Gedragingen van en ten opzichte van fietsers

Kunnen we a.u.b. stoppen met doen alsof dat probleem inherent is aan fietsers en niet bij de andere weggebruikers bestaat? Als ik mijn voorrang van rechts zou afdwingen iedere keer dat ik mijn straat uitrij, dan kan ik iedere week een nieuwe auto bestellen.
Ik ben misschien extra bias omdat ik in een stad woon. Maar de hoeveel absolute suicide moves die je fietsers op een dag ziet maken in bv Antwerpen is echt exponentieel meer dan bv auto's.

Pak dat ik op een goede week 2-3 auto's door het rood zie rijden. Fietsers met gemakt 20 per uur als je wat gaan rond wandelen.

Ik ben misschien extra bias omdat ik in een stad woon. Maar de hoeveel absolute suicide moves die je fietsers op een dag ziet maken in bv Antwerpen is echt exponentieel meer dan bv auto's.

Pak dat ik op een goede week 2-3 auto's door het rood zie rijden. Fietsers met gemakt 20 per uur als je wat gaan rond wandelen.
Maar rijd jij vaak met de fiets? Want zoals ik in een eerder bericht zei: het is pas wanneer je zelf regelmatig met de fiets rijdt dat je echt begint te merken hoe vaak autobestuurders ook de fout in gaan tegenover fietsers.

Even deze classic delen ivm motorrijders en fietsers: Fietser heeft 0,0 ruimtebesef
Nja, zelf motorrijder en fietser hier: Als je op zo'n smal baantje als motorrijder zo weinig afremt als je een fietser wilt inhalen ben je ook niet goed bezig. De remafstand voor een moto is een pak hoger dan voor een auto. Als iemand voor je in het verkeer een bruusk manoeuvre maakt of plots moet remmen is het jouw verantwoordelijkheid om te zorgen dat je niet in z'n gat zit. Dat moet je ten alle tijde incalculeren.

Om een algemeen punt te maken:
Ik heb redelijk wat ervaring met zowat alle belangrijkste vervoersmiddelen: Fiets, moto, auto, en heb mezelf ook al vaak genoeg als voetganger in het verkeer gewaagd als inwoner van Antwerpen.

Mijn ervaring: Automobilisten rijden vaak te snel alsof het niks is, merken vaak het bestaan van fietsers die voorrang hebben niet op, en zitten te vaak met hun infotainment of smartphone te prutsen. Fietsers rijden vaak door het rood alsof het niets is en bezorgen andere weggebruikers vaak onnodige stress. . Voetgangers steken vaak over alsof ze de enige weggebruiker in een straal van 2km zijn. Heel veel mensen gedragen zich ergerlijk en egoïstisch in het verkeer, omdat het verkeer nu eenmaal dat effect op je als mens heeft. Ik ben er persoonlijk van overtuigd dat veel tijd doorbrengen in het drukke Belgische verkeer je een cynischere, slechtere mens maakt. We zijn met veel bewegers op een kleine oppervlakte. Frustraties volgen daardoor vanzelf. Iedereen wil zijn plekje opeisen.

Een zéér schadelijke evolutie is om te vervallen in een soort stammentwist van automobilisten vs fietsers. Zeker als dat nog aangestoken wordt door politiek, zoals vandaag al durft te gebeuren. Fietsen is dan links, autorijden is rechts. Waarschijnlijker is dat die automobilist die langs je scheert zondag misschien op zijn koersfiets kruipt, en dat fietspendelaar die door het rood rijdt zaterdag haar boodschappen eveneens met de auto haalt.

Feit is dit: Zelfs de meest doorgewinterde fietser die zelf niet eens een auto heeft, leunt op voertuigen voor allerhande zaken. De rekken in de supermarkt worden niet gevuld door een logistiek die teert op bakfietsen. De loodgieter komt niet langs op zijn trekkingfiets met ortliebzakken vol gereedschappen. Evenzeer is het zo dat die automobilist dankbaar mag zijn dat veel fietsers de congestie en de luchtkwaliteit verbeteren.

