Gedragingen van en ten opzichte van fietsers

Airjinx

Well-known member
Crowdfunder FE
Edit mod: deze posts werden afgesplitst uit politiek en actualiteit en evolueren verder naar een discussie over rijgedrag en houdingen ten opzichte van fietsers.

Hoe weinig hersencellen kunnen er op één werf rondlopen?

De nieuwe fietssnelweg heeft daar nu plots vooraan op een baan tussen de velden waar je 50 mag maar iedereen 70 rijdt. Dat wordt ook aftellen tot ze daar de eerste fietser omverkegelen.

Laatst bewerkt door een moderator:
De nieuwe fietssnelweg heeft daar nu plots vooraan op een baan tussen de velden waar je 50 mag maar iedereen 70 rijdt. Dat wordt ook aftellen tot ze daar de eerste fietser omverkegelen.

Dat zie je steeds meer, en ik vind het ook maar zeer bedenkelijk. Het grote probleem is dat fietsers in het algemeen weinig oplettend zijn. Zo moeten zij ook voorrang van rechts geven, stoppen aan een stopstreep, etc.. Moet je maar eens aan zo'n punt gaan zitten, de meerderheid veegt er zijn voeten gewoon aan.

Fietsen is al lang niet meer iets voor bomma's op zondag, dus het is goed dat ze investeren in goede fietsinfrastructuur. Maar ze mogen ook wel eens duidelijk gaan maken dat fietsers niet ongenaakbaar zijn.

In dit voorbeeld gaat het blijkbaar over een baan tussen de velden, maar er zijn ook voorbeelden waar men dit doet op doorgaande wegen tussen dorpen. Allemaal nogal bedenkelijk vind ik.

Dat zie je steeds meer, en ik vind het ook maar zeer bedenkelijk. Het grote probleem is dat fietsers in het algemeen weinig oplettend zijn. Zo moeten zij ook voorrang van rechts geven, stoppen aan een stopstreep, etc.. Moet je maar eens aan zo'n punt gaan zitten, de meerderheid veegt er zijn voeten gewoon aan.

Fietsen is al lang niet meer iets voor bomma's op zondag, dus het is goed dat ze investeren in goede fietsinfrastructuur. Maar ze mogen ook wel eens duidelijk gaan maken dat fietsers niet ongenaakbaar zijn.

In dit voorbeeld gaat het blijkbaar over een baan tussen de velden, maar er zijn ook voorbeelden waar men dit doet op doorgaande wegen tussen dorpen. Allemaal nogal bedenkelijk vind ik.
Het grote probleem bij een voorrangsweg van fietsers is dat fietsers onoplettend zijn?

Het grote probleem bij een voorrangsweg van fietsers is dat fietsers onoplettend zijn?
Die kruistocht van sommigen (nu niet op BlackTeaTrader gericht, maar iedereen kent wel een paar mensen met een onverklaarbare afkeer van alles wat op twee wielen rijdt) tegen fietsen mag wel eens gaan stoppen.

Ik probeer de auto zo veel mogelijk te mijden, dus ik zit quasi elke dag op de fiets. Uiteraard zijn er fietsers die niet opletten of roekeloos rijden, maar je kan exact hetzelfde zeggen van autobestuurders. Moest ik niet enorm goed opletten tijdens mijn woon-werktraject zou ik echt al een paar keer naar de spoeddienst zijn mogen vertrekken, daar ben ik zeker van.

