Function on demand bij automerken.

zwarten

Well-known member
Op zoek naar een nieuwe tweede wagen en ik ben nu eens naar een audi Q3 aan het kijken voor de wederheflt. Iets viel me toch op. Adaptive cruise control is een optie van 960 euro en als je deze niet kiest kan je opteren voor de gewone Cruise Control dewelke "ready for adaptive cruise control by FOD" is

Blijkbaar zit de soft/hardware erop en kan je deze later activeren voor de schamele prijs van:
1 maand op proef - € 1
1 maand - Vanaf € 15,50
6 maanden - Vanaf € 81
1 jaar - Vanaf € 156,50

De mmi navigatie plus is zowaar nog duurder. Als pakket bij aankoop 2120 euro. Levenslang gebruik via FOD 3343 euro.
https://www.nl.audi.be/be/web/nl/diensten/functions-on-demand/mmi-navigation-plus.html

Ergens vind ik dit toch zo geen leuke evolutie. Microtransacties in een wagen waar, laat ons eerlijk zijn, de investeringskosten al betaald zijn door de eerste eigenaar ongeacht deze opties nu geactiveerd zijn of niet.

Meningen?

Het enige positieve die ik nog kan zien is op de tweedehandsmarkt waar je opties die je ontbreekt over the air kan laten activeren om de wagen meer aan je noden te laten voldoen. Maar daarvoor passeert audi natuurlijk wel nog eens langs de kassa.
 
Laatst bewerkt:
Bedrijven hebben een goede tien jaar geleden enorm veel geld geroken in het SaaS model. Dit soort graaiacties categoriseer ik ook daaronder.

Het is een zeer kwalijke evolutie waar het uitgangspunt is dat je eigenlijk niets bezit en je alles moet huren.

Bij ons in het bedrijf betalen we voor al onze CAD/CAE pakketten een jaarlijkse fee + onderhoudskosten(!).
Kun je het u voorstellen onderhoudskosten aan software....

Waar je vroeger de software aankocht en het werd dan volledig van jou, zijn nu zo goed als alle softwarebedrijven overgeschakeld op dit SaaS model.
De autofabrikanten hebben gezien dat in dit model het grote geld zit en passen dit nu ook toe.
Dit is niet meer dan een cashgrab actie om nog meer uit de consumenten te persen.

Jammer genoeg volgens mij heel weinig dat we ertegen kunnen doen. Zeker als je ziet hoe 'smart' de huidige wagens worden en bijna alles vanop afstand aangestuurd kan worden.
 
Het is ergens logisch dat ze niet voor elke optie aparte software en hardware gaan installeren.
Maar dat die opties niet permanent ontgrendeld worden, maar via abonnementen vind ik ook een kwalijke trend. Ik vind het al erg dat sommige software voor pc niet meer als standalone wordt aangeboden, des te erger vind ik het op zoiets als een auto. Dat zou imo echt verboden mogen worden.
Maar aangezien genoeg zotten hier toch in zullen meedoen, zal dat ook weer blijven bestaan.
 
Nog een leuke zijn de lichtmodi in een wagen fysiek geinstalleerd maar voor een jaarlijks bedrag van 141 euro beschikbaar.... Een GPS wordt niet meer standaard maar wordt weer een optie terwijl de hardware reeds in de wagen zit. Inderdaad een zeer kwalijke evolutie en ik heb veel zin om audi al van het lijstje te schrappen.
 
Goh, in de zomer heb ik geen fancy lichten nodig, want dan rij ik niet als het donker is. In de winter heb ik dan weer graag beter traction control (om maar iets te zeggen). Als in eens een dag op circuit wil, is de adaptieve ophanging nuttig.

Het zou best kunnen dat het goedkoper uitkomt voor de klant die slim zijn abonnementen bijhoudt...
 
