Gedragingen van en ten opzichte van fietsers

De longtail-hype is daarom toch één van de beste evoluties van de laatste jaren. In Brussel heeft die de bakfiets bijna volledig vervangen. Ik zie per ochtendrit mss 2 bakfietsen, en wsl 30 longtails.
Grappig, ik maakte mij vanmorgen exact dezelfde bedenking op de fiets.

I.v.m. inhalen: Hier op de speedpedelec ga ik bijlange niet altijd bellen als ik iemand inhaal op een wat krapper stuk. (over die verplichte toeter zwijg ik al helemaal) Waarom? Mensen verschieten van die bel en wijken af van hun lijn, het gaat meestal veel vlotter als je niet belt. Wat ik wel doe is inhouden. Dubbele win: Veiliger en minder verschietachtig voor de ander om aan tragere snelheid in te halen en met te stoppen met trappen hoort men dat geratel van uw fiets en dat is meestal voldoende waarschuwing dat er iemand gaat inhalen zonder het verschietachtige van een bel.

Grappig, ik maakte mij vanmorgen exact dezelfde bedenking op de fiets.

I.v.m. inhalen: Hier op de speedpedelec ga ik bijlange niet altijd bellen als ik iemand inhaal op een wat krapper stuk. (over die verplichte toeter zwijg ik al helemaal) Waarom? Mensen verschieten van die bel en wijken af van hun lijn, het gaat meestal veel vlotter als je niet belt. Wat ik wel doe is inhouden. Dubbele win: Veiliger en minder verschietachtig voor de ander om aan tragere snelheid in te halen en met te stoppen met trappen hoort men dat geratel van uw fiets en dat is meestal voldoende waarschuwing dat er iemand gaat inhalen zonder het verschietachtige van een bel.

Van ver genoeg bellen doe ik meestal, indien mogelijk

Het is niet normaal hoeveel (veelal jonge) fietsers met de gsm in de hand rijden. Of met een hoofdtelefoon op. Ik heb mijn oudste ook al eens betrapt met oortjes in op de fiets, maar die gaat dat geen twee keer doen…

Ik rij al heel mijn leven mee muziek op de fiets, ik zie het probleem niet,
Dove mensen mogen toch ook fietsen.
Uiteraard doe je met je kinderen wat je wil :)

Laatst bewerkt:
Als ik met mijn kleuter aan het fietsen ben vind ik het het fijnste als snellere fietsers even bellen. Dan kan ik erop letten dat mijn kleine waaghals netjes op zijn lijn blijft fietsen, want die durft nogal eens onverwacht gekke fietsbewegingen te doen of zo.

Van ver genoeg bellen doe ik meestal, indien mogelijk

Dove mensen mogen toch ook fietsen.
Uiteraard doe je met je kinderen wat je wil :)
Dat jij mijn bel niet hoort als ik wil inhalen. Man man man, eerst zeggen 'van ver genoeg bellen'.

Als ik met mijn kleuter aan het fietsen ben vind ik het het fijnste als snellere fietsers even bellen. Dan kan ik erop letten dat mijn kleine waaghals netjes op zijn lijn blijft fietsen, want die durft nogal eens onverwacht gekke fietsbewegingen te doen of zo.
Sowieso bij het inhalen van kleine kinderen is het altijd snelheid ferm minderen én ruim op voorhand bellen IMHO.
Omdat je geen fietsbellen en aankomend verkeer hoort? Rijden met Shokz is dan de ideale tussenoplossing. Doven hebben geleerd hun andere zintuigen te gebruiken in dat soort situaties.

Het is niet normaal hoeveel (veelal jonge) fietsers met de gsm in de hand rijden. Of met een hoofdtelefoon op. Ik heb mijn oudste ook al eens betrapt met oortjes in op de fiets, maar die gaat dat geen twee keer doen…

Vorige week ook voorgehad. Redelijk breed fietspad langs de spoorweg, ik zie voor mij een jongedame die nogal traag fietst, dus ik begin voorbij te steken (op mijn gewone stadsfiets trouwens, niks elektrisch ofzo). Wijkt die ineens zonder reden mega hard uit naar links net wanneer ik er voorbij wil gaan. Ik vol in de remmen, anders zat ik er tegen.

En ja ja, koptelefoon op en starend naar de gsm. Ze mogen wat mij betreft wat meer beginnen controleren op gsm-gebruik op de fiets en daarbij gasboetes geven.

Sowieso bij het inhalen van kleine kinderen is het altijd snelheid ferm minderen én ruim op voorhand bellen IMHO.

Omdat je geen fietsbellen en aankomend verkeer hoort? Rijden met Shokz is dan de ideale tussenoplossing. Doven hebben geleerd hun andere zintuigen te gebruiken in dat soort situaties.

Kheb 2 ogen om verkeer te zien aankomen, en als ik oversteek draai ik mijn hoofd,

Opt fietspad hou in mij rechts dus ze moete ni bellen of steken ze maar voorbij,

Ge moet echt ni overdrijven dat uw gehoor zoo belangrijk is.

Tis iets gemakkelijker das waar, maar zeker niet onmisbaar of zoveel gevaarlijker

Kheb 2 ogen om verkeer te zien aankomen, en als ik oversteek draai ik mijn hoofd,

Opt fietspad hou in mij rechts dus ze moete ni bellen of steken ze maar voorbij,

Ge moet echt ni overdrijven dat uw gehoor zoo belangrijk is.

