Geklede schoenen topic

Ik apprecieer iedereens input hier maar er wordt wel over mijn openingspost heen gelezen:

Budget: nog niet bepaald maar een voor paar van +300 EUR heb ik nu ook het geld niet voor over

Nu ja, ik heb deze thread niet enkel voor mijn eigen vraag gemaakt maar wou gerust een thread zien ontstaan zoals de sneakerthread.

Als een Ambiorix nog even kwalitatief is als vroeger zou ik er gerust meer willen aan geven - mijn grootvaders droegen/dragen niets anders van geklede schoen en die zagen er na decennia dragen nog piekfijn uit - wel steeds goed onderhouden.

Maar BG zou BG niet zijn als je een vraag stelt:

-ik zoek iets met budget xx EUR

Antwoorden:
-ik heb zelf Y van budget xxx EUR
-ga direct voor Z met een budget van xxxx EUR, de rest is brol
-budget xx EUR is veel te hoog, voor x EUR heb je al A

:p

Idealiter heb ik een goede kwaliteit/levensduur verhouding maar draagcomfort moet op de eerste plaats komen
Draagcomfort (maar da's ook persoonlijk denk ik): Ambiorix

Ik scoor die op het einde van de soldenperiode bij Carmi in Zemst. Dan gaan ze aan de helft van de prijs... Budget is dan +/- 120 voor een paar.

Ambiorix, Hugo Boss, Paul Smith, Dolce & Gabanna, ... daar vind ik meestal wel mijn gading.

Moest ik onbeperkt budget hebben zou ik bij Church Footwear shoppen.
Voor dat budget laat je toch zelf je schoenen maken?
Dat kan zelfs al voor onder de 300 euro normaal. Al weet ik niet welke materialen je dan gaat kunnen nemen.

Ik vind het wel sterk hoe men hier casual schoenen voorstelt van €250 en meer (bij Santoni staan er aan €1000). Waarschijnlijk ben ik niet voldoende op de hoogte van schoenen, maar is dat dan voor de uitstraling (en zijn zoveel mensen daarin geïnteresseerd) of zijn die werkelijk zoveel beter op vlak van kwaliteit? Want goed, ik draag niet vaak geklede schoenen, maar als ik een hele dag een schoen van €100-150 draag heb ik daar ook geen last van, en ik kan me niet meteen inbeelden dat de schoenen die hier vermeld worden 2.5 tot 10 maal zo lang meegaan? Of is het dan eerder een liefhebbers-argumentatie zoals in de horlogethread?

Ik geef max 250€ uit aan goeie schoenen, dat is toch geen 300€+ :)
Santoni is in de basis duur maar je moet gewoon de juiste deals zoeken/vinden zoals bv. einde solden Carmi zemst. Online zijn er ook wel interessante outlet sites. Zo kan je ze zeker tussen de 200-300€ vinden.

Als je die schoen dan minstens 10 jaar en bij goed onderhoud nog veel langer kan dragen, valt dat wel mee qua kost. In dat opzicht zijn schoenspanners trouwens een heel goede investering.

En heel eerlijk, je ziet het verschil met een geklede Van Bommel die al vaak gedragen is heel snel hoor.

Voor deftige prijs/kwaliteit 'geklede' schoenen vind ik eerlijk gezegd mijn gading al lang niet meer in België, ik koop ze in de UK. Ik heb echter ook gewoon geen zin om een hoop winkels af te lopen dus ik ben redelijk merktrouw.
Mocht er dus iemand tips hebben, shoot!

Recent nog 2 paar aangekocht bij Loake, een Brits merk waar ik toch echt wel mijn ding vind qua kwaliteit, pasvorm en looks. Ik reken doorgaans toch zo'n 250£ voor een paar.
Voor dagelijks gebruik heb ik nu een paar suede loafers (donker bruin), een paar semi brogues (lichter bruin 'mahogany') en twee paar double monkstraps (zwart en lichter bruin). Ik mis wel nog een paar zwarte brogues dus dat is misschien nog een aankoop voor dit najaar.

Ook wel fan van Crockett & Jones en Baudoin & Lange maar dat is op dit moment toch nog een tikje te duur 😛

Zo'n schoenen gaan ook gewoon heel lang mee he, mits goed verzorgd. Ik gebruik in al mijn schoenen ceder schoenspanners, regelmatig behandelen, suede borstelen, ...

Regio Gent, ik heb nu begin dit jaar eens een paar deftige klassieke herenschoenen gekocht bij Schoenen Teirlinck. Fantastische mens, geweldige service. Zet in op grotendeels eigen modellen, in Italië geproduceerd iirc.

