Freelancers & Ondernemers

Ik heb een ambetante situatie met een fiscaal advocaat. Ik had eerder een advies aan tax & legal services kantoor gevraagd maar ik was niet 100% content van het advies (1300 euro betaald voor wat slides met niet echt onderbouwd advies).

Ik ben dan naar die fiscaal advocaat gegaan met de vraag om dat advies eens te dubbelchecken, hij zei in de meeting dat het zeker niet meer ging kosten dan wat ik eerder had betaald voor het ander advies. 2 weken later krijg ik een zeer uitgebreid en goed advies binnen, met maar liefst een prijskaartje van 5300 euro. Zo maar even het viervoudige wat we afgesproken hebben. Wat me vooral tegen de borst stoot is dat hij zijn eerste jaar stagiair aan partnertarief heeft doorgerekend :oink:.

Blijkbaar zijn er 'onvoorzienbare' juridische obstakels die extra werk gevraagd hebben, lijkt me wel evident dat je dan even belt met de klant om toestemming te vragen. Als ge aan een loodgieter een badkamer van 10k vraagt moet hij ook geen van 40k zetten.

Ik heb gelukkig de afspraak rond het prijsplafond op mail dus ik zit wel safe, maar ik blijf er toch mee in m'n maag zitten.

Wat is dat trouwens met al die advocatenkantoren om bovenop uurtarieven van 185 euro per uur ook nog eens forfait 15% kantoorkosten te rekenen. Ik zou daar toch niet mee moeten afkomen naar m'n klanten om al m'n onkosten (bv licenties, training, wagen,..) te betalen.

Ik zou die factuur in uw plaats dan ook asap betwisten omwille van bovenstaande redenen. Hoeveel pagina's telt dat advies +-? Gaat het over (zeer) complexe materie? Soit, goed dat je de prijsafspraak op mail hebt staan.

Dat is inderdaad geen manier van zaken doen. Zo creëer je geen duurzame relatie met je cliënteel, integendeel. Een goede advocaat behartigt altijd de belangen van zijn cliënt, wat zich altijd reflecteert in correcte facturatie (en vooral heldere en proactieve communicatie daarover). Op die manier blijven je cliënten terugkomen (ipv ze weg te jagen). Dus twee keer nadenken vooraleer zo'n uitspraken te doen @Horse :).

Het is overigens niet ongebruikelijk dat er een forfait kantoorkosten wordt aangerekend, maar 15% is sowieso wel stevig doorgerekend (bij ons is dat bv. 4% wat imo niet onredelijk is).

Het is overigens niet ongebruikelijk dat er een forfait kantoorkosten wordt aangerekend, maar 15% is sowieso wel stevig doorgerekend (bij ons is dat bv. 4% wat imo niet onredelijk is).
Eigenlijk is het gedoe van kantoorkosten ook belachelijk.
Ik kreeg het ook ineens van mijn boekhouder op een rekening. 2 maanden later zat ik ergens anders. Niet alleen daardoor, maar het was wel 1 van de vele druppels die de emmer deden overlopen. En nu komen er heel wat zaken boven die zij niet goed of helemaal niet geregeld hebben.

Wat valt daar onder? Verwarming, elektriciteit, IT, ... ?
En waarom procenten?
Als men je meer aanrekent, heeft men dan ook de verwarming harder moeten stoken of zo?

Alsof dat je naar de supermarkt gaat en ook nog eens filiaalkosten apart op de rekening staan.
Doe niet belachelijk zeg!

Ik werkte voor 8K per maand 2u per dag.
En ik overdrijf niet. Voorganger deed hetzelfde, mijn collega idem. Allemaal van thuis werken dus niemand had het door.

Ik wou dit vertellen maar werd ‘bedreigd’ door collega freelancers dat dit niet zo’n goed idee was.

De rest was mijn eigen werk. Collega freelancer doet dit al 5 jaar en niemand heeft het door. Ze zijn er tevreden van…

Laatst bewerkt:
Ik heb een ambetante situatie met een fiscaal advocaat. Ik had eerder een advies aan tax & legal services kantoor gevraagd maar ik was niet 100% content van het advies (1300 euro betaald voor wat slides met niet echt onderbouwd advies).

