Gedragingen van en ten opzichte van fietsers

Ik had er vandaag genoeg van nadat ik als fietser 3 dagen op rij op dezelfde plaats - éénrichtingsstraat in bebouwde kom zonder fietspad - bijna van m'n sokken ben gereden door wagens die geen geduld hebben tot de weg 150m verderop breder wordt. Ik heb m'n kans gewaagd en de bewuste bestuurder even verderop aan de rode lichten even door zijn openstaande passagiersraamje gevraagd wat de minimale zijdelingse afstand is om een fietser in te halen. Het antwoord: "een halve meter". Nadat ik hem er fijntjes op had gewezen dat het 1 meter is in de bebouwde kom en dat hij mij op minder dan 40 cm was gepasseerd, kreeg de bestuurder acuut geheugenverlies en ontkende hij dat hij mij minder dan een minuut eerder had ingehaald.

Vandaag 4 dagen op 4 met een hoogoplopende discussie tot gevolg met een derde die zich kwam moeien en duidelijk geen flauw idee had waar hij het over had, maar mij wel de les probeerde te spellen. Voor wie er nog aan twijfelt: veel bestuurders denken echt dat ze fietsers rakelings voorbij mogen vliegen, zolang het maar geen fietsstraat is.

Vandaag 4 dagen op 4 met een hoogoplopende discussie tot gevolg met een derde die zich kwam moeien en duidelijk geen flauw idee had waar hij het over had, maar mij wel de les probeerde te spellen. Voor wie er nog aan twijfelt: veel bestuurders denken echt dat ze fietsers rakelings voorbij mogen vliegen, zolang het maar geen fietsstraat is.
Een beetje zoals bepaalde fietsers denken dat ze links en rechts voorbij mogen vliegen bij verkeerslichten of heel langzaam verkeer

Idioten hebt ge bij elk vervoersmiddel.

Een beetje zoals bepaalde fietsers denken dat ze links en rechts voorbij mogen vliegen bij verkeerslichten of heel langzaam verkeer

Of in een fietsstraat...
Al verschillende keren dat er eentje bijna onder zit omdat hij mij langs rechts wil inhalen en ik aan de kant moet voor een wegversmalling.

Ik ga akkoord dat er op/in alle vervoersmiddelen idioten zitten.
Ik heb echter wel de indruk dat het erger is tov. de fietser. Zowel qua frequentie als qua hoe gevaarlijk het is. Zo is er een bepaald stuk van mijn woon-werk verkeer waar ik door een industrieterein rij (ik met de auto, voor het goede begrip), maar vaker wel dan niet een vrachtwagen op het fietspad zie staan. Wat sowieso al maar een moordstrookje is. Op verschillende stukken.

Of de voorbeelden van hierboven waarbij je als fietser rakelings voorbijgestoken wordt omdat mensen oh zo gehaast zijn.

Dat fietsers dat ook wel eens doen, akkoord. Maar qua frequentie en gevaarlijkheid (vooral voor de ander), is mijn impressie dat de fietser meer benadeeld is. Nuja goed, zinloos gegeven, want uiteindelijk maakt het niet veel uit wie nu meer of minder in fout is. Er moeten gewoon in het algemeen minder fouten en roekeloos rijgedrag getoond worden ongeacht het voertuig.

Als je stilstaat voor de lichten mag je als fietser gewoon links en rechts voorbijrijden. Bij langzaam rijdend verkeer dan weer enkel links.

Als je stilstaat voor de lichten mag je als fietser gewoon links en rechts voorbijrijden. Bij langzaam rijdend verkeer dan weer enkel links.
Als ik stilsta tot daar aan toe.

Als het net op groen springt me links en rechts voorbij komen terwijl zij rechtdoor moeten en ik rechtsaf is levensgevaarlijk (voor hun)

Ik rij veel met de wagen op de snelweg en in een stadsomgeving. Ik fiets ook, maar veel minder.
Ik probeer mij als automobilist zoveel mogelijk in het standpunt van de fietser te plaatsen maar voor sommige dingen heb ik gewoon geen begrip:
  1. Rijden in het donker zonder lichten
  2. Voorrang nemen van links die er niet is. Een mooi voorbeeld zijn 2 fietsstraten hier die in elkaars verlengde liggen. Deze worden echter onderbroken door een hoofdstraat waar op het kruispunt de normale voorrangsregels gelden. Als iedereen hier elke fietser voorrang van links moet verschaffen uit hoffelijkheid, dan staat er binnen de kortste keren een mega file in de hoofdstraat, wat nu al vaak genoeg het geval is. Toch word je hier als automobilist regelmatig uitgekafferd door fietsers. Geen begrip voor.
  3. Oversteken al rijdende over zebrapaden, meer bepaald het ene moment rechtdoor rijden op het fietspad, het volgende moment 90° draaien en de baan oversteken al rijdende op het zebrapad en dat moet iedereen maar gezien hebben en wachten en voorrang verlenen.
  4. Bezig zijn met een manoeuvre om van een garage oprit te rijden in een smalle straat (fietsstraat) heel dichtbij een hoek. Fietsers die met enorme snelheid de straat komen ingereden vanachter de hoek en waar je dus nooit op voorhand op kan anticiperen. Dan worden uitgescholden of zelfs fysieke agressie gebaren omdat je op dat moment de weg heel even verspert. Tja, ik was eerst in beweging voor je de hoek achterom kwam... Meestal wordt er dan ook voor de wagen op het voetpad gereden omdat veel fietsers vinden dat even wachten niet bij het deelnemen aan het verkeer behoort.
  5. Aan hoge snelheid fietsen (volwassenen) op een smal voetpad tussen rijhuizen en geparkeerde wagens. Levensgevaarlijk voor alle partijen.
  6. Het ergste is dat je dit bovenstaande nog eens maal 10 mag doen qua gedrag van de gemiddelde e-step gebruiker.

