Freelancers & Ondernemers

Die 100k omzet is inderdaad een goeie richtlijn als je vanuit een goed betaalde corporate job met een pakket aan voordelen vertrekt. Als je dan nog ergens vertrekt waar er jaarlijkse bonussen zijn, 13 & 14de maand en je een mooie pensioenpot opbouwt, zit je waarschijnlijk eerder in de richting van 110-120 die je jaarlijks moet factureren.

Maw, voor minder dan 500 euro/dag moet je eigenlijk de stap niet wagen in zo'n geval. Wil je er echt iets aan overhouden voor het risico dat je neemt kan je beter niet voor minder dan 600 euro aan de slag.

En uiteraard kan je door 'optimalisatie' (of noem het gerust fraude in sommige gevallen) meer netto overhouden, maar dat is dan erg afhankelijk van of je ooit controle krijgt, wat de toekomstige wetgeving omtrent auteursrechten, belastingsvoeten, IPT,... is en ook dat moet je waarschijnlijk wel ergens incalculeren.
Ik ben gestart aan 415 euro per dag, 2 jaar later zat ik aan 700 euro per dag. Elk nieuw project/verlenging kwam er stuk bij. Heb ooit financieel plan gemaakt voor iemand die gestart was aan 375 euro per dag, die zat 2 jaar later eveneens aan 750€ per dag.
Uw eerste project is altijd wat toegeven. Maar eens de referenties binnen zijn gaat het snel. Ik zou mij niet blind staren op het eerste project, dat is altijd het moeilijkste en daar gaat men niet met bedragen op tafel smijten.

Dat is toch wat kort door de bocht. Zonder auteursrechten heb ik een 70k aan kosten. waar al 2500€ aan nettoloon uit komt.
Daar bovenop is dus nog 30k winst wat neerkomt op 1700€ netto per maand. 100k omzet geeft dus 4200€ netto + een deftige bedrijfswagen (+ internet, IT materiaal, ...)
Ik vind het ook stevig overdreven.

En uiteraard kan je door 'optimalisatie' (of noem het gerust fraude in sommige gevallen) meer netto overhouden, maar dat is dan erg afhankelijk van of je ooit controle krijgt, wat de toekomstige wetgeving omtrent auteursrechten, belastingsvoeten, IPT,... is en ook dat moet je waarschijnlijk wel ergens incalculeren.
Tghoh, fraude, de ondernemer neemt wel het grootste risico. Daar mag toch wel een voordeeltje aan hangen anders doen de mensen het niet.

Ondernemen durft voor sommige een 24/7 job te zjin waar ze soms hun volledige indentiteit mee verweven. Dat er dan is ne keer ne pizza in de boekhouding staat is in mijn ogen dan toch nog niet zo'n grote 'fraude'.

Persoonlijk heb ik een groter probleem met zo van die sjarels die quasi virtueel bankroet zijn in de boeken maar op grote sier met de porsches binnenrollen in elke sterrenzaak op kap van het dozijntje werknemers dat ze hebben met 11 miljoen schuld op de bank met cijfers waarvan je weet dat ze binnen dit en drie jaar mogen hopen op een mirakel of de boeken toedoen.

Laatst bewerkt:
Die 100k omzet is inderdaad een goeie richtlijn als je vanuit een goed betaalde corporate job met een pakket aan voordelen vertrekt. Als je dan nog ergens vertrekt waar er jaarlijkse bonussen zijn, 13 & 14de maand en je een mooie pensioenpot opbouwt, zit je waarschijnlijk eerder in de richting van 110-120 die je jaarlijks moet factureren.

Maw, voor minder dan 500 euro/dag moet je eigenlijk de stap niet wagen in zo'n geval. Wil je er echt iets aan overhouden voor het risico dat je neemt kan je beter niet voor minder dan 600 euro aan de slag.