Bij software valt het trouwens nog enigszins te verdedigen want software wordt geupdate en er komen steeds nieuwere versies van. Bij een abo heb je dan steeds de nieuwe snufjes. Maar uwe airco in de auto blijft uwe airco, dat blijft tien jaar hetzelfde.
Nog een leuke zijn de lichtmodi in een wagen fysiek geinstalleerd maar voor een jaarlijks bedrag van 141 euro beschikbaar.... Een GPS wordt niet meer standaard maar wordt weer een optie terwijl de hardware reeds in de wagen zit. Inderdaad een zeer kwalijke evolutie en ik heb veel zin om audi al van het lijstje te schrappen.
Dat van de hardware die aanwezig is, maar niet aangekoppeld of aangezet is al lang hoor. Dat was tien jaar geleden in mijn Polo zo (kdacht de mistlichten) en toen ik werkte bij Volvo was dat ook dat bepaalde opties gewoon een kwestie van software was want de hardware zat er al in.
Het is bij mij dan ook vooral dat abo gedeelte wat pervers is. Ge krijgt niks nieuws, maar betaalt voor een onderdeel dat verslijt. Gps zou ik nog enigszins kunnen begrijpen aangezien kaarten regelmatig moeten geupdate worden, maar alles wat eigenlijk bijna puur hardware zou nooit onder abo-vorm verkocht mogen worden
 
Bij software valt het trouwens nog enigszins te verdedigen want software wordt geupdate en er komen steeds nieuwere versies van. Bij een abo heb je dan steeds de nieuwe snufjes. Maar uwe airco in de auto blijft uwe airco, dat blijft tien jaar hetzelfde.

Dat van de hardware die aanwezig is, maar niet aangekoppeld of aangezet is al lang hoor. Dat was tien jaar geleden in mijn Polo zo (kdacht de mistlichten) en toen ik werkte bij Volvo was dat ook dat bepaalde opties gewoon een kwestie van software was want de hardware zat er al in.
Het is bij mij dan ook vooral dat abo gedeelte wat pervers is. Ge krijgt niks nieuws, maar betaalt voor een onderdeel dat verslijt. Gps zou ik nog enigszins kunnen begrijpen aangezien kaarten regelmatig moeten geupdate worden, maar alles wat eigenlijk bijna puur hardware zou nooit onder abo-vorm verkocht mogen worden
ah dat wist ik niet.
Ik vraag me af wat het zou geven qua verzekering als je uw nieuwe boite in de eerste twee jaar met 'full omnium zonder waardeverlies' in de prak rijdt en deze op papier maar 30k kost maar met alle FOD'jes 35k
 
ah dat wist ik niet.
Ik vraag me af wat het zou geven qua verzekering als je uw nieuwe boite in de eerste twee jaar met 'full omnium zonder waardeverlies' in de prak rijdt en deze op papier maar 30k kost maar met alle FOD'jes 35k
't wordt idd wel moeilijk om de catalogus-waarde van uw auto te bepalen zo. Lijkt me ook dat zo'n abo-functies niet meegeteld worden, want die ben je sowieso kwijt als je stopt met betalen. Allez, zo zou ik het toch uitleggen moest ik als verzekeraar u moeten uitbetalen :p
 
ah dat wist ik niet.
Ik vraag me af wat het zou geven qua verzekering als je uw nieuwe boite in de eerste twee jaar met 'full omnium zonder waardeverlies' in de prak rijdt en deze op papier maar 30k kost maar met alle FOD'jes 35k
Volgens mij heb je bij Mercedes zelfs extra vermogen "on demand". Ik vraag mij enorm af hoe dat verzekeringstechnisch zit...
 
Zodra ge verzwaart, moogt ge meer betalen :p Lijkt me nu ook niet iets wat ge elke maand gaat veranderen of zelfs niet voor eens een keer te gaan racen op een circuit, want dan zijt ge toch ook niet in orde met uw belastingen?
Maar idd, sommige motoren 'bevatten' verschillende pk-versies (maar bestaat ook al lang). Maar dan is - volgens hetgeen een snelle zoektocht me wijs maakt- dikwijls toch ook bepaalde hardware aangepast, zoals de nokkenas. Dus ik denk niet, dat ge dit zomaar kan laten opzetten (bijv. bij een chiptuner) zonder uw garantie te verliezen of grotere slijtage van bepaalde onderdelen.
 