• Auto's die van een oprit/parking/zijstraat komen gereden en zonder te kijken recht op het fietspad rijden. Als je niet al op voorhand kan inschatten dat dat gaat gebeuren beland je ofwel op de motorkap of moet je uitwijken naar de rijbaan.
  • Auto's die hun bocht veel te kort nemen, waardoor je als fietser moet kiezen tussen de berm ingaan of tot een botsing komen.
  • Auto's die op kleinere baantjes op 3 centimeter van je stuur voorbij steken aan een niet-aangepaste snelheid.
  • Auto's die in een fietsstraat de regels gewoon negeren of niet kennen.
  • Auto's die (bijvoorbeeld in een dorpskern) achter je rijden en pas op het laatste moment doorhebben dat je gaat afdraaien (ook al rijd je al tien meter met je arm uitgestoken om je richting aan te wijzen) en zo volledig in de rem moeten.
  • ...
En dan heb ik het nog niet eens over die eerder vermelde groep met een onverklaarbare afkeer. Die groep die in fietsstraten de motor doet brullen terwijl ze achter je hangen, of die op landweggetjes nog eens goed versnelt en zo dicht mogelijk voorbij vliegt aan een zo hoog mogelijke snelheid. Die groep die, ook al heb je als fietser voorrang, nog snel versnelt in plaats van snelheid te minderen, zodanig dat je als fietser nog in de remmen moet omdat je anders een ongeluk hebt.

Opnieuw: zo een lijstje kan je ook over fietsers maken, maar onoplettenden en dwazen vind je zeker ook (in grote aantallen) in auto's hoor.

Wat een simpele veralgemeningen.

In hetzelfde straatje: in het algemeen zijn autochauffeurs weinig oplettend. De meesten zitten op hun gsm en rijden veel te hard. Zwakke weggebruikers zijn degene die hen verhinderen van hard te rijden en dienen dus geweerd en gecriminaliseerd te worden. Ze wanen zich toch onaantastbaar aangezien ze zich veilig in hun 2 ton zware kooi bevinden.

Wat een simpele veralgemeningen.

In hetzelfde straatje: in het algemeen zijn autochauffeurs weinig oplettend. De meesten zitten op hun gsm en rijden veel te hard. Zwakke weggebruikers zijn degene die hen verhinderen van hard te rijden en dienen dus geweerd en gecriminaliseerd te worden. Ze wanen zich toch onaantastbaar aangezien ze zich veilig in hun 2 ton zware kooi bevinden.

Ik rij zelf met de moto, al meer dan genoeg ervaren hoe onoplettend autochauffeurs zijn hoor.

Maar ik zie uit ervaring dat er nog steeds een grote groep fietsers zijn die niet lijken te weten dat het verkeersreglement ook op fietsers van toepassing is. Die geen voorrang verlenen als er haaientanden staan, die niet stoppen bij een stopstreep, die door rood rijden, etc.

Dat is toch gewoon simpel te verklaren: je kan gewoon met de fiets de baan op zonder een examen wegcode afgelegd te hebben zoals bij de rijbewijzen. Dan kan je toch niet weten wat een omgekeerde driehoek is bv.

Het is goed dat de fiets eindelijk zijn plaats krijgt op de openbare weg, maar het lijkt mij onvermijdelijk dat daar meer regelgeving van gaat komen. Ik woon aan een fietssnelweg en heb al zoveel gevaarlijke dingen gezien, mede ook door het grote snelheidsverschil tussen fietsers onderling. De gemeente heeft hier al borden opgehangen van "aub 30 rijden" omdat die fietsers gewoon een baan opknallen waar ze voorrang moeten verlenen.

Dat is toch gewoon simpel te verklaren: je kan gewoon met de fiets de baan op zonder een examen wegcode afgelegd te hebben zoals bij de rijbewijzen. Dan kan je toch niet weten wat een omgekeerde driehoek is bv.
De voorrangsregels leer je voor het eerst bij de voorbereiding op een theoretisch rijexamen? :confused2:

Genoeg bestuurders op de weg die wél de theoretische proef hebben afgelegd, maar toch de regels niet blijken te kennen of te kunnen toepassen. Daar gaat je simpele verklaring.

Het is goed dat de fiets eindelijk zijn plaats krijgt op de openbare weg, maar het lijkt mij onvermijdelijk dat daar meer regelgeving van gaat komen. Ik woon aan een fietssnelweg en heb al zoveel gevaarlijke dingen gezien, mede ook door het grote snelheidsverschil tussen fietsers onderling. De gemeente heeft hier al borden opgehangen van "aub 30 rijden" omdat die fietsers gewoon een baan opknallen waar ze voorrang moeten verlenen.