Als bovenstaande klopt zou ik wel stellen dat ondernemers/freelancers héél slecht zijn in basis -rekenen EN dat ondernemers/freelancers ook snel het gevoel met de realiteit kwijt zijn.

Tghoh, fraude, de ondernemer neemt wel het grootste risico. Daar mag toch wel een voordeeltje aan hangen anders doen de mensen het niet.

Ondernemen durft voor sommige een 24/7 job te zjin waar ze soms hun volledige indentiteit mee verweven. Dat er dan is ne keer ne pizza in de boekhouding staat is in mijn ogen dan toch nog niet zo'n grote 'fraude'.

Kan dat beamen, maar er ontbreekt toch heel wat nuance:

- Het is nu niet alsof een werknemer zich in een soort van gouden kooi bevind inzake risico natuurlijk - zeker als je rekening houdt met de onderlinge verschillen bij "de ondernemers": iemand die als tuinaanlegger start en zich best fors in de schulden steekt VS een freelance IT'er bij Belfius is toch een héél andere orde van mogelijk risico VS gevolg.
- Ook mogen er wat kritische vragen gesteld worden bij de orde -grootte van het spreekwoordelijke "voordeeltje".

Kan dat beamen, maar er ontbreekt toch heel wat nuance:
Nuance kan inderdaad zeker, maar hoe begin je eraan?

- Het is nu niet alsof een werknemer zich in een soort van gouden kooi bevind inzake risico natuurlijk - zeker als je rekening houdt met de onderlinge verschillen bij "de ondernemers": iemand die als tuinaanlegger start en zich best fors in de schulden steekt VS een freelance IT'er bij Belfius is toch een héél andere orde van mogelijk risico VS gevolg.
Of een broodjeszaak starten en de locatie kopen etc... Er zijn inderdaad serieuze verschillen in risico voor een beginnend ondernemer in bijvoorbeeld horeca, bouw of andere sectoren dan de gemiddelde ITer die zijn laptopje en sleutels op vrijdag afgeeft bij zijn consultancy bureau en maandag terug bij diezelfde klant staat als zelfstandige. Klopt.

Maar hoe kan je daar als wetgevende overheid een onderscheid in maken?

- Ook mogen er wat kritische vragen gesteld worden bij de orde -grootte van het spreekwoordelijke "voordeeltje".
Zeker, maar ik denk dat die nuance er nu ook reeds is: zorgt dat ge het uitgelegd krijgt aan de belastingscontroleur.

't Is nu niet zo dat ge uwen bruiloft in uw boeken kunt schuiven als "een bedrijfsfeestje". Grosso modo buiten kantoor materiaal en ne keer goed dik gaan eten met wat collega's is het allemaal toch maar allemaal beperkt wat ge expliciet in uw boeken kunt stoppen. Werknemers krijgen ook representatievergoedingen, netto vergoedingen en maaltijdcheques.

Het enigste zwaar kostelijk dat ik me feitelijk zowat kan bedenken is bedrijfswagen, maar als ge ziet dat heel veel zelfstandigen normaal gezien in de positie zitten dat ze bij hun bedrijf vast in dienst meestal toch ook wel op een lease kunnen rekenen.

Zelfstandigen moeten dan ook nog voor hunnen ouden dag bijsparen. Als ze dat appeltje voor de dorst graag willen buiten smijten aan een dikken bak, dan is dat hun risico. Maar als zelfstandige hebt ge wel ergens een budget flexibiliteit die voor de buitenwereld eruit ziet alsof ge nen serieus dikken burger bent.

Overlaatst een verhaal gelezen van een simpele duif die dit concept niet echt vatte, en dan kwam zagen dat ze hun hele leven lang hebben krom gewerkt als zelfstandigen om dan tot besef te komen dat ze feitelijk op hun 65ste nog belange niet op pensioen konden. Tsjah...

