Function on demand bij automerken.

Dit is gewoon een eerste logische opstap in de evolutie naar de finale endgame: CaaS, Car as a Service. En dan gaat het finaal over zelfrijdende wagens die je on-demand oproept, niet over eentje die je elke maand leased en evengoed nog 90-95% van de tijd stil staat.

Eerst gaat de wagen als bezit er uit en dat zal véél sneller gaan gebeuren dan velen hier nu willen geloven. Intussen doet men in de autosector wat ze eigenlijk in elke andere sector ook proberen als het kan: een vast maandelijks inkomen garanderen. Eerste gaan ze mensen voor opties laten betalen om ze al wat in de juiste richting te masseren om dan te zeggen "ge betaald eigenlijk al voor de helft maandelijks, waarom niet voor het hele bedrag?".

In een vacuum waar hebzucht niet bestaat zijn producten "as a Service" sowieso het beste systeem, het zorgt ervoor dat grondstoffen efficienter gebruikt worden, fabrikanten krijgen incentive om hun producten zo duurzaam mogelijk te maken zodat ze zo lang mogelijk meegaan. Zolang het product werkt genereert het geld... dat is het totaal tegenstelde van wat we nu hebben waar producten nieuwe geldstromen blokkeren zolang ze blijven werken. Fabrikanten hebben dus incentive om hun producten kwalitatief minder goed te maken.
Allemaal vooral leuk in theorie natuurlijk, in praktijk is de consument bijna altijd de dupe van een "as a Service" systeem.
 
Ik volg wel niet met het argument "de hardware is er dus..." Als jij een auto koopt zonder adaptive cruise control, dan koop je die auto "zonder de functie". Niet "zonder de hardware". Boeit het nu echt als er een sensor of 3 meer op je auto zit?

Hoe verder in het process je van een MTS (make to stock) product naar een MTO (make to order) product kan gaan, hoe efficiënter. Zowel voor forecasting, logistics, ...
Automotive is nu wel nog een sector op zich, het kan zijn dat de consument wel degelijk gaat mogen meebetalen aan die opties zonder dat ze die activeren.
 
Het is er eigenlijk al. Lynk & Co, ik zie ze best vaak rijden.
Jup, voorlopig is het nog wel een niche maar dat was pakweg Spotify initieël ook.

Neemt niet weg dat ik ook geen fan ben van heel dat subscription based gebeuren voor wagens maar bon. Toen ik eind vorig jaar mijn X1 aan het samenstellen was vond ik het al vreemd dat ik een aantal opties kon aanvinken genre: "voorbereiding voor verwarmd stuur" en "voorbereiding zetelverwarming". Ik had daar toen niet echt verder over nagedacht maar die dingen vallen nu wel op zen plaats natuurlijk.

Eerlijk gezegd begrijp ik die strategie van BMW wel niet. Imo plaats je ofwel ALLE hardware en activeert dingen later via software (op die manier moet je maar "1" soort wagen van een bepaald model meer maken) OF je kiest het klassieke systeem waar je hardware weg laat als de klant er niet voor betaald. Maar de klant eerst de hardware laten cherry picken zonder bijhorende software... dan ben je op den duur nóg meer verschillende modellen aan het bouwen: zonder hardware, met hardware zonder activatie en met hardware met activatie. Waanzin eigenlijk. :wtf:
 
...

Eerlijk gezegd begrijp ik die strategie van BMW wel niet. Imo plaats je ofwel ALLE hardware en activeert dingen later via software (op die manier moet je maar "1" soort wagen van een bepaald model meer maken) OF je kiest het klassieke systeem waar je hardware weg laat als de klant er niet voor betaald. Maar de klant eerst de hardware laten cherry picken zonder bijhorende software... dan ben je op den duur nóg meer verschillende modellen aan het bouwen: zonder hardware, met hardware zonder activatie en met hardware met activatie. Waanzin eigenlijk. :wtf:

Waanzin waarvoor ze de klant dubbel laten betalen :thinking:
En dan spreek ik nog niet over de lange wachttijden of het gegoochel met "deze optie is deze maand niet meer leverbaar maar vanaf volgende maand verplicht"...
 
Jup, voorlopig is het nog wel een niche maar dat was pakweg Spotify initieël ook.

Neemt niet weg dat ik ook geen fan ben van heel dat subscription based gebeuren voor wagens maar bon. Toen ik eind vorig jaar mijn X1 aan het samenstellen was vond ik het al vreemd dat ik een aantal opties kon aanvinken genre: "voorbereiding voor verwarmd stuur" en "voorbereiding zetelverwarming". Ik had daar toen niet echt verder over nagedacht maar die dingen vallen nu wel op zen plaats natuurlijk.

Eerlijk gezegd begrijp ik die strategie van BMW wel niet. Imo plaats je ofwel ALLE hardware en activeert dingen later via software (op die manier moet je maar "1" soort wagen van een bepaald model meer maken) OF je kiest het klassieke systeem waar je hardware weg laat als de klant er niet voor betaald. Maar de klant eerst de hardware laten cherry picken zonder bijhorende software... dan ben je op den duur nóg meer verschillende modellen aan het bouwen: zonder hardware, met hardware zonder activatie en met hardware met activatie. Waanzin eigenlijk. :wtf:
Maar meneer, dan kan je ervoor kiezen om in de zomer je subscriptie voor stuur- en zetelverwarming stop te zetten, zo bespaar je eigenlijk geld!

Ze doen het uit de goedheid van hun hart ;)
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan