Nu het hier toch over rates gaat, ook maar even mijn vraag stellen

. Ik ben in oktober 2022 gestart als senior .net developer aan €570. In totaal had ik toen ~9j ervaring maar de eerste 4,5j in een andere functie (application manager) en daarna 4,5j als .net developer. Ben echter constant met development bezig gebleven, afgestudeerd als master in toegepaste informatica en daarna heel wat side projects gedaan doorheen de jaren. Mijn jaren als application manager tellen imo toch minstens gedeeltelijk mee omdat veel zaken die ik daar deed ook gewoon heel handig zijn in mijn job als dev (application performance management, issues debuggen, SQL, ...). Ik denk dat veel ook afhangt van je persoonlijke interesses/inzet, heb privé eigenlijk veel meer geleerd dan op mijn vorige job dus ervaring zegt eigenlijk bitter weinig naar mijn mening.
Ik ben destijds ingegaan op die €570 (was al na onderhalen van €520-€550 lol) omdat er ook gezegd was dat mijn huidige klant nooit moeilijk doet over indexaties en ze daar meerdere freelancers al jarenlang hebben zitten, leek me dus mooi meegenomen, zeker omdat ik het ook een zeer interessante functie vind. Heb ook van voor ik gestart ben aangekaart dat ik het huidige tarief wat te laag vind en dat ik sowieso de indexering en wat extra ging vragen en om dit ook duidelijk te maken aan de klant om toekomstige onderhandelingen te vergemakkelijken. Enkele weken geleden nog eens afgesproken met mijn tussenpartij en ik had in gedachten om toch zeker naar €680 te gaan bij vernieuwen van mijn contract. Tijdens het gesprek zelf liet ik €650 vallen maar dat leek al wat moeilijker, maar ik ben nog steeds van plan om minstens daarvoor te gaan.
Wordt er in jullie ervaring vaak gekeken naar het "officieel" aantal jaren ervaring? Ik weet dat we als freelancer gewoon zelf het tarief bepalen dat we waard zijn, maar vraag me toch af of een partij daar veel rekening mee houdt. Langs de andere kant weet ik ook dat je via Connecting Expertise en Pro-Unity bv. kan werken zonder of met amper marge voor hen als tussenpartij en dat het vrij eenvoudig is om hogere tarieven te behalen. Tarieven van de raamcontracten van de Vlaamse overheid (zitten op Connecting Expertise) zijn publiek en die zitten rond de €700 voor een senior (vanaf 5j ervaring). Ik weet ook van een kennis die werkte bij zo'n instelling dat ze dat maximumtarief vrij gemakkelijk toekennen, iemand anders daar ook ervaring mee?
Zou het liefst van al gewoon blijven werken waar ik nu zit, interessante job en fijne collega's, maar ben zeker dat ik elders vrij gemakkelijk een hoger tarief kan bekomen met amper te onderhandelen.
*edit: nog vergeten vermelden maar ik kom van bediende met ~€6k bruto en als ik dan mensen zie met een loon van €4k/€5k als bediende met veel hogere dagtarieven als eerste freelance opdrachten, dan pikt dat wel steeds en maak ik me steeds de bedenking of mijn huidige dagtarief niet veel te laag is

. Ben al zeer tevreden momenteel maar als je dan ziet dat je relatief eenvoudig een extra €1000/maand netto meer kunt hebben dan is het wel de moeite om te switchen/ goed te onderhandelen natuurlijk.