(Gebrek aan) Kwalitatieve AAA games in de laatste jaren

Zane

Active member

Laat ik dit topic openen met bovenstaande grappig doch pijnlijke video, want ik vind dat dit veelzeggend is. Ik heb het gevoel dat de laatste jaren de moeilijkheidsgraad van AAA games gezakt is, en de gemakzucht en hebzucht van de devs/publishers er alleen maar toegenomen is. Qua moeilijkheidsgraad wordt je minder afgestraft op fouten lijkt mij. Er zijn ook meer hulpmiddelen. Neem Hogwards Legacy als voorbeeld: x-ray visie waarbij enige vorm van spanning verloren gaat, want die bewaker/leerkracht om de hoek is nu helemaal zichtbaar. Ook bij het zoeken naar items zie je al tientallen/honderd meter ver waar je moet zijn.

Franchises die vroeger van goudwaarde waren, zijn volledig de grond in geboord. Ik denk voornamelijk aan de Mass Effect series, wat een gedrocht was Andromeda op release.. En Saints Row, die laatste release trekt ook op niets, heeft totaal niet de ziel van de vorige installments. Battlefield 2042: what a joke. Performance is dikwijls ook ver te zoeken bij release; ik kijk naar Forspoken, Cyberpunk, The Last of Us (PC). Last but not least heb je de games waar de microtransacties de prioriteit zijn, ik denk direct aan Gran Turismo 7. Alsook Warhammer 40,000: Darktide, waarbij de ingame-store vrijwel het enige volledig uitgewerkte component was bij release.

Kortom, ik moet niet ver in de tijd gaan om uit mijn hoofd het ene voorbeeld na het andere boven te halen waarbij de kwaliteit en de integriteit van het spel de laagste prioriteit was. En dit zijn allemaal (zeer) recente releases.

Ik weet dat er tegenwoordig een heel gamma aan games (productie budget, genre, prijs, etc) beschikbaar zijn. AAA is niet meer het enige dat je in huis kan halen, maar de vermindering in kwaliteit van voornoemde valt me wel op. Misschien ben ik te pessimistisch of ben ik mij meer bewust van zo'n zaken in vergelijking met toen ik een tiener was. Ik ben benieuwd hoe (met alle respect, ik ben er 29 :) ) de oudere gamers onder ons het huidige landschap ervaren. Overheerst de nostalgie naar vroeger of zijn jullie tevreden van de laatste jaren aan releases?
 
Ik vind dat er gewoon veel meer gereleased wordt en het moeilijker is geworden de echte parels ertussen te zoeken. Dat we overstelpt zijn geworden met matige open world games met allemaal dezelfde base mechanics en gameplay loops (horizon, ghosts of tsushima, red dead redemption,…) heeft mij echt een degout gegeven en nu zoek ik veel meer naar single player ervaringen dan vroeger. Ik heb wel nog het gevoel dat je echt kan stemmen met je geld en dat producenten het echt voelen als ze iets matig of slecht uitbrengen. En ook studio’s die naar mijn mening echt hun best doen om een fantastisch product uit te brengen.

Paar relatief recente pareltjes die mijn geloof in games nog rechthouden: outer wilds, hollow knight, resident evil 4 remake, God of war 2018 (tweede vond ik Meh), inscryption, prey. Toch voor mij allemaal spellen die relatief foutloos en zonder bugs worden uitgebracht en zorgen voor een fantastische user experience.
 
Ik ben groot geworden met de echte oude klassiekers, als Doom, Duke Nukem 3D, Grand Prix 2, Descent, Command & Conquer, ...
Als ik tegenwoordig nog eens een recente game speel, verbaas ik me er steeds over hoe prachtig alles is geworden maar hoe er in de basis qua gameplay eigenlijk weinig evolutie is. Zoals je zegt, de uitdaging in de meeste games is ver te zoeken. Heel wat games vereisen tegenwoordig ook dat je er uren insteekt om ook maar enigszins wat progressie te boeken. Dan speel ik liever iets oudere games die me een quick rush geven, voor meer heb ik geen tijd meer over.
 