De verkeersregels moeten door iedereen gerespecteerd worden. Is het grote probleem werkelijk de kennis over de verkeersregels zelf? Of is er eerder een gevoel van frustratie bij veel weggebruikers waardoor ze die regels niet respecteren? Ik heb een theorie die zegt dat als verkeersgebruikers de indruk hebben dat ze niet gerespecteerd worden door de verkeersregels, zij ook geen respect gaan hebben voor die regels. Als een baan aanvoelt alsof je er probleemloos 70 kunt rijden een snelheidslimiet van 30 krijgt, gaan niet veel automobilisten dat respecteren. Evenzeer is dat zo bij fietsers die aan kruispunt moeten afslaan en lang voor 2 rode verkeerslichten moeten wachten. Op den duur krijg je het fenomeen dat fietsers in steden rode lichten systematisch negeren.

De voornaamste oplossing lijkt me in het verbeteren van onze weginfrastructuur te liggen. Alleszins niet in klagen over 'het andere kamp'.

Laatst bewerkt:

En hoeveel auto's zie je voorrang van rechts negeren? Parkings oprijden zonder te kijken? Bezig met hun gsm? Te hard rijden? Daar zie ik er met een gemak 50 van op een kwartier in Antwerpen. (als ik op het juiste punt ga staan).

Het criminaliseren van fietsers mag echt wel eens gaan stoppen, want een paar idioten op een fiets zijn blijkbaar goed om alle fietsers vogelvrij te verklaren.

Kunnen we a.u.b. stoppen met doen alsof dat probleem inherent is aan fietsers en niet bij de andere weggebruikers bestaat? Als ik mijn voorrang van rechts zou afdwingen iedere keer dat ik mijn straat uitrij, dan kan ik iedere week een nieuwe auto bestellen.

Uiteraard zijn er die hun rijbewijs bij eeen doos cornflakes hebben gekregen.

Ik rij vrij assertief met de wagen en heb ook al bijna accidenten gehad omdat ik mijn voorrang van rechts nam en de andere er bijna tegen zat.

Dat soort kamikazeacties van fietsers vallen natuurlijk op wanneer je het verkeer observeert, ik heb er gisteren zelf nog eentje gepost in het ergernissen-op-de-weg-topic, maar heb je het ook gezien wanneer een fietser anticipeert en bijvoorbeeld zijn voorrang niet neemt omdat hij er rekening mee houdt dat een wagen hem de pas gaat afsnijden en hij zelfs bij de lichtste aanrijding sowieso de pineut is?

Maar rijd jij vaak met de fiets? Want zoals ik in een eerder bericht zei: het is pas wanneer je zelf regelmatig met de fiets rijdt dat je echt begint te merken hoe vaak autobestuurders ook de fout in gaan tegenover fietsers.
Ik rij met de motor, en merk daar inderdaad ook enorm hoe vaak autorijders oogkleppen ophebben, of gsm's vasthebben of ....

En hoeveel auto's zie je voorrang van rechts negeren? Parkings oprijden zonder te kijken? Bezig met hun gsm? Te hard rijden? Daar zie ik er met een gemak 50 van op een kwartier in Antwerpen. (als ik op het juiste punt ga staan).

Het criminaliseren van fietsers mag echt wel eens gaan stoppen, want een paar idioten op een fiets zijn blijkbaar goed om alle fietsers vogelvrij te verklaren.
Toch minder (in mijn ervaring). Maar ik ben helaas deze week nog een vriend verloren door een autobestuurder die zonder te kijken even dacht af te slaan, dus geloof me, mijn "voorkeur" ligt zeker niet bij het een of het andere kamp.

Ik heb langs de andere kant helaas zelf wel x-aantal weken geleden nog bijna een speedpedelec op mijn motorkap gehad en vervolgens bijna onder een bus zien belanden (op enkele cm's na) omdat deze besloot een dubbele baan over te vliegen door rood in Antwerpen.

