Freelancers & Ondernemers

Even een breder vraagje: ik keer mijzelf 1.8KEUR bruto loon/maand uit, zijnde iets minder dan 22KEUR/jaar. Door het lage inkomen lijk ik aanspraak te kunnen maken op allerlei sociale steunmaatregelen, waaronder bijvoorbeeld de renteloze verbouwlening. Aan de andere kant krijg ik elk jaar wel een mooi dividend. Aangezien dat fiscaal niet als "loon" aanzien wordt, ga ik er vanuit dat het ook in het breder kader niet onder verloning valt? Maak ik dus aanspraak op zulke maatregelen? Iemand al ervaring mee? Als ik deze vraag ergens anders letterlijk ga stellen denk ik dat ik nogal snel het deksel op de neus ga krijgen :')
PS: het gaat vnl. op verbouwingsubsidies
Technisch gezien zal je veel van die subsidies kunnen krijgen ja. Of dat ook ethisch verantwoord is, daar beslis je zelf over...

Dat hangt af van de regels bij elke subsidie. Meestal wordt het gezamenlijk belastbaar inkomen gebruikt, dus best even op je belastingsbrief kijken.
Inderdaad, valt voor elke gunstregel/subsidie specifiek bekeken te worden maar vaak gaat men inderdaad uit van gezamenlijk belastbaar inkomen en dan wordt een dividend wel mee in rekening gebracht.

Dat hangt af van de regels bij elke subsidie. Meestal wordt het gezamenlijk belastbaar inkomen gebruikt, dus best even op je belastingsbrief kijken.
Inderdaad, valt voor elke gunstregel/subsidie specifiek bekeken te worden maar vaak gaat men inderdaad uit van gezamenlijk belastbaar inkomen en dan wordt een dividend wel mee in rekening gebracht.
Indien "Gezamelijk belastbaar inkomen" dan kijkt men gewoon naar uw aanslagbiljet van de personenbelasting.
Daar ziet men dus niets van dividenduitkeringen uit uw vennootschap.

Eigenlijk het voorbeeldje van hoe het tarief voor kinderopvang bepaald wordt...
Of laatst die energiepremie, keek men ook gewoon naar uw belastingbrief

Laatst bewerkt:
Waarom zouden we niet allemaal €2000 bruto uitkeren ipv €4000 bruto? En de rest via dividenden? Is dit puur door het pensioen later? Of maakt dit geen hol uit voor jouw pensioen later?

Waarom zouden we niet allemaal €2000 bruto uitkeren ipv €4000 bruto? En de rest via dividenden? Is dit puur door het pensioen later? Of maakt dit geen hol uit voor jouw pensioen later?
Om de 20% vennootschapsbelasting te krijgen ipv 25% moet je aan 45K per jaar geraken maar het is inderdaad vaak interessanter om die hogere vennootschapsbelasting te slikken om de nog hogere personenbelasting niet te moeten betalen.

Om de 20% vennootschapsbelasting te krijgen ipv 25% moet je aan 45K per jaar geraken maar het is inderdaad vaak interessanter om die hogere vennootschapsbelasting te slikken om de nog hogere personenbelasting niet te moeten betalen.
Maar dan heb je toch veel minder pensioen? Kan je dat echt opvullen adhv IPT? Je zou maar 90 jaar oud worden, dan zit je daar met je klein pensioen’tje

Bovenstaande maar ook een belangrijke is het gewaarborgd inkomen.

Als je morgen langdurig ziek wordt als zelfstandige dan val je op weinig terug.
Een verzekering voor gewaarborgd inkomen kan daarbij helpen (al dan niet in combinatie met een IPT).
Dit gewaarborgd inkomen is gelinkt met het bruto inkomen.

(Alternatief bestaat er ook wel een omzetverzekering)

Maar dan heb je toch veel minder pensioen? Kan je dat echt opvullen adhv IPT? Je zou maar 90 jaar oud worden, dan zit je daar met je klein pensioen’tje
Het minimumpensioen (alleenstaande) bedraagt iets van €1650, het maximumpensioen voor een zelfstandige die heel zijn loopbaan maximale sociale bijdrages betaald heeft, zo'n €1000/maand (in tegenstelling tot pakweg €400 als je maar 2000 uitkeert), is ongeveer €1950. Tijdens je carrière €600 per maand meer betalen om €300 extra pensioen te krijgen is niet denderend.

Laatst bewerkt:
Geabonneerd op OpenAI's ChatGPT Plus via de vennooschap. Is een veel beter deal dan De Belegger aan € 32 waarvoor ik geen tijd heb😂

Ik zie meer en meer mensen grotendeels afstappen van IPT/VAPZ tenzij eventueel het minimum in één van de twee voor arbeidsongeschiktheid verzekering combineren met laag loon en maximaal in lage kost ETF/fondsen te steken via VVPR-bis/liquidatiereserve/lening.

Als ik dit zo lees hier verkiezen de meeste hier toch nog steeds om maximaal aan IPT te doen? Zelf heb ik mijn stortingen al enkele jaren gestopt en zodra auteursrechten afgeschaft zijn gaat mijn loon verder omlaag.

Laatst bewerkt:
Ik zie meer en meer mensen grotendeels afstappen van IPT/VAPZ tenzij eventueel het minimum in één van de twee voor arbeidsongeschiktheid verzekering combineren met laag loon en maximaal in lage kost ETF/fondsen te steken via VVPR-bis/liquidatiereserve/lening.

Als ik dit zo lees hier verkiezen de meeste hier toch nog steeds om maximaal aan IPT te doen? Zelf heb ik mijn stortingen al enkele jaren gestopt en zodra auteursrechten afgeschaft zijn gaat mijn laag verder omlaag.
Die koppeling tussen IPT en gewaarborgd loon speelt daar fel in mee. IPT an sich is meestal geen betere investering dan ETF's, maar omdat de meesten toch een verzekering gewaarborgd loon willen en dit meestal als pakket verkocht wordt, denk ik dat IPT wel nog zijn nut heeft.
Of eventueel voor vastgoed...

Wat betalen jullie voor BV aan de boekhouder per jaar? Ik heb hier 3 offertes liggen: €5600 - €6200 - €7000 🤔

Ik heb 400 facturen (omzet) ieder jaar, 600
facturen aan onkosten ieder jaar en heb geen personeel (wel 10 freelancers in onderaanneming)

Ik heb 2 freelancers in onderaanneming en 1 part-time bediende.

450 Aankoopfacturen
45 verkoopfacturen

Met afrekening aan meerprestaties zit ik aan 8168 excl. (ze hebben wel wel wat extra werk gehad ivm uit elkaar gaan met vriendin).

Wat betalen jullie voor BV aan de boekhouder per jaar? Ik heb hier 3 offertes liggen: €5600 - €6200 - €7000 🤔

Ik heb 400 facturen (omzet) ieder jaar, 600
facturen aan onkosten ieder jaar en heb geen personeel (wel 10 freelancers in onderaanneming)
Een vergelijkbaar dossier qua aantal zit bij ons voor 5.000 EUR, (werkt wel volledig digitaal).

Terug
Bovenaan