Ik ben groot geworden met de echte oude klassiekers, als Doom, Duke Nukem 3D, Grand Prix 2, Descent, Command & Conquer, ...
Als ik tegenwoordig nog eens een recente game speel, verbaas ik me er steeds over hoe prachtig alles is geworden maar hoe er in de basis qua gameplay eigenlijk weinig evolutie is. Zoals je zegt, de uitdaging in de meeste games is ver te zoeken. Heel wat games vereisen tegenwoordig ook dat je er uren insteekt om ook maar enigszins wat progressie te boeken. Dan speel ik liever iets oudere games die me een quick rush geven, voor meer heb ik geen tijd meer over.
Inderdaad, qua uitdaging is het inderdaad een algemene trend naar casualness. Niets mis mee, maar de meeste AAA open world games zijn 60 uur of meer met dezelfde content en weinig moeilijkheid. Aantal speeluren zijn voor mij bijna nooit meer een selling point, liever kort maar krachtig.
 
Ik heb het gevoel dat de laatste jaren de moeilijkheidsgraad van AAA games gezakt is, en de gemakzucht en hebzucht van de devs/publishers er alleen maar toegenomen is. Qua moeilijkheidsgraad wordt je minder afgestraft op fouten lijkt mij. Er zijn ook meer hulpmiddelen.
Doom Eternal op (Ultra-)Nightmare.
The Last of Us op Grounded en met permadeath.
Alle bosses downen in Elden Ring zonder gebruik te maken van summons, en desnoods met een zelfopgelegde level cap.
God of War op Give Me God of War difficulty.

En dat zijn nog maar vier voorbeelden.

De moeilijkheidsgraad is er wel degelijk, gewoon niet op de standard difficulties. Begrijpelijk, want de developers willen natuurlijk een groot deel van hun spelers niet frustreren.

Overheerst de nostalgie naar vroeger of zijn jullie tevreden van de laatste jaren aan releases?
Zeker en vast tevreden, maar ik ga dan ook geen matige AAA games zoals pakweg Saints Row of Forspoken opstarten, waarvan ik toch weet dat ik het vanaf de eerste seconde zal haten. Maar als ik terugdenk aan games als The Witcher III, God of War (2018), en Elden Ring, dat zijn games die allemaal in m'n top 10 van favoriete games aller tijden staan te pronken.
 
Doom Eternal op (Ultra-)Nightmare.
The Last of Us op Grounded en met permadeath.
Alle bosses downen in Elden Ring zonder gebruik te maken van summons, en desnoods met een zelfopgelegde level cap.
God of War op Give Me God of War difficulty.

En dat zijn nog maar vier voorbeelden.

De moeilijkheidsgraad is er wel degelijk, gewoon niet op de standard difficulties. Begrijpelijk, want de developers willen natuurlijk een groot deel van hun spelers niet frustreren.


Zeker en vast tevreden, maar ik ga dan ook geen matige AAA games zoals pakweg Saints Row of Forspoken opstarten, waarvan ik toch weet dat ik het vanaf de eerste seconde zal haten. Maar als ik terugdenk aan games als The Witcher III, God of War (2018), en Elden Ring, dat zijn games die allemaal in m'n top 10 van favoriete games aller tijden staan te pronken.
Misschien nog wel een ander discussiepunt, maar zelf opgelegde moeilijkheid door beperkingen op te leggen die niet van de maker komen is toch geen teken dat het spel kwalitatief is in moeilijkheidsgraad? Ik ben akkoord met je algemeen punt; maar give me God of war was echt hemeltergend hoe de vijanden gewoon damage sponges werden. Daar vond ik niks aan. En de laatste hield je hand vast met puzzels door je companion nooit te laten zwijgen.
 
AAA moet opbrengen, dus die toegankelijkheid is iets dat eigenlijk al ettelijke generaties ingebakken zit. Maar geen zorgen, "The age of the author" komt er aan voor gamen. Voor sommige is het al zelfs bezig.

UE5 tijdperk gaat echt wel wild worden.

Misschien nog wel een ander discussiepunt, maar zelf opgelegde moeilijkheid door beperkingen op te leggen die niet van de maker komen is toch geen teken dat het spel kwalitatief is in moeilijkheidsgraad? Ik ben akkoord met je algemeen punt; maar give me God of war was echt hemeltergend hoe de vijanden gewoon damage sponges werden. Daar vond ik niks aan. En de laatste hield je hand vast met puzzels door je companion nooit te laten zwijgen.
Westerse ontwikkelaars en slappe "hogere" moeilijkheidsgraden. Iconisch duo.
 