Feit is ook dat er in België teveel conflictsituaties zijn tussen zwakke weggebruikers en bestuurders van gemotoriseerde voertuigen. In Nederland is dit veel beter geregeld en probeert men beide soorten weggebruikers zo weinig mogelijk met elkaar in conflict te laten gaan.

Als je dan ziet hoeveel moordstrookjes er in België nog zijn, dan ligt er nog heel veel werk op de plank om het verkeer voor iedereen veiliger te maken. De statistieken wijzen dit ook uit. Men probeert wel, maar vaak ook maar met halfslachtige oplossingen.

De voorrangsregels leer je voor het eerst bij de voorbereiding op een theoretisch rijexamen? :confused2:

Genoeg bestuurders op de weg die wél de theoretische proef hebben afgelegd, maar toch de regels niet blijken te kennen of te kunnen toepassen. Daar gaat je simpele verklaring.

Waar leer je dan de basis verkeersregels? Op de lagere school als je een keer met de klas op verkeersklas gaat? Veel kinderen gaan dan nog met de bus of worden met de auto gebracht dus dat is zeer snel vergeten.

Oprechte vraag, ik kan mij echt niet meer herinneren dat ik buiten een uitstap in de lagere school naar zo'n verkeerspleintje ooit iets geleerd heb over verkeersborden en -regels alvorens het theorie-examen rijbewijs.

Vandaar dat ik vind dat we gewoon om de zoveel jaar terug onze testen moeten afleggen.
Er zijn echt genoeg mensen die de regels gewoon écht niet kennen.

Ene keer in uw leven slagen voor een praktische test en een rij-examen van een half uur om dan de rest van uw dagen te mogen rondrijden met een machine van 1 ton, ik vind dat hopeloos achterhaald.

Feit is ook dat er in België teveel conflictsituaties zijn tussen zwakke weggebruikers en bestuurders van gemotoriseerde voertuigen. In Nederland is dit veel beter geregeld en probeert men beide soorten weggebruikers zo weinig mogelijk met elkaar in conflict te laten gaan.

Als je dan ziet hoeveel moordstrookjes er in België nog zijn, dan ligt er nog heel veel werk op de plank om het verkeer voor iedereen veiliger te maken. De statistieken wijzen dit ook uit. Men probeert wel, maar vaak ook maar met halfslachtige oplossingen.

Zeker eens, met de ruimtelijke warboel in Vlaanderen is dat sowieso moeilijk op te lossen, maar ze zijn er wel mee bezig. Ook conflictvrije lichtenregeling aan kruispunten is positief. Die moordstrookjes zijn uiteraard totaal schandalig en moeten ze prioritair aanpakken.

Maar dat gaat over infrastructuur, ook in gedrag moeten er duidelijkere regels en controles komen net omdat er zo'n toename is van het aantal fietsers, en de diversiteit van het publiek. Dat bedoel ik met fietsen is niet meer iets voor bomma's op zondag. Dat kan bijvoorbeeld gaan over snelheidsbeperkingen op fietspaden bij gevaarlijke plaatsen, meer aandacht voor fietsvaardigheid in de scholen, een verplichte fietsproef voor jonge kinderen, etc.

Waar leer je dan de basis verkeersregels? Op de lagere school als je een keer met de klas op verkeersklas gaat? Veel kinderen gaan dan nog met de bus of worden met de auto gebracht dus dat is zeer snel vergeten.
Ik spreek ondertussen over 25 jaar geleden, maar wij hadden regelmatig verkeersles (met de fiets, op verplaatsing en op de openbare weg) en gingen in het 5de en 6de leerjaar met de fiets op schooluitstap. Op de basisschool van mijn kinderen is er ook zeer veel aandacht voor en dat start al vanaf de kleuterklas.
Oprechte vraag, ik kan mij echt niet meer herinneren dat ik buiten een uitstap in de lagere school naar zo'n verkeerspleintje ooit iets geleerd heb over verkeersborden en -regels alvorens het theorie-examen rijbewijs.
Je hebt als kind nooit in het verkeer gefietst dan? Vanaf een bepaalde leeftijd pik je die regels toch ook op door je in het verkeer te begeven: de belangrijkste voorrangsborden, voorrang van rechts, etc.

