Freelancers & Ondernemers

Die koppeling tussen IPT en gewaarborgd loon speelt daar fel in mee. IPT an sich is meestal geen betere investering dan ETF's, maar omdat de meesten toch een verzekering gewaarborgd loon willen en dit meestal als pakket verkocht wordt, denk ik dat IPT wel nog zijn nut heeft.
Of eventueel voor vastgoed...
Let wel dat de spelregels omtrent ipt recent veranderd zijn. En je dus een heel stuk minder kan storten per jaar door andere berekening 80% regel.

Die koppeling tussen IPT en gewaarborgd loon speelt daar fel in mee. IPT an sich is meestal geen betere investering dan ETF's, maar omdat de meesten toch een verzekering gewaarborgd loon willen en dit meestal als pakket verkocht wordt, denk ik dat IPT wel nog zijn nut heeft.
Of eventueel voor vastgoed...
Maar dan kan je nog steeds wel kiezen om het minimum in IPT (of VAPZ) te storten om te voldoen aan de kost van de kost van verzekering gewaardborgd inkomen?

Laatst bewerkt:
Ik zie meer en meer mensen grotendeels afstappen van IPT/VAPZ tenzij eventueel het minimum in één van de twee voor arbeidsongeschiktheid verzekering combineren met laag loon en maximaal in lage kost ETF/fondsen te steken via VVPR-bis/liquidatiereserve/lening.

Ik zou wel IPT en VAPZ niet zomaar in dezelfde adem vernoemen:
- IPT is vennootschap, VAPZ is persoonlijk
- IPT gaat over een veel groter bedrag
- fiscaliteit is ook heel anders, VAPZ trek je toch serieus wat van terug (dacht 50% of zelfs nog meer)

IPT staat hier vaker wel ter discussie maar ik dacht dat VAPZ sowieso wel interessant is.

Let wel dat de spelregels omtrent ipt recent veranderd zijn. En je dus een heel stuk minder kan storten per jaar door andere berekening 80% regel.
Is dat al effectief in voege? Mijn makelaar had mij daarover wat info doorgestuurd maar hij sprak over een circulaire die (nog) niet bindend is.

Ik zie meer en meer mensen grotendeels afstappen van IPT/VAPZ tenzij eventueel het minimum in één van de twee voor arbeidsongeschiktheid verzekering combineren met laag loon en maximaal in lage kost ETF/fondsen te steken via VVPR-bis/liquidatiereserve/lening.

Als ik dit zo lees hier verkiezen de meeste hier toch nog steeds om maximaal aan IPT te doen? Zelf heb ik mijn stortingen al enkele jaren gestopt en zodra auteursrechten afgeschaft zijn gaat mijn loon verder omlaag.

Ik ga ook steeds meer die route uit.

IPT en VAPZ zijn ongelooflijke slechte beleggingen die zonder het fiscaal voordeel nooit zouden kunnen bestaan.
Vb, standaard hanteert Liantis een TAK21 met 6% instapkosten, 0.5% gegarandeerde rente, en 0.2% kosten per jaar.
Na 15+ jaar heb je je inleg terug. En dit raden ze aan als 40-durende belegging...

Zelfs de TAK23 blijven melkkoeien tot en met.
Elke startende zelfstandige wordt platgeslagen met reclame voor VAPZ/IPT. Logisch waarom.
Bovendien weet je zeker die nog op het einde belast zullen worden aan tarieven die toekomstige regeringen zullen beslissen.

Ugh. Plaats je een nuancerende post over hoe VAPZ en IPT niet over dezelfde kam geschoren kunnen worden, krijg je direct een ongenuanceerde brulpost die VAPZ en IPT weer samengooit.

Zucht.

