Freelancers & Ondernemers

Ik dacht dat het vrij OK was, gegeven de randvoorwaarden, maar begin toch te twijfelen.
Heb vrij specifieke "voordelen'.

- werk remote vanuit het buitenland
- 4/5 regeling

Ben bij dit bedrijf begonnen als junior zonder werkervaring - dus al deels meubilair geworden.

Lijkt me ook echt niet marktconform tbh

Interessant!
Wat bedoelen ze exact met bruto dagrate (dat zijn toch geen rates incl BTW??)?

Ik kan precies niet klagen :D
Ik zou daar persoonlijk niet teveel belang aan hechten. Hays is verre van onafhankelijk, is gewoon een tussenpartij zoals een ander, zij hebben er alle belang bij om de rates zo laag mogelijk te laten uitschijnen.

Ik heb nog nooit met een tussenpartij gewerkt, werkt al de rest hier met een tussenpartij? No way dat ik iemand elke maand een cut ga afstaan om letterlijk een factuur te forwarden.

Ik heb nog nooit met een tussenpartij gewerkt, werkt al de rest hier met een tussenpartij? No way dat ik iemand elke maand een cut ga afstaan om letterlijk een factuur te forwarden.
JIj werkt voor Amerikaanse klanten, markt lijkt me niet vergelijkbaar met Belgie?

Ik dacht dat het vrij OK was, gegeven de randvoorwaarden, maar begin toch te twijfelen.
Heb vrij specifieke "voordelen'.

- werk remote vanuit het buitenland
- 4/5 regeling

Ben bij dit bedrijf begonnen als junior zonder werkervaring - dus al deels meubilair geworden.
Dat zijn nu toch geen voordelen? Je neemt 4/5e als voordeel maar je zal ook maar 4 dagen factureren?
Uw rate zou toch (minstens) 100€ extra moeten zijn.

Maar, als je goed rond komt, en je zit er comfortabel etc, dan heeft dat ook zijn voordelen natuurlijk.

Letterlijk elke klant waar ik al gezeten heb, had geen enkele freelancer rechtstreeks in contract.
Enerzijds om zich in te dekken, anderzijds voor het gemak.

JIj werkt voor Amerikaanse klanten, markt lijkt me niet vergelijkbaar met Belgie?

Niet uitsluitend, ik heb ook enkele Belgische klanten. Op dit moment 3 waar ik af en toe een traject van enkele weken doe, en die mij altijd mogen bellen in geval van dringende zaken.

Letterlijk elke klant waar ik al gezeten heb, had geen enkele freelancer rechtstreeks in contract.
Enerzijds om zich in te dekken, anderzijds voor het gemak.
Inderdaad, +-80% van mijn enterprise klanten wilt geen rechtstreekse contracten zelfs als we elkaar zelf rechtstreeks gevonden hebben, meestal een derde partij inschakelen voor contracting.

Inderdaad, +-80% van mijn enterprise klanten wilt geen rechtstreekse contracten zelfs als we elkaar zelf rechtstreeks gevonden hebben, meestal een derde partij inschakelen voor contracting.
Waar ik nu (intern) werk, wordt er ook uitsluitend via een aantal tussenkantoren gewerkt. Gaat wel over ~500 contractors, dus ik veronderstel dat dit ook wel meespeelt om het een beetje beheerbaar te houden.

Hoeveel % roomt zo'n derde partij dan af van je day rate?

Waar ik nu (intern) werk, wordt er ook uitsluitend via een aantal tussenkantoren gewerkt. Gaat wel over ~500 contractors, dus ik veronderstel dat dit ook wel meespeelt om het een beetje beheerbaar te houden.

Hangt ervan af. Bij Telenet zijn ze destijds van Deloitte naar Hays gegaan als "service partner"
Deloitte pakte op mijn rate 200€/dag, Hays 11€/dag (en dan was er nog een 2e tussenpartij he).
Mijn vorige tussenpartij had 12%, mijn huidige: geen idee.

