Kan dat beamen, maar er ontbreekt toch heel wat nuance:
Nuance kan inderdaad zeker, maar hoe begin je eraan?
- Het is nu niet alsof een werknemer zich in een soort van gouden kooi bevind inzake risico natuurlijk - zeker als je rekening houdt met de onderlinge verschillen bij "de ondernemers": iemand die als tuinaanlegger start en zich best fors in de schulden steekt VS een freelance IT'er bij Belfius is toch een héél andere orde van mogelijk risico VS gevolg.
Of een broodjeszaak starten en de locatie kopen etc... Er zijn inderdaad serieuze verschillen in risico voor een beginnend ondernemer in bijvoorbeeld horeca, bouw of andere sectoren dan de gemiddelde ITer die zijn laptopje en sleutels op vrijdag afgeeft bij zijn consultancy bureau en maandag terug bij diezelfde klant staat als zelfstandige. Klopt.
Maar hoe kan je daar als wetgevende overheid een onderscheid in maken?
- Ook mogen er wat kritische vragen gesteld worden bij de orde -grootte van het spreekwoordelijke "voordeeltje".
Zeker, maar ik denk dat die nuance er nu ook reeds is: zorgt dat ge het uitgelegd krijgt aan de belastingscontroleur.
't Is nu niet zo dat ge uwen bruiloft in uw boeken kunt schuiven als "een bedrijfsfeestje". Grosso modo buiten kantoor materiaal en ne keer goed dik gaan eten met wat collega's is het allemaal toch maar allemaal beperkt wat ge expliciet in uw boeken kunt stoppen. Werknemers krijgen ook representatievergoedingen, netto vergoedingen en maaltijdcheques.
Het enigste zwaar kostelijk dat ik me feitelijk zowat kan bedenken is bedrijfswagen, maar als ge ziet dat heel veel zelfstandigen normaal gezien in de positie zitten dat ze bij hun bedrijf vast in dienst meestal toch ook wel op een lease kunnen rekenen.
Zelfstandigen moeten dan ook nog voor hunnen ouden dag bijsparen. Als ze dat appeltje voor de dorst graag willen buiten smijten aan een dikken bak, dan is dat hun risico. Maar als zelfstandige hebt ge wel ergens een budget flexibiliteit die voor de buitenwereld eruit ziet alsof ge nen serieus dikken burger bent.
Overlaatst een verhaal gelezen van een simpele duif die dit concept niet echt vatte, en dan kwam zagen dat ze hun hele leven lang hebben krom gewerkt als zelfstandigen om dan tot besef te komen dat ze feitelijk op hun 65ste nog belange niet op pensioen konden. Tsjah...
Het probleem ligt em mij meer dat de overheid te zwaar belast op werk uitgevoerd door middenlonen of middenkader waardoor sommige sectoren quasi risicovrij heel schone constructies kunnen opzetten omdat het via de normale weg toch niet al te grote vetpot is. Als je dan weet dat je voor dezelfde dag prijs zelfstandige kunt zijn, bijvoorbeeld in den IT, zonder die mega dure management boom mee te zeulen in je kosten structuur dan zit daar wel nog extra centen.
Ik geloof nu niet dat er den dag van vandaag zo zwaar misbruik gemaakt wordt van zelfstandigen van aftrekken van de belastingen buiten wat de gangbare norm is voor het statuut dat ze kiezen.
(by the way ik ben gene zelfstandigen)