En de laatste hield je hand vast met puzzels door je companion nooit te laten zwijgen.
Dat niemand van de playtesters dat heeft aangekaart is ook wel veelzeggend. Precies alsof het overgrote gedeelte van de spelers geen moeite meer wil doen om een puzzel op te lossen, en dat ze prefereren dat de game hen snel vooruit helpt.

Ik hoop maar dat Santa Monica Studio er nog de optie zal in patchen om hints te disablen. Indien niet, dan gaan de modders het wel weer oplossen.
 
Dat niemand van de playtesters dat heeft aangekaart is ook wel veelzeggend. Precies alsof het overgrote gedeelte van de spelers geen moeite meer wil doen om een puzzel op te lossen, en dat ze prefereren dat de game hen snel vooruit helpt.

Ik hoop maar dat Santa Monica Studio er nog de optie zal in patchen om hints te disablen. Indien niet, dan gaan de modders het wel weer oplossen.

Ergens een beetje triestig, want de puzzels in GoW zijn quasi nooit breinbrekers geweest. In Ragnarok zijn ze imo een middelmatig aspect van het spel. Je hebt een paar simpele mechanics die je moet combineren om obstakels te verwijderen.

Een puzzel die echt creatief gebruikt maakt van de omgeving of de lore in de game. Niet gewoon de zoveelste versie van "ge moet eerst op dit ding schieten, dan uw andere ability gebruiken en dan zijt ge er".

Feit dat ze zo rap hints geven en zich baseren op playtesters geeft mij de indruk dat ze niet zo een hoge dunk zullen hebben van hun puzzelontwerp.
 
Sorry, maar ik erger mij dood aan puzzels in games die puzzels louter introduceren om u uit het ritme van het spel te halen en 0 meerwaarde bieden. Dan kijk ik nu vooral naar Star Wars: Jedi Fallen Order. Hoe het wel moet: Uncharted.
 
Ergens een beetje triestig, want de puzzels in GoW zijn quasi nooit breinbrekers geweest. In Ragnarok zijn ze imo een middelmatig aspect van het spel. Je hebt een paar simpele mechanics die je moet combineren om obstakels te verwijderen.

Een puzzel die echt creatief gebruikt maakt van de omgeving of de lore in de game. Niet gewoon de zoveelste versie van "ge moet eerst op dit ding schieten, dan uw andere ability gebruiken en dan zijt ge er".

Feit dat ze zo rap hints geven en zich baseren op playtesters geeft mij de indruk dat ze niet zo een hoge dunk zullen hebben van hun puzzelontwerp.
Ik ben net gestart aan GoWR...amai die companions kunnen zagen.
ze geven bijna direct commentaar en hun voice lines worden te snel en te vaak herhaald.
Echt wel een groot minpunt aan het spel
 
Is dit niet iets van alle tijden?

Ik herinner me een resem PC Gameplay reviews uit de jaren 90 waar al (terecht) werd geklaagd over de invloed van consolegames op het PC gebeuren: meer bugs, minder kwalitatief, meer casual, te snel uitgespeeld, etc...

Ja, vroege PC en consolegames waren 'originelerer'. Maar er was toen ook niets. Nu is alles al eens gedaan en is een totaal nieuw concept uitvinden zo goed als onmogelijk. IMO is de enige grote ontwikkeling van de afgelopen jaren het VR-gebeuren. Er komt heus geen nieuwe Doom, C&C, Diablo of Need For Speed meer aan. Er zijn wel nog goede games, het is alleen een kwestie van ze te vinden tussen de stortvloed aan andere. En bugs zijn van alle tijden. Vroeger moest je game wel op de markt gebracht worden zonder hiaten, er was geen of amper internet. En dan nog...ik heb meermaals met de laatste uitgave van een bekend PC magazine naar huis gehaast om een patch vanop CD te installeren.
 
Nooit zoveel patches geweten als op pc :) (was het niet voor de game, was het voor de grafische kaart)

TIjd van niet-updatebare games op console is voorbij en dat heeft zo zijn voor- en nadelen.
 
