Even deze classic delen ivm motorrijders en fietsers:
Fietser heeft 0,0 ruimtebesef
Nja, zelf motorrijder en fietser hier: Als je op zo'n smal baantje als motorrijder zo weinig afremt als je een fietser wilt inhalen ben je ook niet goed bezig. De remafstand voor een moto is een pak hoger dan voor een auto. Als iemand voor je in het verkeer een bruusk manoeuvre maakt of plots moet remmen is het jouw verantwoordelijkheid om te zorgen dat je niet in z'n gat zit. Dat moet je ten alle tijde incalculeren.
Om een algemeen punt te maken:
Ik heb redelijk wat ervaring met zowat alle belangrijkste vervoersmiddelen: Fiets, moto, auto, en heb mezelf ook al vaak genoeg als voetganger in het verkeer gewaagd als inwoner van Antwerpen.
Mijn ervaring: Automobilisten rijden vaak te snel alsof het niks is, merken vaak het bestaan van fietsers die voorrang hebben niet op, en zitten te vaak met hun infotainment of smartphone te prutsen. Fietsers rijden vaak door het rood alsof het niets is en bezorgen andere weggebruikers vaak onnodige stress. . Voetgangers steken vaak over alsof ze de enige weggebruiker in een straal van 2km zijn. Heel veel mensen gedragen zich ergerlijk en egoïstisch in het verkeer, omdat het verkeer nu eenmaal dat effect op je als mens heeft. Ik ben er persoonlijk van overtuigd dat veel tijd doorbrengen in het drukke Belgische verkeer je een cynischere, slechtere mens maakt. We zijn met veel bewegers op een kleine oppervlakte. Frustraties volgen daardoor vanzelf. Iedereen wil zijn plekje opeisen.
Een zéér schadelijke evolutie is om te vervallen in een soort stammentwist van automobilisten vs fietsers. Zeker als dat nog aangestoken wordt door politiek, zoals vandaag al durft te gebeuren. Fietsen is dan links, autorijden is rechts. Waarschijnlijker is dat die automobilist die langs je scheert zondag misschien op zijn koersfiets kruipt, en dat fietspendelaar die door het rood rijdt zaterdag haar boodschappen eveneens met de auto haalt.
Feit is dit: Zelfs de meest doorgewinterde fietser die zelf niet eens een auto heeft, leunt op voertuigen voor allerhande zaken. De rekken in de supermarkt worden niet gevuld door een logistiek die teert op bakfietsen. De loodgieter komt niet langs op zijn trekkingfiets met ortliebzakken vol gereedschappen. Evenzeer is het zo dat die automobilist dankbaar mag zijn dat veel fietsers de congestie en de luchtkwaliteit verbeteren.
De verkeersregels moeten door iedereen gerespecteerd worden. Is het grote probleem werkelijk de kennis over de verkeersregels zelf? Of is er eerder een gevoel van frustratie bij veel weggebruikers waardoor ze die regels niet respecteren? Ik heb een theorie die zegt dat als verkeersgebruikers de indruk hebben dat ze niet gerespecteerd worden door de verkeersregels, zij ook geen respect gaan hebben voor die regels. Als een baan aanvoelt alsof je er probleemloos 70 kunt rijden een snelheidslimiet van 30 krijgt, gaan niet veel automobilisten dat respecteren. Evenzeer is dat zo bij fietsers die aan kruispunt moeten afslaan en lang voor 2 rode verkeerslichten moeten wachten. Op den duur krijg je het fenomeen dat fietsers in steden rode lichten systematisch negeren.
De voornaamste oplossing lijkt me in het verbeteren van onze weginfrastructuur te liggen. Alleszins niet in klagen over 'het andere kamp'.