Zodra ge verzwaart, moogt ge meer betalen :p Lijkt me nu ook niet iets wat ge elke maand gaat veranderen of zelfs niet voor eens een keer te gaan racen op een circuit, want dan zijt ge toch ook niet in orde met uw belastingen?
Maar idd, sommige motoren 'bevatten' verschillende pk-versies (maar bestaat ook al lang). Maar dan is - volgens hetgeen een snelle zoektocht me wijs maakt- dikwijls toch ook bepaalde hardware aangepast, zoals de nokkenas. Dus ik denk niet, dat ge dit zomaar kan laten opzetten (bijv. bij een chiptuner) zonder uw garantie te verliezen of grotere slijtage van bepaalde onderdelen.
Ik had het over de EQE en EQS:
Daar is dat natuurlijk geen hardware upgrade
 
Monthly: $60/month
Yearly: $600/year
Lifetime of Vehicle: $1,950

Is de lifetime van diene auto maar 3jaar of zo. Die jaarlijkse bedragen komen toch niet overeen met de LoV?
 
Wat mij hier het meeste in tegensteekt is dat ge er tweemaal voor betaald.
Alle hardware en whatever zit in de wagen, dus ik vermoed dat de basisprijs van de wagen ook gerekend is o.b.v. de volledige kost (hardware, plaatsing tijdens productie, R&D, ...). Dus op dat vlak betaal je er voor bij aankoop.
Maar dan mag je nog een tweede keer voor bijbetalen voor gebruik.
 
Wat mij hier het meeste in tegensteekt is dat ge er tweemaal voor betaald.
Alle hardware en whatever zit in de wagen, dus ik vermoed dat de basisprijs van de wagen ook gerekend is o.b.v. de volledige kost (hardware, plaatsing tijdens productie, R&D, ...). Dus op dat vlak betaal je er voor bij aankoop.
Maar dan mag je nog een tweede keer voor bijbetalen voor gebruik.
Maar de hardware is wss goedkoper dan het aanbieden van auto's met en zonder de optie.
 
Was op mijne 330e (g20) ook al.

Bijvoorbeeld de beelden van de camera's kunnen opnemen, hop, 95€/jaar.

Automatische grootlichten, ook bijbetalen.

Maar eigenlijk is heel de wereld daar naar toe aan het evolueren.
Vroeger hadden bedrijven fysieke servers, nu steekt alles in de cloud tegen maandelijks abonnement.

Ik zit in de HVAC sector, en daar pushen sommige fabrikanten ook heel hard naar het abonnementsgebeuren in de cloud, tot het punt waar gewone, lokaal bedienbare installaties, nog maar zeer beperkt in mogelijkheden zijn.
 
Laten we dan maar hopen dat de cloud bel ooit een keer uiteenspat. Dat zal vast nog niet voor de komende 10 jaar zijn. Het is ook niet alsof we geen wagens meer gaan kopen. :(
 
Ik vind het ook een kwalijke evolutie, het is nu niet dat Audi al geen bakken winst maakte op die vreselijk overpriced opties.
En je had al wat functionaliteit (verkeersinfo, kaartupdates - niet dat die kaarten daarmee echt up to date waren) die na 3 of 4 jaar stopte tenzij je een nieuw data-abonnement afsloot. Nu nemen ze gewoon de volgende stap.

Ze hebben inderdaad gezien hoe Micro$oft en dergelijke met zo'n abonnementsystemen hun winstmarges enorm opgedreven hebben in plaats van met éénmalige aankoopkosten, dus proberen ze dat systeem nu ook in auto's in te voeren.
 
Ik volg wel niet met het argument "de hardware is er dus..." Als jij een auto koopt zonder adaptive cruise control, dan koop je die auto "zonder de functie". Niet "zonder de hardware". Boeit het nu echt als er een sensor of 3 meer op je auto zit?

Hoe verder in het process je van een MTS (make to stock) product naar een MTO (make to order) product kan gaan, hoe efficiënter. Zowel voor forecasting, logistics, ...

De kost zit hem dus echt niet in die extra sensor van €5, maar door die sensor van €5 gewoon op elke wagen te steken en het "custom" deel van het productieproces uit te stellen kan je een hoop geld besparen als fabrikant.

Verder stoort het mij ook wel natuurlijk, photoshop is een subscription, solidworks proberen ze jaarlijks opnieuw een onderhoudscontract aan te smeren (bij mijn klant zitten ze nog op 2019 versie die dus niet subscription based is), ... maar at the end of the day is het vraag en aanbod, en hoe anti-subscription shit ik ook ben, ik rij in een Audi...

Stemmen met je euro's, en ik stemde dat het me niet voldoende boeide om voor een wagen te gaan waar het niet in zit.
 
Terug
Bovenaan