Het probleem ligt em mij meer dat de overheid te zwaar belast op werk uitgevoerd door middenlonen of middenkader waardoor sommige sectoren quasi risicovrij heel schone constructies kunnen opzetten omdat het via de normale weg toch niet al te grote vetpot is. Als je dan weet dat je voor dezelfde dag prijs zelfstandige kunt zijn, bijvoorbeeld in den IT, zonder die mega dure management boom mee te zeulen in je kosten structuur dan zit daar wel nog extra centen.

Ik geloof nu niet dat er den dag van vandaag zo zwaar misbruik gemaakt wordt van zelfstandigen van aftrekken van de belastingen buiten wat de gangbare norm is voor het statuut dat ze kiezen.

(by the way ik ben gene zelfstandigen)

Laatst bewerkt:
Nuance kan inderdaad zeker, maar hoe begin je eraan?

Of een broodjeszaak starten en de locatie kopen etc... Er zijn inderdaad serieuze verschillen in risico voor een beginnend ondernemer in bijvoorbeeld horeca, bouw of andere sectoren dan de gemiddelde ITer die zijn laptopje en sleutels op vrijdag afgeeft bij zijn consultancy bureau en maandag terug bij diezelfde klant staat als zelfstandige. Klopt.

Maar hoe kan je daar als wetgevende overheid een onderscheid in maken?
Dat hoeft ook helemaal niet, de overheid moet zich niet bezighouden met na te denken over wie het grootste risico neemt om die dan meer te geven, dat doet de markt wel. Tegenover hogere risico's staan hogere potentiële inkomsten, daar moet de staat niet nog eens extra een soort van subsidie aan geven.

Zelfstandigen moeten dan ook nog voor hunnen ouden dag bijsparen. Als ze dat appeltje voor de dorst graag willen buiten smijten aan een dikken bak, dan is dat hun risico. Maar als zelfstandige hebt ge wel ergens een budget flexibiliteit die voor de buitenwereld eruit ziet alsof ge nen serieus dikken burger bent.

Overlaatst een verhaal gelezen van een simpele duif die dit concept niet echt vatte, en dan kwam zagen dat ze hun hele leven lang hebben krom gewerkt als zelfstandigen om dan tot besef te komen dat ze feitelijk op hun 65ste nog belange niet op pensioen konden. Tsjah...
Dat is imo wel een fabeltje als ge het over freelance IT-ers hebt hoor.
Ik heb net even mypension.be gecheckt en ik ga +- 1700€ netto pensioen krijgen.
Dat is sowieso al meer dan wat de meeste werknemers krijgen. Maar daar bovenop komt dan nog een IPT van +-400k€ tegen dan.
Daarnaast heb je dan nog een nettoloon dat ongeveer 3x zo hoog ligt dan als werknemer.

Samengevat: "ge moet bijsparen voor uw oude dag" is een excuus dat zelfstandigen gebruiken om te verantwoorden waarom ze zoveel meer verdienen. En je kan beter "als ik zonder project val krijg ik niks" gebruiken :p.

Dat is imo wel een fabeltje als ge het over freelance IT-ers hebt hoor.
Ik heb net even mypension.be gecheckt en ik ga +- 1700€ netto pensioen krijgen.
Dat is sowieso al meer dan wat de meeste werknemers krijgen. Maar daar bovenop komt dan nog een IPT van +-400k€ tegen dan.
Daarnaast heb je dan nog een nettoloon dat ongeveer 3x zo hoog ligt dan als werknemer.

Samengevat: "ge moet bijsparen voor uw oude dag" is een excuus dat zelfstandigen gebruiken om te verantwoorden waarom ze zoveel meer verdienen. En je kan beter "als ik zonder project val krijg ik niks" gebruiken :p.
Die +-400k€ IPT is feitelijk wat ge minstens aan u top management had weggesmeten in loondienst, daar zit ook zeker ne vetpot in freelance-IT. Maar dat heeft dan feitelijk niets meer te maken met onnodige (of onfaire) zaken aftrekken van de belastingen.