Ik zou wel IPT en VAPZ niet zomaar in dezelfde adem vernoemen:
- IPT is vennootschap, VAPZ is persoonlijk
- IPT gaat over een veel groter bedrag
- fiscaliteit is ook heel anders, VAPZ trek je toch serieus wat van terug (dacht 50% of zelfs nog meer)

IPT staat hier vaker wel ter discussie maar ik dacht dat VAPZ sowieso wel interessant is.
Er is een deel voor persoonlijk, maar het is een verzekering voor de zelfstandige die ook door de vennootschap kan betaald worden zonder dat dat negatief/positief is tegenover het privé betalen.

De fiscaliteit is iets anders maar het resultaat/conclusie is wel hetzelfde: https://www.rumoursonlife.com/finance-belgium/vapz-belgium-pension-saving/ (ff snel gegoogled, maar er staan meerdere vergelijkingen op Reddit etc). Tenzij je al op latere leeftijd bent (>50) dan kan het wel mogelijks interessant zijn.

Indien dit niet zo is, hoor ik het graag natuurlijk :)

Laatst bewerkt:
Ik ga ook steeds meer die route uit.

IPT en VAPZ zijn ongelooflijke slechte beleggingen die zonder het fiscaal voordeel nooit zouden kunnen bestaan.
Vb, standaard hanteert Liantis een TAK21 met 6% instapkosten, 0.5% gegarandeerde rente, en 0.2% kosten per jaar.
Na 15+ jaar heb je je inleg terug. En dit raden ze aan als 40-durende belegging...

Zelfs de TAK23 blijven melkkoeien tot en met.
Elke startende zelfstandige wordt platgeslagen met reclame voor VAPZ/IPT. Logisch waarom.
Bovendien weet je zeker die nog op het einde belast zullen worden aan tarieven die toekomstige regeringen zullen beslissen.
Is de oplossing dan niet om elders een verzekering aan te gaan waar ze geen 6% instapkosten aanrekenen? Dat is schandalig van Liantis an sich, betekent niet dat gans België deze percentages afroomt... 1% of max. 2% (wat tegenwoordig al veel begint te zijn) zal eerder marktconform zijn.

Zo kan ik evengoed zeggen "ETF's? Je zou wel gek zijn, iShares Physical Palladium heeft op een jaar tijd 30% verlies gemaakt, wie gooit daar zijn geld mee weg?"...

Plaats je een nuancerende post over hoe VAPZ en IPT niet over dezelfde kam geschoren kunnen worden, krijg je direct een ongenuanceerde brulpost die VAPZ en IPT weer samengooit.

?
Ik ben bedrijfsleider. Ik heb beide. Nergens beweer ik dat IPT en VAPZ hetzelfde zijn.
Ik beweer wel dat beide gepushed worden door intermediaire partijen die daar zelf heel goed aan verdienen.

Als ik voor mezelf beide kijk naar de opbrengsten afgelopen decennium vergeleken met een ETF, dan is het verschil met ETFs wel erg groot.
Idem voor pensioensparen. Hoe meer ik de kleine lettertjes lees en begrijp, hoe meer ik inzie dat ik ooit getekend heb, dat helemaal niet in mijn voordeel is. Tot 2013 kon je je IPT nog op je eigen bank-rekening opsparen, nadien moest dat plots "geexternaliseerd" worden. Je mag raden wie daarvoor gelobbied heeft.

Is de oplossing dan niet om elders een verzekering aan te gaan waar ze geen 6% instapkosten aanrekenen?
Liantis noemde dat zelf, ik citeer, "marktconform en in lijn van wat anderen aanbieden".
Met IPT en VAPZ moet je aggressief rondshoppen, zelfs nog meer dan voor een hypothecaire lening.
En dan nog, lijkt alles privé zetten en in ETFs steken moeilijk te verslaan.
Worldwide-trackers uiteraard niet een of andere volatiele niche-tracker.

Is dat al effectief in voege? Mijn makelaar had mij daarover wat info doorgestuurd maar hij sprak over een circulaire die (nog) niet bindend is.
Volgens mijn makelaar (futuria) en AG wel aangezien de premie maar 1/3 is van die van vorig jaar om binnen de regel te vallen.

