn insteek was vooral dat enigszins kunnen koken, wat je ook van thuis kan meekrijgen, gewoon een plus is. Een plus die we volgens mij gaandeweg aan het verliezen zijn als bevolking.

Ik denk nu ook wel dat mensen die hun koelkast niet kunnen vullen bestaan, maar ook niet 1:1 de mensen zijn waar het hier over gaat.

Volledig off-topic 😇 , maar Elsy mag op haar 55ste nog best gezien worden, er zijn er veel andere van die leeftijd...

Volledig off-topic 😇 , maar Elsy mag op haar 55ste nog best gezien worden, er zijn er veel andere van die leeftijd...
Voor slechts 7.000 euro per jaar :unsure:

3.600 euro netto per maand als single met 300 euro huur en niet toekomen.
Doet alles op aan shoppen, op vakantie gaan, cosmetica etc. En dan zonder schaamte op tv janken.:rofl:

Laatst bewerkt:
Ik snap niet naar wat ik gekeken heb. :oink:

waarom de VRT dat zelfs al voorbeeld neemt. Ik hoop toch niet dat dit de gemiddelde inzending is, want dan hebben veel mensen toch een probleem.

Mooi voorbeeld van de nutteloosheid van ons weduwepensioen 👏👏
De juf van ons dochter is ook zo.
Al dik 10 jaar halftijds aan het werken als leraar lagere school want als ze meer dan 50% werkt, dan zou ze op het eind minder overhebben.
(Zoals die mevrouw in aflevering 3)
Belgium...

Voor slechts 7.000 euro per jaar :unsure:

3.600 euro netto per maand als single met 300 euro huur en niet toekomen.
Doet alles op aan shoppen, op vakantie gaan, cosmetica etc. En dan zonder schaamte op tv janken.:rofl:
Ze kwam wel toe he. Haar uitdaging was dat de woonkosten gingen stijgen omdat die goedkope huur was opgezegd. En wat dat janken betreft had ik er toch sympathie voor hoor. Ze is weduwe geworden, haar kinderen hebben jobs waarmee ze vaak ver en lang van huis zijn en ze moet de woning waar ze lang spotgoedkoop heeft gewoond (vermoedelijk via het werk van haar overleden man) verlaten.

Ze staat voor een stijging van haar kosten en heeft geen mogelijkheid om haar inkomen te verhogen, tenminste niet zonder dat weduwepensioen te verliezen.

Ik vond het net een interessante aflevering omdat het over een alleenstaande ging. De uitdagingen voor alleenstaanden zijn een pak hoger als voor een doorsnee gezin met twee inkomens. Ons hele maatschappelijk model is afgestemd op koppels terwijl de groep alleenstaanden groeit.

Na mijn scheiding heb ik zelf ondervonden hoe moeilijk het is om als alleenstaande je leven terug op te bouwen, financiële stabiliteit te creëren en ondertussen ook nog wat van het leven te kunnen profiteren.

Ik vind jouw comment dus eerder het niveau van HLN benaderen.

Ze kwam wel toe he. Haar uitdaging was dat de woonkosten gingen stijgen omdat die goedkope huur was opgezegd. En wat dat janken betreft had ik er toch sympathie voor hoor. Ze is weduwe geworden, haar kinderen hebben jobs waarmee ze vaak ver en lang van huis zijn en ze moet de woning waar ze lang spotgoedkoop heeft gewoond (vermoedelijk via het werk van haar overleden man) verlaten.

Ze staat voor een stijging van haar kosten en heeft geen mogelijkheid om haar inkomen te verhogen, tenminste niet zonder dat weduwepensioen te verliezen.

Ik vond het net een interessante aflevering omdat het over een alleenstaande ging. De uitdagingen voor alleenstaanden zijn een pak hoger als voor een doorsnee gezin met twee inkomens. Ons hele maatschappelijk model is afgestemd op koppels terwijl de groep alleenstaanden groeit.