En allez bon, als ge al wat jaren als IT'er gewerkt hebt is uwen pensioenpot ook al relatief goed gevuld he ;) ik zit mid 30 ook al aan mijne max.

Nu bon, IT is ne sector met veel geld, zet de plon af en't gaat er totaal anders uit zien.

Laatst bewerkt:
Die +-400k€ IPT is feitelijk wat ge minstens aan u top management had weggesmeten in loondienst, daar zit ook zeker ne vetpot in freelance-IT. Maar dat heeft dan feitelijk niets meer te maken met onnodige (of onfaire) zaken aftrekken van de belastingen.

En allez bon, als ge al wat jaren als IT'er gewerkt hebt is uwen pensioenpot ook al relatief goed gevuld he ;) ik zit mid 30 ook al aan mijne max.

Nu bon, IT is ne sector met veel geld, zet de plon af en't gaat er totaal anders uit zien.
Ja, dé grote winst voor zelfstandigen zit niet in het fiscale stuk hoor (al helpt het ook wel), maar in het feit dat uw overheadkost wegvalt. Zelfs als eenmanszaak (wat +- zelfde belasting is als werknemer) kom je véél beter uit dan als werknemer.

Ja, dé grote winst voor zelfstandigen zit niet in het fiscale stuk hoor (al helpt het ook wel), maar in het feit dat uw overheadkost wegvalt. Zelfs als eenmanszaak (wat +- zelfde belasting is als werknemer) kom je véél beter uit dan als werknemer.

Dit. 50% belastingen betalen op 150K minus kosten (of eender welk bedrag, vul maar in) als het ooit zover komt, zal nog altijd beter zijn dan 50% belastingen betalen op 80K inkomsten als werknemer, wat al een proper loon is he.

Dit. 50% belastingen betalen op 150K minus kosten (of eender welk bedrag, vul maar in) als het ooit zover komt, zal nog altijd beter zijn dan 50% belastingen betalen op 80K inkomsten als werknemer, wat al een proper loon is he.
Als ge ziet wat ge als zelfstandige krijgt generiek dan, door keuze van statuut: af en toe wat aftrekken wat ne werknemer niet kan, bijsparen voor uw pensioen, risico's, bedrijfswagen, etc... dan staat dit, vind ik, als werknemer zijnde nog steeds relatief deftig in verhouding hoor. Beide statuten hebben hun voordeel, wilt ge niet graag die onzekerheid en stress van zelfstandige dan is er nog altijd loondienst. 't Eén is 't een 't ander is 't ander.

Over dat terechte binnen de regels van de wet aftrekken van de belastingen, hoeft niemand zich over te schamen als zelfstandige imo. Want nu eerlijk, de geluksvogels van den IT hebben ook niet de grootste kosten hé (zoals machines e.d.) voor te kunnen aftrekken van de belastingen. Meestal beperkt dat zich tot gewoon nen dikken otto. Ik vind dat nu niet echt zo wereld schokkend dat een zelfstandige met nen dikken otto kan rondtuffen die afgeschreven wordt tegen de winstbalans. 't Is ook meestal een eerlijk spelleke hé, des te meer er binnen komt, des te groter den otto kan zijn.

Laatst bewerkt:
Inderdaad.
Als ik dat dan zie bij mijn vorige werkgever (IT consultancy met 20 werknemers).
Country manager met dikke Audi A7
Sales manager met dikke Mercedes CLS break
Kantoor medewerker, ook met auto.
Als dan de meeste consultants langdurige opdrachten doen, waardoor sales amper iets moet doen.
Uiteindelijk kunnen die een opdracht bij een klant ook niet maken, he, die moeten ook maar afwachten wat er binnen komt.
Dan vraag je je af waarom die sales, die ook maar amper verantwoordelijkheid opneemt, in alles minstens 1 klasse hoger moet zitten dan ik, die de beste consultant is van het bedrijf. Dan zeggen ze: "ja, maar wij kunnen niet meer vragen voor u bij de klant"
Tiens, waarom kan ik dat dan wel? (zelfs zonder de meerwaarde voor de klant van een bedrijf achter mij te hebben)