Vandaar dat ik vind dat we gewoon om de zoveel jaar terug onze testen moeten afleggen.
Er zijn echt genoeg mensen die de regels gewoon écht niet kennen.

Ene keer in uw leven slagen voor een praktische test en een rij-examen van een half uur om dan de rest van uw dagen te mogen rondrijden met een machine van 1 ton, ik vind dat hopeloos achterhaald.
Dit dus gewoon.
Ik heb vorige maand mijn BE-rijbewijs gehaald en die instructeur zei ook dat die praktijklessen grotendeels op 2 zaken neerkomen: de oefeningen op het terrein aanleren en de slechte/verouderde gewoontes op de weg afleren.
En dan mogen we ergens nog van geluk spreken dat de generatie die hun rijbewijs gewoon is gaan afhalen op de gemeente er stilaan uit aan het gaan is.

ook in gedrag moeten er duidelijkere regels en controles komen net omdat er zo'n toename is van het aantal fietsers, en de diversiteit van het publiek. Dat bedoel ik met fietsen is niet meer iets voor bomma's op zondag. Dat kan bijvoorbeeld gaan over snelheidsbeperkingen op fietspaden bij gevaarlijke plaatsen, meer aandacht voor fietsvaardigheid in de scholen, een verplichte fietsproef voor jonge kinderen, etc.

Sowieso, het gedrag van alle weggebruikers dient dringend bijgestuurd te worden. De nonchalance en het egoïsme waarmee velen zich in het verkeer gedragen moet eruit.

Daarnaast moet men ook de pakkans verhogen en strenger optreden voor zij die de regels aan hun laars lappen. Snelheidsbeperkingen op fietspaden zijn er al, maar hebben weinig nut als speedpedelecs en bromfietsers ongestoord aan 50 km/h hierover kunnen vliegen.

Ik spreek ondertussen over 25 jaar geleden, maar wij hadden regelmatig verkeersles (met de fiets, op verplaatsing en op de openbare weg) en gingen in het 5de en 6de leerjaar met de fiets op schooluitstap. Op de basisschool van mijn kinderen is er ook zeer veel aandacht voor en dat start al vanaf de kleuterklas.

Je hebt als kind nooit in het verkeer gefietst dan? Vanaf een bepaalde leeftijd pik je die regels toch ook op door je in het verkeer te begeven: de belangrijkste voorrangsborden, voorrang van rechts, etc.

Dan zal het in die tijd van school tot school anders zijn geweest, ik herinner mij enkel 1 keer verkeersklas waar iedereen in fluohesje naar verkeersplein reed met borden en zelfs lichten. Daarna nooit meer iets over gehad. Schooluitstappen waren met de bus. Is ook wel 25 jaar geleden hier, het zal nu wss anders zijn zoals je zegt, ik heb geen kinderen.

Als kind reed ik in het middelbaar 6 jaar lang dezelfde route, die dan grotendeels over een vrijliggend fietspad ging. Elke dag dezelfde situaties dus, daar leer je niet enorm veel van. Het is maar door veel verschillende situaties te ervaren dat je echt leert. En dat was dan nog op de boerenbuiten.

Hier in Lokeren organiseert de lokale politie elk jaar samen met de lagere scholen een "fietsexamen" voor de leerlingen van het 6e leerjaar.
Er komt een agent in elke klas langs om uitleg te geven, de leerkrachten besteden er ook tijd aan om de verkeers- en gedragsregels uitgebreid uit te leggen.
Hierna krijgen de leerlingen een theoretische test (op kinderniveau uiteraard), en daarna volgt er in het centrum een praktijktest.
Alle leerlingen moeten een vooraf bepaalde route door het centrum fietsen, en aan elk kruispunt staat een agent. Deels om de veiligheid met andere weggebruikers te garanderen, maar die let ook op de kinderen en noteert als iemand iets niet goed (genoeg) doet. Leerlingen krijgen daarna een score.
Ons dochter was 2 jaar geleden de "eerste", en werd uitgenodigd op een ceremonie met oa de burgemeester, schepen van verkeer, politiecommisaris, ... en ze heeft daar een bon van de Standaard boekhandel gekregen.