Na mijn scheiding heb ik zelf ondervonden hoe moeilijk het is om als alleenstaande je leven terug op te bouwen, financiële stabiliteit te creëren en ondertussen ook nog wat van het leven te kunnen profiteren.

Maar met 3600 netto en kinderen uit het huis zit je wel verre van slecht hé. Als dat de problematiek van alleenstaanden zou moeten voorstellen, hebben ze daar toch wel serieus gefaald hoor.

Nogmaals, ze heeft 3.600 euro netto per maand...

Haar man was volgens mij al 12 jaar geleden gestorven.

Ge doet precies alsof het een aflevering was die gaat over de uitdaging van een alleenstaande anno 2025. Dan hadden ze iemand met een simpel loontje moeten pakken, niet iemand met een goed ambtenarenloon die haar loon letterlijk door ramen en deuren gooit.

Deze aflevering had niks maar dan ook niks meerwaarde. Er was ook totaal geen 'uitdaging'.
Die vrouw heeft 1 uitdaging en dat is accepteren dat haar kinderen ondertussen volwassen zijn en het ouderlijk nest verlaten hebben en dat ze dat niet moet compenseren door constant met hun op vakantie te gaan.

In heel die aflevering is er 1 interessant ding gezegd: dat je zelfs als alleenstaande met een goed loon nog steeds problemen hebt in de huurmarkt.

Laatst bewerkt:
Maar met 3600 netto en kinderen uit het huis zit je wel verre van slecht hé. Als dat de problematiek van alleenstaanden zou moeten voorstellen, hebben ze daar toch wel serieus gefaald hoor.
Nogmaals, ze heeft 3.600 euro netto per maand...
Welke uitdaging had ze als alleenstaande? Dat ze nu maar 2x per jaar op vakantie mag gaan?

Haar man was volgens mij al 12 jaar geleden gestorven.
Dat is absoluut niet slecht en al zeker niet in combinatie met die goedkope huur. Het is dan ook net onvoorstelbaar dat we in een maatschappij leven waarbij alleenstaanden met goede inkomens toch nog moeite hebben om de eindjes aan elkaar te knopen.

Klein appartement huren en zonder al te zot te doen is 25 tot 30% van dat maandelijks inkomen al weg. Andere vaste kosten erbij tellen en je zit aan 2/3e. Dan rest er 1200 euro voor boodschappen, ontspanning en sparen. Dat is toch gene vetpot.

Haar uitdaging @nokeyboard is een toekomstige stijging van haar woonkost, met factor 3. Bovendien nog 's iets vinden ook. Zoals ze lieten weten in het programma geven nogal wat huurbazen de voorkeur aan 2-verdieners. En dat terwijl ze een harde deadline heeft. Bovendien kan ze die stijgende kosten niet opvangen door meer te gaan werken in haar huidige job, omwille van haar specifieke situatie.

Been there. Na mijn scheiding heb ik zelf ondervonden hoe moeilijk het financieel plots werd. Een hypotheek aangaan op je 40+ met 1 loon, een huurwoning vinden als tussenoplossing, een woning kopen, terug kapitaal opbouwen, ... En dat terwijl ik niet als een asceet wou leven. Ik had gelukkig Kamal niet nodig om me financieel advies te geven. Echter, lang niet iedereen heeft de nodige financiële competenties om zo'n situatie aan te pakken.

Ik kan dus best begrijpen dat het stressvol is en voor de persoon uit die aflevering zwaar kan wegen. Het is heel makkelijk om vanuit een andere leefwereld te gaan oordelen over iemand anders zijn situatie. Een beetje meer empathie zou van onze maatschappij een mooiere plek maken.

Ik weet niet hoe lang haar man is overleden en snap niet waarom je dat aanhaalt. Of ga je ook oordelen over hoe lang iemand mag rouwen?