Als ge ziet wat ge als zelfstandige krijgt generiek dan, door keuze van statuut: af en toe wat aftrekken wat ne werknemer niet kan, bijsparen voor uw pensioen, risico's, bedrijfswagen, etc... dan staat dit, vind ik, als werknemer zijnde nog steeds relatief deftig in verhouding hoor. Beide statuten hebben hun voordeel, wilt ge niet graag die onzekerheid en stress van zelfstandige dan is er nog altijd loondienst. 't Eén is 't een 't ander is 't ander.

Ik ben het ermee eens, maar ik ben ook niet neutraal natuurlijk als zelfstandige.
Wat ik wel weet is dat wij seniors hebben die echt een pak meer zouden kunnen verdienen nog als zelfstandige, maar heel bewust in loondienst blijven omdat ze gewoon de zaken zelf niet in handen willen hebben. Die hebben liever dat er een duidelijke structuur en kader is binnen hetwelk ze kunnen werken, dat ze zelf niet moeten nadenken over materiaal maar dit voor hen wordt voorzien (ook al zijn er hier en daar compromissen), dat ze zelf niet achter bepaalde administratie en paperassen aan moeten hollen, etc. Die willen vooral ontzorgd worden, dan is het allemaal goed.

Inderdaad.
Als ik dat dan zie bij mijn vorige werkgever (IT consultancy met 20 werknemers).
Country manager met dikke Audi A7
Sales manager met dikke Mercedes CLS break
Kantoor medewerker, ook met auto.
Als dan de meeste consultants langdurige opdrachten doen, waardoor sales amper iets moet doen.
Uiteindelijk kunnen die een opdracht bij een klant ook niet maken, he, die moeten ook maar afwachten wat er binnen komt.
Dan vraag je je af waarom die sales, die ook maar amper verantwoordelijkheid opneemt, in alles minstens 1 klasse hoger moet zitten dan ik, die de beste consultant is van het bedrijf. Dan zeggen ze: "ja, maar wij kunnen niet meer vragen voor u bij de klant"
Tiens, waarom kan ik dat dan wel? (zelfs zonder de meerwaarde voor de klant van een bedrijf achter mij te hebben)
Goh, ook de functie van sales niet onderschatten (er zijn er slechte, er zijn er goeie, ... net zoals bij elk profiel).
Ik heb een sales manager gehad die 1% van de totale omzet van de contracten die via zijn account binnenkwam kreeg, stond contractueel vast. Nu was die accountmanager voor JnJ, die deed zijn job heel goed en heeft mijn werkgever destijds daar als 1 van de grote preferred partners gekregen. Die zijn 1% kwam al snel uit op een paar 100k per jaar ...

Werd hier een aantal keer gequote.

Nogmaals, ik ben géén IT freelancer / ondernemer.
Of mogen anderen hier niet meer posten misschien?
Is een ander profiel eens niet interessant?

Voor 100k kan ik beter als werknemer werken, als ik hier ook 40u per week voor zou moeten werken.
Hell, dan heb ik zoals sommigen hier zeggen nog wat bonussen, vakantiegeld, premies, ... en ben ik nog beter af.

Dus nogmaals, 100k klinkt als een bom geld, maar afhankelijk van je kosten (welke inderdaad lager liggen bij freelance IT'ers) is dat niet overdreven. En een paar jaar terug was dat toch helemaal anders toen schalen sociale lasten en voertuigkosten lager lagen. Toen kocht je voor 40k BTW in een nieuwe deftige diesel (Audi A6) met laag verbruik en deftige aftrekbaarheid. Als je dat nu doet, binden ze de fiscale strop rond je nek als je 50 - 55.000 km per jaar rijdt.