Ik ben dan naar die fiscaal advocaat gegaan met de vraag om dat advies eens te dubbelchecken, hij zei in de meeting dat het zeker niet meer ging kosten dan wat ik eerder had betaald voor het ander advies. 2 weken later krijg ik een zeer uitgebreid en goed advies binnen, met maar liefst een prijskaartje van 5300 euro. Zo maar even het viervoudige wat we afgesproken hebben. Wat me vooral tegen de borst stoot is dat hij zijn eerste jaar stagiair aan partnertarief heeft doorgerekend :oink:.

Blijkbaar zijn er 'onvoorzienbare' juridische obstakels die extra werk gevraagd hebben, lijkt me wel evident dat je dan even belt met de klant om toestemming te vragen. Als ge aan een loodgieter een badkamer van 10k vraagt moet hij ook geen van 40k zetten.

Ik heb gelukkig de afspraak rond het prijsplafond op mail dus ik zit wel safe, maar ik blijf er toch mee in m'n maag zitten.

Wat is dat trouwens met al die advocatenkantoren om bovenop uurtarieven van 185 euro per uur ook nog eens forfait 15% kantoorkosten te rekenen. Ik zou daar toch niet mee moeten afkomen naar m'n klanten om al m'n onkosten (bv licenties, training, wagen,..) te betalen.
Onlangs ook een advocaat nodig gehad voor iets, rekende per mail 6 minuten aan. Zowel voor een mail te lezen 6 minuten alsook voor een mail te beantwoorden opnieuw 6 minuten. (= Redelijk als het om uitgebreide mails gaat)

In mijn geval moest ik op regelmatige basis haar een bepaald type document doorsturen dat zij dan telkens moest doorsturen naar een derde partij. Aan haar rate was dat dan elke keer bijna 40 euro verdiend om gewoon die mail van mij te forwarden, denk in totaal iets van een 30 seconden werk (maar volgens haar manier van rekenen zogezegd 12 minuten).

Les geleerd: Altijd heel hard oppassen met advocaten en heel duidelijke prijsafspraken maken of je wordt in het zak gezet. :)

Ik werkte voor 8K per maand 2u per dag.
En ik overdrijf niet. Voorganger deed hetzelfde, mijn collega idem. Allemaal van thuis werken dus niemand had het door.

Ik wou dit vertellen maar werd ‘bedreigd’ door collega freelancers dat dit niet zo’n goed idee was.

De rest was mijn eigen werk. Collega freelancer doet dit al 5 jaar en niemand heeft het door. Ze zijn er tevreden van…
En we zitten met een oplichter, die de schuld op z'n ex-collega's wilt schuiven.
Ipv trots te zeggen dat je 20K/maand had, zeg je beter vanaf nu: dat je toen 12K verdiende en 8K stal. :biglaugh:

Ik zou die factuur in uw plaats dan ook asap betwisten omwille van bovenstaande redenen. Hoeveel pagina's telt dat advies +-? Gaat het over (zeer) complexe materie? Soit, goed dat je de prijsafspraak op mail hebt staan.

Dat is inderdaad geen manier van zaken doen. Zo creëer je geen duurzame relatie met je cliënteel, integendeel. Een goede advocaat behartigt altijd de belangen van zijn cliënt, wat zich altijd reflecteert in correcte facturatie (en vooral heldere en proactieve communicatie daarover). Op die manier blijven je cliënten terugkomen (ipv ze weg te jagen). Dus twee keer nadenken vooraleer zo'n uitspraken te doen @Horse :).

21 pagina's incl alle bijlagen en inhoudstafel. Al zeggen het aantal pagin's wel weinig, grote paginamarges en veel copy/paste passages uit bestaade documenten die het veel volume geven.

De materie was vrij complex, ja. En ik begrijp zelfs dat zoiets meer werk vraagt dan aanvankelijk gedacht maar zonder toestemming of mij zelfs mij even in te lichten 4x zoveel aanrekenen als afgesproken en dan nog eens uw eerste jaar stagiair die 3 maand geleden gestart is aan partnertarief doorrekenen vind ik gewoon niet ethisch. Eigenlijk ook echt niet slim want ik heb heel wat mensen in mijn netwerk die ik zou kunnen doorverwijzen, nu zal ik hem ten stelligste afraden.

Als hij mij een aanmaning of dagvaardiging stuurt dan dien ik een klacht in bij de orde van advocaten, ik ga ervanuit dat die ook wel zien dat dit geen correcte manier van werken is. Die kantoorkosten vind ik ook belachelijk, gewoon een extra manier om er nog eens wat bij te doen. Bij elk ander bedrijf zitten de onkosten verwerkt in het uurtarief.