Laatst bewerkt:
Dat is absoluut niet slecht en al zeker niet in combinatie met die goedkope huur. Het is dan ook net onvoorstelbaar dat we in een maatschappij leven waarbij alleenstaanden met goede inkomens toch nog moeite hebben om de eindjes aan elkaar te knopen.

Klein appartement huren en zonder al te zot te doen is 25 tot 30% van dat maandelijks inkomen al weg. Andere vaste kosten erbij tellen en je zit aan 2/3e. Dan rest er 1200 euro voor boodschappen, ontspanning en sparen. Dat is toch gene vetpot.

Haar uitdaging @nokeyboard is een toekomstige stijging van haar woonkost, met factor 3. Bovendien nog 's iets vinden ook. Zoals ze lieten weten in het programma geven nogal wat huurbazen de voorkeur aan 2-verdieners. En dat terwijl ze een harde deadline heeft.

Been there. Na mijn scheiding heb ik zelf ondervonden hoe moeilijk het financieel plots werd. Een hypotheek aangaan op je 40+ met 1 loon, een huurwoning vinden als tussenoplossing, een woning kopen, terug kapitaal opbouwen, ... En dat terwijl ik niet als een asceet wou leven. Ik had gelukkig Kamal niet nodig om me financieel advies te geven. Echter, lang niet iedereen heeft de nodige financiële competenties om zo'n situatie aan te pakken.

Ik kan dus best begrijpen dat het stressvol is en voor de persoon uit die aflevering zwaar kan wegen. Het is heel makkelijk om vanuit een andere leefwereld te gaan oordelen over iemand anders zijn situatie. Een beetje meer empathie zou van onze maatschappij een mooiere plek maken.

Ik weet niet hoe lang haar man is overleden en snap niet waarom je dat aanhaalt. Of ga je ook oordelen over hoe lang iemand mag rouwen?
Ik heb mijn tekst ondertussen aangepast en het komt ongeveer overeen met hetgeen ge nu zegt.

Neemt niet weg dat ze (volgens mij) al 12 jaar een huis huurt door het werk van haar overleden man. Ze had in die 12 jaar al eens kunnen nadenken dat dat zou wegvallen ipv royaal te leven.

Neemt niet weg dat ze (volgens mij) al 12 jaar een huis huurt door het werk van haar overleden man. Ze had in die 12 jaar al eens kunnen nadenken dat dat zij wegvallen ipv royaal te leven.
Klopt en dat besef zal dan ook wel één van de redenen zijn waarom ze aan het bleiten was. Maar dat maakt van haar geen spilzieke vrouw he, gewoon iemand die leefde volgens haar inkomen zonder aan financiële planning te doen. Zoals velen.

Helemaal akkoord dat ze eens alleenstaanden tonen (zelf ook alleenstaand).

Maar in dit geval is het tenenkrommend omdat de dame in kwestie echt wel voldoende financiële draagkracht heeft om gewone huur te betalen. Het is ook geen marginaal iemand die niet de kennis heeft om te kunnen bedenken dat het leuke "ik-betaal-amper-huur plaatje" ooit stopt. Ze was slim genoeg om te weten dat als ze meer ging werken ze minder ging overhouden. Als je die berekening kan maken ben je intellectueel genoeg.

Toon dan liever eens alleenstaande Deborah die full-time als kassierster of huishoudhulp werkt en ook 950 euro kwijt is aan huur voor een klein appartementje.

Helemaal akkoord dat ze eens alleenstaanden tonen (zelf ook alleenstaand).

Maar in dit geval is het tenenkrommend omdat de dame in kwestie echt wel voldoende financiële draagkracht heeft om gewone huur te betalen. Het is ook geen marginaal iemand die niet de kennis heeft om te kunnen bedenken dat het leuke "ik-betaal-amper-huur plaatje" ooit stopt. Ze was slim genoeg om te weten dat als ze meer ging werken ze minder ging overhouden. Als je die berekening kan maken ben je intellectueel genoeg.