Ik vind dat een enorm mooi initiatief.

Edit: Op de lagere school van onze kindjes zijn alle uitstappen binnen haalbare afstand en als het weer het toelaat steeds met de fiets te doen vanaf het 3e leerjaar. Ze vragen dan aan enkele ouders om als begeleider mee te fietsen, ik heb dat al een paar keer gedaan.
Sportdag, uitstapjes naar bvb Puyenbroeck in Wachtebeke, Legolab in centrum Lokeren, bibliotheek, ...

Hier in Lokeren organiseert de lokale politie elk jaar samen met de lagere scholen een "fietsexamen" voor de leerlingen van het 6e leerjaar.
Er komt een agent in elke klas langs om uitleg te geven, de leerkrachten besteden er ook tijd aan om de verkeers- en gedragsregels uitgebreid uit te leggen.
Hierna krijgen de leerlingen een theoretische test (op kinderniveau uiteraard), en daarna volgt er in het centrum een praktijktest.
Alle leerlingen moeten een vooraf bepaalde route door het centrum fietsen, en aan elk kruispunt staat een agent. Deels om de veiligheid met andere weggebruikers te garanderen, maar die let ook op de kinderen en noteert als iemand iets niet goed (genoeg) doet. Leerlingen krijgen daarna een score.
Ons dochter was 2 jaar geleden de "eerste", en werd uitgenodigd op een ceremonie met oa de burgemeester, schepen van verkeer, politiecommisaris, ... en ze heeft daar een bon van de Standaard boekhandel gekregen.

Ik vind dat een enorm mooi initiatief.

Edit: Op de lagere school van onze kindjes zijn alle uitstappen binnen haalbare afstand en als het weer het toelaat steeds met de fiets te doen vanaf het 3e leerjaar. Ze vragen dan aan enkele ouders om als begeleider mee te fietsen, ik heb dat al een paar keer gedaan.
Sportdag, uitstapjes naar bvb Puyenbroeck in Wachtebeke, Legolab in centrum Lokeren, bibliotheek, ...

Dat fietsexamen is praktisch in elke stad / dorp denk ik, idd mooi initiatief.

Probleem bij vele fietsers is dat wanneer ze op de baan rijden denken dat ze zich niet moeten houden aan de verkeersregels.

Hoeveel fietsers ik de laatste jaren bijna ondersteboven heb gekegeld omdat ik van rechts kwam en de fietsers in kwestie dacht dat hij of zij voorrang had.

Edit mod: deze posts werden afgesplitst uit politiek en actualiteit en evolueren verder naar een discussie over rijgedrag en houdingen ten opzichte van fietsers.

Hoe weinig hersencellen kunnen er op één werf rondlopen?

En moest dat een straat voor auto's zijn, zou niemand daar problemen uit maken...

Serieus?
Onze dochter (1e KLEUTERklas) heeft dit jaar geleerd wat het stopbord en omgekeerde driehoek wil zeggen.
Daarnaast zijn er fietsexamens in het lager onderwijs waar verkeersregels geleerd worden.

Ik rij zelf met de moto, al meer dan genoeg ervaren hoe onoplettend autochauffeurs zijn hoor.

Maar ik zie uit ervaring dat er nog steeds een grote groep fietsers zijn die niet lijken te weten dat het verkeersreglement ook op fietsers van toepassing is. Die geen voorrang verlenen als er haaientanden staan, die niet stoppen bij een stopstreep, die door rood rijden, etc.

Even deze classic delen ivm motorrijders en fietsers: Fietser heeft 0,0 ruimtebesef

Hoeveel fietsers ik de laatste jaren bijna ondersteboven heb gekegeld omdat ik van rechts kwam en de fietsers in kwestie dacht dat hij of zij voorrang had.
Kunnen we a.u.b. stoppen met doen alsof dat probleem inherent is aan fietsers en niet bij de andere weggebruikers bestaat? Als ik mijn voorrang van rechts zou afdwingen iedere keer dat ik mijn straat uitrij, dan kan ik iedere week een nieuwe auto bestellen.

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan