| | | |
|---|
| Kost per jaar | Vennootschapsbelasting | |
| Boekhouder | € 3600,00 | | |
| Telenet (gsm, internet, tv) | € 1776,00 | | |
| Verzekering auto | € 1450,00 | | |
| Verbruiksmaterialen kantoor | € 1500,00 | | |
| Wagen BMW 330e afbetaling (40k / 4J) | € 850,00 | | |
| Tanken/Laadpaal (45.000 km/j) | € 6000,00 | | |
| Onderhoud wagen/inschrijving (incl. set banden) | € 2.434,00 | | |
| Brutoloon inc. sociale bijdragen => wordt 2000 euro netto per maand | € 54288,00 | | |
| Netto vergoedingen (dagvergoeding, representatie, ...) | € 5484,00 | | |
| Restaurant/relatiegeschenken/... (zijn bij mij wel vrij noodzakelijk) | € 5000,00 | | |
| Verzekering gewaarborgd inkomen en BA | € 600,00 | | |
| VAPZ doe ik prive 250 per maand (dus gaat van nettoloon af) | € 0 | | |
| IPT | € 3000,00 | | |
| Variabele noodzakelijke investeringen (bvb laptop, etc.) | € 1500,00 | | |
| Jobstudent die mee helpt | € 3000,00 | | |
| | | |
| Totaal per jaar | € 90482 | | |
| | | |
| | | |
Omdat je zo'n mooie tabel maakte, was ik wel even benieuwd naar mijn kosten in totaliteit.
Ik had deze posten apart, maar heb ze eens in een gelijkaardige tabel verzameld hierboven.
Qua profiel is dit natuurlijk anders dan een IT'er die van thuis uit werkt, gezien ik dagelijks sales doe, veel km's maak en die wagen wel een noodzaak is om mijn job uit te voeren. De meeste dagen zit ik minstens 3,5u in m'n auto en uitschieters tot 5,5u zijn geen uitzondering. Dat tikt ook in het onderhoud aan en in de snelheid waarmee een nieuw voertuig moet gekocht worden.
Als je dus nog wat verworpen uitgaven meerekent of wat onvoorziene zaken is minimum 100.000 euro per jaar mijn break even punt.
Dan mag je nog geen te zotte zaken doen zoals een nieuwe laadpaal zetten, of die variabele investeringen liggen al direct een pak hoger.
Hiermee heb ik dan 2437 euro netto per maand (incl. nettovergoedingen), waar dan bij mij privé nog eens 250 euro per maand VAPZ af gaat.
Dus ik hou netto op de privé rekening 2187 euro over.
Dat hebben we als gezin ook effectief nodig om onze lasten te dragen (woning/boodschappen/etc).
Let wel dat ik ook van de wagen maar een stuk gefinancierd heb, en niet het hele bedrag.
Ik dacht persoonlijk wel dat dit punt wat lager lag, maar de laatste jaren is er natuurlijk veel veranderd (kost voertuig, sociale lasten gestegen, ...).
100.000 euro per jaar klinkt als een bom geld.
Maar als zelfstandige dat is dus tegenwoordig in feite equivalent aan 2200 euro netto en een firmawagen.