Freelancers & Ondernemers

Gewoon doen man. Je gaat opeens 20u meer vrije tijd hebben. Uiteraard kan je dat opvullen door te groeien naar 10u meer vrije tijd per week, maar als je dan ruim toekomt... waarom zou je dan nog meer werken? Er zijn zelfstandigen die rondkomen met 30u werk per week, het is niet dat je 50u MOET werken per week hé :D

Klopt, maar moeilijk nee kunnen zeggen en zaken naast u neerleggen is een moeilijke. En ik heb een hobby waar ik heel veel tijd kan insteken. Maar ik weet dat ik na verloop van tijd dan ook begin te denken aan het nut van die hobby en mijn bijdrage aan de maatschappij etc. Maar dat denkpatroon zal dan toch voornamelijk aan mezelf liggen vrees ik 😊. Durven loslaten en uw eigen goesting doen zeker?

Klopt, maar moeilijk nee kunnen zeggen en zaken naast u neerleggen is een moeilijke. En ik heb een hobby waar ik heel veel tijd kan insteken. Maar ik weet dat ik na verloop van tijd dan ook begin te denken aan het nut van die hobby en mijn bijdrage aan de maatschappij etc. Maar dat denkpatroon zal dan toch voornamelijk aan mezelf liggen vrees ik 😊. Durven loslaten en uw eigen goesting doen zeker?
De vraag is, ben je gelukkig met hoe het nu is?

De vraag is, ben je gelukkig met hoe het nu is?
In feite wel.
Ik moet ook eerlijk zeggen dat ik pas alles in vraag ben beginnen stellen door de voorbije jaren hier mee te lezen en de berekeningen financieel te maken.
Want als je dat doet zou je het bijna zot verklaren om het zo te blijven doen. Want het is perfect mogelijk om meer te verdienen en minder te werken in mijn situatie…
Ik vind dat alle andere overwegingen in de keuzes maken hier relatief weinig aan bod lijken te komen?

In feite wel.
Ik moet ook eerlijk zeggen dat ik pas alles in vraag ben beginnen stellen door de voorbije jaren hier mee te lezen en de berekeningen financieel te maken.
Want als je dat doet zou je het bijna zot verklaren om het zo te blijven doen. Want het is perfect mogelijk om meer te verdienen en minder te werken in mijn situatie…
Ik vind dat alle andere overwegingen in de keuzes maken hier relatief weinig aan bod lijken te komen?
Als jij je daar goed bij voelt en uw gezin ook zie ik toch het probleem niet. Niet alles draait om dollars he . Iets wat ik hier toch te weinig aan bod zie komen. Ikzelf werk gemiddeld 70 uur per week en doe dan thuis nog wat werken terwijl ik gerust zou verder kunnen met 50 uur te werken (tussen die 70 uur zitten er ook enkele die ik gewoon niet zal factureren) maar toch doe ik het gewoon omdat ik het graag doe en mij voldoening geeft. Ik zie niet in wat daar mis mee zou zijn.

In feite wel.
Wat zou je met meer geld doen? Je hebt een aangename tijdsbesteding gevonden, kan je talenten gebruiken, in een aangename omgeving en je wordt ervoor betaald. Laat jezelf niet gek maken, of maak jezelf niet gek, door te vergelijken.

Ik herken je denkpatroon wel, het is erg logisch. Ik doe verschillende professionele activiteiten en de ene is veel winstgevender dan de ander. Maar net de combinatie van verschillende zaken maakt het voor mij interessant en doenbaar. Het is niet geen financiele optimalisatie, maar wel mentale.
In veel van mijn posts ga je nochtans terugvinden dat geld niet zo interessant is, maar iets doen wat je leuk vindt wel.
Een Ferrari kunnen kopen is leuker dan de Ferrari kopen. Zingeving en nut is niet te koop.

Laatst bewerkt:
In feite wel.
Ben ook fan van vooral te kijken naar wat u gelukkig maakt en niet zozeer denken dat je vreemd bezig bent omdat je op een andere manier meer zou kunnen verdienen.

Als je gelukkiger zou zijn door je job als ambtenaar op te zeggen en oftewel meer vrije tijd te krijgen oftewel meer geld kunnen verdienen met je zelfstandige activiteit, moet je dat doen. Als je hier niet gelukkiger van zou worden, moet je dat niet doen.

Zo simpel is het eigenlijk, wat al de patsers hier op BG verdienen is het allerlaatste waar je naar moet kijken...

-edit- Heb je als ambtenaar de mogelijkheid om tijdskrediet op te nemen? Desnoods een half jaartje uittesten om te zien wat dat geeft? Als het dan niets is kan je nog altijd teruggaan naar de huidige situatie...