Mijn kostuumschoenen zijn van Van Bommel en mijn witte leren sneakers van Floris Van Bommel.
Die laatste is ook geen 250, want ik wacht tot het solden zijn :D Maar die eerste zijn dat wel. Ze gaan echter wel al ongeveer 10 jaar mee, en ik vind ze nog altijd mooi. Voor mij is draagcomfort de reden om naar Van Bommel te kijken. De sneakers zijn niet altijd van dat merk, maar vaak gaan ze ook minder lang mee dan deze. Die zijn na een dik jaar (?) dagelijks gebruik nog altijd prima.

Van Bommel en Floris Van Bommel.

Sommige paren heb ik 10 jaar kunnen afdragen vooraleer de rubberen zolen loskwamen van het leer. En eigenlijk had ik die terug kunnen lijmen als ik de goesting had.
Budget is wel +200 euro per paar.

De schoenen zijn ook ideaal voor grotere voeten. Ze vallen altijd een maat groter uit.

Sinds lang had ik ook nog eens Pantofola d'oro gekocht, puur voor de looks (en de schappelijke prijs) maar die zolen zijn zo dun dat je precies op blote voeten loopt. Geven amper steun en lopen slechter dan afgedragen bommels.

In Zara en Massimo Dutti vind je ook mooie, betaalbare, schoenen. Kwaliteit is goed en draagcomfort idem dito. En op ASOS vind je er ook van iedere prijsklasse.

Laatst bewerkt:

Deze tijdje terug gekocht.
Serieus content van. Juiste look die ik al jaren zocht en heb ze kunnen kopen telkens als er een actie was.
Solden en dan nog zo'n -20% actie bovenop. Uiteindelijk heb ik de bruine voor 85 en de zwarte voor 110 kunnen scoren.
Beetje uitkijken en snel reageren is wel de boodschap maar aan meer dan de helft vd prijs vond ik dat geen probleem.

Hier ook Van Bommel , Boss , Bullboxer ,Belstaff gehad maar uiteindelijk zijn bovenstaande toch m'n lievelings 'geklede' schoenen.
Ik zou zeggen , zoek je stijl , kleur en pas er enkele. De fit is verschillend bij elk merk.
Ik draag wel niet graag lage geklede schoenen omdat m'n broekspijpen dan zo vreemd 'vallen'.
Dat probleem heb ik bij de hoge niet. Maar das persoonlijk natuurlijk.

Laatst bewerkt:
Van Bommels (een paar, kort model en hoog model) bij ontvangen van mensen (werk) + klantenbezoek.
Standaard werk + eten : Hoff (sneakers)

Hier ook, altijd Clarks voor het werk. Zwart, cognackleurig, laag/hoog, ...
Ik wijk van hun merk niet meer af.

Hier vooral Clarks, degelijk zonder veel franjes (letterlijk of figuurlijk) en ook comfortabel genoeg.

Af en toe eens andere merken om te proberen, maar nog geen gevonden waarvan ik meer dan 1 paar schoenen gekocht heb.

Mr S is lang fan geweest van John Lobb maar de laatste jaren zijn die enorm oubollig geworden. Nu heeft hij Ferragamo en daar is hij heel tevreden van, mooie patine met de hand gedaan. Edward Green ligt hier ook, houden heel mooi hun vorm maar ook wel even werk om in te lopen.

De schoenen die ik in de lokale schoenwinkel in het dorp gekocht heb toen we een kostuum moesten hebben voor mondelinge examens gaan nog altijd mee :unsure: Zal toch wel 1500 frank geweest zijn :p

Heel cliché maar van Bommels in de kast staan, wel tevreden van ook al draag in die misschien 3x per jaar.
Zoveel meer fan van een casual of formele sneaker, past nog altijd het beste op een jeans of een informele kostuumbroek.

Een degelijke veterschoen is voor onder een degelijk kostuum, maar dat is mijn mening.
Dit is niet oké voor mij.
SBM-30116_24-01_2G.jpg

Heel cliché maar van Bommels in de kast staan, wel tevreden van ook al draag in die misschien 3x per jaar.
Zoveel meer fan van een casual of formele sneaker, past nog altijd het beste op een jeans of een informele kostuumbroek.

Een degelijke veterschoen is voor onder een degelijk kostuum, maar dat is mijn mening.
Dit is niet oké voor mij.
SBM-30116_24-01_2G.jpg
Goh is op zich niet lelijk maar ze blinken beetje te hard he :)

Terug
Bovenaan