Als je die bestelwagen voor privégebruik gebruikt, moet je daar ook VAA op betalen...
Bahnee, dat is toch nooit zo? Waarom rijden er zoveel met een v-klasse van 80K omgebouwd naar lichte vracht?
Ik zit met luxeproblemen en kan er toch geen weg mee…
Ik werk halftijds in een ambtenarenstatuut en ben daarnaast zelfstandige in vennootschap.
Met de vennootschap verdien ik meer dan genoeg om rijkelijk rond te komen.
Wat houdt die ambtenarenjob in? En wat houdt die zelfstandige activiteit in? Wat doe je het liefst? Of is die ambtenarenjob een soort win-for-life waar je moeilijk afscheid van kan nemen? Eigenlijk ben je nu nog altijd zelfstandig in bijberoep als ik het goed begrijp?
Maar toch slaag ik er emotioneel niet in om de halftijdse job aan de kant te zetten. Ik werk er bijna 10 jaar, heb er heel wat opgebouwd en voel me nogal verbonden met iedereen die er werkt en alles wat bij de job hoort.
Dat klinkt vreemd voor een ambtenarenjob. De eerste ambtenarenjob wou ik al na dag 1 weg. Verbonden? Het was daar ieder voor zich, achterklap en vechten voor je brok.
Ik zou letterlijk 3 dagen op een maand moeten extra werken voor mezelf om te compenseren wat ik op een hele maand met het halftijds ambtenarenstatuut verdien, ik zou eigenlijk zelfs niet extra moeten werken als ik die job stopzet want ik verdien toch al genoeg…
3 dagen ipv 10 dagen, lijkt me een no-brainer.
Hoe knip ik die navelstreng door? (houdt me al 2 jaar bezig denk ik).
Gewoon ontslag nemen, of misschien is er een tussenoplossing waarbij je de streng doorknipt, maar mogelijk weer aan elkaar kan zetten? Toen ik bij de VO werkte waren er toch die elders gingen en dan terug kwamen en de positie weer opnamen. In het onderwijs is dit ook zo, vastbenoemd, paar jaar weg en dan de job weer komen opeisen.
De voornaamste reden voor mij om het niet te doen is eigenlijk om mezelf te beschermen denk ik. Ik zeg wel dat ik daarnaast niets zou moeten doen en extra tijd zou hebben. Maar in feite schermt die job mij af om té veel hooi op mijn vork te gaan nemen in zekere zin, want nu ben ik automatisch beperkt in verlofdagen/vrije tijd…
Iemand tips?
Ik werk 4/5 in het onderwijs, voor die 4/5 moet ik op jaarbasis gezien maar een goeie 100 voltijdse dagen werken + nog wat thuiswerk en nog een 20 halve dagen hier en daar een avond of weekend. Daar 2700 netto x12 voor krijgen is voor mij een no-brainer. Plus nog vakantiegeld en eindejaarspremie en alle schoolvakanties vrij. Voltijds zou ik een pak meer dagen kwijt zijn, omwille van lessen op meerdere dagen, dat zou dan weer nadelig zijn.
M'n zelfstandig bijberoep bestaat grotendeels uit het werken in onderaanneming. Ga ik daar rijk van worden, nee, maar ik moet me ook van niks aantrekken en een groot deel van de kosten is daarmee gedekt. Een dag zonder les is een dag bij m'n oud collega werken, toekomen, keteltje plaatsen of vloerverwarming leggen, soms een hele dag kleine werkjes, soms eens een badkamer gaan afwerken, of ventilatie leggen, binnenkort een paar warmtepompen en airco's. Ik zou graag in de zaak stappen, maar voorlopig ligt dat moeilijk, hij zegt dat ik te veel verdien in m'n hoofberoep, de boekhouder zegt net hetzelfde om die job in het onderwijs zo lang mogelijk te houden.
Op zich moet de school ook niet memmen, ik leer continu bij in mijn bijberoep, bezig met nieuwe technieken, de handigheid blijft in de vingers en ik voorzie didactisch materiaal uit mijn bijberoep. Ik heb collega's die les geven over technieken en ze nog nooit geplaatst hebben en hier hele dagen aan een bureau liggen tokkelen of foto's uit google in powerpoints plakken.