Toon dan liever eens alleenstaande Deborah die full-time als kassierster of huishoudhulp werkt en ook 950 euro kwijt is aan huur voor een klein appartementje.
Dit dus

Klopt en dat besef zal dan ook wel één van de redenen zijn waarom ze aan het bleiten was. Maar dat maakt van haar geen spilzieke vrouw he, gewoon iemand die leefde volgens haar inkomen zonder aan financiële planning te doen. Zoals velen.
Ik stel me dan wel de vraag of je daar speciaal een inzending voor moet doen naar een programma om te weten hoe je van 3.600 EUR netto met een huur van 300 EUR moet gaan naar 3.600 EUR netto met een huur van 900 EUR, is dat dan niet logisch? Heb deze serie niet gezien maar ik bedenk me dan:

Knip in uw luxe-uitgaven

3.000 EUR+ aan schoonheidsverzorging/kapper, 4.500 EUR aan kledij, 2.500 EUR aan horeca of 5.500 EUR aan reizen jaarlijks lijkt me onder de noemer luxe te vallen. Hier kan je mijn inzien gemakkelijk de nodige 7.200 EUR uit halen die je extra nodig hebt voor huur.

Ik zal anders ineens een voorzet geven:

- Schoonheid 2.000 EUR per jaar ipv 3.000 EUR
- Kledij 2.000 EUR per jaar ipv 4.500 EUR
- Horeca 1.500 EUR per jaar ipv 2.500 EUR
- Reizen 2.500 EUR per jaar ipv 5.500 EUR

En tadaa, je hebt zelfs je spaarvermogen dat maandelijks nog met 25 EUR stijgt.

Soit, ik zal het allemaal te simplistisch zien maar zelfs iemand die niets van financiën afweet moet toch ietwat gezond boerenverstand hebben om hier zelf mee aan de slag te gaan? Dit is letterlijk niets meer dan uitgaven gaan noteren en kijken wat je kan schrappen. Ik durf te wedden dat de bestelling van Zalando of haar reizen boeken ingewikkelder worden dan dat.

Ik vond het vooral een heel vreemde aflevering. Ik weet niet goed wat het doel was, het was ook plots gedaan? Gezien alle veranderingen kan ik me wel inbeelden dat die vrouw wat in paniek was en zich daardoor had ingeschreven. Maar zoals eerder aangegeven, die leek me nu wel bewust genoeg om te weten dat het allemaal ooit wel zou stoppen. Leek ze ook niet zo hard over te klagen?

Wat een leven wel, 12y deeltijds "moeten" werken en >3k netto er aan overhouden. Ge zoudt voor minder zoveel beginnen uitgeven.

Goh, toen ik haar kostten plaatje hoorde dacht ik toch echt dat daar toch vooral in gesnoeid kon worden. Ik denk dat er veel mensen met veel minder wél rondkomen. Tis niet een basis recht dat ge én naar Tunesië en Egypte én Londen en Parijs kunt gaan in 1 jaar eh. En ge hoeft ook niet elke maand nieuwe kleren te kopen.

Goh, toen ik haar kostten plaatje hoorde dacht ik toch echt dat daar toch vooral in gesnoeid kon worden. Ik denk dat er veel mensen met veel minder wél rondkomen. Tis niet een basis recht dat ge én naar Tunesië en Egypte én Londen en Parijs kunt gaan in 1 jaar eh. En ge hoeft ook niet elke maand nieuwe kleren te kopen.
Nee, maar dat beweerde die vrouw toch ook op geen enkel moment? Ook is er nergens beweert dat die niet rond kwam of iets. Enige wat werd geponeerd is: ge gaat moeten huren, dus in uw budget gaan we 1K moeten zoeken, want we gaan geen geld bij kunnen toveren. Eigenlijk gewoon een totaal andere insteek dan anders, maar we willen het bekijken met dezelfde insteek als altijd (zijnde: mensen in de miserie die gered moeten wordenà.

Terug
Bovenaan