Ik kreeg het ook ineens van mijn boekhouder op een rekening. 2 maanden later zat ik ergens anders. Niet alleen daardoor, maar het was wel 1 van de vele druppels die de emmer deden overlopen. En nu komen er heel wat zaken boven die zij niet goed of helemaal niet geregeld hebben.

En waarom procenten?
Als men je meer aanrekent, heeft men dan ook de verwarming harder moeten stoken of zo?

Alsof dat je naar de supermarkt gaat en ook nog eens filiaalkosten apart op de rekening staan.
Dat vind ik ook, ik vraag me af waarom iedereen dat zo maar accepteert. Betalen de grote bedrijven of verzekeraars dat ook allemaal?

En waarom procenten?

2

Als je het lef hebt om 185€ per uur te vragen moet je maar zien dat alles erin zit.

Tijdje terug ook zo een fiscale advocaat zien passeren: 15% kantoorkosten, 400€/uur voor de partner en 200€/uur voor een medewerker + bij succes nog 9-20% commissie op het resultaat. Dan nog forfaits voor aanleg dossier, scans,…

Die rekende dan nog per blok van 15min, dus 15min de partner zien maakt je direct 100€ lichter :eek:

Edit: nuja, alles valt dan weer te relativeren.
Bij mijn broer kwam recent een cv-man over de vloer na problemen met zijn ketel: 99€ per begonnen uur, 1ste uur altijd volledig aangerekend + 99€ transport.
Dan zit je daar ook aan 198€/uur als dat werkje een uurtje duurt.

Ik denk dat ik gemist ben van job :unsure:

Laatst bewerkt:
Onlangs ook een advocaat nodig gehad voor iets, rekende per mail 6 minuten aan. Zowel voor een mail te lezen 6 minuten alsook voor een mail te beantwoorden opnieuw 6 minuten. (= Redelijk als het om uitgebreide mails gaat)

In mijn geval moest ik op regelmatige basis haar een bepaald type document doorsturen dat zij dan telkens moest doorsturen naar een derde partij. Aan haar rate was dat dan elke keer bijna 40 euro verdiend om gewoon die mail van mij te forwarden, denk in totaal iets van een 30 seconden werk (maar volgens haar manier van rekenen zogezegd 12 minuten).

Les geleerd: Altijd heel hard oppassen met advocaten en heel duidelijke prijsafspraken maken of je wordt in het zak gezet. :)
Is ongeveer wat alle tussenpartijen doen, eens in de maand een factuurtje doorsturen en hiervoor 15% van uw dagrate vragen. Vind ik eigenlijk nog grotere diefstal.

Dan heb je zelfs 198 euro voor je eerste minuut :p

Maar allé ik denk ook vaak dat ik gemist ben van job als ik zie hoe snel anderen cash opbouwen.

Tijdje terug ook zo een fiscale advocaat zien passeren: 15% kantoorkosten, 400€/uur voor de partner en 200€/uur voor een medewerker + bij succes nog 9-20% commissie op het resultaat. Dan nog forfaits voor aanleg dossier, scans,…
No cure, no pay is toch verboden om de onafhankelijkheid te waarborgen. Hoe wordt dat nog gegarandeerd bij x% commissie op het resultaat?

Dat zijn echt bloedzuigerpraktijken.

Laatst bewerkt:
Dus een dienstverlening per uur, zonder resultaatverbintenis die nog is afgeschermd is door een soort monopolie.
Additioneel nog een actieve lobbygroep en uitstekende vertegenwoordiging bij beleidsmakers.

Mocht ik dat zijn, deed ik alles nog op papier en postduif! :').

In mijn persoonlijke ervaring waren het ook altijd dure aangelegenheden en noodzakelijk kwaad. Op plaats 2, na de notaris.

2

Als je het lef hebt om 185€ per uur te vragen moet je maar zien dat alles erin zit.

Die rekende dan nog per blok van 15min, dus 15min de partner zien maakt je direct 100€ lichter :eek:

Edit: nuja, alles valt dan weer te relativeren.
Bij mijn broer kwam recent een cv-man over de vloer na problemen met zijn ketel: 99€ per begonnen uur, 1ste uur altijd volledig aangerekend + 99€ transport.
Dan zit je daar ook aan 198€/uur als dat werkje een uurtje duurt.

Ik denk dat ik gemist ben van job :unsure:
100 EUR per uur voor een loodgieter is ook gewoon dik overdreven hoor. Je kan ook vergelijken met nog meer van de pot gerukte situaties, dat maakt het niet ok.

