Freelancers & Ondernemers

Tuurlijk, maar het ging hier over iemand als fotograaf in bijberoep ik denk dat daar makkelijk te staven valt dat dit fototoestel voor 100% zakelijk gebruik is :)

Voor die andere zaken waar gemengd gebruik gewoon de juiste percentages gebruiken (wat zeker niet persé 50% hoeft te zijn)
Idd. Wij hebben een tijdje gedacht om een dure wasmachine te kopen (20 sets lakens in een week verantwoordden dat wel). Als we dat gingen gedaan hebben, kon ik waarschijnlijk zonder discussie 70% van dat toestel als kost aanrekenen, zelfs al gebruik ik het voor ALLE privé-was te doen.

Ik weet echt niet waar Horse het principe van max 50% kosten in bijberoep haalt. Of waar hij zelfs haalt dat er een verschil tussen bijberoep en hoofdberoep zou zijn.

Ik weet echt niet waar Horse het principe van max 50% kosten in bijberoep haalt. Of waar hij zelfs haalt dat er een verschil tussen bijberoep en hoofdberoep zou zijn.
Van zijn boekhouder die geen BV wilt opstarten voor hem. :rolleyes:

Laatst bewerkt:
Een zelfstandige ITer gaat typisch echt wel rekenen wat er netto naar prive komt hoor.

Nope, ben ik echt niet mee bezig. Ik heb een loon dat ik nog nooit maandelijks heb uitgekeerd.
Ik hou er grote positieve rekening courant aan, waarvan ik opneem als ik nodig heb.
Heel wat VAA zodat sommige privé-kosten wegvallen, IPT, VAPZ, IP-rechten, liquidatie-reserves, vruchtgebruik.

Maar grosso modo gaat 50% naar de staat.

ik had het over auto, Telenet, gsm, MV, …
Ook daar. Als jij een auto met rittenadministratie 80% voor het werk gebruikt, dan kan dat perfect, ook in bijberoep. Of zelfs 100%, als je bvb taxichauffeur in bijberoep bent en een andere auto privé gebruikt.

Je had het trouwens ook over een fototoestel, typisch werkmateriaal voor een fotograaf in bijberoep :).

Nope, ben ik echt niet mee bezig. Ik heb een loon dat ik nog nooit maandelijks heb uitgekeerd.
Ik hou er grote positieve rekening courant aan, waarvan ik opneem als ik nodig heb.
Heel wat VAA zodat sommige privé-kosten wegvallen, IPT, VAPZ, IP-rechten, liquidatie-reserves, vruchtgebruik.

Maar grosso modo gaat 50% naar de staat.
Ik denk toch dat jij een uitzondering bent dan. Waarom zou je in godsnaam uw loon niet maandelijks uitkeren?
En als er 50% van uw omzet naar de staat gaat, dan doe je veel verkeerd ;).

De wijziging in regelgeving voor vennootschappen en lichte vracht auto's zit er aan te komen. Als wagen liefhebber zie ik het als een laatste kans om een wagen met brandstofmotor te laten ombouwen tot lichte vracht. Zijn er forumleden die zich als freelancer verplaatsen met een lichte vracht type Meredes C63 AMG - Audi RS4/6 - M3 Touring? Kan de fiscus moeilijk doen, of is het volledig legaal volgens de huidige regelgeving?

De wijziging in regelgeving voor vennootschappen en lichte vracht auto's zit er aan te komen. Als wagen liefhebber zie ik het als een laatste kans om een wagen met brandstofmotor te laten ombouwen tot lichte vracht. Zijn er forumleden die zich als freelancer verplaatsen met een lichte vracht type Meredes C63 AMG - Audi RS4/6 - M3 Touring? Kan de fiscus moeilijk doen, of is het volledig legaal volgens de huidige regelgeving?
Is het legaal: ja.
Kunnen ze u proberen om toch VAA te laten betalen, absoluut... En dat is dat op het reële voordeel. Ze moeten maar érgens beelden vinden waarbij je met die wagen op een event ofzo bent en je hebt het vlaggen.

Wat betalen jullie voor BV aan de boekhouder per jaar? Ik heb hier 3 offertes liggen: €5600 - €6200 - €7000 🤔

Ik heb 400 facturen (omzet) ieder jaar, 600
facturen aan onkosten ieder jaar en heb geen personeel (wel 10 freelancers in onderaanneming)

Zal hier idd ook 2500 a 3000 excl. Zijn per jaar. 12 verkoopfacturen en hier en daar wat aankoopfacturen.
Ok, maar aan mij hebben ze wel veel meer werk. Aankoop en verkoopfacturen samen = 1000 stuks dus ik denk wel dat ik moet rekenen op €6000 of €7000 per jaar 🤔

Even een breder vraagje: ik keer mijzelf 1.8KEUR bruto loon/maand uit, zijnde iets minder dan 22KEUR/jaar. Door het lage inkomen lijk ik aanspraak te kunnen maken op allerlei sociale steunmaatregelen, waaronder bijvoorbeeld de renteloze verbouwlening. Aan de andere kant krijg ik elk jaar wel een mooi dividend. Aangezien dat fiscaal niet als "loon" aanzien wordt, ga ik er vanuit dat het ook in het breder kader niet onder verloning valt? Maak ik dus aanspraak op zulke maatregelen? Iemand al ervaring mee? Als ik deze vraag ergens anders letterlijk ga stellen denk ik dat ik nogal snel het deksel op de neus ga krijgen :')
PS: het gaat vnl. op verbouwingsubsidies

Even een breder vraagje: ik keer mijzelf 1.8KEUR bruto loon/maand uit, zijnde iets minder dan 22KEUR/jaar. Door het lage inkomen lijk ik aanspraak te kunnen maken op allerlei sociale steunmaatregelen, waaronder bijvoorbeeld de renteloze verbouwlening. Aan de andere kant krijg ik elk jaar wel een mooi dividend. Aangezien dat fiscaal niet als "loon" aanzien wordt, ga ik er vanuit dat het ook in het breder kader niet onder verloning valt? Maak ik dus aanspraak op zulke maatregelen? Iemand al ervaring mee? Als ik deze vraag ergens anders letterlijk ga stellen denk ik dat ik nogal snel het deksel op de neus ga krijgen :')
PS: het gaat vnl. op verbouwingsubsidies
Dat hangt af van de regels bij elke subsidie. Meestal wordt het gezamenlijk belastbaar inkomen gebruikt, dus best even op je belastingsbrief kijken.

Terug
Bovenaan