Laatst bewerkt:
In veel van mijn posts ga je nochtans terugvinden dat geld niet zo interessant is, maar iets doen wat je leuk vindt wel.
Een Ferrari kunnen kopen is leuker dan de Ferrari kopen. Zingeving en nut is niet te koop.
Thanks!
Veelal maak ik ook de verkeerde redenering wanneer ik een bepaalde job krijg aangeboden, om dan te denken door deze job niet te aanvaarden dat de activiteit die ik in de plaats doe in de vrije tijd mij dus eigenlijk geld kost.
Ik kan vaak op zaterdag of zondag redelijk wat bijverdienen en door nee te zeggen, lijkt het alsof dit mij geld kost.
Ik begrijp natuurlijk dat dit een volledige foute redenering is.
Maar aangezien het om veel geld gaat is dit toch moeilijk.

At a party given by a billionaire on Shelter Island, Kurt Vonnegut informs his pal, Joseph Heller, that their host, a hedge fund manager, had made more money in a single day than Heller had earned from his wildly popular novel Catch-22 over its whole history.

Heller responds,“Yes, but I have something he will never have — ENOUGH.”

Mijn vrouw laat heel wat lucratieve sales aan haar neus voorbij gaan omdat ze zich wil focussen op het segment dat zij graag bedient. En ze werkt dan nog eens 4 dagen per week, de 5e is voor professionele ontwikkeling (opleiding, lezen, gaan lunchen met X of Y, ...) , tijd voor haarzelf of voor ons gezin.

Dom? Nee hoor, ze vindt het helemaal prima op deze manier en we komen ruim toe met ons inkomen. Waarom zou je iets tegen je zin doen als het niet hoeft? Omdat je zo méér zou kunnen verdienen ... om wat dan te doen met dat geld?

Ik ken zelfstandigen die, als je per uur kijkt, enorm veel verdienen. Maar toch een modaal inkomentje hebben, gewoon omdat ze niet veel werken.
Er zijn meer dingen in het leven dan werken.

Als je die bestelwagen voor privégebruik gebruikt, moet je daar ook VAA op betalen...
Bahnee, dat is toch nooit zo? Waarom rijden er zoveel met een v-klasse van 80K omgebouwd naar lichte vracht?
Ik zit met luxeproblemen en kan er toch geen weg mee…
Ik werk halftijds in een ambtenarenstatuut en ben daarnaast zelfstandige in vennootschap.
Met de vennootschap verdien ik meer dan genoeg om rijkelijk rond te komen.
Wat houdt die ambtenarenjob in? En wat houdt die zelfstandige activiteit in? Wat doe je het liefst? Of is die ambtenarenjob een soort win-for-life waar je moeilijk afscheid van kan nemen? Eigenlijk ben je nu nog altijd zelfstandig in bijberoep als ik het goed begrijp?

Maar toch slaag ik er emotioneel niet in om de halftijdse job aan de kant te zetten. Ik werk er bijna 10 jaar, heb er heel wat opgebouwd en voel me nogal verbonden met iedereen die er werkt en alles wat bij de job hoort.
Dat klinkt vreemd voor een ambtenarenjob. De eerste ambtenarenjob wou ik al na dag 1 weg. Verbonden? Het was daar ieder voor zich, achterklap en vechten voor je brok.

Ik zou letterlijk 3 dagen op een maand moeten extra werken voor mezelf om te compenseren wat ik op een hele maand met het halftijds ambtenarenstatuut verdien, ik zou eigenlijk zelfs niet extra moeten werken als ik die job stopzet want ik verdien toch al genoeg…
3 dagen ipv 10 dagen, lijkt me een no-brainer.
Hoe knip ik die navelstreng door? (houdt me al 2 jaar bezig denk ik).
Gewoon ontslag nemen, of misschien is er een tussenoplossing waarbij je de streng doorknipt, maar mogelijk weer aan elkaar kan zetten? Toen ik bij de VO werkte waren er toch die elders gingen en dan terug kwamen en de positie weer opnamen. In het onderwijs is dit ook zo, vastbenoemd, paar jaar weg en dan de job weer komen opeisen.
De voornaamste reden voor mij om het niet te doen is eigenlijk om mezelf te beschermen denk ik. Ik zeg wel dat ik daarnaast niets zou moeten doen en extra tijd zou hebben. Maar in feite schermt die job mij af om té veel hooi op mijn vork te gaan nemen in zekere zin, want nu ben ik automatisch beperkt in verlofdagen/vrije tijd…

Iemand tips?
Ik werk 4/5 in het onderwijs, voor die 4/5 moet ik op jaarbasis gezien maar een goeie 100 voltijdse dagen werken + nog wat thuiswerk en nog een 20 halve dagen hier en daar een avond of weekend. Daar 2700 netto x12 voor krijgen is voor mij een no-brainer. Plus nog vakantiegeld en eindejaarspremie en alle schoolvakanties vrij. Voltijds zou ik een pak meer dagen kwijt zijn, omwille van lessen op meerdere dagen, dat zou dan weer nadelig zijn.