100 EUR per uur voor een loodgieter is ook gewoon dik overdreven hoor. Je kan ook vergelijken met nog meer van de pot gerukte situaties, dat maakt het niet ok.
Dat hoog tarief lijkt me eerder van toepassing om de miserie van een concullega te moeten oplossen, waarbij geen marge meer genomen kan worden op het materiaal omdat het al geleverd en geplaatst is. Specifiek bij loodgieters kan hun uurtarief relatief laag blijven als je het materiaal er ook bestelt (verwarmingsketel, badkamer, ...). Da's altijd al een ongeschreven wet geweest in die branche, wat weinig mensen snappen.

Dat hoog tarief lijkt me eerder van toepassing om de miserie van een concullega te moeten oplossen, waarbij geen marge meer genomen kan worden op het materiaal omdat het al geleverd en geplaatst is. Specifiek bij loodgieters kan hun uurtarief relatief laag blijven als je het materiaal er ook bestelt (verwarmingsketel, badkamer, ...). Da's altijd al een ongeschreven wet geweest in die branche, wat weinig mensen snappen.
Ik zie geregeld facturen van loodgieters, 100 EUR is en blijft van de pot gerukt. Iets anders is dat het tarief werd aangerekend omdat de loodgieter gebeld werd en binnen het uur "moest" verschijnen maar buiten een noodinterventie is dat niet te verantwoorden vanwege gewoon niet marktconform.

No cure, no pay is toch verboden om de onafhankelijkheid te waarborgen. Hoe wordt dat nog gegarandeerd bij x% commissie op het resultaat?

Dat zijn echt bloedzuigerpraktijken.
Bwaja, no cure is het ook niet echt als je al 400€ per uur mag leggen :p

Kan zijn, dit was gewoon zo.
Hij zat zonder cv, veel keuze was er niet.
Duurde 2 weken voor ze konden komen ook, dus ‘t is niet dat je bijbetaalde voor vlugge service.
Dit was Van Marcke service overigens.

Ketel daar gekocht door de installateur, nieuwbouw van 2019, dus het ding net uit garantie.
In oktober onderhoud laten doen door de installateur, in november sloeg de ketel telkens uit na een uurtje werken.

Installateur doet enkel installaties (die zijn normale tarief is 44€/uur), geen herstellingen dus moest hij beroep doen op Van Marcke.
Printplaat van de ketel was overigens kapot, met dat nieuw onderdeel + werk zat hij aan 639€ excl btw, op een ketel van nog geen 3 jaar oud…

Nuja, was die installateur wat correct dan zou hij Van Marcke de factuur naar hem laten sturen en een deel ter zijner laste nemen.
Nu maakt die zich er goedkoop vanaf.

Laatst bewerkt:
Ik heb nog eens een vraag ivm die win win lening.

Ik had dat dus gedaan voor een aankoop op de zaak, maar aangezien je nergens iets moet aangeven van wat je met dat geld gaat doen, als ik nu zo'n win win lening neem en ik haal dat geld af naar mijn privé, gaat daar dan iemand wat over zeggen? Ik ben een eenmanszaak, dus op zich boeit dat niet hé?

Of ik haal geld naar mijn privé en neem dan een maand later een win win lening om mijn cash terug aan te vullen?

Madam zou hier graag een airco hebben, maar ik zou daarvoor liever niet aan de spaarrekening zitten. En zo'n kleine lening bij de bank kost te veel. Dus met zo'n winwin lening heb ik dan wel een goedkope lening...

Natuurlijk als ik elke maand privé dan geld ga storten op de rekening om die lening af te betalen gaan ze mss wel vragen stellen bij controle zeker?

Geen idee van win win lening.
Maar ik had vorig jaar eens aan mijn boekhouder gevraagd wat ik moest doen met die hoop geld in de zaak tot ik kan uitkeren net liquidatie reserve.
Beleggen in de zaak wordt belast tenzij DBI fonds, maar of dat dan netto zoveel beter is?
Dus vraag ik: lening op de zaak naar privé? Geen probleem om in verbouwingen van mijn huis te steken, of om beleggingsvastgoed te kopen. Wel mogelijk een probleem als ik daarmee wilde beleggen in aandelen of ETF's. Want dan zou ik belast kunnen worden op die winsten.
Logisch? Ik vind van niet, want winst = winst. Maar omdat de return bij aandelen groter KAN zijn, bekijkt men dat anders. Dat het risico ook groter is, is kennelijk geen argument.

Terug
Bovenaan