Is de oplossing dan niet om elders een verzekering aan te gaan waar ze geen 6% instapkosten aanrekenen? Dat is schandalig van Liantis an sich, betekent niet dat gans België deze percentages afroomt... 1% of max. 2% (wat tegenwoordig al veel begint te zijn) zal eerder marktconform zijn.

Zo kan ik evengoed zeggen "ETF's? Je zou wel gek zijn, iShares Physical Palladium heeft op een jaar tijd 30% verlies gemaakt, wie gooit daar zijn geld mee weg?"...
Ik zit/zat zelfs onder die 1% kosten voor IPT of VAPZ (andere was 1% of 1,5%) maar nog steeds komt je véél voordeliger uit op lange termijn in een S&P500 of Vanguard All-World tracker.

Heb dit enkele jaren gedaan tot ik me iets meer had verdiept in de materie. Nu heb ik spijt van dat ik al dat geld er al in heb gestoken.

De wijziging in regelgeving voor vennootschappen en lichte vracht auto's zit er aan te komen. Als wagen liefhebber zie ik het als een laatste kans om een wagen met brandstofmotor te laten ombouwen tot lichte vracht. Zijn er forumleden die zich als freelancer verplaatsen met een lichte vracht type Meredes C63 AMG - Audi RS4/6 - M3 Touring? Kan de fiscus moeilijk doen, of is het volledig legaal volgens de huidige regelgeving?
Dat kan zonder problemen. Je moet enkel nog beslissen hoeveel % je die privé gebruikt. Daar zal je VAA normaal op berekend worden.
Je kan ook tot 100% professioneel gebruik gaan, maar als de fiscus achter jou zit en je rijdt privé met die auto, heb je het wel vlaggen.

Er is een deel voor persoonlijk, maar het is een verzekering voor de zelfstandige die ook door de vennootschap kan betaald worden zonder dat dat negatief/positief is tegenover het privé betalen.

De fiscaliteit is iets anders maar het resultaat/conclusie is wel hetzelfde: https://www.rumoursonlife.com/finance-belgium/vapz-belgium-pension-saving/ (ff snel gegoogled, maar er staan meerdere vergelijkingen op Reddit etc). Tenzij je al op latere leeftijd bent (>50) dan kan het wel mogelijks interessant zijn.

Indien dit niet zo is, hoor ik het graag natuurlijk :)

Voila, dit is tenminste nuance. Ik ga die even goed doornemen komend weekend en zien wat ik ermee doe. 👍

Ik zit/zat zelfs onder die 1% kosten voor IPT of VAPZ (andere was 1% of 1,5%) maar nog steeds komt je véél voordeliger uit op lange termijn in een S&P500 of Vanguard All-World tracker.

Heb dit enkele jaren gedaan tot ik me iets meer had verdiept in de materie. Nu heb ik spijt van dat ik al dat geld er al in heb gestoken.
Prima, ben ik blij om, enige boodschap was dat je natuurlijk niet het ene uiterste met het andere uiterste moest vergelijken om je punt te maken ;-)

@Apelords, heb vandaag een opleidingsartikel gelezen waar ze een beetje het item raken waar je al eerder naar verwezen hebt, nl. bulletkrediet naar je privé in afwachting van liquidatiereserve. Het artikel meldt nl. dat je een bulletkrediet kan laten uitgeven door effectief een financiële instelling... Ik had toch begrepen dat je het bulletkrediet van je eigen rechtspersoon naar je privé uitgaf zonder een financiële instelling te moeten betrekken?

Kan ik anders het artikel even doorsturen via PB? Lijkt me beetje vreemde conclusie die er gemaakt wordt...