Ik vind dat er dáár net allemaal wat licht over gegaan wordt. Toen ik 6 jaar terug startte, was mijn break even punt iets van 80k om op hetzelfde uit te komen als mijn onderwijsjob. We zijn 6 jaar verder, en nu is dat al 100k om gewoon de status quo te behouden.
Maar het is dan ikzelf die wereldvreemd ben?
Maar goed, is een discussie die ik vaak met collega's heb omdat we die inflatie wel écht voelen o.a. op onze kosten.

Los hiervan gaat er toch al veel moeten gebeuren eer ik weer in loondienst zou overwegen.
Het afgeven van mijn vrijheid, want die is er bij mij écht wel, zou me véél pijn doen.

Werd hier een aantal keer gequote.

Nogmaals, ik ben géén IT freelancer / ondernemer.
Of mogen anderen hier niet meer posten misschien?
Is een ander profiel eens niet interessant?

Voor 100k kan ik beter als werknemer werken, als ik hier ook 40u per week voor zou moeten werken.
Hell, dan heb ik zoals sommigen hier zeggen nog wat bonussen, vakantiegeld, premies, ... en ben ik nog beter af.

Dus nogmaals, 100k klinkt als een bom geld, maar afhankelijk van je kosten (welke inderdaad lager liggen bij freelance IT'ers) is dat niet overdreven. En een paar jaar terug was dat toch helemaal anders toen schalen sociale lasten en voertuigkosten lager lagen. Toen kocht je voor 40k BTW in een nieuwe deftige diesel (Audi A6) met laag verbruik en deftige aftrekbaarheid. Als je dat nu doet, binden ze de fiscale strop rond je nek als je 50 - 55.000 km per jaar rijdt.

Ik vind dat er dáár net allemaal wat licht over gegaan wordt. Toen ik 6 jaar terug startte, was mijn break even punt iets van 80k om op hetzelfde uit te komen als mijn onderwijsjob. We zijn 6 jaar verder, en nu is dat al 100k om gewoon de status quo te behouden.
Maar het is dan ikzelf die wereldvreemd ben?
Maar goed, is een discussie die ik vaak met collega's heb omdat we die inflatie wel écht voelen o.a. op onze kosten.

Los hiervan gaat er toch al veel moeten gebeuren eer ik weer in loondienst zou overwegen.
Het afgeven van mijn vrijheid, want die is er bij mij écht wel, zou me véél pijn doen.
En net daarom is omzet geen graadmeter om te weten wanneer het interessant wordt. Mijn nonkel heeft een bedrijf met 10 miljoen euro omzet (fruitteelt). Maar als je dan kosten gaat bekijken, dan gaat daar wel 9 miljoen terug af. Obviously is 1 miljoen nog altijd een berg geld, maar niks in vergelijking met 10 miljoen. En exact hetzelfde geldt bij veel lagere bedragen ook. Als jij met 100k omzet 90k kosten maakt, dan is het inderdaad misschien niet nuttig.

Mits wat geluk hebben jullie daar effectief wat zicht op - waaruit bestaan die overheadkosten zoal en in welke orde grootte moet dat gezien worden i.f.v. type bedrijf, type werknemer, ... en is het effectief zo dat deze quasi wegvallen door gebruik te maken van externen. Voor bepaalde profielen en type jobs zie ik dat zeer duidelijk - echter voor anderen quasi niet.

Mits wat geluk hebben jullie daar effectief wat zicht op - waaruit bestaan die overheadkosten zoal en in welke orde grootte moet dat gezien worden i.f.v. type bedrijf, type werknemer, ... en is het effectief zo dat deze quasi wegvallen door gebruik te maken van externen. Voor bepaalde profielen en type jobs zie ik dat zeer duidelijk - echter voor anderen quasi niet.
Ze vallen niet allemaal weg, sales en billing moet gewoon blijven natuurlijk.
Maar fleet etc heb je dan weer niet nodig.

Maar, de grootste overhead kost is "de winst van de werkgever" hoor :p

Terug
Bovenaan