Gelijk @Kas de Kalebas zegt, in Antwerpen merk je dat eigenlijk elke weggebruiker denkt dat ze de enige zijn. We moeten allemaal eens terug wat meer rekening gaan houden.

Dat soort kamikazeacties van fietsers vallen natuurlijk op wanneer je het verkeer observeert, ik heb er gisteren zelf nog eentje gepost in het ergernissen-op-de-weg-topic, maar heb je het ook gezien wanneer een fietser anticipeert en bijvoorbeeld zijn voorrang niet neemt omdat hij er rekening mee houdt dat een wagen hem de pas gaat afsnijden en hij zelfs bij de lichtste aanrijding sowieso de pineut is?
Ja, eigenlijk wel. Als student gebruikte ik veel de fiets. Mijn vader zei altijd "In uw gelijk zijn, daar hebt ge niks aan als ge onder een auto ligt", en vervolgens was ik altijd vrij voorzichtig. Ook inderdaad vaak alles moeten dichtpitsen, uitwijken etc voor een auto die dacht de koning te zijn.

Misschien is het bias, misschien is mijn obeservatie correct. Ik zal het nooit weten.

Nu schiet me wel even in te binnen dat op de 2 jaar dat ik op een kruispunt woonde (Kipdorp - Princesstraat voor de Antwerpenaren), daar eigenlijk wel elke week minstens 1 ongeval was door of een auto die zijn voorrang nam terwijl die er geen had, of door (meestal een delivery) fietser die besloot feel speed over een kruispunt te vliegen.

Zullen we allemaal akkoord gaan dat er gewoon te veel eikels in het verkeer zijn?

Ik rij vrij assertief met de wagen en heb ook al bijna accidenten gehad omdat ik mijn voorrang van rechts nam en de andere er bijna tegen zat.
Vanuit de verstevigde kooi van je wagen kun je dat risico nemen. Als zwakke weggebruiker is dat een heel ander verhaal.

Ik heb een theorie die zegt dat als verkeersgebruikers de indruk hebben dat ze niet gerespecteerd worden door de verkeersregels, zij ook geen respect gaan hebben voor die regels. Als een baan aanvoelt alsof je er probleemloos 70 kunt rijden een snelheidslimiet van 30 krijgt, gaan niet veel automobilisten dat respecteren. Evenzeer is dat zo bij fietsers die aan kruispunt moeten afslaan en lang voor 2 rode verkeerslichten moeten wachten. Op den duur krijg je het fenomeen dat fietsers in steden rode lichten systematisch negeren.
Ja maar waar stopt dat? Zo ken ik mensen die systematisch te hard rijden want elke baan is volgens hun 'te traag'. Dat gaat echt niet veranderen, want dat zijn gewoon tegendraadse hardrijders die altijd denken het beter te weten. Hetzelfde met van die kamikazefietsers. Die gaan er dan van uit dat auto's wel zullen remmen want die willen uiteraard geen dode/gewonde op hun geweten hebben.

Daarmee zeg ik niet dat het hier allemaal perfect is (verre van) maar ik denk wel dat, zoals je zelf zegt, het tijd wordt dat bestuurders (van alle voertuigen) eens opnieuw wat meer respect gaan kweken. Ik erger me ook geregeld aan bepaalde verkeersregels, maar als je zelf gaat kiezen wanneer je die toepast -en de rest van het land doet dat ook- dan krijg je dus deze chaos. Soms sta ik aan een rood licht te wachten wanneer er niemand in de buurt is, ja. Maar het verkeer (en de rest van het land) zijn nu eenmaal niet specifiek voor mijn trip ontworpen.

Nu goed: wat mij betreft mag de arm der wet daar gerust wat strenger in optreden. Zo'n rijbewijs met punten: laat maar komen. Eveneens mag er ook veel meer controle zijn op fietsers, en mogen die ook strenge boetes krijgen wanneer ze zware inbreuken doen.