Nooit zoveel patches geweten als op pc :) (was het niet voor de game, was het voor de grafische kaart)

TIjd van niet-updatebare games op console is voorbij en dat heeft zo zijn voor- en nadelen.
Dat het nu gemakkelijker ooit is om te patchen en ontwikkelaars razendsnel feedback hebben heeft er dan wel weer toe geleid dat je tegenwoordig zoiets hebt als “day one patch” bij AAA spellen. Dat is wel een ergelijke ontwikkeling. Het is natuurlijk goedkoper om en masse je spel te laten testen door alle kopers i.p.v. het deftig te playtesten.
 
Dat het nu gemakkelijker ooit is om te patchen en ontwikkelaars razendsnel feedback hebben heeft er dan wel weer toe geleid dat je tegenwoordig zoiets hebt als “day one patch” bij AAA spellen. Dat is wel een ergelijke ontwikkeling. Het is natuurlijk goedkoper om en masse je spel te laten testen door alle kopers i.p.v. het deftig te playtesten.
Day One patch noemt voor een reden day one. Dat is niet dat mensen die het spel hebben gekocht dan feedback geven en masse en men de game dan patcht. Dat is de tijd tussen het effectief drukken van discs en insturen van gamecode naar Sony, Microsoft, etc gebruiken om de game nog wat op te poetsen. Wie zijn game digitaal koopt, heeft geen day one patch.
 
Laatste jaren enkel echt uitgekken naar RE4 remake, en God of war maar raganarok voelde te veel GOW 2018. Spiderman 2 ps5 only kijk ik wel enorm naar uit.
 
Doom Eternal op (Ultra-)Nightmare.
The Last of Us op Grounded en met permadeath.
Alle bosses downen in Elden Ring zonder gebruik te maken van summons, en desnoods met een zelfopgelegde level cap.
God of War op Give Me God of War difficulty.

En dat zijn nog maar vier voorbeelden.

De moeilijkheidsgraad is er wel degelijk, gewoon niet op de standard difficulties. Begrijpelijk, want de developers willen natuurlijk een groot deel van hun spelers niet frustreren.


Zeker en vast tevreden, maar ik ga dan ook geen matige AAA games zoals pakweg Saints Row of Forspoken opstarten, waarvan ik toch weet dat ik het vanaf de eerste seconde zal haten. Maar als ik terugdenk aan games als The Witcher III, God of War (2018), en Elden Ring, dat zijn games die allemaal in m'n top 10 van favoriete games aller tijden staan te pronken.
Wat hij zegt!
 
Onlangs Uncharted 4 uitgespeeld en daar werd ge echt ook bij uw handje gehouden bij het oplossen van puzzels. Wel irritant, want ge koopt toch een adventure game juist omdat ge puzzels wilt oplossen? Om dan telkens door de 'partner' gewezen te worden op wat ge moet doen, is belachelijk. Geef dat gewoon als optie na x-aantal minuten, maar niet na 30 seconden en zonder dat ge kunt aangeven dat ge wat hulp nodig hebt.
 
Day One patch noemt voor een reden day one. Dat is niet dat mensen die het spel hebben gekocht dan feedback geven en masse en men de game dan patcht. Dat is de tijd tussen het effectief drukken van discs en insturen van gamecode naar Sony, Microsoft, etc gebruiken om de game nog wat op te poetsen. Wie zijn game digitaal koopt, heeft geen day one patch.
Dank, wist ik niet! Dan is mijn comment niet van toepassing :).
 
Onlangs Uncharted 4 uitgespeeld en daar werd ge echt ook bij uw handje gehouden bij het oplossen van puzzels. Wel irritant, want ge koopt toch een adventure game juist omdat ge puzzels wilt oplossen? Om dan telkens door de 'partner' gewezen te worden op wat ge moet doen, is belachelijk. Geef dat gewoon als optie na x-aantal minuten, maar niet na 30 seconden en zonder dat ge kunt aangeven dat ge wat hulp nodig hebt.
Is volgens mij afhankelijk van de moeilijkheidsgraad, had alleszins dat 'probleem' niet.
 
Terug
Bovenaan