Maar dan zitten we nog altijd in die IT-branche, ik wil freelance opdrachten zonder pc-werk (of beperkt een powerpoint bedienen)aan 800/dag.
Niet per sé. In finance, construction of freelance project management zalhet niet anders zijn. Iemand betaalt je (graag) wat meer om gewoon zelf in de luie zetel te kunnen managen :) Maar hetzelfde geldt imo voor elke senior of middle management functie, je moet gewoon problemen en zever filteren zodat je manager zich niet met pietluttigheden moet bezig houden en daar betaalt men graag iets meer voor.

Alles hangt van het project af en hoe je onderhandeld maar mijn laatste jaren is dit meestal 4-5% (met hogere day rates van 750-950). Maar ik denk dat er hier genoeg man zit dat 10-20% laat stelen door zo'n partij :unsure: Easy money voor die mannen.

Dan heb ik geluk blijkbaar. Al werk ik voor m'n Belgische klanten eerder op proposal / project basis. Ze vertellen me wat ze willen, ik maak op basis daarvan een offerte (meestal gewoon enkele weken m'n dagrate) en als ze die approven kan ik aan de slag. Voor die ene factuur werken ze wel zonder tussenpersoon dan.

Dan heb ik geluk blijkbaar. Al werk ik voor m'n Belgische klanten eerder op proposal / project basis. Ze vertellen me wat ze willen, ik maak op basis daarvan een offerte (meestal gewoon enkele weken m'n dagrate) en als ze die approven kan ik aan de slag. Voor die ene factuur werken ze wel zonder tussenpersoon dan.
De meeste gaan hier wel fulltime voor X-maand/jaar voor klant Y werken tegenover project based zoals bij jou, dat zal het grote verschil zijn :)

Die tussenpartijen helpen de bedrijven staffen met externe consultant, geen projecten opleveren (al kan er gestaffed worden voor een project intern te behelpen..).

Heb jij dan projecten om heel het jaar te vullen of zijn er vaak periodes tussen twee projecten? Maar je marge zal wel hoog genoeg zijn om die mee in te calculeren? Had je ergens uw gemiddelde omzet hier al eens vermeld?

Van wat ik hoor zit dat meestal tussen de 10 en 15%.

Voor degenen die geen zin hebben om hun gegevens in te vullen:
Uhm, ik heb 8j ervaring als developer en mijn dagrate is 525 ☠️ Zou dus tussen 650 - 750 mogen liggen lol

Uhm, ik heb 8j ervaring als developer en mijn dagrate is 525 ☠️ Zou dus tussen 650 - 750 mogen liggen lol
Tijd om richting de 700 te gaan 😆 Ik had wel verwacht dat ik iets onder het gemiddelde zit. Bij volgende onderhandelingen ook richting de 700 gaan. Zeket gezien wat ik al gedaan heb voor hen op 1 jaar.

Bon, het ziet er naar uit dat ik 1/4/2023 start als freelancer. Afspraken met de opdrachtgever zijn zo goed als rond, ik verwacht volgende week een akkoord te hebben. Toch dringend tijd dus om de vennootschap op te richten. Jammer genoeg heb ik tot nu toe nog geen top gevoel gehad bij een boekhouder, terwijl ik ondertussen toch al met 3 boekhouders heb gesproken die volgens de google reviews toch echt goed moeten zijn.

Mogelijks verwacht ik gewoon teveel van een boekhouder? Ik had elke keer het gevoel dat ik met de nodige optimalisatie voorstellen afkwam, en dat de boekhouder maar gewoon knikte. Eigenlijk had ik verwacht dat hij/zij adhv een paar vragen zelf met een optimalisatie voorstel zou komen?

Misschien moet ik volgende keer gewoon doen alsof ik geen enkel idee heb wat er mogelijk is, en echt aan hen vragen om zelf voorstellen te doen :unsure:

Terug
Bovenaan