Tis iets gemakkelijker das waar, maar zeker niet onmisbaar of zoveel gevaarlijker
Een zintuig uitschakelen in het verkeer is gewoon minder veilig, daar is geen discussie over mogelijk.

Vorige week ook voorgehad. Redelijk breed fietspad langs de spoorweg, ik zie voor mij een jongedame die nogal traag fietst, dus ik begin voorbij te steken (op mijn gewone stadsfiets trouwens, niks elektrisch ofzo). Wijkt die ineens zonder reden mega hard uit naar links net wanneer ik er voorbij wil gaan. Ik vol in de remmen, anders zat ik er tegen.

En ja ja, koptelefoon op en starend naar de gsm. Ze mogen wat mij betreft wat meer beginnen controleren op gsm-gebruik op de fiets en daarbij gasboetes geven.
GSM gebruik is gewoon strafbaar onder de wegcode (dus GAS is niet mogelijk)... De boete is trouwens dezelfde als voor gsm-gebruik in de wagen (zo'n 180 euro).

wat me ook opvalt is de totale shift van fietsers tov auto's:

20 jaar geleden, toen ik nog naar school fietste, en we reden naast elkaar met de fiets, gingen wij steeds achter elkaar rijden als we een auto hoorden afkomen.

Nu zie je dat nog amper.... ze blijven gewoon naast elkaar fietsen, tot de auto eens kan voorbij steken naast de 2 fietsers....

Hoe zit dat eigenlijk in de wegcode? ik dacht dat fietser (en auto) steeds uiterst rechts moesten rijden. Dus achter elkaar... ?

Ik fiets ook heel veel naar het werk, maar ga toch altijd mooi aan de kant als ik een auto hoor komen. In de eerste plaats al , om er zeker van te zijn, dat die me niet zal aanrijden. (eigen veiligheid)

20 jaar geleden, toen ik nog naar school fietste, en we reden naast elkaar met de fiets, gingen wij steeds achter elkaar rijden als we een auto hoorden afkomen.

Nu zie je dat nog amper.... ze blijven gewoon naast elkaar fietsen, tot de auto eens kan voorbij steken naast de 2 fietsers....

Hoe zit dat eigenlijk in de wegcode? ik dacht dat fietser (en auto) steeds uiterst rechts moesten rijden. Dus achter elkaar... ?

Ik fiets ook heel veel naar het werk, maar ga toch altijd mooi aan de kant als ik een auto hoor komen. In de eerste plaats al , om er zeker van te zijn, dat die me niet zal aanrijden. (eigen veiligheid)
Binnen de bebouwde kom mag je met 2 naast elkaar en moet je achter elkaar om tegenkomend verkeer te laten passeren. Inhalen verkeer moet achter je blijven als de weg te smal is om je beide te passeren.
Buiten de bebouwde kom moet je ook om inhalend verkeer te laten inhalen achter elkaar.

Over het algemeen vind ik het fietsgedrag in onze omgeving wel serieus verbeterd. Af en toe heb je nog rare snuiters die de wegpiraat uithangen, maar het valt mee. Voorlopig ook weinig die zonder licht rijden in het donker. Benieuwd of dat zo blijft, want dat was afgelopen jaren in de winter een echte pest.

Over het algemeen vind ik het fietsgedrag in onze omgeving wel serieus verbeterd. Af en toe heb je nog rare snuiters die de wegpiraat uithangen, maar het valt mee. Voorlopig ook weinig die zonder licht rijden in het donker. Benieuwd of dat zo blijft, want dat was afgelopen jaren in de winter een echte pest.
Ik denk dat de opkomst van elektrische fietsen daar iets mee te maken heeft, die hun lichten zijn meestal in orde.
Ik heb er ondertussen toch wel al gezien zonder licht hoor.

Gisteren een auto die afdraaide juist voor ik passeerde op het fietspad (zone 70), nog nooit zo hard moeten remmen. Chance dat ik héél goeie remmen heb op mijn Specter en dat ik veel fiets- en scooterrace ervaring heb. Het was echt op de limiet van zowel de voor- als achterband 😅

Gisteren ook, rij op fietspad, gele strook op de baan. In centrum Lokeren.

Er komt een auto af, wil er nog enen voorbij steken. Mijn elleboog tegen zijn spiegel. Veel chance gehad...

Mijn ma gaat elke week met een groep zeventigers fietsen, echt fervente fietsers zijn dat.
Afgelopen week reden ze ergens op een fietspad, komen ze een fietser in de verkeerde richting tegen. De eerste gaat wat opzij tot tegen de haag, maar de tweede is verrast en stuurt richting de kant, trekt aan haar voorrem en gaat tegen de grond. Al een gelukkig niks gebroken.

En de spookrijder? Die reed uiteraard gewoon verder...

Natuurlijk jammer, maar ook eens zulke fietsers tegengekomen en ge hoort ze kwebbelen van 300m ver.
Veel focus op de weg is er daar toch niet bij.

(Staat natuurlijk los van de fout van die spookrijder).

Vandaag weer mijn dagelijks ritje langs de binnenbaantjes gedaan. Er moeten er toch altijd zijn die met hun auto geen enkele moeite doen om even te vertragen. Of ze nu inhalen of kruisen, gewoon vol gas er langs, op nog geen meter van je stuur. Zonder enig besef hoe gevaarlijk dat kan zijn.

Je mag in de bebouwde kom met 2 naast elkaar fietsen, als de achterliggende auto zonder problemen kan halen/hindert

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan