Volg de onderstaande video om te zien hoe je onze site als web-app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
Als ik kijk op de calculator van Partena (https://www.partena-professional.be...latoren/bruto-netto-simulator-bedrijfsleiders) dan kom ik toch iets heel anders uit: €36k ongeveer voor een nettoloon van €2000, waarbij de sociale bijdragen betaald worden door de vennootschap. Dat is dan ook eerder rond de €1500 sociale bijdragen per kwartaal. Mijn boekhouder heeft me al enkele keren bevestigd dat die tool gewoon klopt dus daar ga ik dan toch van uitBrutoloon incl de nodige VAA is een 3780 euro per maand. Dat is 2000,00 euro netto per maand.
Dan nog 2200 euro sociale lasten per kwartaal.
Ergens is dat toch perfect logisch?
Als werknemer ligt die buto netto verhouding toch ook zo en betaalt de werkgever nog extra lasten?
.Vraag me af van waar dat verschil dan komt, vreemd! Ben zelf nog geen jaar bezig als freelancer dus mijn loonfiches heb ik nog niet ontvangen, maar als ik bv. snel even die tool gebruik om specifiek van netto naar bruto te gaan (dus om 100% zeker te zijn om met het juiste nettobedrag te eindigen) dan krijg ik dit (als alleenstaande en zonder personen ten laste dus kan nog beter):Mijn loon wordt berekend door liantis en ik krijg elke maand gewoon een fiche. Die klopt ook gewoon. Vorig jaar is er veel gewijzigd... zeer hard gestegen, die kosten.
Sociale lasten idd door de vennootschap betaald, dus ook hier VAA op te betalen.
@Horse
D8 nu 19 euro per dag met een max van 16 dagen per maand.
.Heb ook eens mijn berekening ongeveer gemaakt voor kosten en opbrengsten, maar er zullen nog wat zaken ontbreken.. Ik doe precies iets fout als ik de kosten van de andere zie?
Kost per jaar Boekhouder € 3.600,00Internet en TV € 960,00Opleiding € Momenteel nietsWagen € 10.440,00Tanken/Laadpaal € 4.368,00Brutoloon € 30.972,00Netto onkosten € 900,00VAPZ € 3.300,00IPT € 4.860,00Huur bureau € 1.260,00Auteursrechten € 9.200,00Totaal € 69.860,00 Factureren per maand € 11.025,00Totaal (200 dagen werken - kosten) € 35.140,00

Ik heb 10k meer auteursrechten en sociale bijdrage zie ik niet in uw lijstje.Heb ook eens mijn berekening ongeveer gemaakt voor kosten en opbrengsten, maar er zullen nog wat zaken ontbreken.. Ik doe precies iets fout als ik de kosten van de andere zie?
edit: merk net dat ik mijn aankoop van mac, gsm etc niet heb erbij gerekend
De boekhouder zendt per kwartaal een mail met ongeveer 2500 euro auteursrechten dat ik kan overschrijven.. En inderdaad de sociale bijdrage (1500 euro per keer) is er niet bij.Ik heb 10k meer auteursrechten en sociale bijdrage zie ik niet in uw lijstje.
Omzet-kosten gerekend op 200 dagen zou hier nu dus rond 68k uitkomen.
Ik heb maar 100m2 appartement met een bureau waar mijn boekhouder 105 euro heeft voor gerekend (KI is 700 ofzo)Ik vind iedereen zijn huur precies vrij laag.
Ikzelf heb maandelijks 400 euro huur, ik betaal me wel geen andere nettovergoedingen uit, ook geen internet bv.
Edit: berekend door de boekhouder btw
Hoeveel bedraagt jouw KI en hoeveel % van jouw woonst is aan jouw beroepsactiviteiten toegewezen? Kan goed zijn dat je 400€ huur betaalt maar een stuk daarvan geherkwalificeerd wordt als loon in uw aangifte personenbelasting. Dat wordt eveneens meegenomen voor uw sociale lasten.Ik vind iedereen zijn huur precies vrij laag.
Ikzelf heb maandelijks 400 euro huur, ik betaal me wel geen andere nettovergoedingen uit, ook geen internet bv.
Officiële regel is vloeroppervlakte gebruikt voor bedrijfsactiviteit maal geïndexeerd KI.Ik vind iedereen zijn huur precies vrij laag.
Hoeveel bedraagt jouw KI en hoeveel % van jouw woonst is aan jouw beroepsactiviteiten toegewezen? Kan goed zijn dat je 400€ huur betaalt maar een stuk daarvan geherkwalificeerd wordt als loon in uw aangifte personenbelasting. Dat wordt eveneens meegenomen voor uw sociale lasten.
Huurherkwalificatie - Abeka
Huurherkwalificatie is de herkwalificatie van het overdereven gedeelt van de huur van onroerende goederen als bedrijfsbezoldiging.www.abeka.be
Je kan beter minder huur rekenen (het max mogelijke via de KI formule) en dan werken met een nettovergoeding (vb die van stalling van uw bedrijfswagen is al een gemakkelijke quick win).
+/- 1100 KI en een kleine 240m².Officiële regel is vloeroppervlakte gebruikt voor bedrijfsactiviteit maal geïndexeerd KI.
Financieel: uw diesel naar privé zetten en die gebruiken.Wat is financieel interessanter? Ik hecht geen meerwaarde aan een 'chique' wagen, puur praktisch vervoersmiddel. Wij doen 7.500 - 10.000 km per jaar.
1) Verder rijden met een grote diesel Volvo uit 2014.
2) Wagen aankopen via de vennootschap (al dan niet elektrisch)
3) Autodelen via dienst als Cambio met de zaak
En hem tegen een zo hoog mogelijke prijs verhuren aan uw vennootschap?Hij geeft veel te weinig info, maar ik versta dat die wagen al privé is. Daarmee verder rijden is het goedkoopste.
Uiteraard is het wel de bedoeling dat het goedkoper is dan een nieuwe BV opstartenJij verkoopt dan voor 1 euro ofzo?
Een nieuwe bv oprichten kost +- 2000, bij een overgenomen vennootschap moet je ook een notariele statutenwijziging doen van minstens 1000, dan nog wat extra kosten voor boekhouder.
Jou voordeel is geen vereffeningkost van 3k moeten betalen![]()