Laatst bewerkt:
@Apelords, heb vandaag een opleidingsartikel gelezen waar ze een beetje het item raken waar je al eerder naar verwezen hebt, nl. bulletkrediet naar je privé in afwachting van liquidatiereserve. Het artikel meldt nl. dat je een bulletkrediet kan laten uitgeven door effectief een financiële instelling... Ik had toch begrepen dat je het bulletkrediet van je eigen rechtspersoon naar je privé uitgaf zonder een financiële instelling te moeten betrekken?
Ik heb dit momenteel lopen tussen mijn vennootschap en privé, daarmee dat het zo interessant is aangezien je maar een klein stukje van die interesten verliest ivm belasting. Tijdens mijn zoektocht naar een hypothecaire lening is een bulletkrediet gebaseerd op de termijn van mijn liquidatiereserves wel voorgesteld geweest door Bank van Breda, KBC, ...

Dus beide zijn gewoon mogelijk, maar enkel het eerste is interessant als je het puur doet uit oog om sneller je geld te gebruiken/investeren/... ipv 5j te wachten

Prima, ben ik blij om, enige boodschap was dat je natuurlijk niet het ene uiterste met het andere uiterste moest vergelijken om je punt te maken ;-)

Kan ik anders het artikel even doorsturen via PB? Lijkt me beetje vreemde conclusie die er gemaakt wordt...
Je mag zeker doorsturen, dan bekijk ik eens.

Laatst bewerkt:
Hoeveel je in je IPT kan stoppen hangt ook af van je brutoloon. (link)
Weinig loon uitkeren = weinig IPT, dus weinig pensioen.
Vadertje staat is niet helemaal dom hoor.
I know, kan zelf max ongeveer 2000 EUR per jaar in IPT steken. Die aanpassing is wel nog maar recent, daarvoor kocht iedereen appartementen om door te verhuren met zijn IPT ...

Is het legaal: ja.
Kunnen ze u proberen om toch VAA te laten betalen, absoluut... En dat is dat op het reële voordeel. Ze moeten maar érgens beelden vinden waarbij je met die wagen op een event ofzo bent en je hebt het vlaggen.
VAA voor een lichte vracht lijkt me vreemd, een zelfstandige met een bestelwagen lichte vracht kan evengoed privé verplaatsingen maken met de wagen. Er is geen onderscheid tussen bestelwagen lichte vracht of een omgebouwde persoonswagen naar lichte vracht. Of zie ik dat verkeerd ?

VAA voor een lichte vracht lijkt me vreemd, een zelfstandige met een bestelwagen lichte vracht kan evengoed privé verplaatsingen maken met de wagen. Er is geen onderscheid tussen bestelwagen lichte vracht of een omgebouwde persoonswagen naar lichte vracht. Of zie ik dat verkeerd ?
Als je die bestelwagen voor privégebruik gebruikt, moet je daar ook VAA op betalen...

Ik zit met luxeproblemen en kan er toch geen weg mee…
Ik werk halftijds in een ambtenarenstatuut en ben daarnaast zelfstandige in vennootschap.
Met de vennootschap verdien ik meer dan genoeg om rijkelijk rond te komen.

Maar toch slaag ik er emotioneel niet in om de halftijdse job aan de kant te zetten. Ik werk er bijna 10 jaar, heb er heel wat opgebouwd en voel me nogal verbonden met iedereen die er werkt en alles wat bij de job hoort.

Ik zou letterlijk 3 dagen op een maand moeten extra werken voor mezelf om te compenseren wat ik op een hele maand met het halftijds ambtenarenstatuut verdien, ik zou eigenlijk zelfs niet extra moeten werken als ik die job stopzet want ik verdien toch al genoeg…

Hoe knip ik die navelstreng door? (houdt me al 2 jaar bezig denk ik).
De voornaamste reden voor mij om het niet te doen is eigenlijk om mezelf te beschermen denk ik. Ik zeg wel dat ik daarnaast niets zou moeten doen en extra tijd zou hebben. Maar in feite schermt die job mij af om té veel hooi op mijn vork te gaan nemen in zekere zin, want nu ben ik automatisch beperkt in verlofdagen/vrije tijd…

Iemand tips?

Terug
Bovenaan