20 jaar rijbewijs maar vroeger ook jarenlang met de fiets naar school geweest, en nu de laatste 10 jaar ook bijna exclusief met de fiets aan het pendelen. Dus ik ken beide perspectieven.

Ik denk dat er een groot verschil is tussen de steden (en dan spreek ik vooral over de grote steden zoals Gent en Antwerpen) en de voorsteden/platteland.

Ik heb in Gent met de fiets rondgereden als student en dat is een beetje een jungle, daar zwier je je gewoon overal tussen. Als automobilist in Gent moet je ogen op je rug hebben want fietsers kunnen van overal komen, ook waar ze eigenlijk niet horen vandaan te komen. Ik snap dus dat dat sommige mensen frustreert. Persoonlijk stoor ik mij daar minder aan, misschien omdat ik zelf nog als ongeleid projectiel de Kantienberg ben afgevlogen vroeger.
Maar wanneer je spreekt over de voorsteden/dorpen etc, kan ik je garanderen dat je maar beter die ogen op de rug hebt als fietser. En wie hier als fietser zich niet aan de verkeersregels houdt, die zal binnen het jaar in het ziekenhuis belanden, dat kan ik je garanderen. Meer nog: dwing hier altijd je voorrang af en je zal ook binnen het jaar in het ziekenhuis liggen. Hier heb je uit zelfbehoud geen andere keuze dan defensief te rijden en steeds te anticiperen op automobilisten die domme stoten uitsteken.

Gewoon even twee voorbeelden van mijn rit deze ochtend: verhoogd fietspad met daarnaast een voetpad. Ik zie iemand daar indraaien in een straat die verboden richting is. Dus ik voel het al aankomen, en jawel, hij zet hem in achteruit, draait de auto en blokkeert zo het hele fietspad en voetpad. Ik had al achterom gekeken, gezien dat ik veilig van het fietspad op de rijbaan kon springen, en ben hem dan zo gepasseerd. Oudere bestuurder gaat waarschijnlijk niets eens hebben gemerkt dat hij een fietser hinderde.
300 meter verder: auto's uit de andere rijrichting staan met hun pinker op te wachten om een zijstraat in te rijden. Ik nader, op de steenweg naast mij passeert in mijn rijrichting de laatste auto de zijstraat en jawel, ik kom nog afgereden met de fiets en een Tesla begint zijn maneuver om de zijstraat in te slaan. In een reflex sla ik alles dicht, wielen slippen een fractie van een seconde, Tesla ziet mij, remt ook en blijft diagonaal op de baan stilstaan. Dus ik kon alsnog doorrijden.
Maar dat is dus de realiteit. Ongeveer elke dag moet ik van het fietspad af omdat het geblokkeerd wordt door een auto, lossende vrachtwagen, of whatever. Een paar keer per maand moet ik een noodstop of quasi noodstop maken omdat een auto een stoot uitsteekt. En ga zo maar verder. In onze voorsteden en dorpen is de auto écht koning en wie zich daar als fietser tussen begeeft (en dan bedoel ik niet op zondag, maar in de week, wanneer iedereen z'n stuur zit op te fretten uit frustratie om op tijd op zijn werk te raken, of omdat het file is, of omdat de kinderen zitten te zagen op de achterbank) moet dat beseffen.

Ook niet vergeten: als een fietser een domme actie doet is de kans dat hij in het ziekenhuis belandt oneindig veel groter dan dat de automobilist in het ziekenhuis belandt. Als een automobilist een domme actie doet is de kans nog altijd oneindig veel groter dat de fietser in het ziekenhuis belandt. Dat is echt niet zo'n leuke vaststelling als fietser, dat je niet alleen zelf feilloos moet rijden maar ook nog eens afhankelijk bent van het verkeersinzicht van anderen.
Op die 10 jaar ben ik eenmaal aangereden. Ik rij op het fietspad en moet een parking passeren. De rijbaan is leeg en een auto staat daar stil, wachtend om de rijbaan op te draaien, dus ik ga er van uit dat die mij gezien heeft. Ik kruis de auto, hij vertrekt, heeft nog mijn achterwiel mee en ik kan mij maar net rechthouden. Los van het feit dat ik natuurlijk in mijn recht was, hoe in godsnaam kan je daarop anticiperen als fietser?