Nog eens een oproep mijnentwege om niet te vervallen in een stammentwist van fietsers vs automobilisten, want dat is geen gezonde evolutie. Laten we als automobilisten en fietsers samenkomen en een consensus vormen dat e-steps een kanker voor de maatschappij zijn.

Met fietsers op een normale stadsfiets heb ik echt waar nog geen enkele keer een probleem gehad.
Exemplaren op een koersfiets of ebike daarentegen -> ben zelf fervent loper en zowat alle frustraties die ik op voorbije pagina's lees van fietsers tov auto's kan je gewoon kopiëren voor fietsers tov lopers:
  • te kort passeren waardoor je je een ongeluk schrikt
  • luid roepen (want een bel hebben ze niet) als ze je passeren... why, really?
  • plots oversteken terwijl ze geen voorrang hebben
  • onaangepaste snelheid op smalle fietspaden of bij druk verkeer
  • stroboscoop lichten die lekker in de ogen schijnen en verblinden
  • fietspad negeren en gewoon op de baan fietsen (hier heb ik natuurlijk geen last van)
  • kwaad worden als je als loper tegen de richting loopt... terwijl we dit net doen omdat we zot worden van puntjes 1 & 2 als we ons aan de wet houden

Met fietsers op een normale stadsfiets heb ik echt waar nog geen enkele keer een probleem gehad.
Wow...
  • kwaad worden als je als loper tegen de richting loopt... terwijl we dit net doen omdat we zot worden van puntjes 1 & 2 als we ons aan de wet houden
Op het fietspad? Afaik mag je links gaan/lopen, maar moet je wel doorgang verlenen aan de fietsers.
art 42.1 "Wanneer voetgangers het fietspad volgen, verlenen zij doorgang aan de andere weggebruikers die zich hierop bevinden."

Als je de rijbaan volgt, ben je zelfs verplicht om links te gaan.
art 42.1 "Ze gaan links ten opzichte van de door hen gevolgde richting wanneer ze de rijbaan of de zijdelingse stroken volgen, of rechts wanneer veiligheidsredenen het rechtvaardigen."

Iemand waar ik soms mee ga fietsen heeft vandaag ook weer iets voorgehad. Op een tweerichtingsfietspad in een lichte bocht kwam er plots een jonge gast op een ebike op hem af, bezig op de gsm. Hij reed op zijn kant en die kerel binnenkant bocht. Vol op elkaar. De ebike aan 25, hij op de koersfiets aan 30 ofzo. Serieuze klap. Shifter en stuur scheef, behoorlijk wat schaafwonden, kledij gescheurd.
Leuk einde van een fietstochtje 🙄

Iemand waar ik soms mee ga fietsen heeft vandaag ook weer iets voorgehad. Op een tweerichtingsfietspad in een lichte bocht kwam er plots een jonge gast op een ebike op hem af, bezig op de gsm. Hij reed op zijn kant en die kerel binnenkant bocht. Vol op elkaar. De ebike aan 25, hij op de koersfiets aan 30 ofzo. Serieuze klap. Shifter en stuur scheef, behoorlijk wat schaafwonden, kledij gescheurd.
Leuk einde van een fietstochtje 🙄
Het is niet normaal hoeveel (veelal jonge) fietsers met de gsm in de hand rijden. Of met een hoofdtelefoon op. Ik heb mijn oudste ook al eens betrapt met oortjes in op de fiets, maar die gaat dat geen twee keer doen…

Bij de jeugd zal het sowieso wat meer zijn, maar ik zie ook gewoon volwassenen op de speedelec of longtail vrolijk bezig op hun gsm. Ze zetten dat ding op de hoogste stand, kracht zetten moet je niet meer dus dan maar wat op de gsm beginnen scrollen.

De mensen lijken onder invloed van hun smartphone toch ook een deel hersencellen kwijt te zijn.

Ik luister ook naar podcasts tijdens lange(re) fietstochten maar dan wel in ambient sound modus dat je nog steeds hoort wat er rondom je gebeurt. Die bakfietsen vind ik verschrikkelijke ondingen, rijden steevast in het midden op dubbelrichtingsfietspaden en zijn dan verontwaardigd als je daarover van je tak maakt.

Ik luister ook naar podcasts tijdens lange(re) fietstochten maar dan wel in ambient sound modus dat je nog steeds hoort wat er rondom je gebeurt. Die bakfietsen vind ik verschrikkelijke ondingen, rijden steevast in het midden op dubbelrichtingsfietspaden en zijn dan verontwaardigd als je daarover van je tak maakt.
De longtail-hype is daarom toch één van de beste evoluties van de laatste jaren. In Brussel heeft die de bakfiets bijna volledig vervangen. Ik zie per ochtendrit mss 2 bakfietsen, en wsl 30 longtails.

En wie moet er (ook) mee leven als ik afsla en er ene over mijn motorkap gaat of op men achterbank ligt?
Wacht... wie moet ermee leven als jij afslaat en de fietser rechtdoor rijdt, en jij hem over je motorkap schept? Of mis ik de vraag?

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan