Freelancers & Ondernemers

Dat is inderdaad wat je van de meeste boekhouders kan verwachten en dat wil je toch eigenlijk ook? Je kan zelf veel opzoeken en een idee hebben, maar je boekhouder is er niet om met jou in discussie te gaan … . Als je van iets niet zeker bent, vraag dan gewoon open hun advies.

De meeste gaan hier wel fulltime voor X-maand/jaar voor klant Y werken tegenover project based zoals bij jou, dat zal het grote verschil zijn :)

Die tussenpartijen helpen de bedrijven staffen met externe consultant, geen projecten opleveren (al kan er gestaffed worden voor een project intern te behelpen..).

Heb jij dan projecten om heel het jaar te vullen of zijn er vaak periodes tussen twee projecten? Maar je marge zal wel hoog genoeg zijn om die mee in te calculeren? Had je ergens uw gemiddelde omzet hier al eens vermeld?
Ik kan mijn jaar zeker invullen, ik ben af en toe dubbel geboekt zodat ik 2 shiften draai (eerste deel van de dag voor Belgische klant en 2e deel van de dag voor US klant). Dat ga ik wel niet blijven doen want is mij wat teveel, zeker met een 2yo en nog eentje onderweg.

Met mijn US klanten heb ik langetermijn contracten waarbij eigenlijk zoveel op kan werken als ik wil. De kortere Belgische projecten neem ik er bij afhankelijk van intensiteit van het project of de periode werk ik dan enkel op die klant of combineer ik tegelijk met US.

Omzet 2022: iets meer dan 240k excl BTW. Daar zit wel nog voor ongeveer 15-20k reimbursed travel expenses in.

@Faun wat doe jij dan precies als het over 'kleinere' projecten gaat van enkele weken?
Security. Voor US klanten run ik het security program of maak ik deel uit van een groter team. Voor Belgische klanten is dat een penetration test, ISO27001/SOC2 certificatie hulp, opzetten van incident reponse playbooks & tabletops, ..

Durf dat gelijk niet haha, heb straks nog een gesprek met recruiter voor nieuw project en ik ging gewoon 550 zeggen 🥲
Ik zat op 690€ toen ik begon te zoeken naar nieuwe klant, heb gewoon tegen recruiter gezegd dat ik 820€ minimum wou. Een week later was het geklonken...
Gewoon durven. Als je meerdere keren te horen krijgt dat het te veel is kan je terug wat zakken.

Nu het hier toch over rates gaat, ook maar even mijn vraag stellen :p. Ik ben in oktober 2022 gestart als senior .net developer aan €570. In totaal had ik toen ~9j ervaring maar de eerste 4,5j in een andere functie (application manager) en daarna 4,5j als .net developer. Ben echter constant met development bezig gebleven, afgestudeerd als master in toegepaste informatica en daarna heel wat side projects gedaan doorheen de jaren. Mijn jaren als application manager tellen imo toch minstens gedeeltelijk mee omdat veel zaken die ik daar deed ook gewoon heel handig zijn in mijn job als dev (application performance management, issues debuggen, SQL, ...). Ik denk dat veel ook afhangt van je persoonlijke interesses/inzet, heb privé eigenlijk veel meer geleerd dan op mijn vorige job dus ervaring zegt eigenlijk bitter weinig naar mijn mening.

Ik ben destijds ingegaan op die €570 (was al na onderhalen van €520-€550 lol) omdat er ook gezegd was dat mijn huidige klant nooit moeilijk doet over indexaties en ze daar meerdere freelancers al jarenlang hebben zitten, leek me dus mooi meegenomen, zeker omdat ik het ook een zeer interessante functie vind. Heb ook van voor ik gestart ben aangekaart dat ik het huidige tarief wat te laag vind en dat ik sowieso de indexering en wat extra ging vragen en om dit ook duidelijk te maken aan de klant om toekomstige onderhandelingen te vergemakkelijken. Enkele weken geleden nog eens afgesproken met mijn tussenpartij en ik had in gedachten om toch zeker naar €680 te gaan bij vernieuwen van mijn contract. Tijdens het gesprek zelf liet ik €650 vallen maar dat leek al wat moeilijker, maar ik ben nog steeds van plan om minstens daarvoor te gaan.

Wordt er in jullie ervaring vaak gekeken naar het "officieel" aantal jaren ervaring? Ik weet dat we als freelancer gewoon zelf het tarief bepalen dat we waard zijn, maar vraag me toch af of een partij daar veel rekening mee houdt. Langs de andere kant weet ik ook dat je via Connecting Expertise en Pro-Unity bv. kan werken zonder of met amper marge voor hen als tussenpartij en dat het vrij eenvoudig is om hogere tarieven te behalen. Tarieven van de raamcontracten van de Vlaamse overheid (zitten op Connecting Expertise) zijn publiek en die zitten rond de €700 voor een senior (vanaf 5j ervaring). Ik weet ook van een kennis die werkte bij zo'n instelling dat ze dat maximumtarief vrij gemakkelijk toekennen, iemand anders daar ook ervaring mee?

Zou het liefst van al gewoon blijven werken waar ik nu zit, interessante job en fijne collega's, maar ben zeker dat ik elders vrij gemakkelijk een hoger tarief kan bekomen met amper te onderhandelen.

*edit: nog vergeten vermelden maar ik kom van bediende met ~€6k bruto en als ik dan mensen zie met een loon van €4k/€5k als bediende met veel hogere dagtarieven als eerste freelance opdrachten, dan pikt dat wel steeds en maak ik me steeds de bedenking of mijn huidige dagtarief niet veel te laag is :p. Ben al zeer tevreden momenteel maar als je dan ziet dat je relatief eenvoudig een extra €1000/maand netto meer kunt hebben dan is het wel de moeite om te switchen/ goed te onderhandelen natuurlijk.

Laatst bewerkt:
Letterlijk elke klant waar ik al gezeten heb, had geen enkele freelancer rechtstreeks in contract.
Enerzijds om zich in te dekken, anderzijds voor het gemak.

Ik heb er wel al redelijk wat gezien hoor. Klopt dat het minder voorvalt dan freelancers via tussenpartijen, maar rechtstreeks gebeurt zeker ook :)

Wordt er in jullie ervaring vaak gekeken naar het "officieel" aantal jaren ervaring? Ik weet dat we als freelancer gewoon zelf het tarief bepalen dat we waard zijn, maar vraag me toch af of een partij daar veel rekening mee houdt.
Alles hangt af van uw ervaring en hoe goed je uzelf verkoopt. Enkel bij de overheid en gelijkaardige maken uw jaren ervaring officieel iets uit

Zou het liefst van al gewoon blijven werken waar ik nu zit, interessante job en fijne collega's, maar ben zeker dat ik elders vrij gemakkelijk een hoger tarief kan bekomen met amper te onderhandelen.

De clue van uw verhaal zit hier. Denk dat het belangrijk is dat je uitmaakt of je echt wilt vertrekken indien ze niet redelijk verhogen. Ik zou optijd eens wat solliciteren en een hogere dag tarief vragen en zien of je iets vind dat u interessant lijkt zodat je sterker in uw schoenen staat en durft zeggen dat je weg bent.

Vergeet ook niet dat er bedrijven zijn die vlot meer kunnen betalen maar andere die ook tegen hun maximum zitten ongeacht uw ervaring (financieel plafond, interne regels plafond, …) dan is aan u om uit te maken hoe graag je daar wilt blijven. :)

Nu de tussenpartij gaat altijd moeilijk over verhogingen, das deel van hun job 😅 Je moet vooral sterk in uw schoenen staan en laten zien dat je durft vertrekken als je minimum niet wordt gehaald. Die partij hun marge kan worst case ook nog omlaag als de klant niet hoog genoeg wilt gaan.

Je moet vooral proberen ergens hoog genoeg binnen te gaan.
Ik zit ondertussen al even op hetzelfde project (via tussenpartij) en dan is het moeilijker om hoger te geraken, zeker als je het een leuk project vindt met fijne collega's.

Bon, het ziet er naar uit dat ik 1/4/2023 start als freelancer. Afspraken met de opdrachtgever zijn zo goed als rond, ik verwacht volgende week een akkoord te hebben. Toch dringend tijd dus om de vennootschap op te richten. Jammer genoeg heb ik tot nu toe nog geen top gevoel gehad bij een boekhouder, terwijl ik ondertussen toch al met 3 boekhouders heb gesproken die volgens de google reviews toch echt goed moeten zijn.

Mogelijks verwacht ik gewoon teveel van een boekhouder? Ik had elke keer het gevoel dat ik met de nodige optimalisatie voorstellen afkwam, en dat de boekhouder maar gewoon knikte. Eigenlijk had ik verwacht dat hij/zij adhv een paar vragen zelf met een optimalisatie voorstel zou komen?

Misschien moet ik volgende keer gewoon doen alsof ik geen enkel idee heb wat er mogelijk is, en echt aan hen vragen om zelf voorstellen te doen :unsure:
Uiteindelijk is de lijst aan optimalisaties ook niet eindeloos en zal dat ook gewoon deels van de context en van uw jaarcijfers afhangen. Je hebt je duidelijk al goed voorbereid op de gesprekken en weet wel wat te verwachten qua optimalisaties, maar als je verwacht dat uw boekhouder nog een zwarte doos kan bovenhalen met fiscale achterdeurtjes ga je overal wel van een kale reis thuis komen.

Uiteindelijk moet een boekhouder voor mij bereikbaar, transparant, betrouwbaar en up-to-date zijn. Fiscale optimalisatie is één zaak, maar vergeet niet dat een goeie boekhouder u vooral enorm administratief gaat verlichten als hij zijn werk goed doet. Voor mij is de dagelijkse werking alleszins veel belangrijker dan al dan niet ergens nog een paar honderd euro kunnen besparen op het einde van de rit.

Bon, het ziet er naar uit dat ik 1/4/2023 start als freelancer. Afspraken met de opdrachtgever zijn zo goed als rond, ik verwacht volgende week een akkoord te hebben. Toch dringend tijd dus om de vennootschap op te richten. Jammer genoeg heb ik tot nu toe nog geen top gevoel gehad bij een boekhouder, terwijl ik ondertussen toch al met 3 boekhouders heb gesproken die volgens de google reviews toch echt goed moeten zijn.

Mogelijks verwacht ik gewoon teveel van een boekhouder? Ik had elke keer het gevoel dat ik met de nodige optimalisatie voorstellen afkwam, en dat de boekhouder maar gewoon knikte. Eigenlijk had ik verwacht dat hij/zij adhv een paar vragen zelf met een optimalisatie voorstel zou komen?

Misschien moet ik volgende keer gewoon doen alsof ik geen enkel idee heb wat er mogelijk is, en echt aan hen vragen om zelf voorstellen te doen :unsure:
Ik heb nog een hele goede. Rate valt super mee. Jonge gast, denkt echt met je mee. Stuur me even een dm als je zijn contactgegevens wil.

Heel veel rates hier, maar zijn er ook vele die niet op dagbasis vergoed worden?

Bij ons loopt het wat via verschillende wegen:
- vaste maandelijkse management fee ongeacht gewerkte dagen per maand
- jaarlijks bonus
- deel voor patrimonium vennootschap
- deel voor holding vennootschap

Heel veel rates hier, maar zijn er ook vele die niet op dagbasis vergoed worden?

- jaarlijks bonus
Bij mij is het momenteel deels een dayrate maar ik krijg ook een variabel stuk equity.

- jaarlijks bonus
In IT consultancy is dat uitzonderlijk he. Zal eerder in de hogere managementfuncties zitten (en blijkbaar bij boekhouders :D)

Ligt het aan mij, of is de markt voor freelance developers wat aan het afkoelen op dit moment? Of is dit typisch voor de eerste maanden van het nieuwe jaar? Ik krijg opvallend minder berichten van recruiters, met uitzondering van de buitenlandse recruiters.

Ligt het aan mij, of is de markt voor freelance developers wat aan het afkoelen op dit moment? Of is dit typisch voor de eerste maanden van het nieuwe jaar? Ik krijg opvallend minder berichten van recruiters, met uitzondering van de buitenlandse recruiters.
Ik tel er 30 YTD in mijn LinkedIn inbox (zowel vast/freelance, excl. buitenlandse recruiters). En in mindere mate een paar rechtstreekse mailtjes/telefoontjes.
IT tak: BI/data

Ik ga in de loop van het jaar terug aan de slag als freelancer. Ik heb een ruwe dayrate berekening gedaan obv mijn wensen. Is de onderverdeling wat realistisch? Ik gok 700-750€ te factureren op zijn minst.

Kost per jaarVennootschapsbelasting
Boekhouder
€ 5.000,00​
€ 59.800,00​
Totaal
GSM
€ 1.500,00​
€ 11.960,00​
20%
Internet en TV
€ 1.200,00​
Opleiding
€ 10.000,00​
Wagen
€ 15.000,00​
Tanken/Laadpaal
€ 7.000,00​
Onderhoud wagen/inschrijving
€ 2.000,00​
Brutoloon
€ 1.800,00​
MC
€ 2.000,00​
Netto onkosten
€ 2.000,00​
Allerlei
€ 5.000,00​
VAPZ
€ 10.000,00​
VVPR
€ 40.000,00​
Huur bureau
€ 10.000,00​
Totaal
€ 132.300,00​
Totaal per jaar
€ 144.260,00​
Factureren per maand
€ 13.114,55​
Aantal maanden per jaar factureren
11​
Dagprijs
€ 655,73

VVPRbis kan je pas na 3j uitbetalen en is na vennootschapsbelasting, huur lijkt op zicht hoog (als dat voor uw kantoor thuis is?) boekhouder lijkt duur, VAPZ kan niet zo hoog zijn maar je bedoeld mss IPT?

VVPRbis kan je pas na 3j uitbetalen en is na vennootschapsbelasting, huur lijkt op zicht hoog (als dat voor uw kantoor thuis is?) boekhouder lijkt duur, VAPZ kan niet zo hoog zijn maar je bedoeld mss IPT?
Ik had begrepen dat dit via een bulletkrediet wel kon eruit gehaald worden? Akkoord met je stellingen en inderdaad. Ik heb het op IPT, alhoewel ik de meerwaarde niet zie tov VVPRbis.

Terug
Bovenaan