Daarmee zeg ik niet dat het hier allemaal perfect is (verre van) maar ik denk wel dat, zoals je zelf zegt, het tijd wordt dat bestuurders (van alle voertuigen) eens opnieuw wat meer respect gaan kweken. Ik erger me ook geregeld aan bepaalde verkeersregels, maar als je zelf gaat kiezen wanneer je die toepast -en de rest van het land doet dat ook- dan krijg je dus deze chaos. Soms sta ik aan een rood licht te wachten wanneer er niemand in de buurt is, ja. Maar het verkeer (en de rest van het land) zijn nu eenmaal niet specifiek voor mijn trip ontworpen.
Wel, dat is het soort principieel moreel top-down standpunt waar iedereen wel akkoord mee kan gaan maar waar je uiteindelijk weinig mee bent. Want hoe zet je dat om in beleid? Borden plaatsen langs de weg om meer respect voor elkaar te vragen?

Hebben Belgische verkeersgebruikers werkelijk minder respect voor elkaar dan weggebruikers in gelijkaardige landen?
Zoja, welke factoren leiden ertoe dat we minder respect hebben?
Kunnen we die factoren aanpakken?

Als ik de redenering doortrek, kom ik steevast uit bij onze chaotische open ruimte en de weginfrastructuur.

Vanuit de verstevigde kooi van je wagen kun je dat risico nemen. Als zwakke weggebruiker is dat een heel ander verhaal.

Ik bedoelde uiteraard als er een voertuig van rechts komt, met een fietser ben ik uiteraard voorzichtiger.

Tenzij er ne sticker achteraan opplakt "alweer een auto minder" of "ik rij groen".
Dan rij ik er expres tegen! :unsure:

Ik bedoelde uiteraard als er een voertuig van rechts komt, met een fietser ben ik uiteraard voorzichtiger.
En ik bedoel dat een zwakke weggebruiker het zich in de meeste gevallen en in tegenstelling tot een auto niet kan permitteren om z'n voorrang af te dwingen, want die eindigt vroeg of laat in het ziekenhuis (of erger) zoals hierboven al aangehaald.

Wel, dat is het soort principieel moreel top-down standpunt waar iedereen wel akkoord mee kan gaan maar waar je uiteindelijk weinig mee bent. Want hoe zet je dat om in beleid? Borden plaatsen langs de weg om meer respect voor elkaar te vragen?
Welja, waarom geen campagnes om wat hoffelijker te zijn? Of bijvoorbeeld meer aandacht voor het feit dat fietsers ook voorrangsregels moeten volgen?

Maar vooral, zoals ik zeg: strenger zijn. Ik ken persoonlijk echt wel een paar bestuurders die simpelweg niet thuis horen op de openbare weg. Als je er er zelf geen kent volstaat het om een seizoen of twee van De Rechtbank op Vier te kijken.

De ene heeft een dozijn zware snelheidsovertredingen, de andere is al meermaals dronken achter het stuur gepakt, nog iemand anders rijdt gewoon zonder rijbewijs (want tijdelijk afgepakt), ...

Wat mij betreft moet er een punt komen waarop je zegt 'geef je rijbewijs maar permanent af'. Mogen autorijden op de openbare weg is -vind ik- geen fundamenteel menselijk recht. Als je er constant een boeltje van maakt heb je wat mij betreft bewezen dat je die gunst niet verdient en moet het maar stoppen.