M'n zelfstandig bijberoep bestaat grotendeels uit het werken in onderaanneming. Ga ik daar rijk van worden, nee, maar ik moet me ook van niks aantrekken en een groot deel van de kosten is daarmee gedekt. Een dag zonder les is een dag bij m'n oud collega werken, toekomen, keteltje plaatsen of vloerverwarming leggen, soms een hele dag kleine werkjes, soms eens een badkamer gaan afwerken, of ventilatie leggen, binnenkort een paar warmtepompen en airco's. Ik zou graag in de zaak stappen, maar voorlopig ligt dat moeilijk, hij zegt dat ik te veel verdien in m'n hoofberoep, de boekhouder zegt net hetzelfde om die job in het onderwijs zo lang mogelijk te houden.

Op zich moet de school ook niet memmen, ik leer continu bij in mijn bijberoep, bezig met nieuwe technieken, de handigheid blijft in de vingers en ik voorzie didactisch materiaal uit mijn bijberoep. Ik heb collega's die les geven over technieken en ze nog nooit geplaatst hebben en hier hele dagen aan een bureau liggen tokkelen of foto's uit google in powerpoints plakken.

Wat houdt die ambtenarenjob in? En wat houdt die zelfstandige activiteit in? Wat doe je het liefst? Of is die ambtenarenjob een soort win-for-life waar je moeilijk afscheid van kan nemen? Eigenlijk ben je nu nog altijd zelfstandig in bijberoep als ik het goed begrijp?
Inderdaad zelfstandige in bijberoep.
Win-for-life is veel gezegd aangezien ik in no time het bedrag via zelfstandige activiteiten kan bijeen krijgen (cfr jouw 'no-brainer' ivm 3 tov 10 dagen werken).
Het geeft uiteraard gemoedsrust om ergens rustig aangenaam te kunnen werken met veel minder stress, betaald verlof, pensioen te krijgen, hier nu op dit moment tussendoor iets te posten, eens mijn mails rustig kan bekijken...
Onmogelijk bij mijn andere zelfstandige activiteiten, maar de verloning is peanuts in vergelijking.

Het zorgt er dan wel voor dat ik binnen de vennootschap volledig kan optimaliseren en bvb geen loon moet uitkeren en alles via liquidatiereserve.
Ik zou deze job kunnen opgeven en veel meer vrije tijd hebben en zou nog steeds voldoende inkomen hebben. Maar ik weet dat de aard van het beestje er toch gewoon voor zou zorgen dat ik meer ga werken en minder rust zal hebben.

Ik zou deze job kunnen opgeven en veel meer vrije tijd hebben en zou nog steeds voldoende inkomen hebben. Maar ik weet dat de aard van het beestje er toch gewoon voor zou zorgen dat ik meer ga werken en minder rust zal hebben.
Dan moet je het niet doen hé man :D rust is belangrijk, zeker vandaag de dag ;)

Bahnee, dat is toch nooit zo? Waarom rijden er zoveel met een v-klasse van 80K omgebouwd naar lichte vracht?
Als je de lichte vracht 5% privé inschrijft hoef je op 95% geen VAA te betalen.
Je kan zelfs 100% professioneel inschrijven, maar als de fiscus je wilt pakken zal hij je pakken. Dus dat is zeker niet zonder risico.

Eindelijk eens een leerkracht die zegt wat iedereen denkt. Danku !

Je bent mijn held van de dag.
Chauffagist werkt met tieners/grotere "kinderen" als ik me niet vergis, ik vind nu niet dat je dat mag gelijktrekken met zij die in het kleuteronderwijs of lageronderwijs staan hoor... Ik ken enkele onderwijzers in het kleuteronderwijs/lager onderwijs, die verdienen stuk voor stuk een standbeeld. Ja, reteveel congé, ja een ferm pensioen later, neen, ik zou de job absluut niet willen/kunnen voor die voordelen. Het is ook niet toevallig dat er in het onderwijs behoorlijk wat burnouts zijn....

Maar soit, dat is een andere discussie :-)

Als je de lichte vracht 5% privé inschrijft hoef je op 95% geen VAA te betalen.
Je kan zelfs 100% professioneel inschrijven, maar als de fiscus je wilt pakken zal hij je pakken. Dus dat is zeker niet zonder risico.
Wat is de ondergrens privé, 15% ?
Kan een voorschotfactuur op een wagen meteen in kosten geboekt worden van het lopend boekjaar, wanneer de wagen pas geleverd wordt in 2025?

De camera hier gaat worden geleased, maar dan via canon zelf,die hebben nu n actie voor professionelen waarbij ge 3j uwe camera kunt leasen en dan na 3j de restwaarde kunt betalen..

Camera en lens kosten nu 8k +- dus verspreid over 3j is da echt wel peanuts..

Terug
Bovenaan