Als mensen beginnen merken dat er aan hun asociaal rijgedrag permanente gevolgen kunnen hangen dan zal je vanzelf wel zien dat er minder het risico gaan nemen. Bij fietsers kan je al beginnen met op die hun rijgedrag te controleren (zet eens een team agenten met elektrische fietsen aan een willekeurig druk kruispunt in een willekeurige stad en die schrijven tientallen boetes uit) want dat wordt nu quasi niet gedaan.

[Edit] En ik weet niet of we het in ons land erger hebben qua respect dan in andere landen. Zo weet ik ook niet of de infrastructuur hier dermate chaotischer is dat het leidt tot wangedrag. Ik weet wel dat er heel veel zijn die de verkeersregels vooral een suggestie vinden, en als die ineens 140 mogen rijden in de bebouwde kom dan gaan die nog zeuren dat 160 logischer zou zijn.

Het is bedroevend gesteld met het respecteren van de verkeersregels bij alle weggebruikers. Niet vergeten dat de meeste volwassen fietsers op de baan ook gewoon een rijbewijs hebben. Wie op de fiets het niet nauw neemt met voorrangsregels, zal het in de wagen allicht ook niet doen, en omgekeerd.

Als iemand die zelf voornamelijk met de fiets op weg is, zie ik zowel bij automobilisten als fietsers gewoon dramatische zaken. Voorrang van rechts lijkt niemand te kennen, ik lijk een van de weinige mensen op de baan te zijn die wanneer hij zelf met de auto rijdt voldoende afstand houdt van fietsers (gisteren op een kruispunt een wagen gezien die linksafsloeg en daarmee een 8-jarig meisje op de fiets de pas afsneed die rechtdoor moest), heel veel fietsers die het verschil tussen rood en groen niet lijken te kennen, automobilisten die rechtsafslaan terwijl ze links kijken of erger nog op hun gsm zitten te loeren, fietsers die denken dat je bij het afslaan langs binnen moet snijden in plaats van naar buiten, automobilisten die zich niet aan de snelheidsregels houden of denken dat ze wel sneller zullen zijn dan jij, ...

Ik zeg het, het is gewoon droevig gesteld met alle types weggebruikers. Voor mij is het enige verschil dat zware weggebruikers mijn inziens een grotere verantwoordelijkheid hebben, gezien een zwakke weggebruiker bij het maken van een fout (ten opzichte van een zware weggebruiker) meestal enkel zichzelf in gevaar brengt, terwijl een zware weggebruiker (ten opzichte van een zwakke weggebruiker) meestal enkel de andere in gevaar brengt. Voor mij hangt dat gedrag ook samen met het algemene hyperegoïsme van onze maatschappij, en het schrijnende gebrek aan burgerzin. Inzicht in het verkeer is daar volgens mij zelfs secundair aan.

Edit: en net een 40+ jogger zien oversteken door het rood op een van de drukste kruispunten van Brugge. Ze rijden daar aan 70km/u, maar stel je voor dat je even moet pauzeren in je loopsessie hé. Als fietser is dat overigens ook een serieuze ergernis van mij: joggers en voetgangers op fietspaden wanneer er wel degelijk een voetpad is.

Laatst bewerkt:
Daarnaast moet men ook de pakkans verhogen en strenger optreden voor zij die de regels aan hun laars lappen. Snelheidsbeperkingen op fietspaden zijn er al, maar hebben weinig nut als speedpedelecs en bromfietsers ongestoord aan 50 km/h hierover kunnen vliegen.
Zolang de toegelaten snelheid niet anders aangeduid is, mogen die daar dan ook gerust 45 rijden.
Wat bedoel je precies met snelheidsbeperkingen op fietspaden?

Zolang de toegelaten snelheid niet anders aangeduid is, mogen die daar dan ook gerust 45 rijden.
Wat bedoel je precies met snelheidsbeperkingen op fietspaden?
Ik gok dat hij doelt op die "illegale" 25km/u bordjes op de fietspaden in Antwerpen centrum.

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan